Zwaarddrager vrouw verandert in man


F

Fish kebab

Guest
Goedemorgen, een van mijn zwaarddrager vrouwen is vrij onverwacht een zwaard aan het ontwikkelen.
Ik heb het beestje al zeker 2.5 jaar en ze heeft meerdere keren voor nageslacht gezorgd.
Ik ben zelf erg verbaasd over deze ontwikkeling omdat ik zoiets nog nooit gezien heb en ik maak me zorgen, mijn zwaarddrager man is namelijk erg agressief tegen andere mannen.
Heeft iemand anders zoiets meegemaakt en wat te doen met deze geslachtveranderende vis?
 
Ik weet wel dat je late mannen kan hebben maar 2,5 jaar is wel erg laat dan.
 
 
Ik weet wel dat je late mannen kan hebben maar 2,5 jaar is wel erg laat dan.
Klopt, en daar bij het feit dat ze meerdere malen zichtbaar zwanger is geweest.
Ik vind het maar een vreemde visje.
 
Haha, wees blij dat het bij de mensen anders werkt;)
 
Haha, ik moet er niet aan denken om ineens een man te zijn, alhoewel het me Dan wel weer humor lijkt om een dagje te kunnen helicopteren en staand te kunnen plassen. :ROFLMAO:
 
Wauw wist niet dat dit kon!
 
Meerdere keren waargenomen bij mijn Guppen.
 
Het gekke is, ondanks dat ze duidelijk een zwaard aan het ontwikkelen is is het mannetje nog steeds heftig bezig met flirten.
Ik heb vandaag extra bakken aangeschaft voor het geval dat maar hij is nog steeds helemaal in love.
 
Zeg nooit nooit... Een genderneutrale vis! In de natuur is heel veel mogelijk! Mijn mollie werd na een jaar pas een 'man' ik kon het niet geloven, eerst dacht ik aan vinbeschadiging maar nee hoor, er ging een staafje groeien. En in de tussentijd zijn eigen moeder bevrucht! Smeerlap! :-D
 
Deze topic heeft mij aan het nadenken gebracht en ik heb het vermoeden dat ook bij mollies in het algemeen hun geslacht later nog kan worden bepaald.. anderen ook opgevallen?
 
Nooit zelf gezien, maar ik neem aan dat het een algemeen verschijnsel is bij levendbarenden.
 
Bij Zwaarddragers (X. helleri) is het geslachtverandering normaal en bekend, bij Molly-soortjes heb ik het ook eens gezien.

Ik heb het zelfs vorig jaar bij een killi-soortje meegemaakt. Had al enkele jaren een groepje uit de familie van de Aphyosemion striatum, nadat de mannetjes overleden waren (en niet meer te verkrijgen waren) had ik enkel nog vrouwen. En na een tijdje kreeg één zo'n vrouwtje langzaam steeds meer kleur en werdt slanker. Ook het dominante mannelijke gedrag nam "ze" over en jaagde dus soms achter de vrouwtjes aan, met pronken.
Of die vruchtbaar was weet ik niet, ze hebben helaas niet voor nakomelingen gezorgd.
 
Laatst bewerkt:
bij guppen kan het in ieder geval die zijn ook vruchtbaar
 
Het is al enige tijd geleden dat ik op dit topic gereageerd heb en mij is door 1 van de leden destijds negatief gereageerd geworden en dat geslachtsverandering dus niet zou kunnen. Ik heb er verder ook maar niet meer op gereageerd. Zijn opmerking dat het niet wetenschappelijk is aangetoond, deed me enigszins doen lachen. En de opmerking dat als het niet in een wetenschappelijk blad heeft gestaan dat het dan ook niet bewezen is. En alles wat in een wetenschappelijk blad wordt gepubliceerd bewezen feiten zijn. Ik heb dit voorval wel eens met wat andere mensen (wetenschappers in dit geval) besproken. En die moesten er eigenlijk ook wel om lachen. Het is anno 2020 en weet dat er een paper bestaat die de geslachtsverandering onderbouwd bij Xiphophorussen. En dat desbetrefrfende paper reeds in 2004 is aangenomen en zelfs een verwijzing ervan naar 1984 inmiddels verwijst. Diegenen die het tegenspreken zijn nl. niet op de hoogte van het feit dat er bij Xiphophorussen niet enkel 2 geslachtschromosomen bestaan doch 3. En daar ligt nu juist het tekort aan kennis van diegenen die de geslachtsverandering tegenspreken. Ik heb dit jaar reeds een artikel erover gepubliceerd gekregen. En is dat artikel na beraad ook aangenomen in Duitsland en wordt mijn artikel erover aankomend jaar (januari/februari 2021) in het levendbarende magazine "Viviparos" gepubliceerd.
Voor meer hierover kan men googlen of trachten een exemplaar te verkrijgen van Viviparos 2021-1 waarin het één en ander staat uitgelegd. Wel even geduld hebben omdat 2021 nog niet om de hoek is komen kijken.

Ik wil wel een opmerking plaatsen bij stukken van een wetenschappelijk blad. Onderzoeken leiden niet altijd tot bewijzen. Doch in het gunstige geval leidt het tot resultaten die onderbouwd kunnen worden. Ook dat soort stukken worden gepubliceerd in een wetenschappelijk blad. Veel resultaten zijn gebaseerd op conclusies. Zoals ik met een aantal mensen heb besproken (die zelf wetenschappelijk onderzoek plegen), zijn conclusies op zich geen bewijzen. Ook stellen zij dat wetenschap nog steeds niet altijd sluitende antwoorden geven. Zelfs uitgezet in de tijd worden vele onderzoeken bijgesteld en kunnen conclusies nog veranderen. De wetenschap staat uiteraard niet voor niets. Maar om maar een mooie quote te gebruiken: In de wetenschap staat bijna niets vast. Er is danwel er komt t.z.t. altijd wel een maar om de hoek kijken.

Ik wilde hiermee toch even inhaken omdat er nog genoeg mensen zijn die denken dat een wetenschappelijk blad enkel feiten aanlevert. Dat is dus niet zo. Onderzoeken met resultaten waarbij conclusies zijn getrokken zijn geen bewijzen doch aannames die veel kunnen zeggen.
 

Terug
Bovenaan