Zwaardplanten zonder voedingsbodem


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
In mijn vorige aquarium had ik hele mooie zwaardplanten met bijvoorbeeld enorme rode bladeren en anderen die vaak bloemen groeiden en veel uitlopers hadden. Ik had in die bak een voedingsbodem maar daardoor ook heel veel last van algen dus ik heb mijn nieuwe bak zonder voedingsbodem geplaatst. Mijn zwaardplanten doen het dan ook natuurlijk veel minder goed. Niet slecht, maar ze groeien langzaam, bloeien niet en vormen geen uitlopers. Ik heb bij de wortels wel wat APO plantenwortel versterker en Easy Life root sticks gestopt. Ik heb verder geen last van algen ofzo, maar ik vraag me af of jullie nog tips hebben of betere producten kennen om die echinodorussen toch nog net wat mooier te maken?
 
Ik denk eerder dat deze nog even aan de omstandigheden moet wennen en mogelijk anders in het licht staat.
 
Echinodorus planten kunnen ook prima zonder voedingsbodem, mits je (zoals je doet) een vervanger aanbied die je bij de wortels stopt. Dan heb je de micro voedingsstoffen in orde, dan blijft over de macro's zoals nitraat, fosfaat en kalium. Doe je daar ook wat mee?
 
Ik denk eerder dat deze nog even aan de omstandigheden moet wennen en mogelijk anders in het licht staat.
Ik was niet helemaal duidelijk, het zijn niet dezelfde planten en dit nieuwe aquarium staat al een jaar.
 
Je zou de osmocote capsules van lid tuinkabouter kunnen proberen.
 
Echinodorus planten kunnen ook prima zonder voedingsbodem, mits je (zoals je doet) een vervanger aanbied die je bij de wortels stopt. Dan heb je de micro voedingsstoffen in orde, dan blijft over de macro's zoals nitraat, fosfaat en kalium. Doe je daar ook wat mee?
Ja eigenlijk doe ik veel hetzelfde als in mijn oude bak, alleen is het water nu minder zuur en is de bodem dus anders. Ze krijgen meer CO2 dan mijn vorige aquarium, maar NO3 en PO4 is ietsje laag. In mijn vorige bak waren PO4 en NO3 onmeetbaar laag en nu liggen die waardes wel wat hoger.
 
Die pillen van tuinkabouter zullen het vast prima doen maar is het slim om maar eindeloos verschillende dingen in de bodem te duwen? Er zit al APO PWV en Rootsticks in de bodem en dat is er wat mij betreft al een te veel. Ik zou er dus niet nog wat bij stoppen. Wellicht als het over een aantal maanden is uitgewerkt eens een pilletje van de kabouter proberen maar je kan ook te veel geven.
 
Die sticks zijn er vaak makkelijk uit te visse.
 
Die sticks zijn er vaak makkelijk uit te visse.
Ongetwijfeld, maar is dat echt nodig? M.a.w zijn die tuincapsules zoveel beter? Ik betwijfel het.

Ik gebruik zelf ook rootsticks en mijn echinodorus planten doen het er prima op. Wel voeg ik los nog KNO3 en KH2PO4 toe aan het water.
 
Ongetwijfeld, maar is dat echt nodig? M.a.w zijn die tuincapsules zoveel beter? Ik betwijfel het.

Ik gebruik zelf ook rootsticks en mijn echinodorus planten doen het er prima op. Wel voeg ik los nog KNO3 en KH2PO4 toe aan het water.
Of ze beter zijn ja dat is lastig te zeggen. Anders dat sowieso omdat ze ook kalium, nitraat en fosfaat bevatten.
 
Ik heb zowel kleibollen als sticks gebruikt en ook de capsules maar in de werking zag ik weinig verschil.
 
Of ze beter zijn ja dat is lastig te zeggen. Anders dat sowieso omdat ze ook kalium, nitraat en fosfaat bevatten.
Heb je dan niet de kans dat dit gaat oplossen in het water en een spike in NO3 en PO4 geeft? Omdat je het dan niet echt gecontroleerd toevoegt zoals bij vloeibare bemesting?
 
Heb je dan niet de kans dat dit gaat oplossen in het water en een spike in NO3 en PO4 geeft? Omdat je het dan niet echt gecontroleerd toevoegt zoals bij vloeibare bemesting?
Ik en meerdere leden hier gebruiken het al een jaar of langer en van dergelijke piken heb ik niks gemerkt. De hele truuk van osmocote is dat de voeding geleidelijk af gegeven wordt.
 
Ok prima! ik ben van plan om 1 zwaardplant te verplaatsen dus dat zou dan meteen een mooie kans zijn om de capsules uit te testen en te vergelijken of deze dan beter gaat groeien dan de rest. Dan heb ik er ook niet meteen teveel soorten producten onder :D
 
Die pillen van tuinkabouter zullen het vast prima doen maar is het slim om maar eindeloos verschillende dingen in de bodem te duwen? Er zit al APO PWV en Rootsticks in de bodem en dat is er wat mij betreft al een te veel. Ik zou er dus niet nog wat bij stoppen. Wellicht als het over een aantal maanden is uitgewerkt eens een pilletje van de kabouter proberen maar je kan ook te veel geven.
Meeste spul dat je in de bodem drukt is met 6 maanden uitgewerkt.
OpvoedingsBodem wilt nog wel eens langer actief blijven, heb ergens iemand zien beweren die er 18 maanden mee deed.
Maar alles hangt ook af van wat er word opgenomen door de planten
 
Ik wilde even terugkomen hierop. Ik heb begin deze maand de osmocote capsules van @tuinkabouter onder de echnodorussen geplant en het is een succes! De bladeren zijn groter en gezonder en een gaat bijna bloeien. Ik ben helemaal tevreden!
WhatsApp Image 2020-05-22 at 17.18.01.jpeg
 
In mijn vorige aquarium had ik hele mooie zwaardplanten met bijvoorbeeld enorme rode bladeren en anderen die vaak bloemen groeiden en veel uitlopers hadden. Ik had in die bak een voedingsbodem maar daardoor ook heel veel last van algen dus ik heb mijn nieuwe bak zonder voedingsbodem geplaatst. Mijn zwaardplanten doen het dan ook natuurlijk veel minder goed. Niet slecht, maar ze groeien langzaam, bloeien niet en vormen geen uitlopers. Ik heb bij de wortels wel wat APO plantenwortel versterker en Easy Life root sticks gestopt. Ik heb verder geen last van algen ofzo, maar ik vraag me af of jullie nog tips hebben of betere producten kennen om die echinodorussen toch nog net wat mooier te maken?

Lateriet/Kleibolletjes! Ik maak ze altijd uit de grondstoffen die aquariumbemesting.nl aanbiedt.
 
Ik heb vaak van die stelen met jonge plantjes gehad maar nooit een bloem gezien. Ik ben benieuwd hoe die eruit zal zien.
In mijn vorige aquarium had ik ze regelmatig. Zodra ze aan het oppervlak zijn komen er wit/gele bloempjes uit en nieuwe plantjes.
 

Terug
Bovenaan