Wat is er nieuw

Zoveel info op het inet, maar is mijn

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
J

JoKi

Guest
Dag Allemaal,

Gisteren merkte ik op dat verschillende neon's er niet zo goed uitzien.
Op basis van wat ik terug vind denk ik dat dit bek- en/of vinrot is.

Zie foto's
Bekijk media item 332Bekijk media item 331Bekijk media item 330Bekijk media item 329Bekijk media item 328Bekijk media item 327Bekijk media item 326Bekijk media item 325
Wat heb ik gedaan?:

- Meteen de neon's (12st) in een apart 20L bakje zonder koolstof en met een temperatuur van 28° gezet en een kuur sera baktopur begonnen.

- Ook heb ik preventief gehandeld in mijn aquarium (125l), hier heb ik de koolstoffilter eruit gehaald, temperatuur opgedreven naar 28° - 29° en ook een kuur sera baktopur gestart.

De vissen in de 125l bak zien er tot nu toe allemaal goed en vrolijk uit, de neon's hebben nog steeds de vervormingen.
Dat de buik dik staat bij de neon's heb ik een dag later pas gemerkt, zojuist dus. Ik las op de buisluiter van baktopur dat dit ook een symptoom kan zijn.

Nu de hamvraag; Wat denken jullie hier over en heb ik goed gehandeld?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je prima heb gehandeld. De bactopur is een goed medicijn voor bActeriele ziektens. De verhoging van je tempratuur zal veel aanwezige parasieten doden. Dus dan bestrijd je op dit moment zowat alles wat het maar kan wezen.

In principe de neons apart was niet nodig geweest gezien je in je aquarium dezelfde maatregelen heb genomen maar snap het wel dat je dit doe zodat het niet overslaat op andere vissen.

Bacteriële ziektens duurt wel even voordat het weer over is en aangetaste vissen kunnen misvormd blijven maar zolang ze gewoon kunnen eten is dit verder geen probleem.

Let wel op na de kuur ga je gelazer krijgen met je waterwaardes. Het gaat weer een week of 3/4 duren voordat je bacterie cultuur in je aquarium is opgebouwd. Regelmatig meten met druppels en zonodig meer verversen.

Succes en ik hoop dat je snel positief resultaat zie.

Let wel op na de kuur ga je gelazer krijgen met je waterwaardes. Het gaat weer een week of 3/4 duren voordat je bacterie cultuur in je aquarium is opgebouwd. Regelmatig meten met druppels en zonodig meer verversen.

Goed opgemerkt:thumbs:

of die temperatuur verhogen heel handig is weet ik niet.. bacterieen en schimmels houden van warmere temperaturen. parasieten daarintegen weer niet.

voor de rest doe je het precies zoals ik het ook zou aanpakken.

Ik denk dat je prima heb gehandeld. De bactopur is een goed medicijn voor bActeriele ziektens. De verhoging van je tempratuur zal veel aanwezige parasieten doden. Dus dan bestrijd je op dit moment zowat alles wat het maar kan wezen.

In principe de neons apart was niet nodig geweest gezien je in je aquarium dezelfde maatregelen heb genomen maar snap het wel dat je dit doe zodat het niet overslaat op andere vissen.

Bacteriële ziektens duurt wel even voordat het weer over is en aangetaste vissen kunnen misvormd blijven maar zolang ze gewoon kunnen eten is dit verder geen probleem.

Succes en ik hoop dat je snel positief resultaat zie.

God, het waterwaarde probleem blijft bij mij ook maar aanslepen. Ben een beginner en heb mn aquarium nu 3 weken. Heb me dus ook goed laten ompraten door de verkoper. Die vertelde mij dat 4 weken indraaien niet hoeft en als de waardes na een week goed zijn, de vis erin kan. Ook staafde hij dit met redenen die mij logisch leken.

Een kleine voorgeschiedenis kan mss ook wat duidelijk maken.

Na 1 week indraaien ga ik dus met goeie moed naar de winkel, hij teste mijn water en zei dat deze goed is. Ok, dan maar vissen kiezen. Na 50 vissen zei hij pas dat dit wel genoeg zou zijn... (IN EEN 125L BAK! :s)
Op de 9de dag begonnen mijn planten bruin te worden en te vervormen en de blaadjes van de rode plantjes werden glazig.
Heb geregeld mijn water getest en NO² en NO³ zijn steeds 0 geweest, wel vond ik de pH aan de hoge kant, 8.

Op dag 11 is een maanvis gestorven en een andere verzwakt, de planten gingen ook nog steeds achteruit. Dag 12 is de 2de maanvis heen gegaan. Dag 13 zijn de vinnen van 1 guppy volledig door een kempvis weg gevreten. Die guppie leeft intussen ook niet meer.

Heb me een uitgebreide testset aangekocht en de waardes goed in de gaten gehouden.
De laatste meting was vorige week dinsdag en dit zijn de resultaten van toen:

- pH 8
- kH 7
- Gh 6
- NO² 0mg/l
- NO³ 0mg/l
- NH³ 0.27mg/l
- NH⁴ 5mg/l
- FE 0mg/l
- PO⁴ 2mg/l
- CU 0mg/l

mijn CO² is ook veel te laag

Ik maak me enorm veel zorgen om die ammionak en het lage CO² gehalte.

Heb ook 1 maal 1/3 water ververst en zal na de baktopur kuur opnieuw 50% verversen.

Misschien dat jullie hier nog wat tips of raad voor hebben.

Anyway dank ik jullie.

ja een topic openen in het "samenstelling bestand" gedeelte van het forum. want zitten alle 50 er nog in?

Ik ben wel erg benieuwd naar de toko die je zulk advies en zieke vissen verkoopt eigenlijk... Maar gelukkig heb je een plek gevonden waar veel informatie en liefhebberij te vinden is.

Zoals in het andere topic inmiddels gemeld is zou ik wat proberen te doen aan je vissenbestand, je vinrot heb je nu volgens mij netjes behandeld in ieder geval! :!

Je leert zo wel lekker snel hoe het wel moet in ieder geval, ik heb er een stukje langer over gedaan voor ik informatie ging zoeken.

Ok, je bent nog een beginner. Echt ellende om zo van start te gaan met een mooi nieuw aquarium. Het beste kun je zelf de druppeltestjes aanschaffen. Als een koffertje een te grote uitgave is neem dan in ieder geval een flesje NO 2 en NH 3.

Zo aan je waardes te zien is je aquarium nog lang niet stabiel omdat je nog geen NO 3 meet. Je NH 4 is echt veel te hoog en als je 1x 1/3 heb ververst ben ik bang dat dit nu nog niet goed is. Je krijg eerst oplopende NH 3, dit word omgezet naar NO2, dit word weer omgezet naar NO3. Aan jou waardes te zien ben je nog in het begin stadium.

Bij hoge waterwaardes van bovengenoemde verzwakken je vissen en zijn ze erg vatbaar voor allerlei ziektes.

De NH 3 van 5 is een probleem en nu met nog een kuur erin zullen je vissen het heel slecht hebben. Heb je wel een luchtpompje erbij?

Omdat je denk ik nog geen druppeltesten heb en je dus geen inzicht heb in je waterwaardes Denk ik dat je het beste de helft van je water kan gaan verversen en de bactopur bijdoseren. 125 liter, 70 liter eruit en schoon water erin op dezelfde tempratuur en dan weer voor 70 liter bactopur erin doen.

Druppeltestje halen en als je NH 3 oploopt tijdens de kuur hetzelfde herhalen. Wel de gehele kuur gaan afmaken.

Na de kuur krijg je weer hetzelfde. Eerst NH 3 die gaat oplopen wat betekend verversen. Op een gegeven moment ga je NO 2 zien oplopen dit betekend dat er bacterieen worden aangemaakt. Ook weer verversen zodat dit niet te hoog oploopt. Als je de NO 2 piek heb gehad ga je NO 3 meten dit betekend dat er bacterieen zijn die de NH 3, NO 2 kunnen omzetten naar NO 3. Dan kom je in de goede richting en word het steeds stabieler.

De rest van de waardes is in het begin een beetje bijzaak. Eerst zorgen dat je bovenstaande keten op gang heb en dan kun je gaan Bijstellen. Overige waardes moeten natuurlijk niet geheel boven of onder de grens komen.

Beetje logisch nadenken. Stel je NH 3 is 5 en je ververs de helft blijft er 2.5 over. Je meet geen NO 2 dan word dit niet afgebroken en is het de volgende dag waarschijnlijk weer opgelopen gezien je vissen blijven poepen. Minimaal voeren scheelt ook een beetje.

Ik neem aan dat je een intern juwel filter heb. Zorg dat het pijpje waar het water uitkomt naar boven staat gericht zodat het flink golft aan het wateroppervlak. Dit betekend zuurstof wat ze hard nodig hebben ivm medicatie.

vergeten; als je kuur klaar is, 50% verversen en doe je de koolspons erbij in om de medicatie eruit te halen en spoel je de witte spons uit. Dan blijf je een maand van alle sponzen af die in het filter zitten om bacterieen op ye bouwen mits je bijna geen stroming meer heb uit het filter. Daarna pas sponsen gaan verschonen. Niet allemaal tegelijk. Des te minder vaak des te beter omdat je dan bacterieen hou in je filter voor de stabiliteit.

Heel verhaal maar met de druppeltjes is het heel eenvoudig en word je vanzelf handig in. Hoop dat je wat aan de uitleg heb en sterkte met de verversingen die je helaas voorlopig nog wel vele malen zal moeten doen.

Laatst bewerkt:
Ok, je bent nog een beginner. Echt ellende om zo van start te gaan met een mooi nieuw aquarium. Het beste kun je zelf de druppeltestjes aanschaffen. Als een koffertje een te grote uitgave is neem dan in ieder geval een flesje NO 2 en NH 3.

Zo aan je waardes te zien is je aquarium nog lang niet stabiel omdat je nog geen NO 3 meet. Je NH 4 is echt veel te hoog en als je 1x 1/3 heb ververst ben ik bang dat dit nu nog niet goed is. Je krijg eerst oplopende NH 3, dit word omgezet naar NO2, dit word weer omgezet naar NO3. Aan jou waardes te zien ben je nog in het begin stadium.

Bij hoge waterwaardes van bovengenoemde verzwakken je vissen en zijn ze erg vatbaar voor allerlei ziektes.

De NH 3 van 5 is een probleem en nu met nog een kuur erin zullen je vissen het heel slecht hebben. Heb je wel een luchtpompje erbij?

Omdat je denk ik nog geen druppeltesten heb en je dus geen inzicht heb in je waterwaardes Denk ik dat je het beste de helft van je water kan gaan verversen en de bactopur bijdoseren. 125 liter, 70 liter eruit en schoon water erin op dezelfde tempratuur en dan weer voor 70 liter bactopur erin doen.

Druppeltestje halen en als je NH 3 oploopt tijdens de kuur hetzelfde herhalen. Wel de gehele kuur gaan afmaken.

Na de kuur krijg je weer hetzelfde. Eerst NH 3 die gaat oplopen wat betekend verversen. Op een gegeven moment ga je NO 2 zien oplopen dit betekend dat er bacterieen worden aangemaakt. Ook weer verversen zodat dit niet te hoog oploopt. Als je de NO 2 piek heb gehad ga je NO 3 meten dit betekend dat er bacterieen zijn die de NH 3, NO 2 kunnen omzetten naar NO 3. Dan kom je in de goede richting en word het steeds stabieler.

De rest van de waardes is in het begin een beetje bijzaak. Eerst zorgen dat je bovenstaande keten op gang heb en dan kun je gaan Bijstellen. Overige waardes moeten natuurlijk niet geheel boven of onder de grens komen.

Beetje logisch nadenken. Stel je NH 3 is 5 en je ververs de helft blijft er 2.5 over. Je meet geen NO 2 dan word dit niet afgebroken en is het de volgende dag waarschijnlijk weer opgelopen gezien je vissen blijven poepen. Minimaal voeren scheelt ook een beetje.

Ik neem aan dat je een intern juwel filter heb. Zorg dat het pijpje waar het water uitkomt naar boven staat gericht zodat het flink golft aan het wateroppervlak. Dit betekend zuurstof wat ze hard nodig hebben ivm medicatie.

vergeten; als je kuur klaar is, 50% verversen en doe je de koolspons erbij in om de medicatie eruit te halen en spoel je de witte spons uit. Dan blijf je een maand van alle sponzen af die in het filter zitten om bacterieen op ye bouwen mits je bijna geen stroming meer heb uit het filter. Daarna pas sponsen gaan verschonen. Niet allemaal tegelijk. Des te minder vaak des te beter omdat je dan bacterieen hou in je filter voor de stabiliteit.

Heel verhaal maar met de druppeltjes is het heel eenvoudig en word je vanzelf handig in. Hoop dat je wat aan de uitleg heb en sterkte met de verversingen die je helaas voorlopig nog wel vele malen zal moeten doen.
Dank je wel voor deze rijke info.

Ben een van de voorbije dagen met een hobbyist gaan praten over dit probleem, de baktopur kuur was toen nog niet bezig voor alle duidelijkheid. Hij meten wel NO3 en gebruikte een ander merk van test. Het was niet veel, maar het was er wel.
Ik heb de set van sera, uitgebreide testkit met druppels.

Dan ivm het verversen en de kuur die nu bezig is.
de kuur zegt het volgende:
Dag 1 doseren en toevoegen
dag 2 rust
dag 3 doseren en toevoegen.

vandaag was dus de rustdag, moet ik dan morgen 70l verversen en dan "dag 3" toepassen? Zoja, gebruik ik, ondanks de kuur, dan ook sera aquatan en sera nitrivec bij het verse water of laat ik dat en voeg enkel het medicijn toe?
Is het aangeraden om na "dag 3" ook nog een rustdag in te voegen vooraleer ik water ververs, ivm het medicijn nog zijn werking te laten doen?

Excuses voor al de vragen... Wil het goed doen

Ten alle tijden met medicatie de gebruiksaanwijzing volgen. Je vissen moet 100 % in de medicatie staan volgens de gebruiksaanwijzing. Moet je verversen op rustdagen haal je medicatie eruit dit betekend dat ze geen 100% medicatie hebben. Op de rustdag doet de medicatie nog gewoon zijn werk wat je dan eruit haal.

Nu betekend dat je morgen dus dag 3 met je eigen druppels (sera is prima) NH 3 ga meten en NO 2. Meet je NH 3 dan moet je verversen. NO 2 liever ook niet maar een klein beetje kost ze de kop niet. De volle dosis erin zoals op de gebruiksaanwijzing.

Mocht er daarna weer een rustdag komen en dag 5 doseren ga je dag 4 de rustdag meten. Meet je op de rustdag weer hoge NH 3 dan helft verversen en voor de helft bijdoseren, dag 5 meten indien nodig verversen en volle dosis volgens gebruiksaanwijzing. etc.

Alle toevoegingen zolang je medicatie gebruik heeft geen zin want de medicatie dood toch je bacterieen. Zonde geld.

Als je een koolspons gebruik heeft het ook geen zin want de koolspons haalt ook alle toevoegingen eruit. Koolsponzen trekken alles uit het water behalve de giftige stoffen jammer genoeg.

Kijk eens bij topics filter en kool. De koolspons hebben vele eruit omdat dit ook de plantenvoeding ed. uit je water trek. Voor juwel heb je speciale bakjes met harde media erin. Weet zo gauw even de naam niet maar een soort van steentje waar bacterieen in gaan nestelen. Omdat je deze niet reinig heb je altijd een mooi voorraadje bacterieen in je filter. Dit werkt beter dan de sponzen want als je die ga uitspoelen vernietig je de bacterieen die erin leven en die je nodig heb om je aquarium stabiel te laten zijn.

De kool gebruik je dan alleen om de medicatie eruit te filteren.

De kuur duurt enkel 3 dagen. Na dag drie raad het indd aan om 50% water te verversen en een extra vitaminen voor de vissen op het voer te druppelen.

Dat filtermedium waar jij het over hebt is denk ik, juwel Cirax, klopt dit? De kool is er uit op dit moment. Er stak juwel biocard in en een juwel carbax, en die zijn nu 3 weken oud. Welke van de 2 steek ik terug voor het wegfilteren van de medicatie? en hoelang?
We gaan nu wel over naar het "filter topic", maar als het even hier kan aub?

Ik zie ook dat juwel een medium Amorax heeft, is dit mss een optie of toch eerder voor die Cirax gaan?

helaas weet ik al die namen van juwel sponzen niet. Het is lang geleden dat ik een juwel had met de originele samenstelling. Wat ik nog weet is dat ik een blauwe groffe had, een groene voor nitraat, zwarte voor kool en wit fijne. De zwarte en groene heb ik er toen uitgehaald gezien hun werking en mijn geld en tijd liever anders wilde besteden dan Juwel te sponseren😀

Ik denk inderdaad dat ik de Cirax bedoel. Het is een mandje met een soort steentjes erin.

Er is legio filtermedia en ik heb uberhaupt geen intern filter meer en draai op hele andere media. Dit is een heel apart verhaal en zul je in moeten verdiepen want de een zweert bij dit en de ander bij dat. Dit is echt een te uitgebreid onderdeel met heel veel verschillende meningen, kosten, werk etc. Gezien je nog maar net begin wil ik je niet helemaal overladen met info en technische en biologische zaken.

Ik snap dat je het goed wil doen daarom denk ik dat z on mandje voor nu even de juiste stap is omdat je filter nu toch om zeep is geholpen door de medicatie en opnieuw moet indraaien. Daarom beter nu al z on mandje of 2 wat je wil erin dan volgende maand want dan kom je weer met hetzelfde te zitten qua opbouw.

Het duurt gewoon even voordat je je weg heb gevonden door ervaring op te doen en veel info te vergaren. Doe het stap voor stap anders word je helemaal dol. Het is gewoon teveel om in 3 maanden te leren. Gewoon bij het begin beginnen en eerst zorgen dat je aquarium stabiel word, je vissen gezond en dan ga je vanzelf over op de fijne afstemming. Algen, planten, licht, je zult vanzelf alles wel gaan meemaken en op het forum zijn genoeg leden die je bij bepaalde onderwerpen het beste kunnen adviseren.

Zag al dat je een topic over je visbestand heb aangemaakt waar weer leden hun advies, mening geven over je bestand want zover ik denk te weten klopt dit ook niet helemaal maar tropische vissen is niet mijn ding. Daar heb je weer andere leden voor nodig die daar meer verstand van hebben.

Komt vanzelf goed en volgend jaar heb je je spoed hbo cursus wel een beetje onder de knie:koffie:

Zie nu net dat je mooie koppelingen heb gemaakt voor me qua filtermedia van juwel. De biocard gaat na de kuur voor 2 dagen erin om de medicatie eruit te halen. Die is al 3 weken oud dus kan je daarna weg gooien want dan zal hij wel al z on beetje verzadigd zijn. Kool haalt stoffen uit je water en raakt op een gegeven moment verzadigd.

De carbax zegt mij niets omdat ik niet kan zien wat voor spulletje het is.

De amorax is zeoliet. dit werkt goed tegen verhoogde waterwaardes, neemt giftige stoffen op, maar dit is enigzins een wat minder risicoloos middel. De zeoliet neemt stoffen op maar als het is verzadigd geeft het de stoffen weer vrij. Ik gebruik het ook wel eens bij noodsituaties maar gebruik het maar kort en gooi het dan weg omdat je nooit kunt bepalen hoeveel het al heeft opgenomen en zodoende weet je niet wanneer het verzadigd is en het de boel gaat los laten. Zal best bij staan vervangen na een maand maar juwel weet niet hoeveel vissen jij heb. Is toch een verschil 100 vissen of 200 vissen.

De cirax moet je hebben. Hier nestelen zich de nodige bacterieen in.

Zie nu net dat je mooie koppelingen heb gemaakt voor me qua filtermedia van juwel. De biocard gaat na de kuur voor 2 dagen erin om de medicatie eruit te halen. Die is al 3 weken oud dus kan je daarna weg gooien want dan zal hij wel al z on beetje verzadigd zijn. Kool haalt stoffen uit je water en raakt op een gegeven moment verzadigd.

De carbax zegt mij niets omdat ik niet kan zien wat voor spulletje het is.

De amorax is zeoliet. dit werkt goed tegen verhoogde waterwaardes, neemt giftige stoffen op, maar dit is enigzins een wat minder risicoloos middel. De zeoliet neemt stoffen op maar als het is verzadigd geeft het de stoffen weer vrij. Ik gebruik het ook wel eens bij noodsituaties maar gebruik het maar kort en gooi het dan weg omdat je nooit kunt bepalen hoeveel het al heeft opgenomen en zodoende weet je niet wanneer het verzadigd is en het de boel gaat los laten. Zal best bij staan vervangen na een maand maar juwel weet niet hoeveel vissen jij heb. Is toch een verschil 100 vissen of 200 vissen.

De cirax moet je hebben. Hier nestelen zich de nodige bacterieen in.
Super, dank je wel!

Status update:

* Heb net in de rio125 NH3/4, pH, NO2 en NO3 gemeten:
- pH: 8
- NO2: 0mg/l
- NO3: 0mg/l
- NH4: 10mg/l
- NH3: volgens tabel ism pH & NH4 = 0.53mg/l

* 60 liter water ververst en op 60l sera aquatan toegevoegd (kwestie van chloor en chloride te neutraliseren), geen sera nitrivec owv de baktopur kuur.
* Dag 3 sera baktopur toegepast; gedoseerd op 125l
* nu 2 dagen zo laten en dan ga ik opnieuw 50% verversen, filteren over koolstof, cirax medium in filter toevoegen en vitaminen op de voeding druppelen. En dan hopen voor het beste.

* Quarantainebak (20l) niet gemeten omwille van de gele kleur die nog aanwezig was van de baktopur op dag 1, lijkt me moeilijk/onmogelijk om een acurate meting te krijgen.
* 10 liter ververst en aquatan gedoseerd op 10l
* Dag 3 baktopur toegepast; gedoseerd op 20l
* nu 2 dagen zo laten en dan ga ik opnieuw 50% verversen, filteren over koolstof weet ik niet hoe ik dit ga moeten doen omwille van dat piep kleine filtertje (100l/u), vitaminen op de voeding druppelen en dan hopen voor het beste.

Laat ik na de kuur de neon's beter nog even in deze bak of mag ik ze na de kuur terug in de Rio zetten?
Ik heb wel opgemerkt dat die buikzwelling volledig verdwenen is!!! Vooruitgang whoehoe

Mooi om te zien dat de kuur aanslaat!

in principe kun je de neons al overzetten omdat je ook de kuur in je aquarium heb zitten. Je gebruik quarantaine om te voorkomen dat de ziekte zich verspreid en je geen medicatie in je aquarium hoef te doen zodat je filter bacterieen onaangetast blijven.

De plekjes hebben even tijd nodig om te genezen en bekjes en vinnen kunnen misvormd blijven. Als je maar zie dat het zich niet verder verspreid, plekken groter worden.

Al je vissen hebben een jasje uit moeten doen door de medicatie en vitamine en goed water verversen ivm waterwaardes dat geeft ze weer een steuntje in de rug om weer fit te worden.

Gaat helemaal goed komen hoor anders had je nu al meer slachtoffers gehad.

Heb je al advies betreft je vissen bestand? Mijn moeder heeft een aquarium met guppen en ik wilde voor haar z on mooie betta kopen maar er werd mij verteld dat dit niet ging. Dat een mannetjes betta alles wat een mooie staart en vinnen heeft aanvalt. Wie weet zijn je maanvissen ook te mooi voor je betta.

Wellicht een idee om je betta in het quarantaine bakje te doen. Volgens mij hebben deze niet heel veel ruimte en filter nodig. Ff chechen bij dit gedeelte van het forum.

Medicatie en kleur van je water zijn niet van invloed op water metingen. Kun je gewoon meten.

Mooi om te zien dat de kuur aanslaat!

in principe kun je de neons al overzetten omdat je ook de kuur in je aquarium heb zitten. Je gebruik quarantaine om te voorkomen dat de ziekte zich verspreid en je geen medicatie in je aquarium hoef te doen zodat je filter bacterieen onaangetast blijven.

De plekjes hebben even tijd nodig om te genezen en bekjes en vinnen kunnen misvormd blijven. Als je maar zie dat het zich niet verder verspreid, plekken groter worden.

Al je vissen hebben een jasje uit moeten doen door de medicatie en vitamine en goed water verversen ivm waterwaardes dat geeft ze weer een steuntje in de rug om weer fit te worden.

Gaat helemaal goed komen hoor anders had je nu al meer slachtoffers gehad.

Heb je al advies betreft je vissen bestand? Mijn moeder heeft een aquarium met guppen en ik wilde voor haar z on mooie betta kopen maar er werd mij verteld dat dit niet ging. Dat een mannetjes betta alles wat een mooie staart en vinnen heeft aanvalt. Wie weet zijn je maanvissen ook te mooi voor je betta.

Wellicht een idee om je betta in het quarantaine bakje te doen. Volgens mij hebben deze niet heel veel ruimte en filter nodig. Ff chechen bij dit gedeelte van het forum.
Hoi Michelle,

Ik heb mijn vraag over het visbestand hier gesteld, nog even afwachten en ik ben weer wat slimmer.

Nog een vraag; Heb van die sera filter biostart, hoe gebruik ik die precies? Ik doseer nu en druppel het op de bovenste filterspons, Juwel Biopad
Is het aangeraden om dat ook op die cirax te druppelen wanneer ik deze na de kuur erin steek?

Dus ondanks dat het water al geel is voor de test, zal de kleur na de test accuraat zijn?

Inderdaad. Anders zou je nooit kunnen testen met wat er allemaal in je water gegooid word. Plantenvoeding, watervoorbereiders etc.

Zit er geen beschrijfsaanwijzing bij? Volgens mij van onder gezien, een groffe spons, dan je bakje cirax etc. Als laatste de witte spons. Zou inderdaad de filterstarter overal op druppelen zodat het overal op zit. Je filter trekt het water van onder naar boven. De filterstarter kun je denk ik wel meerdere malen in je filter druppelen maar of het werkt zijn de meningen nogal verdeeld over. Er word gesteld dat je geen levende bacterieen uit een flesje kunt kopen wat mij wel enigzins logisch klinkt want als je filter lange tijd uitstaat gaan ze ook dood dus hoe ze in leven blijven in een flesje?

Het is helaas gewoon een week of 3/4 wachten totdat het biologische proces op gang is. Daarom een maand niet meer aan je filter komen. Moet vies worden. Ik heb ook al tig spulletjes gebruikt en heb nog nooit een wondermiddel gehad dat het snel voor elkaar is. De enige redemie is als je hoge waardes meet, verversen en de Nitrivec helpt om pieken te stabiliseren.

• Leuk
Waarderingen: JoKi
Plantenvoeding, watervoorbereiders
Deze producten zijn toch transparant? Zo ziet mijn aquarium eruit vlak na het toevoegen van de baktopur
En dan alsnog zullen de testresultaten accuraat zijn?

IMG-20170604-WA0001.jpg

yep:sorry:

Blits kleurtje he.

Zoals gezegd kun je nooit aan de kleur van je water bepalen of het water goed of slecht is. Je heb mensen die er weer iets in gooien om hun kleur wat bruiner te maken om het natuurlijker er uit te laten zien maar de test spoort alleen hetgene op waarop je test. Niet wat voor kleur het is.

Je heb ook zulke groene bakken op een natuurlijke wijze met groene alg. Ziet er ook beroerd uit maar wil niet zeggen dat je waterwaardes niet goed zijn die kunnen top zijn. Wij vinden z on groene algenbak niets maar voor sommige soorten vissen is het 24 uurs snoepwinkel.

De test NH 3 als voorbeeld test dus de aanwezigheid van ammoniak. In de medicatie zit geen ammoniak. Medicijnen zitten andere grondstoffen in die je niet meet.

• Leuk
Trouwens wel een heel handig plekje dat aquarium bij de gootsteen. Verversen is zo een peulenschilletje voor je.

Trouwens wel een heel handig plekje dat aquarium bij de gootsteen. Verversen is zo een peulenschilletje voor je.
Hahaha 😀 en toch met een emmer moeten werken...
Over emmers gesproken, ik giet nou van de emmer rechtstreeks de bak in, kan dit kwaad of niet? Bedoel dan in de zin van, de vissen te hard verstoren of de druk die het vallen van het water creëert.

Dat kan je beter op een andere manier doen, een emmer erin woelt je bodem in en mijn vissen konden het ook nooit waarderen. Heb bij de Action een plastic fijn vergiet van een euro gekocht en die hangt dan op de randen van de bak. Daar rustig het water ingieten, verspreid het langzamer en gecontroleerd in de bak, een soort regenbui als het ware!

• Leuk
Als je rechtstreeks leidingwater ververst Kun je ook een adaptertje kopen voor op de kraan waar een slang op past. Dan een filterkorfje op het uiteinde van de slang en vullen maar, zelfde "gespreide" effect.

• Leuk
Emmers is inderdaad een gedoe. Stukje tuinslang in je aquarium en even aanzuigen dan loopt het zo de wasbak in en dan stukje tuinslang met z on douchepistool erin werkt denk handiger. Je heb ook van die bodemreinigers met een knijpbal om water eruit te hevelen en kan je meteen je bodem mee reinigen. Die zijn ook erg handig.

• Leuk
Gieter met broeskop er op werkt ook prima, net een flinke regenbui :regen:

• Leuk
Zo zo, 31 vissen terug naar de winkel en 6 andere er in.
De kuur zit er op en de neon's zwemmen terug in de Rio125.
De beste verkoper van het jaar vertelde me ook dat bruine alg te wijten is aan te weinig licht, klopt dit? Te veel licht zou groene alg in de hand werken... Volgens hem.
Hoeveel uur geef ik dan het beste licht? Staat nu op 8 uur.

20170609171742_IMG_55522.jpg

Mooi! Wat is je bestand nu precies?

Wat betreft de bruinalg, een tekort aan licht zou in principe kunnen. Het komt vaak ook voor bij oude tl-lampen die toe zijn aan vervanging. Ik ben even kwijt hoe lang je je bak nu precies hebt, maar bruinalg is bijna en zekerheidje bij nieuwe bakken de eerste weken/maanden. Gaat vanzelf weg, mits je geen voedingstekorten voor je planten in de bak hebt. Uitsluiten of het door het licht komt kun je door het naar 10 uur te verhogen. Als het niet wegtrekt ligt het ergens anders aan. (als dit het niet is kans op draad of baardalg door voedseltekort).

Algen staan wel indirect in relatie met de lichthoeveelheid. kort door de bocht: Algen hebben minder voeding nodig dan planten. Voedseltekort in de bak --> planten groeien niet meer --> algen krijgen kans. En de relatie met licht is dat meer licht --> planten groeien sneller --> grotere vraag naar voeding --> sneller een tekort. Te weinig licht--> planten krijgen niet echt kans om te groeien-->alg tot gevolg. Alg is eigenlijk een teken dat het samenspel tussen de vraag van planten naar voeding en de aanwezige voeding niet in balans is.

Nu is een nieuwe bak nog niet in balans, en dat is normaal. Na een tijd, mits voeding gelijk is aan vraag, komt er wel een evenwicht en zal de opstartalg vanzelf verdwijnen omdat de planten de concurrentie winnen. 8 uur zou genoeg moeten zijn, maar je kunt het eens naar 9-10 uur sturen en kijken wat er gebeurt.

Voeg je co2 of plantenvoeding toe? (misschien al in een ander topic aangegeven maar ik ben het even kwijt)

Waarschijnlijk is het een opstartalgje, vanwege de piek die je hebt gehad omdat de vissen er wat vroeg in zijn gegaan.

Niks ergs om je zorgen om te maken vooralsnog.

Fijn dat je er uit bent gekomen met die beste man in de winkel. Het mag gezegd worden dat de bak nu al een stuk meer rust uitstraalt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan