Zoutwater voor beginner


Hoe en wanneer moet ik de waterwaarden meten?
Voorlopig is mijn (techniek) lijstje:
Waterbox Cube 20 = 199,99 Euro
Tunze 9001 = 83,99 Euro
Jebao Ow 10 (staat nog niet vast) =64,99 Euro
Ik weet nog niet welk licht ik wil hebben, ik ga geen LPS koraal houden, hoogstens wat lederkoraal.
Voorlopig totaal (excl. licht) = 348.97

Dit is alvast een mooi begin voor boodschappenlijstje, wat je zeker nog toe moet voegen is:
- osmoseapparaat + di filter
- tds meter om te controleren of het osmoseapparaat zijn werk goed doet.
- voor het meten van het zoutgehalte: zoutdobber of refractometer
- een emmer zout. (als je alleen enkele lederkoralen neem dan zou ik voor een goedkoop merk gaan bijvoorbeeld Aquaforest).
- testsetjes no2, nh4, no3 van salifert
- testset po4 Red Sea pro (de overige waterwaarden zijn voor alleen lederkoraal veel minder belangrijk en zullen met een wekelijkse waterwissel niet dalen).
 
Ok, is inderdaad wel een aardige prijs maar ja, beter duur en goed dan goedkoop en slecht. Uiteindelijk ga je er ook meer plezier van hebben volgens mij.
Dus nu is het lijstje:
Waterbox Cube 20 =199,99
Tunze 9001 = 83,99
Jebao Ow 10 = 64,99
Kessil a80 = 129,99
Totaal = 478,96
Dat is volgens mij wel een goede prijs, je kan wel wat besparen op de wave maker, maar uiteindelijk is het gewoon handig voor zo'n afstand bediening te hebben.
Ik ga nog wat verder opzoeken over koraal en bewoners, maar er rest mij nog steeds de vraag, kan er een koppel anemoonvisjes in?
 
Ik heb het nooit gedaan in de 80 liter bak maar een zal wellicht kunnen met zo n 100 liter. Daarover zijn de meningen vaak ook verdeeld. Nu hield ik zonder de "sump" ook slechts 65 liter over.
 
Ik heb een osmose apparaat gevonden van slechts 45 euro!
Een TDS meter heb ik gevonden voor 19,99.
Dan ga ik nog wat zoeken voor een meetsetje.
 
Kan ik ook de Water Box 10 (41 liter) gebruiken ipv de 20? Scheelt een stuk in de prijs, en lijkt mij wel leuk als eerste bakje voor een paar krabjes en garnaaltjes.
 
Ik zou toch minimaal voor 100 liter gaan. k zou de test setjes ook mee rekenen en het steen in je prijs lijst. En een prijs berekening gaan maken met oo de lopende kosten zoals zout wat je om de zoveel tijd nieuw moet kopen etc..
 
Bedankt voor de reactie,
honderd liter is wel veel, en ook prijzig. Ik weet dat het beter is om groot te gaan, maar ik zou toch niet graag 1000 euro besteden aan een eerste zoutwateraquarium.
Ik ben bereid om tijd, en onderhoud in een nano aquarium te steken. Hierin komt dan enkel een garnaaltje en een krabbetje. Het zou dan eigenlijk gewoon zijn voor wat ervaring op te doen.
Als ik nu even een lijstje maak, kom ik op dit uit:
-Waterbox cube 10
-Tunze 9001
-Jebao Ow 10 (staat nog niet vast)
-Levend steen
-Zand
-Verlichting
-Zout
-Osmose apparaat
-Water testjes
-Tijd :)
Is dit zo'n beetje alles?
 
Ik snap dat je met de kosten zit maar zou echt voor de 20 gaan want 50 liter is erg weinig hoor en zoals je hier hebt kunnen lezen is alles dan moeilijker stabiel te houden.
 
Ok, maar 80 liter is dan ook de max.
Ik hoop dat ik daar dan een krabje en misschien een goby in kan.
 
die van mij heb ik 2de hands gekocht en niet heel duur maar totale kosten kom ik ook op rond de 1000beuro met steen vis bedem voer ato etc...
 
Het zou niet zo slim zijn voor dat nu al te doen vind ik, omdat ik eerst nog een beetje beter de zoetwaterkant onder de knie te krijgen, daarna (over een paar jaar) ga ik waarschijnlijk mijn eerste bakje kopen. Wat ik dan ook zou kunnen doen is om aan mijn LFS te vragen om een klein bakje op te zetten. Ik ga woensdag naar mijn LFS om planten te halen voor mijn make over.
Misschien (mits een beetje zagen bij mijn ouders) kan ik over een paar maand (als mijn andere bak goed draait, een 40 liter bakje halen voor een betta, of voor garnaaltjes, en als ik daarmee de waterwaarden onder de knie krijg kan ik een Nano Reef kopen.
 
John, kan je eens een foto sturen van jou zoutwater aquarium?
En tegen welke problemen ben jij aangelopen?
En hoeveel koste jou volledige setup?
Ik ben benieuwd naar jou aquarium..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zoals ik eerder al zei is het niet erg nuttig om eerst met zoet te oefenen als je toch zout wil, dan leg je dat geld beter bij de spaarcenten voor het zeeaquarium. "lees jezelf in" is de enige goede start.
Ook een bestaande bak over nemen vind ik geen goed idee. Dat is wat ik heb gedaan en ik zou het niet opnieuw zo doen. Ik denk dat dit haast even duur is geweest als van nul starten.
2de hands materiaal kopen is dan wel weer een goed idee
 
Aangezien ik niet de 500 euro ga overschrijden, heb ik nog genoeg geld voor zoetwater.
Ik ga toch nog eens zoeken naar een nano set, zoals de Blue Marine 60, maar dan beter. Weet jij toevallig een set?
 
Lastig maar ik denk dat je beter tzt op Marktplaats kan kijken want dat scheelt vaak veel geld.
 
Een aparte sump met afschuimer is altijd beter denk ik want dan heb je ook meer ruimte. Je kan je in elk geval nu nog goed inlezen en onthou dat je met zoet weinig echte ervaring opdoet omdat bij zout allemaal net iets anders ligt. Ik denk dat je dat wel ontdekt als je je goed gaat inlezen.
 
Welke afschuimer raad je aan op een bak van 150 liter? En welke diertjes kunnen erin? Kan er een koppel anemoontjes in? En welk licht raden jullie aan? 2 Kessil a80 lijken mij wel goed, of is dat te weinig voor een bak van 150 liter?
 
Ik heb een bak van 170 liter en gebruik de Deltec 1351 dacht ik. Die kost ruim 200 maar is met een controller makkelijk in het gebruik. In 150 liter zal wel een koppel Anemoontjes kunnen want dat heb ik ook. Die verlichting ken ik niet maar je moet al snel minimaal 0,5 aan led hebben per liter. Liefst wat meer.
 
Bedankt voor de reactie,
Wat betreft de grote van de bak, ik wil graag klein beginnen, ik weet dat het aangeraden wordt om met een grotere bak te beginnen maar zo'n bak kost superveel geld, liefst een nanobakje.
Welke producten raad je aan, en hoe zet je dan zoiets in elkaar?

Dat is allemaal relatief. Zou echt eens op marktplaats kijken als ik jou was. Ik heb dit jaar een compleet draaiend 1.000 liter systeem (incl. alle techniek, levend steen, koralen en vissen,..) overgekocht voor amper 500 EUR. Bak is 3 jaar oud.

Dat was nu wel een extreem koopje omdat de bak weg moest wegens verhuis naar het buitenland, maar er zijn vaker goede deals te doen. Heeft mij uiteindelijk wel nog eens 5 a 700 EUR extra gekost om hem te verhuizen en alles wat er bij kwam kijken, maar dat blijft nog zeer goedkoop als je weet dat als ik alles wat ik nu heb nieuw moest aanschaffen ik makkelijk 5 a 6.000 EUR kwijt was.
 
Ik zie net op een ander forum een gebruikte maar nette bak staan van 120x70x60 + sump + afschuimer + opvoerpomp + osmoseapparaat voor €350,-.
 
Ik weet het was meer bedoeld als voorbeeld dat er 2de hands leuke bakken aangeboden worden voor weinig geld.
Als je echt wil scoren dan moet je aan het einde van de zomer op zoek gaan, dan staan er altijd veel bakken te koop die door de warmte gecrashed zijn en waar de eigenaar snel vanaf wil.
 
Bedankt voor de reacties.
Ik heb me ondertussen ook al aangemeld op het zeewaterforum (ja, bij de concurrentie :) ), ik ben me nu aan het verdiepen in de waterwaardes.
Als ik een zoutwater aquarium ga kopen, ga ik of op MP kijken, of ik koop de Red Sea Max Nano (is een plug-and-play, lijkt mij handig voor een leek zoals mij).
Als bewoners zou ik er graag een paar goby's in hebben (dat gaat volgens mij wel in 75 liter).
 

Terug
Bovenaan