zuid amerikaanse biotoop


N

NAP

Guest
Beste leden ik wil een vierkante aquarium maken dat zal eind dit jaar zijn eerst de echtscheiding achter de rug hebben.
Het wordt een zuid amerikaanse biotoop het aquarium wordt van de maten L85 x Br85 x H55 = 397,37 Ltr

Een hamburger mattenfilter wil ik gaan gebruiken met ondersteuning van een pot filter, het zei als een soort rifspoeling of als overloop of zou de hamburger mattenfilter genoeg zijn voor deze aquarium of niet.

Verlichting zal met rgb led verlichting zijn (zelfbouw) er is genoeg over te vinden op youtube

Ik had de volgende vissen in gedachten
L183 Ancistrus dolichopterus de gitzwarte met witte stippen en een witte zoom in de rug en staartvin.
Corydoras Adolfoi
Sturisoma wie weet ik nog niet
Carnegiella strigata Gemarmerde bijlzalm ik twijfel nog aangezien het flinke springers zijn.
Hyphessobrycon flammeus, Rode Rio
Dicrossus filamentosus
en uiteraard discusvissen.
Ik zoek echter nog wat bijvissen die wat bij knappelen wat betreft alg groei en dat het rustige zwemmers zijn in verband met de discusvissen heb ik geen onrustige vissen nodig.

Voor wie die vind dat ik erg vroeg bezig ben maar ik heb een hersenbloeding gehad, hier na word er een tumor gevonden in mijn hoofd en ben ik door mijn vrouw verlaten ik heb ondertussen ook al 3 epilipsche aanvallen gehad.
Dingen onthouden en uitrekenen heb ik de grootste moeite mee ook mijn gezichtsveld is beperkt.

Dus mensen tips en hints kan ik goed gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een 400ltr kom je niet toe met alleen een haburg mattenfilter vrees ik.
En grote potfilter is op zijn minst nodig, liever nog een bioloog.
Aangezien discussen nogal gevoelige vissen zijn, is filteratie en verversen een heel belangrijk punt. Een kleine hoeveelheid nitriet of een teveel aan fosfaat, nitraat en andere stoffen kunnen uiteindelijk fatale gevolgen hebben.
Verder lijkt het wel een hele leuke bak, vooral qua afmetingen dan, ik ben al benieuwd naar het toekomstige fotoalbum!
 
Hoi apisto bedankt voor je reactie ik vrees het ook dat die mattenfilter het niet red.
Maar ik wil graag een bioloog er niet bij hebben voor het gewicht op de vloer.

Het voordeel is wel met de mattenfilter dat je uit het zicht je verwarming en co2 kan plaatsen als je geen bioloog gaat gebruiken.
Idee het wervelbedfilter deze kan je ook de muur vast zetten maar je kan ook hier aan transparante PVC buizen koppelen met kranen er tussen voor het wisselen van de buizen

Ik heb mijn ontwerp terug gevonden van de wervelbedfilter.
http://www.discusvissen.com/algemeen_wervelbedfilter.htm

P.S. ik heb in het verleden discusvissen gekweekt.
En als het zover is zal ik foto album bij houden
 
ik denk dat de kracht van een mattenfilter word onderschat, zeker als deze in samenwerking draait met een potfilter.

maar neem je een gewone mattenfilter of een hoekvariant? deze laatste is m.i. een stuk mooier.
 
Kunnen discussen uperhaupt in 400liter? Lijkt mij een beetje klein voor die grote vissen maar ik weet niks van discus vissen
 
Aan Richard: ik had de hoekvariant in gedachten

Aan Nekko: de vuistregel is 50 ltr water per discusvis ik wil 8 jonge discusvissen nemen deze groot brengen en hopen dat er 1 of 2 koppels ontstaan ik wil iets van 4 discusvissen overhouden de rest verkoop ik weer.
 

Terug
Bovenaan