Zuid-Amerika 180x70x70 (cdeheij_79 )


cdeheij_79

Active member
Lid geworden
1 mei 2011
Berichten
34
Zuid-Amerika

Afgelopen tijd druk bezig geweest met orienteren naar het aquarium dat ik echt zoek. De standaard aquaria spraken mij niet zo aan ivm de verhouding meubel / aquarium.

Op de beurs Vivarium ben ik tegen een aquarium aangelopen wat was ik zocht.

De maten van het aquarium L180 x B70 x H70 en een strak meubel eronder.
In het meubel komt een bioloog van L150 x B50 x H50.
925656cdeheij_79_0_82_wp_20141122_12_33_39_pro.jpg



De verlichting lijkt me handig om direct voor LED te gaan, alleen wat is er veel keuze!
Kitlight, Lumlight, GHL, ADM en zo kan ik nog wel even doorgaan :-S En waar is het beste qua stralingshoek, efficientie, licht opbrengst.
Momenteel heb ik een goed gevoel bij een bedrijfje dat ook op de beurs stond aquaterraleds, alleen nog even de twijfel tussen Mid power of High power.
Heeft hier iemand een mening over? Of kan advies geven?

De inrichting wordt Zuid-Amerika met 10-12 Stendker discusvissen als hoofd thema en 2 scholen klein vis en bodembewoners.
Op het forum zijn genoeg mooie voorbeelden te vinden over de inrichting waar ik veel inspiratie op doe. Ik wil wel iets aan planten erin hebben icm mooi hout.

Gisterenavond voor het eerst wezen kijken bij een kwekerij / winkel bij mij om de hoek in Oud Verlaat. Heel veel prachtige vissen aanwezig.
En heb advies gevraagd over de aanschaf van de Stendker, omdat ik overdag gewoon werk speelt in mijn hoofd dat ik met een grotere maat wil beginnen. Omdat ik voor de kleine discus overdag geen verzorging kan bieden.
Ik zou enkele soorten willen mengen, zoals ik gezien heb op de beurs in Nieuwegein AquaVaria.
674184cdeheij_79_0_82_wp_20141026_13_23_18_pro.jpg


Op de beurs vertelde men mij dat het handigste is om stap voor stap de discus groep uit te bereiden, maar de kwekerij / winkel geeft aan juist dat niet te doen en met kleine discus te starten.

Heeft iemand hier daar ervaring en een mening over?

Het opstarten van het aquarium gaat begin februari 2015 beginnen en ergens midden - eind maart het idee om de eerste discus toe te voegen aan de bak.

Wordt vervolgd

(als iemand me kan uitleggen hoe ik een plaatje invoeg, dan waardeer ik dat, ik kom er niet uit :-( )
 
De tip over discus stap voor stap uit te bereiden,vind ik uiterst merkwaardig. Als je te weinig tijd hebt voor kleine discus,is een grotere maat de juiste beslissing.Ik zat net zo,en heb 14cm vissen genomen.En alle in 1x.
 
Hey Mondeo,

Dank voor je ervaring, het is altijd lastig om soms de waarheid te vinden op dit soort punten.
Zou je overigens vragen aan de winkel kunnen vragen of zij de verschillende soorten Stendker bij hun eerst bij elkaar willen zetten, voordat ik ze in mijn bak overzet? Om ze aan elkaar te laten wennen?
 
Mooie afmetingen, helaas past dat bij mij niet.
Is de bak al aangeschaft? Ik ben met name benieuwd welke LED verlichting je uiteindelijk hebt gekozen? Ik zie door de bomen het bos niet meer...
 
Mooi maat aquarium :) ik zelf ben begonnen met LED en gebruik het nog steeds ledkoning heeft gehele systeem voor een redelijk prijs, Zelf zou ik er niks anders meer op willen kunt goed met de kleuren spelen om zo de kleur van vissen best uit te laten komen.

Qua discussen is volgens mij juist beste over algemeen om alles in een keer te kopen ivm kruisbesmetting etc
 
Mondeo zei:
De tip over discus stap voor stap uit te bereiden,vind ik uiterst merkwaardig.
Je doelt op kruisbesmettingen veronderstel ik?

Ik weet natuurlijk niet wat met stap voor stap bedoeld is door die persoon op de beurs, maar bij het mengen van kleurslagen komen er sowieso toch weer vissen uit verschillende omgevingen - met daarbij hetzelfde risico - bij elkaar? Ook dan zal er iets van voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden toch? Of loop dát wel los?

~ Ivo
 
't Is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen; Ivo heeft een punt en Richvio ook. Als je de kans krijgt, zou ik gelijk een groep grotere vissen aanschaffen. En hoe groter, hoe beter wat dat betreft, want dan kan je ze uitselecteren op gelijke grootte van de vis.

Als dat niet ineens kan, dan kan je later vis bijzetten. Je krijgt wel gekrakeel over de rangordebepaling, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Verlies je een keer een vis, dan krijg je hetzelfde probleem weer. Wel verdient het de aanbeveling de vissen een paar weken apart zetten en de quarantainebak en de showbak op elkaar enten.
 

Terug
Bovenaan