Wat is er nieuw

zwaarddrager uit aquarium gesprongen

eva1980

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2021
Leeftijd
46
Goedemorgen, gisteravond is een zwaarddrager uit het aquarium gesprongen; mijn zoon vond hem net op tijd want hij zwemt weer rond. Op de grond leek hij dood dus we waren heel blij dat we op tijd waren. Nu zagen we echter net dat een stukje van zijn staartvin niet meer oranje is maar wit/grijs. Komt dit door de klap? En is dit erg?
Normaal zit er een deksel op het aquarium, nu maar half vanwege een voedermachine die we er sinds een week op hebben zitten als test voor de vakantie. Nu dus maar de openingen afgeplakt en als we terug van vakantie zijn de voermachine er weer af....
Maar concreet: is de vis nu aan het lijden? Zie foto

Bijlagen

• 4938071b-387d-4a9c-8306-26ed7a68ee0a.jpg
    4938071b-387d-4a9c-8306-26ed7a68ee0a.jpg
    91.9 KB · Weergaven: 144
Ik vermoed dat dat gedeelte van de staartvin teveel uitgedroogd is.
Het is dan afgestorven.
Let er even goed op, dat er geen witte pluizen aan komen of iets dergelijks, maar als het is wat ik denk zal dit stukje staart verdwijnen en weer aangroeien.
Net als nagels en haar bij ons.

Ik denk niet dat het lijdt.
Overigens dat zie je zo aan een vis: anders zwemmen, terugtrekken, een beetje tussen de plantjes hangen, weinig of geen interesse in eten.
Maar dat verwacht ik niet.

Fijne vakantie.

Net als Guppenman al aangeeft lijkt me een deel van die vin weg en dat zal hopelijk weer aangroeien. Zolang hij goed zwemt en eet gewoon even goed in de gaten houden.

Dank voor jullie reactie! Hij gedraagt zich volgens mij normaal. Alleen...je gaat nu overal op letten dus dan ga je toch twijfelen. Dus als hij even lekker tussen de planten gaat stil liggen dan denk je: deed hij dat eerst ook? Normaal kijk je niet zo vaak natuurlijk als nu. Maar we hebben goede hoop dat jullie gelijk hebben en het helemaal goed komt! Dan heeft hij echt mazzel gehad dat zoon het zo snel zag.

Een vis die uit een bak springt, het kan diverse uitkomsten hebben.

- kan direct klaar zijn.
- Er kan niks tot weinig aan de hand zijn
- ze kunnen het ogenschijnlijk goed doen maar paar weken later alsnog dood in de bak liggen (teveel interne schade bijvoorbeeld).

Zo zijn er nog wel een paar uitkomsten.. enige wat je kan doen is afwachten en ervoor zorgen dat je water van uitstekende kwaliteit is (keertje extra water wisselen bijvoorbeeld).

Zo te zien is het een king lyretail zwaarddragerman. Bij deze soort heeft de bovenzwaard doorgaans niet dezelfde kleur als de onderzwaard. Dat is normaal voor een king lyretail. Een king lyretail kent nl. enkel een zoom (zwarte band) in de onderzwaard. Een normale lierstaartzwaardrager heeft beide verlengde buitenvinstralen (maar dat noemen we geen zwaarden aangezien deze verlengingen geen stevigheid kennen) en zijn beide verlengingen van de staart in de dezelfde kleurstelling zonder zoom. En een normale leiestaartman heeft ook een verlengende gonopodium, hetgeen ontbreekt bij een king lyretail man. Maar een stukje droogte zal mede zijn werk hebben gedaan. En als zo'n stukje vin zich regenereert, blijft dat stukje transparant. Dat het weer rood zal kleuren net zoals het lichaam, zal nihil zijn.

Laatst bewerkt:
Hij lijkt er niks aan overgehouden te hebben! Zwemt rond als vanouds, eet goed en ziet er goed uit! Ik denk dat hij heel veel geluk heeft gehad! Aquarium staat op slaapkamer zoon; zo'n toeval dat hij hem op tijd vond....hij is ook vaak uren niet op zijn kamer.

Misschien hebben vissen ook wel 9 levens?

Helaas is de vis vandaag ineens overleden. Afgelopen dagen dacht zoon al dat zijn gedrag anders was: ging vaak op een steen liggen, zonderde zich wat af En nu dood.
Misschien toch iets overgehouden aan de klap vorige maand.

Kan.
Misschien was hij anders ook wel gestorven. Zie RichD zijn opmerking: -" ze kunnen het ogenschijnlijk goed doen maar paar weken later alsnog dood in de bak liggen (teveel interne schade bijvoorbeeld)."
Misschien wel gewoon van ouderdom?
Wie zal het zeggen.

Jammer Eva maar ja de oorzaak is altijd lastig te achterhalen.

Hij was pas een half jaar, dus ouderdom zeker niet. Erg jammer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan