Zuurstofsteen uit aquarium verwijderen zodat de planten beter groeien.


Poing93

New member
Lid geworden
25 november 2021
Berichten
3
Leeftijd
30
Ik heb nu ongeveer een half jaartje een aquarium, nu merk ik dat mijn planten het niet helemaal goed doen, zou het een optie zijn om de zuurstofsteen te verwijderen? En dat de planten dan beter gaan groeien?
 
Hierbij nog een foto.
 

Bijlagen

  • 1637864162748595852133245325084.jpg
    1637864162748595852133245325084.jpg
    539 KB · Weergaven: 265
Tja die plant in het midden achterin is ook geen echte aquariumplant. Je licht lijkt me ook erg beperkt wat ook in de groei tot uiting zal komen.

Toch wil ik even kwijt dat je volgens mij een 30 liter bakje hebt en de bewoners allemaal te groot zijn. Of ik moet me vergissen omdat de foto vertekend.
 
Er zijn legio problemen waarom planten niet groeien, daar moet op geantwoord worden door de forumleden/ planten kenner's en die daar een zinnig en begrijpelijk antwoord op kunnen geven.

Vooralsnog zou ik die bruissteen eruit halen, die haalt het beetje natuurlijke CO2 er direct uit.
 
De foto is vertekend het is een 80 liter bak, de verlichting brandt nu zo'n 15 uur per dag van ongeveer 7u tot 22u, wat zou ik eventueel kunnen aanpassen in de verlichting?
 
Ik durf het aan als Noob.

Zet je licht terug naar 8 tot max 10 uur per dag om te beginnen? Vervolgens verdiep je direct in PAR i.p.v. Lumen en Kelvin.
 
Die paar plantje's en de verkeerde mix van vissen en die 'rotsformatie' gaat echt niets worden, sorry voor het harde oordeel.
Wat dan wel,,stenen eruit, concentratie naar de lichthoeveelheid en meer planten in de bak.

Inlezen welke vissen er samen gehouden kunnen worden.

Aquarium-houden is niet zo maar simpel.
 
Verbaast me dat er überhaupt nog planten in zitten met die goudvissen.
 
Heb je een duidelijk totaaltje van je bak en weet je de waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding voor de planten? Zoals Stef al zegt zou ik terug gaan naar een uur of 9 licht.
 
Aquarium-houden is niet zo maar simpel.
Dit dus. Probeer gewoon heel rustig met een basis opbouwen van kennis en heel veel inlezen totdat je elke nacht wakker ligt met gedachten in je hoofd en toch weer je telefoon aanzet om iets op te zoeken. Ik begin ook zo simpel als maar kan en ben alleen maar bezig met verlichting en een pompje hoe alles werkt en ben niet eens direct bezig met planten of vissen.

Gewoon op volle noob mode gaan en helemaal opnieuw beginnen. Desnoods je vissen bij iemand brengen die er verstand van heeft... (maar dat is mijn persoonlijke mening en de leerweg die ik neem).


PS: One Note gebruiken als je achter een PC zit om heel snel veel info te verwerken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Hoi Poing93,
Welkom op het forum. Goed dat je om hulp vraagt!

Eerlijk gezegd denk ik dat het wel of niet weg laten van een luchtpompje hier je minste zorg is. Het zou het best zijn om opnieuw van nul af aan te beginnen, en je op voorhand goed te informeren over hoe een bak in te richten op een manier dat optimaal is voor zowel planten als vissen, je te verdiepen in de stikstofcyclus en hoe een bak in te draaien (als je dat nog niet gedaan had), en een geschikt vissen- en plantenbestand te selecteren.

Je zult dan bij jezelf het een en ander moeten nagaan. Bijvoorbeeld, wil je (sub)tropische vissen houden, of koudwatervissen? Voor welk soort vissen is een 80 liter bak eigenlijk geschikt?

Dan zul je komen tot de conclusie dat als je voor koudwater kiest, je om de goudvissen te houden een véél grotere bak moet nemen (1 goudvis op 100 liter + 50 liter voor elke bijkomende goudvis) en een geschikt filtersysteem dat opgewassen is tegen goudvissen. Daarbij zul je een commitment aan moeten gaan van véle jaren om 1-2 maal per week een flinke waterwissel te doen (er zijn hier op het forum een aantal goudvishouders die je het allemaal beter uit kunnen leggen), en je zult moeten accepteren dat er een beperkt aantal planten is dat goed mee zal gaan met goudvissen.

Of misschien kom je tot de conclusie dat deze goudvissen beter verhuizen naar iemand die er al een geschikt aquarium voor heeft, of beter nog, gezien de soort, een geschikte vijver (maar die verhuizing gebeurt uiteraard pas in de lente zodat ze zich goed kunnen acclimatiseren). Dan kun je jouw bak toewijden aan de sub-tropische vissen, en er bovendien een mooie plantenbak van kunnen maken.


Indien je voor de sub-tropische bak gaat, informeer dan welke vissen geschikt zijn voor een 80 liter bak. Ga na welke vissen je al hebt en of die daar wel in passen. Als je niet zeker weet welke soorten je hebt zijn er hier op het forum genoeg kenners die je daarbij kunnen helpen. Verschillende soorten hebben verschillende behoeften wat betreft de bakinrichting (denk aan temperatuur, waterwaarden, stroming, indeling, schuilplaatsen, grind- of zandvorm, lichtsterkte, de aanwezigheid van hout, biofilm etc.), dus kies voor soorten die gelijke behoeften hebben. Sommige vissen hebben enkele soortgenoten nodig, of zelfs een heel schooltje. Anderen willen juist géén soortgenoten, en sommigen zijn gewoon niet geschikt voor een gezelschapsbak. Sommige soorten leven vooral in de bovenste, of onderste of middenlaag van het water. Dit zijn allemaal belangrijke dingen om rekening mee te houden bij het opmaken van een visbestand.

Wat planten betreft, verdiep je in de mogelijkheden en behoeften van verschillende planten. Verschillende soorten hebben verschillende lichtbehoeften, en sommige planten hebben ook een voedingsbodem nodig terwijl voor anderen voeding toevoegen aan het water volstaat. Het is dus belangrijk om de planten en het licht (en zonodig extra CO2) op elkaar af te stemmen.


Het is begrijpelijk dat de reacties die je hebt gekregen niet zijn wat je verwacht als je de simpele vraag stelt of je je luchtpompje uit moet zetten. En, ja, als je luchtpomp heel hard aan staat waardoor er veel oppervlakte beweging is, kan er inderdaad meer CO2 uit het water ontsnappen. Maar alleen de luchtpomp uitzetten gaat denk ik in dit geval bijvoorbeeld jouw Alternanthera rosanervig niet meer redden.


Hopelijk voel je je nu niet overweldigd en ontmoedigd, maar juist geprikkeld, nieuwsgierig en geïnspireerd om te leren hoe je het beter aanpakt, zodat zowel jijzelf als de vissen en planten in je bak er gelukkiger van worden. Er zijn hier op het forum mensen die je met plezier daarmee verder willen helpen! :petjeaf:
 
Wat een ontzettend lieve reactie @Sol
Ik sluit mij erbij aan, ooit zelf ook dit soort fouten gemaakt, mijn vader hield vroeger(20 jaar terug) ook vissen en had bijvoorbeeld 1 enkele maanvis in een overbevolkt gezelschapsaquarium van 40 liter. Als de viswinkel je verkeerde informatie geeft, krijg je dus dit.
Hopelijk gaat het helemaal goed komen met je visjes, succes!
 
Wat een ontzettend lieve reactie @Sol
Ik sluit mij erbij aan, ooit zelf ook dit soort fouten gemaakt, mijn vader hield vroeger(20 jaar terug) ook vissen en had bijvoorbeeld 1 enkele maanvis in een overbevolkt gezelschapsaquarium van 40 liter. Als de viswinkel je verkeerde informatie geeft, krijg je dus dit.
Hopelijk gaat het helemaal goed komen met je visjes, succes!
Dankjewel @Thdo. Nou, precies dit dus. Zelf heb ik inderdaad ook dit soort fouten gemaakt, ondanks alle goede bedoelingen. Deels door onwetendheid, deels door verkeerd geïnformeerd worden door winkels of zogenaamd ervaren aquaristen die zelf al jaren die fouten maakten in de volle overtuiging dat ze het goed deden. Ook durf ik te wedden dat het merendeel van ons ooit zo begonnen is.
Persoonlijk vind ik het prettiger en meer constructief om betere informatie te krijgen en aangemoedigd te worden om het beter te leren doen, dan enkel bekritiseerd te worden op wat ik niet goed doe. Dus, ik hoop dat ik daarmee @Poing93 en anderen in gelijke situaties een hart onder de riem kan steken en kan motiveren.
 
Wees niet zo hard met de reacties op dit forum. Je bent niet in 1 dag een expert in het aquarium. Ik ben (helaas) ook zo begonnen en daar heb ik van geleerd. Doe je best. Heb plezier. Zoek naar info. (vooral op dit forum) heb geduld. En een beetje geld voor je hobby, dan komt het allemaal goed.
 
Dan zul je komen tot de conclusie dat als je voor koudwater kiest, je om de goudvissen te houden een véél grotere bak moet nemen (1 goudvis op 100 liter + 50 liter voor elke bijkomende goudvis) en een geschikt filtersysteem dat opgewassen is tegen goudvissen. Daarbij zul je een commitment aan moeten gaan van véle jaren om 1-2 maal per week een flinke waterwissel te doen (er zijn hier op het forum een aantal goudvishouders die je het allemaal beter uit kunnen leggen), en je zult moeten accepteren dat er een beperkt aantal planten is dat goed mee zal gaan met goudvissen.
Uitstekend advies in je gehele post hoor. Maar specifiek over goudvissen zou ik een paar contra-commentaren willen meegeven. :DD

Goudvissen worden veelal gezien als koudwatervissen, maar zijn eigenlijk (net als veel karperachtigen) "alleswatervissen". De optimale temperatuur voor ze ligt rond de 20 graden. Tropisch is ook prima. Hoe warmer, hoe sneller natuurlijk de stofwisseling / hoe eerder ze verouderen, maar het is niet slecht voor ze. :)

Iets anders wat je vaak hoort is dat het smerige vissen zouden zijn. Dat valt ook wel mee. De hoeveelheid afval die vissen produceren staat in directe verhouding tot de hoeveelheid voedsel die ze eten. Voornamelijk het gewicht en het activiteitenpatroon (en soms leeftijd) bepalen hoeveel voer er nodig is. Je kunt goudvissen net zo veel/weinig voeren als andere vissen van vergelijkbare omvang en actiefheid. Je kan ze ook veel voeren en dan zullen ze hard groeien (dat is een van hun evolutionaire skills), en dus veel poepen, maar het hoeft niet.

De waterwissels, daar zijn ook leuke discussies over te voeren... Waterwissels doe je in principe alleen om het nitraat beperkt te houden. Als je filters goed draaien zul je geen bacterie-opbouw o.i.d. in je water hebben. Je kunt weken, maanden wachten met waterwissels en nog steeds glashelder water hebben en kerngezonde vissen. Ik wissel zelf 10% per week bij een gemiddelde bezetting.

TS heeft zo te zien normale goudvissen. Siergoudvissen daarentegen hebben een zwakkere weerstand. Bij hen is het nog belangrijker dat je bak biologisch gezien op orde is. Maar ook dán zijn waterwissels in principe enkel nodig voor nitraat, of uitzonderingen zoals eitjes die gelegd zijn en kunnen gaan rotten o.i.d.. Ik zie zoveel mensen hun hobby zoveel moeilijker maken dan nodig..... met heel veel verversen terwijl er niks aan de hand is als je je basis op orde hebt... maar goed, ze moeten het zelf weten, het is hun eigen rug. ^^' En tijd...
 
Uitstekend advies in je gehele post hoor. Maar specifiek over goudvissen zou ik een paar contra-commentaren willen meegeven. :DD

Goudvissen worden veelal gezien als koudwatervissen, maar zijn eigenlijk (net als veel karperachtigen) "alleswatervissen". De optimale temperatuur voor ze ligt rond de 20 graden. Tropisch is ook prima. Hoe warmer, hoe sneller natuurlijk de stofwisseling / hoe eerder ze verouderen, maar het is niet slecht voor ze. :)

Iets anders wat je vaak hoort is dat het smerige vissen zouden zijn. Dat valt ook wel mee. De hoeveelheid afval die vissen produceren staat in directe verhouding tot de hoeveelheid voedsel die ze eten. Voornamelijk het gewicht en het activiteitenpatroon (en soms leeftijd) bepalen hoeveel voer er nodig is. Je kunt goudvissen net zo veel/weinig voeren als andere vissen van vergelijkbare omvang en actiefheid. Je kan ze ook veel voeren en dan zullen ze hard groeien (dat is een van hun evolutionaire skills), en dus veel poepen, maar het hoeft niet.

De waterwissels, daar zijn ook leuke discussies over te voeren... Waterwissels doe je in principe alleen om het nitraat beperkt te houden. Als je filters goed draaien zul je geen bacterie-opbouw o.i.d. in je water hebben. Je kunt weken, maanden wachten met waterwissels en nog steeds glashelder water hebben en kerngezonde vissen. Ik wissel zelf 10% per week bij een gemiddelde bezetting.

TS heeft zo te zien normale goudvissen. Siergoudvissen daarentegen hebben een zwakkere weerstand. Bij hen is het nog belangrijker dat je bak biologisch gezien op orde is. Maar ook dán zijn waterwissels in principe enkel nodig voor nitraat, of uitzonderingen zoals eitjes die gelegd zijn en kunnen gaan rotten o.i.d.. Ik zie zoveel mensen hun hobby zoveel moeilijker maken dan nodig..... met heel veel verversen terwijl er niks aan de hand is als je je basis op orde hebt... maar goed, ze moeten het zelf weten, het is hun eigen rug. ^^' En tijd...
Bedankt voor je meer genuanceerde contra-commentaren.😄 Het moet inderdaad niet zo zwart-wit zijn als ik het omschrijf. De juiste balans vinden in alles is de sleutel.
 
Dan nog een nuance. De vervuilingsgraad is niet alleen voer en poep. Het meeste komt uit het lijf, de kieuwen. Bij elke hapje die word uitgeblazen komt er een stoot uit. Goudvissen zijn nogal aan het happen, grondelen, planten slopen en zwemmen actief dus ze stoten nogal wat uit. Des te groter lichaam de vis des te meer eruit komt.
 

Terug
Bovenaan