Wat is er nieuw

Zoutwaterbad of geduld?

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Hoi!

Ik heb laatst een groep roodkopzalmpjes meegenomen uit de winkel om mijn schooltje aan te vullen en heb met het uitkiezen van de vissen niet goed opgelet. Er zitten een aantal tussen met stip dus ik ben al begonnen met de temperatuur ophogen (heb slechte ervaringen met de geneesmiddelen hiervoor en temperatuur heeft altijd goed gewerkt). Maar naast stip hebben een aantal een witte gloed over (delen van) hun lichaam. Misschien een schimmel of bacterie? In ieder geval iets aan de huid. Ik vraag me dus af of het verstandig zou zijn om ze een zoutbad te geven of dat ik beter geduldig kan afwachten tot de stip weg is en dan kijken of die gloed ook weg gaat met goed schoon water en genoeg goed voer?

Wat denken jullie?

Schimmel is pluizig dus dat is het alvast niet.

Het is naar alle waarschijnlijkheid een aangetaste slijmlaag (alle vissen hebben een slijmlaag dat is hun natuurlijke regenjas ter bescherming voor invloeden van buitenaf) wat vrijwel altijd veroorzaakt word door verkeerde omstandigheden, dan kun je denken aan verkeerde waterwaardes (te hoge ph bijv.) of verkeerd voedsel of verkeerde medebewoners

Kun je een duidelijke foto of (liefst) video maken van de vissen met de witte gloed? En zijn er verder nog afwijkingen, bijv qua gedrag?

Waar bestaat jouw slechte ervaring met geneesmiddelen uit als ik vragen mag? 🙃 Als je snel van stip af wilt zijn, werkt esha exit normaal gesproken hartstikke goed. Uiteraard niet zomaar overdoseren. Zelf zou ik niet zomaar zout toevoegen; in een bak met planten kun je niet de concentratie bereiken die nodig is om de parasieten te doden. Temperatuur omhoog, als ik eerlijk ben, doet in de regel ook niet veel. Sommige strains van witte stip gaan boven de (wat was het?) +- 30,5 graden dood. Onder die waarde ben je hun levenscyclus enkel aan het versnellen.

In een stabiele bak met goede filters moet stip vanzelf weggaan en is het meestal niet dodelijk. Kan wel een hele tijd duren. Ik had zelf eerder dit jaar dat het weeeeeeken bleef rondgaan onder de vissen. En in dit geval zou ik het riskant vinden i.c.m. de andere ziekte die aanwezig lijkt te zijn.

Ik krijg het niet op de foto, daarvoor zwemmen ze te snel. Maar ik heb deze foto online gevonden en het ziet er zo goed als hetzelfde uit, maar dan dus nog meteen flink aantal witte stippen erbij
1-jpg.495571

Bijna alle aangetaste vissen gedragen zich normaal, beetje schuren maar verder niks. Behalve eentje die zich duidelijk niet lekker voelt; vinnenknijpen etc. Ik heb hier een fles Exit liggen, maar heb het eerder gebruikt en het deed meer kwaad dan goed. Het deed echt helemaal niks tegen de stip. Het remde de ziekte zelfs niet eens af. Had daarentegen wel alle nadelen gehad van dit medicijn dus ik zie het echt niet zitten om daar nog een keer aan te beginnen.
Dit is sinds in ben begonnen met mijn aquaria denk ik de derde of vierde keer dat ik stip heb bij nieuwe vissen. Ik heb het altijd opgelost door de temperatuur naar 31-32 graden te brengen. Maar heb zout bij deze ziekte nog nooit geprobeerd. Ik zou het zout niet in mijn aquarium toevoegen, maar ze apart behandelen voor 15 minuten in een hoge concentratie. En dat een paar keer herhalen. Het heeft eerder wel gewerkt bij beginnende huidinfecties van andere ziektes en andere vissen. Maar weet dus niet of dat nu zin heeft bij de ergst aangetaste vissen. Vooral omdat de parasiet natuurlijk nog gewoon in de bak zit.

Ja precies, het nadeel van apart met zout behandelen is bij stip dat er nog van alles in de bak zelf zit. Sterker nog (en correct me if I'm wrong) : ik geloof dat de in de huid ingekapselde parasiet niet door zout beïnvloed wordt. Je pakt er denk ik alleen de vrijzwemmende beestjes mee.

Wel gek dat exit bij jou zo slecht uitpakte. Maar zeker niet onbegrijpelijk dat je dan wilt proberen om het dit keer zonder te doen. Dan heb je gelijk dat de temperatuur flink verhogen, zoals je eerder al deed, een goede tactiek kan zijn. ^^

Ja, tenzij.... er meer aan de hand is dan alleen stip. Dan wordt het moeilijker te bepalen wat je het beste kunt doen. Als dat witte bacterieel is (bijv een van de vele vormen van columnaris), is de temperatuur omhoog gooien best wel een slechte zet.

Persoonlijk kan ik op basis van bovenstaande foto niet vaststellen waar het hier precies om gaat, dus ja... Wat in elk geval het proberen waard is, als je dat dus aandurft.... ahum... is medicatie gebruiken die malachietgroen bevat. Dat helpt tegen een aantal parasitaire ziekteverwekkers. Ik geloof (maar ik typ dit maar even uit de losse pols zonder te controleren) dat zowel esha 2000 als exit dat spul bevatten. Er zijn vast ook zulke producten van andere merken.

Hier verder een paar links die misschien kunnen bijdragen:
https://aquariumscience.org/index.php/10-2-1-all-protozoans/https://aquariumscience.org/index.php/10-2-5-chilodonella-and-costia/https://aquariumscience.org/index.php/10-diseases/

Thanks voor de tips en artikelen! Omdat er maar 2 tussen zitten met die witte huid ga ik die proberen apart te zetten van de anderen. Misschien kan ik ze apart behandelen in plaats van de hele bak. De rest heeft tot zover te zien alleen stip dus daar ga ik dan de temperatuur methode op afmaken. Dan kan ik eventueel exit of een ander middel bij de 2 dubbelzieke proberen.

Succes. Hou ons op de hoogte als je wilt; dit zijn altijd leerzame dingen. 😉

Update:
We zijn nu ruim een week verder. Zoutbad bleek uiteindelijk sowieso geen optie want ze lieten zich niet vangen 😛
Maar het is allemaal goed gekomen. Ik heb de temperatuur over de eerste paar dagen geleidelijk verhoogd naar 31/32 graden. Daarbij flink en regelmatig water ververst en met het schone water een of ander goedje dat de slijmhuid zou moeten versterken toegevoegd (weet niet precies wat, een of ander geel flesje wat ik nog had liggen). De nieuwe vissen vond ik ook wat mager dus ik heb ze elke dag diepvriesvoer gegeven en daar extra vitaminedruppels aan toegevoegd. Verschil was meteen de volgende dag al te zien; die witte vlekken waren duidelijk aan het verdwijnen en na twee dagen al minder stippen. Nu na ruim een week heeft alleen de allerkleinste, die er ook het slechtste aan toe was, nog 1 stipje over. Komende tijd blijf ik extra water verversen en vitaminen toevoegen tot ze wat flinker zijn gegroeid. Al met al prima verlopen dus!

Fijn om te lezen dat je probleem zo opgelost is. Beetje late reactie dit topic had ik nog niet gezien.

Aanvulling. Een zoutbadje is niet het doel om gespuis te doden. Het zoutbadje stript als ware de slijmhuid (dit zie je ook wel los komen en rond drijven in het bakje) en daardoor zit er minder gespuis op de vis. Ook activeert het de vis om nieuwe slijmhuid aan te maken. Dit kost ook een hoop energie dus een dood ziek visje niet altijd handig.
Dat visje te vangen is is natuurlijk wel heel handig. Sommige zijn te eigenwijs :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan