Wat is er nieuw

Zwaarddrager of?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rob1970
  • Startdatum Startdatum
R

rob1970

Guest
Is dit een zwaarddrager?

Ik kan het me niet voorstellen dus bij deze vraag ik het om zeker te weten

396638_0_82_visje1.jpg

392644_0_82_visje2.jpg

Ow ok een keizertetra.
Heb inderdaad gegoogled en kwam ook uit bij de keizertetra na jullie advies.

maar nu heb ik ook andere tetras die op onderstaande foto staan (boven in op de foto) waarvan iemand me vertelde dat het keizertetras waren.
Dus niet,maar wat wel?

965238_0_82_watisditdan.jpg

Is een zwarte tetra en rouwtetra niet hetzelfde?

Ook als ik ze google kom ik bij zwarte tetras bijna alleen rouwtetras tegen.

rob1970 zei:

Nee, de zwarte tetra is de Hyphessobrycon herbertaxelrodi, en de rouwtetra is de Gymnocorymbus ternetzi

Het gebruik van Nederlandse namen wordt hierom afgeraden, er is te vaak onduidelijkheid over

rob1970 zei:
Aquavisie volgens mij zijn het puntius denisonni 🙂

Nee, die naam is al weer achterhaald

Oude namen zijn : Labeo denisonii, Barbus denisonii, Puntius denisonii, Barbus denisoni, Puntius denisoni, Crossocheilus denisonii

Zwarte en rouwtetra is me nu volkomen duidelijk.
nederlandse namen zijn in deze dus beter niet te gebruiken.

maar hoe zit het dan met puntius denisonni en Sahyadria denisonii?

Als ik op de website van een aquarium winkel in enschede kijk zijn het volgens hun 2 verschillende vissen en ze hangen er ook nog een totaal ander prijskaartje aan.

Ff flink aan het googlen geweest.

puntius denisonni en Sahyadria denisonii zijn dezelfde.
Maar waarom zeggen ze bij een viswinkel dat het 2 verschillende vissen zijn.
Ook geven ze een verschillende lengte en dergelijke aan.

Dat is toch echt een en dezelfde vis. Het enige dat een prijsverschil zou kunnen verklaren is de grootte van de vis.

Wetenschappelijke benaming van een vis is een verhaal apart. Het komt zelfs voor dat een vis in de loop van de jaren wel meer dan 20 verschillende namen heeft gehad. Bv de Goudvis Carassius auratus heeft de volgende namen gehad : Cyprinus auratus, Carassius auratus auratus, Carassius carassius auratus, Carasius auratus, Cyprinus mauritianus, Cyprinus gibelioides, Cyprinus langsdorfii, Cyprinus thoracatus, Carassius encobia, Carassius grandoculis, Carassius auratus grandoculis, Carassius burgeri, Carassius auratus buergeri, Carassius auratus burgeri, Leuciscus auratus, Cyprinus chinensis, Carassius chinensis, Carassius pekinensis, Carassius discolor, Carassius coeruleus, Cyprinus maillardi, Carassius auratus wui, Carassius auratus cantonensis, Carassius auratus argenteaphthalmus, Carassius carassius

Andere inzichten (en soms ook muggezifterij) waren hier de oorzaak van

PS

Overigens is het helemaal niet erg als je wat naamgeving betreft niet helemaal up-to-date bent. Af en toe zijn die veranderingen nauwelijks bij te houden

rob1970 zei:
Ow ok een keizertetra.
Heb inderdaad gegoogled en kwam ook uit bij de keizertetra na jullie advies.

maar nu heb ik ook andere tetras die op onderstaande foto staan (boven in op de foto) waarvan iemand me vertelde dat het keizertetras waren.
Dus niet,maar wat wel?

965238_0_82_watisditdan.jpg

Dit zijn Zwarte Neon-Tetra's oftewel Hyphessobrycon Herbertaxelrodi.

Groet,
Ben.

Maar dan de soortnaam met een kleine letter. Hyphessobrycon herbertaxelrodi

De Keizertetra op de eerste foto is een mannetje onder andere herkenbaar aan het blauwe oog. Vrouwtjes hebben een groen oog.

AquaVISie zei:
rob1970 zei:

Nee, de zwarte tetra is de Hyphessobrycon herbertaxelrodi, en de rouwtetra is de Gymnocorymbus ternetzi

Het gebruik van Nederlandse namen wordt hierom afgeraden, er is te vaak onduidelijkheid over

Nee, de verwarring tussen de namen ligt hier al!
De Zwarte Tetra �n de Rouw Tetra kennen we onder de wetenschappelijke naam:
Gymnocorymbus ternetzi.

De zwarte Neon-tetra wordt wetenschappelijk Hyphessobrycon herbertaxelrodi genoemd.

Anders gezegd; met de zwarte tetra en de rouwtetra wordt een en dezelfde vis bedoelt. De zwarte neon-tetra is een andere vis en deze staat op de foto!

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan