Wat is er nieuw

Zuid Amerikaanse Biotoop

Het staat in de planning. Ben na volgende week een weekje vrij, dus dan rij ik er zeker heen. Geheid dat ik met een paar visjes terug naar huis ga. Had al op de site gekeken en een paar filmpjes van hun. Ziet er goed uit. Nu alleen nog goed bedenken welke vissen ik wil..
 
Ta8wWxJlaqggkdX4C3qNiO8tlNMmqYuH.jpeg


Ta8wWxJlaqggkdX4C3qNiO8tlNMmqYuH.jpeg


Ondertussen is er een hoop gebeurt. Ben bij Amersfoort geweest, planten zijn binnen gekomen, filter aangepast.

Er zwemmen nu het volgende in:

30 x Kardinaal Tetra (vormt een prachtig schooltje)
7 x Corydoras (nog 3 erbij?)
2 x Ramirezi koppel
2 x L..?
4 x Taiwanese Algeneters (algen probleem op de wand)
3 x discus

Het hout wordt nog aangepast. Ben nog druk op en neer aan het mailen met Hans over wat ik precies wil. Veel lof trouwens voor Utaka. Ben er uitstekend geholpen. Was nog bij de Maanvis geweest in Nijmegen, maar hun discus vissen zaten onder de zwarte plekken. Na wat na vraag konden ze me niet uitleggen wat het was of hoe het komt.

Betere foto's volgen nog.
 
Goed bezig en met het hout van Hans wordt dat alleen nog maar beter! 😀
 
Ga ervanuit dat we het over hans van vkc hebben? daar ga je zeker wat moois vinden en nog eens goedkoop ook. komen mijn cichliden bij vandaan.
 
Ja hij is een mooi setje aan het uitzoeken voor me. Ik kwam er niet uit op zijn site. Hij heeft zoveel keus. Heb hem het volgende voorbeeld gestuurd. Misschien komt hij jullie bekend voor 😉

qezQOZTRGxzJH6rtnCe9zy1rOiDcPvLG.jpeg
 
mss zei:
Ga ervanuit dat we het over hans van vkc hebben? daar ga je zeker wat moois vinden en nog eens goedkoop ook. komen mijn cichliden bij vandaan.
Het gaat dus over 'houten' Hans, zo te zien, al begon ik na je bericht flink te twijfelen 🙂

Verder: 😀 😀

~ Ivo
 
Toevallig nu net een mailtje binnen gekregen van dhr. Osendarp. Het volgende heeft hij klaarstaan voor me:

KDl-58lRKSYkrFl46atPX6VQJy-9jzjg.jpeg
 
Mooi hoor,ben benieuwd hoe ze er in je bak uit gaan zien.
 
Laat dat maar aan Hans over,komt wel goed. :thumbs:
 
Daar heb ik alle vertrouwen in. Zit nog te twijfelen om een zakje ketapang bladeren erbij te doen. Las alleen dat je 1 middel groot blad per 30 liter water moet gebruiken. Heb er ook al een paar inliggen. Is het schadelijk om meer erin te leggen dan aanbovel te decoratie en schuilplaatsen voor vissen?
 
Mooi hout 🙂..kun je zeker wat moois mee doen. Ik zelf gebruik iets meer catappa en eerlijk merk niks aan de vissen. Waarom niet gewoon beuken of eiken blad (gebruik ik ook)
 
Simpelweg omdat ik het erg mooi vind staan. Zakje zijn de kosten niet. Hoelang laat je het erin liggen? Gaat het niet rotten op een gegeven moment?
 
Is niet schadelijk,en rotten doen ze ook niet. Enkel de nerf blijft over.
Eerlijk gezegd bevalt het me beter dan eikenblad,dat vergaat erg langzaam. En geeft meer rommel.
 
Nick, ik laat het compleet weg rotten(als je het zo al mag noemen) er zitten vrij veel voedingstoffen in rottend/vergaand blad. Je kunt het er altijd uit zuigen bij verversen.

Ik voeg om de 6-12 maanden eens wat toe dit is enkel omdat ik van een dikke lag houdt.

Kijk eens in mijn topic of dat van Ivo daar wordt ook blad gebruikt.
 
Wij hebben hier zoals bekend al meerdere keren larfjes gehad van de Dicrossus en eenmaal van de de ramirezi's (in de korte tijd dat we die hebben). En die jonkies, die pikken tussen het bladafval en tussen de balging op het hout. Naar ons idee niet per se zozeer vanwege de voedingsstoffen in dat bladafval en de algen zelf, maar ook omdat dit fantastische broedplekken zijn voor allerlei superklein leven. Maar eigenlijk happen uberhaupt veel dwergcichliden er op die manier tussen.

Op seriouslyfish wordt het mooi omschreven:
The addition of dried leaf litter provides additional cover and spawning sites, and brings with it the growth of beneficial microbe colonies as decomposition occurs.

These can provide a valuable secondary food source for fry, while the tannins and other chemicals released by the decaying leaves aid in simulation of blackwater conditions. Alder cones may also be used for the latter purpose.

Was je overigens zoals eerder nog steeds van plan ook een hoeveelheid planten erin te zetten? Zo ja dan is dit aantal stukke hout zeker voldoende. Als je het echt alleen met hout wilt doen wordt het goed opletten met je visbestand (als er dwergjes tussen zitten).

~ Ivo
 
Nee het planten en vis bestand blijft zoals die is. Het hout van Hans komt er nog bij. Dat komt hij bij mij afleveren binnenkort. Ik doe er gelijk een zakje bladeren erbij. Zodat ik wat extra plekjes heb voor mijn Ramirezi's. Met de hoop dat ik ook kleintjes krijg zoals bij jullie Ivo. Zag het filmpje en het lijkt me geweldig. Mijn mannetje zit vol op achter het vrouwtje en het vrouwtje heeft een mooi roze buikje. Hopelijk heb ik ook ooit de eer om het mee te mogen maken.
 
Mijn vrouw belde net om te vertellen dat Hans langs is geweest met het hout 😀 Ben helaas nog op het werk. Kan niet wachten om naar huis te gaan en te kijken naar mogelijke opstellingen. Hans vond de bak er goed uitzien gelukkig. Hij had alleen een aanmerking dat mijn Corydoras en Ramirezi vrij snel ademde en dat we dat even goed in de gaten moeten houden. Nu heb ik gister voor 10% het water ververst en eerder deze week de sproeikop (met al die gaatjes) ge�nstalleerd op het filter. Mijn filter draait op volle kracht en die sproeikop is in de breedte gezet. Moet ik die zo neer zetten dat die van rechts naar links gaat?
 
Mijn koppeltje Ramirezi's hebben eitjes gelegd! 😀



[video]https://m.youtube.com/watch?v=xu9rxB3OGMs[/video]

HsMBDxVLRGW2iVH6_TmFumm9Ni8pP30V.jpeg


Zal nog proberen om betere foto's te maken vanavond.
 
Benieuwd of het wat wordt 🙂
 
Het was helaas een heel kort avontuurtje. Toen ik vanochtend beneden kwam zwommen ze beide weer vrolijk rond. Eitjes lagen er volgens mij ook niet meer. Kon het niet goed zien doordat het nog donker was. Vanavond nog even kijken.
Vanavond of morgen een speciekuip kopen waar mijn vissen even in kunnen huisvesten wanneer ik aan de gang ga met het hout en planten.
 
Ziet er goed uit! Ben benieuwd of je een paar totaalfoto's hebt, kan ik daar nog wat inspiratie vanaf halen!
 
Prachtig aquarium! 😉

Groeten, Nathan.
 
Dankjewel Guppy, Bastiaan en Nathan.

SMAnFUS09b9Dk681rm5cherkRMNX9248.jpeg


SMAnFUS09b9Dk681rm5cherkRMNX9248.jpeg


SMAnFUS09b9Dk681rm5cherkRMNX9248.jpeg



Mijn excuses voor de slechte foto's. Ze zijn wat snel geschoten & ik had net alg van mijn ramen gekrabt. Dit is mijn tijdelijke nieuwe opstelling. Ben nog niet tevreden. Heb nog maar de helft van het nieuwe hout gebruikt en kwam tijd te kort. Ik was iets te enthousiast en deed dit 's avond na mijn werk waardoor ik te weinig tijd had. Zondag ben ik weer een dag vrij na 13 dagen werken, dus ga dan waarschijnlijk aan de slag met het aquarium. Krijg dan ook mijn camera terug, dus kan ik mooie foto's nemen.
Mijn stofzuigertje deed het ook niet goed dus kon de bodem niet goed schoonmaken. Wil een nieuwe aanschaffen maar niet dezelfde als ik nu heb. Iemand tips voor een goede stofzuiger of za vissen om de bodem schoon te maken/houden?
Daarnaast zag ik met het herstekken van de plantjes dat een aantal plantjes donkere wortels hebben. Als ik het goed begrepen heb is dat het begin van het einde voor deze plantjes. Nu heb ik bij de plantjes een jbl voedings bolletje zitten en gebruik ik EasyLife. ��n voor 1 keer in de week en 1 dagelijks. Kom zo 123 niet op de naam. Mijn bodem is filterzand, 4 tot 12 cm diep. Wat doe ik verkeerd?
En als laatste verlichting. Mijn lampen hebben het er moeilijk mee. Ben aan het kijken voor vervanging. Nu dacht ik in eerste instantie aan gewoon nieuwe lampen erin, maar toen zag ik de JMB Amazone Ledunit 3.000K 4 wit/1 rood, 90 cm 27 watt dimbaar. Iemand hier ervaring mee? Als ik het goed lees is 1 lamp genoeg en samen met een setje om hem te langzaam te laten dimmen lijkt het me erg mooi. Nu gaat om 23:00 de lamp in 1 keer uit en is het donker. Gaat trouwens ook pas om 11:00 aan.

Gr. Nick
 
iPoWbSOIcxmFXJMulciCj1fYk4LTJ8-e.jpeg


iPoWbSOIcxmFXJMulciCj1fYk4LTJ8-e.jpeg


iPoWbSOIcxmFXJMulciCj1fYk4LTJ8-e.jpeg


iPoWbSOIcxmFXJMulciCj1fYk4LTJ8-e.jpeg


Het huidige beeld. Het planten probleem is al opgelost. Was een combinatie van verkeerd geplant en te warm voor sommige planten. Nu ben ik in de luxe positie dat ik een Rio 400 met alle techniek kan krijgen in ruil voor iets. Denk er serieus over na om het te doen om er dan een mooi discus aquarium van te maken met een stuk of 8 discus vissen in totaal. Ben al aan het kijken naar verschillende inrichtingen en visbestanden.
 
Mooi hoor,maar wat dacht je van 10 discus in de rio 400.
 
Is ook mooi. Zolang ze maar genoeg ruimte hebben. Wil er niet teveel in hebben. Het volgende heb ik al:

30 x Kardinaal Tetra
7 x Corydoras
2 x Ramirezi koppel
2 x L..?
4 x Taiwanese Algeneters
3 x Discus

De Taiwanese algeneters gaan er dan uit. Wil er nog 5 corydoras bij en misschien nog een koppeltje L nummers.

smmbmNnzzIXfssIgHvTXnm6Xm_fRhbso.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan