zoutwater bakje van lbakker


Onverwacht een vrije middag vandaag dus wat doe je dan...... inderdaad de afschuimer en stromingspompen goed schoongemaakt. Dat was wel weer eens nodig.
:daisy:
 
Vanmiddag weer de doseerflessen en osmosewater bijgevuld en de waterwaarden getest.

no3 = 0.5
po4 = 0.06
kh = 8.9
ca = 460
mg = 1380
zout = 1025

De nitraat waarde begint behoorlijk laag te worden dus die hou ik de komende tijd goed in de gaten, lager mag deze zeker niet worden.
Verder is alles lekker stabiel en ben ik helemaal tevreden.
 
Mooie waardes! al zou ik de no3 zeker wat hoger sturen, bv naar 2-2.5

Het zat me vanmorgen toch niet lekker dus heb ik 1ppm no3 toegevoegd. Ik wil ook niet meteen teveel toevoegen dus blijf het goed in de gaten houden.
 
Mooie waardes! al zou ik de no3 zeker wat hoger sturen, bv naar 2-2.5

Op zich is een zelf gemeten nitraat van 0.5 niet echt alarmerend , je test enkel de no3 .
Der zijn meer stikstofverbindingen ....
Zolang je EEN verkleuring ziet in je testset (hoeft niet veel te zijn) lig ik er niet van wakker .
Je kunt zelf ook inschatten aan de hand van de hoeveelheid voer dat je geeft of er echt een tekort zou kunnen optreden . Het is niet dat je niks meet dat er een tekort is , als alles gelijk wordt geconsumeerd en dat voldoende is ; is er niks aan de hand .
Ik voer zelf zeker 3 keer per dag , er is dus heel de dag stikstof dat vrijkomt .
Wel op te merken dar je fosfaat niet in balans is , maar dat is weer wat anders .
Je zou de verhouding droogvoer t.o.v. diepvries wat kunnen verhogen .
 
Op zich is een zelf gemeten nitraat van 0.5 niet echt alarmerend , je test enkel de no3 .
Der zijn meer stikstofverbindingen ....
Zolang je EEN verkleuring ziet in je testset (hoeft niet veel te zijn) lig ik er niet van wakker .
Je kunt zelf ook inschatten aan de hand van de hoeveelheid voer dat je geeft of er echt een tekort zou kunnen optreden . Het is niet dat je niks meet dat er een tekort is , als alles gelijk wordt geconsumeerd en dat voldoende is ; is er niks aan de hand .
Ik voer zelf zeker 3 keer per dag , er is dus heel de dag stikstof dat vrijkomt .
Wel op te merken dar je fosfaat niet in balans is , maar dat is weer wat anders .
Je zou de verhouding droogvoer t.o.v. diepvries wat kunnen verhogen .


Ik lig er ook niet waker van hoor :D maar 0.5 kan ook snel naar 0 schieten.
Voeren doe ik 2x per dag, in de ochtend een heel klein beetje droogvoer via een voerautomaat en in de avond een beetje diepvries.
ik weet dat de verhouding tussen no3 en po4 niet goed is nu maar ik had een vrij hoge po4 welke nu weer normaal is maar nu is opeens de no3 gezakt, deze was al lange tijd rond de 5 maar nu dus vrij laag.

Het zou best wel eens kunnen dat ik de laatste tijd minder voer.
 
Blijft toch geweldig om een anemoonvis in een anemoon te zien (in de stekkenbak)

20190403_093644.jpg
20190403_093649.jpg
 
Erg mooi Lauwrensz en welke vissen heb je daar in verder?

Er zitten 3 anemoonvissen in en 1 gele dokter.

De gele dokter hoort er eigenlijk niet in maar dit is een speciaal visje. Deze vis heb ik vorig jaar in de zomer meegenomen bij mensen die een dag later zouden gaan verhuizen en deze vis zat als laatste overgebleven vis uit hun aquarium in een emmer in de schuur (veel te warm, in het donker en al een week in een emmer van 10l ). Het dier was heel erg mager en zag meer wit dan geel ook waren de vinnen erg beschadigd.
Nu bijna een jaar later is de vis lekker dik en weer heel mooi op kleur, op de rugvin na zijn alle vinnen volledig hersteld en ook de rugvin wordt alweer veel mooier.
 
Net maar weer de waterwaardes nagemeten en nu staat de no3 op 0.2 (of misschien nog iets lager maar dat is slecht af te lezen).
Vorige week stond deze op 0.5 en toen heb ik deze opgehoogd naar 1.5. Voor de zekerheid nu maar weer 1ppm toegevoegd.

Ook merk ik dat het verbruik van kh weer aan het stijgen is, de dagelijkse dosering hiervan heb ik nu verhoogd tot 100ml (of 9 gram natriumbicarbonaat) per dag wat ongeveer overeenkomt met 1.2 dKH verbruik per dag. Dit betekend dat de koralen goed groeien.
 
Ja dan wordt er aardig wat nitraat ook nog verbruikt dus. Ik voeg niks toe aan nitraat en hier is deze vaak rond de 5-6 mg.
 
Een uurtje na het toevoegen van de nitraat zag ik dat de oren opeens heel mooi open gaan staan, ze zijn nu veel groter dan normaal. De oren vinden een beetje nitraat blijkbaar wel lekker.
 
Daarom heb ik met 5 mg denk ik van die grote oren, ehh ik bedoel de oren in de bak dus:D:D

Oohh bedoel je die :juggle:.
Maar het is wel duidelijk dat de no3 waarde hoger moet zijn dan 1.

De komende de tijd zal ik het goed in de gaten houden en als ik constant moet blijven toevoegen dan heb ik nog 1 kanaal op de doseerpomp vrij hiervoor.
 
Ja dan is een doseerpomp wel handig. Ik zal wel geen grootverbruikers erbij hebben want zoals ik al zei is het hier meestal rond de 5 mg en daar ben ik dus wel blij mee.
 
Ja , zeker leuk de nemo's in een anemoon .
kH verbruik moet ik ook beter in de gaten gaan houden , zat laatst weer op 6.5 te pionieren .
 
Ja , zeker leuk de nemo's in een anemoon .
kH verbruik moet ik ook beter in de gaten gaan houden , zat laatst weer op 6.5 te pionieren .

6.5 is wel laag inderdaad. Sinds januari probeer ik de kh rond de 9 te houden (daarvoor altijd rond de 8) en het kan aan mij liggen maar ik vindt dat de koralen het er beter op doen. Daarnaast heb je iets meer tijd voordat hij per ongeluk zakt naar 6.5 ;)
 
Dat is denk ik mooi voor degene die een bak hebben met lastige en gevoelige koralen maar met de koralen die ik heb staan is dat gelukkig wat makkelijker.
 
Erg fraai Lauwrensz. Welk koraal is dit want ik heb volgens mij deze of een naaste verwant in het groen staan.
 
en zo zag dit stekje er op 12 november 2017 uit, leuke vergelijking.

WP_20171112_22_19_59_Pro.jpg
 
Erg fraai Lauwrensz. Welk koraal is dit want ik heb volgens mij deze of een naaste verwant in het groen staan.

dit is een caulastrea, deze is ook heel mooi groen maar dat is bij zonlicht en door de enorme hoeveelheid poliepen bijna niet te zien.
 
dit is een caulastrea, deze is ook heel mooi groen maar dat is bij zonlicht en door de enorme hoeveelheid poliepen bijna niet te zien.

Ja dan hebben we dezelfde en de mijne heb ik ook met 4 of 5 koppen gekocht en deze heeft er nu ook 30-40 en wordt eigenlijk te groot.
 

Terug
Bovenaan