Zoutwater in Leiderdorp


Weinig spannends te melden, bakje draait rustig door. Fosfaat was achteraf te hoog, heb even iemand laten kijken met betere ogen 🥸
Ben nu het aan het omlaag brengen met fosfaat ex, heb nu meer tijd om te klussen in het huis dus daar maken we mooi gebruik van

Prettig weekend allemaal
 
Tijd voor een Hanna hi736 phosphorus ultra low range checker 😂
Ik ben er ook slecht in hoor..

No3 ook heb ik toevallig vanmiddag zo checker voor gekocht, wel duur maar ideaal ding verder.


Weinig spannends te melden, bakje draait rustig door. Fosfaat was achteraf te hoog, heb even iemand laten kijken met betere ogen 🥸
Ben nu het aan het omlaag brengen met fosfaat ex, heb nu meer tijd om te klussen in het huis dus daar maken we mooi gebruik van

Prettig weekend allemaal
 
Bakje pruttelt lekker door, alles staat er happy bij en het nitraat staat nu op 25-20 en fosfaat heb ik weer onder controle op 0.08.

Heb wel de afgelopen vier dagen elke dag een waterwissel gedaan van 120 liter, ik kon van iemand die gestopt was 2 volle nieuwe en een halve emmer aquaforest reef salt overnemen voor 100 euro dus dat was een leuke deal.
Nu eens kijken of het nitraat op die waarde blijft, gaat het weer langzaam oplopen dan moet ik het toch gaan zoeken in de filtering.
Als dat gebeurt dan wordt het tijd om te upgraden naar de octo regal 250 int...

Heb ook het wervelbed filter met een basis start hoeveelheid van 600ml biopellets in eere herstelt, ik weet het is oude techniek maar ik heb er vroeger hele mooie bakken mee kunnen draaien. En helemaal nu ik bijna totaal voor de softies ga..

Heb morgenmiddag een afspraak bij een hobbyist in de buurt waar ik allemaal verschillende buttons stekjes kan halen voor leuke hobby prijzen.

Als alles goed gaat morgen foto's van de nieuwe aanwinsten
 
Prima zout en ik gebruik het ook al jaren en dan is het niet duur. Veel plezier morgen bij het uitzoeken.
 
De nieuwe aanwinsten, geen idee hoe ze allemaal heten.
 

Bijlagen

  • 20231027_104651.jpg
    20231027_104651.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 36
  • 20231027_121552.jpg
    20231027_121552.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 36
  • 20231027_104634.jpg
    20231027_104634.jpg
    974.8 KB · Weergaven: 34
  • 20231027_104659.jpg
    20231027_104659.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 35
JPEG_20231028_133502_223115469.jpg


Er gaat volgens eindelijk wat gebeuren in bak, het verbruik gaat omhoog, heb voor de zekerheid alles 2 x gemeten.
Zie ook groeiranden aan de koralen en groei aan kalkalgen
 
Is een tijdje rustig geweest in het dagboek, tijd voor een update

De bak begint zich langzaam in evenwicht te komen, het KH gebruik is op gang gekomen.
Ook heb ik een sprint gehad in magnesium en calcium verbruik, sinds een week is het stabiel op CA 440 en MG 1425
Morgen kan ik denk voor het eerst sinds overstappen de doseerpomp flessen bijvullen.

Nitraat blijft hangen tussen 10-25 op de salifert test, lijkt me prima voor een softy bak, het fosfaat heb ik omlaag gebracht naar 0.06 en is ook al een tijdje stabiel.
Het omlaag brengen van fosfaat heeft geholpen met het op gang komen van de bak, heb hem de hele tijd rond de 0,1 gehad omdat ik bang was dat de nitraat ex hem naar 0 zou trekken.

De buttons zijn ondertussen verhuist naar een vaste plek op de stenen en tot nu toe staan ze allemaal netjes uit, nu maar wachten op groei.
 
De bak heeft ondertussen rustig verder geprutteld, de hele tijd is alles stabiel gebleven, alleen de nitraat is weer langzaam naar de 50 gekropen.

Helaas is de bak is dus nog steeds niet in evenwicht wat betreft de invoer en export, de invoer is niet iets waar ik op kan/wil veranderen, de pincetvis heeft nou eenmaal geregeld eten nodig en ziet er ook goed uit en heeft zelfs de bult op zijn voorhoofd zoals het hoort.

Heb nu de opvoerpomp zo opgevoerd naar wat de sump maximaal aankan zonder te gaan klotsen en de watten heb ik nu dubbeldik en vervang ik dagelijks.
De afschuimer heb ik ook weer natter gezet.
Ben ook langzaam de carbon weer aan het opvoeren, de verhoging doe ik in kleine 10ml stapjes. Als ik na een verhoging na 2 weken nog geen slijm op de pompen of waar dan ook zie dan verhoog ik pas weer.
Ik vermoed dat ik vorige keer te snel ben gaan zakken met de carbon toen de bak onder de 25 zat, had het waarschijnlijk moeten afbouwen ipv in 1 keer halveren.
De gyres laat ik nu het OGC programma draaien ipv de LTC waar die op stond. De pompen blijven zo langer schoon

De bak zelf ziet er goed uit, ik zie overal langzame groei. Heb alleen hier en daar een beetje haaralg maar dat lijkt me normaal met het hoge nitraat.
Voorlopig maar weer elke dag meten ipv 2x per week.
 
Het is een tijdje stil geweest vanwege trieste familie omstandigheden maar alles is weer rustig.
Dus tijd voor een update.

De bak heb ik ondertussen laten draaien op autopiloot, en als ik tijd had hier en daar wat gemeten.
Met als gevolg dat mijn nitraat langzaam boven de 50 ging komen en al het verbruik stopte.
Ik kon er alle nitraat ex ingooien die ik wilde maar zakken deed ie niet.. heb dus de knoop doorgehakt en een zwaardere afschuimer gekocht.

Het is de reef octopus 250 int geworden
20240226_223345.jpg

Zoek de verschillen

Als deze het nitraat niet omlaag krijg weet ik het niet meer 😁, hij past trouwens maar net in de sump...
17099316026981923873014.jpg

Heb al een lichte daling in nitraat, hij is nu net onder de 50 aan het komen. Ook heb ik de biopellets weer terug gedaan.
Was er al eerder mee begonnen maar in die tijd waren ze hier in de buurt bezig met de infra structuur met als gevolg veel stroomstoringen en daar kunnen biopellets niet tegen.

De bak heeft nog wel last van het hoge nitraat, staat er allemaal een beetje geknepen bij maar het verbruik is weer heel langzaam op gang aan het komen
 
Mooi spul!
Die Octo s doen het ook erg goed!

Nitraat zakt vanzelf wel.. zou me daar met deze setup niet teveel drukte om maken
 
Denk ook dat dit de oplossing is voor het steigende nitraat, het was een rib uit me lijf maar ik zie aan de bak dat dit de goede beslissing was.
Ik draai nu alleen met een 300 micron mesh filtersok en voor de rest geen mechanische filtering, en ik moet zeggen dat ik bijna geen verschil zie.

Hij draait nu 14 dagen en heb de afschuimer op standje nu op vol gas staan, ben begonnen op 3/5 en na een week op 4/5.
Het verbruik is sinds een week weer aan het stijgen met 0.1 dkh per dag, zit nu op een verbruik van 1dkh.
Ben nu dus weer KH aan het meten 2 x per dag.
Ook het calcium en magnesium verbruik gaan omhoog, en heb een explosie aan kleine slakjes. Vandaar de filtersok voor de afschuimer want moet er niet aan denken om nu
al te moeten investeren in een nieuw naaldrad.

Zal straks wat foto's plaatsen
 
Nitraat krijg je snel onder controle door waterwissels , opletten dat je de Po4 -No3 op 1/100 probeert te houden anders krijgen de ongewenste algen vrij spel.
 
Nitraat krijg je snel onder controle door waterwissels , opletten dat je de Po4 -No3 op 1/100 probeert te houden anders krijgen de ongewenste algen vrij spel.
Ik zat altijd op zo n 5 no3 en 0,1 po4 en nu op 20 nitraat en 0,1 fosfaat maar zie in beide gevallen geen algen.
Wel af en toe wat groene aanslag op de ramen maar dat heb ik altijd al gehad.
 
Nitraat krijg je snel onder controle door waterwissels , opletten dat je de Po4 -No3 op 1/100 probeert te houden anders krijgen de ongewenste algen vrij spel.

Ben afgelopen zaterdag begonnen met de eerste water verversing. De nieuwe afschuimer draait nu op 3/5 en geeft mooi lichtbruin schuim zonder stukjes erin.

Afwachten hoe het verder gaat, hoef voorlopig mijn ruiten nog maar eens in de 3 dagen te ipv van elke dag

We toen het rustig aan, het nitraat is niet in 1 dag opgelopen dus ik mag niet verwachten het in 1 dag op te lossen
 
We zijn er nog niet 😁, het volgende probleem is zich aan het vormen. Zie overal bubblealg opkomen..

Eens gaan bedenken wat we daar weer mee gaan doen
O jee dat is rotzooi en ik heb het ook jaren geleden gehad en de Mitraxkrab ingezet. Zover ik weet is er ook een bestrijdingsmiddel voor en wellicht weet @Ice dit.
 
O jee dat is rotzooi en ik heb het ook jaren geleden gehad en de Mitraxkrab ingezet. Zover ik weet is er ook een bestrijdingsmiddel voor en wellicht weet @Ice dit.
Mitrax krabben eten het inderdaad. Een vossenkop zou je er ook voor kunnen gebruiken zeggen ze.
 

Terug
Bovenaan