Zwanger en vervellingsproblemen tegelijk?!?


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
417
Goeiemoge, ik heb weer wat raars geloof ik. Eén van mijn garnalen draagt eitjes en is niet goed uit haar vel gekomen. Ik zie die witte ring waar men het vaak over heeft en ze lijkt stervende. Iemand nog een idee of ik iets kan doen om haar of de eitjes te redden?
20230330_071509.jpg


20230330_071526.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het trouwens ook gewoon wel maf dat het kan, garnalen moeten toch eerst vervellen voor ze zwanger kunnen raken?
 
Ze zal werpen en dan sterven. Vooral niet teveel stress geven door uit te vangen. En of je hebt een inteelt groep of te weinig calcium aanbod. Sepia werkte bij mij goed en vers bloed erbij wanneer t door inteelt komt. Heb bijna 6 jaar garnalen gekweekt en de witte ring is erg vervelend maar gelukkig wel voor de resterende garnaaltjes op te lossen.
Kan ook zijn trouwens dat je te grote waterwissels met koud water doet, waardoor je garnalen te snel dwingt te verschalen. Groetjes!
 
Ben net nog even gaan kijken en ze is al overleden helaas...
 
Ze zal werpen en dan sterven. Vooral niet teveel stress geven door uit te vangen. En of je hebt een inteelt groep of te weinig calcium aanbod. Sepia werkte bij mij goed en vers bloed erbij wanneer t door inteelt komt. Heb bijna 6 jaar garnalen gekweekt en de witte ring is erg vervelend maar gelukkig wel voor de resterende garnaaltjes op te lossen.
Kan ook zijn trouwens dat je te grote waterwissels met koud water doet, waardoor je garnalen te snel dwingt te verschalen. Groetjes!
Dank voor de tips!! Had haar helaas wel uitgevangen, dat was dus geen goed idee. Ik zal eens kijken naar calcium. Vers bloed zal meevallen want ik heb ze nog maar een paar maanden, ik begin pas net veel babygarnaaltjes te hebben. Waterwissels doe ik tegenwoordig echt met de thermometer, want met name de japonica garnalen leken het niet erg te waarderen wanneer ik het op gevoel deed. Die werden er accuut stilletjes van. Ik zie wel vaak de witte ring, dus misschien toch iets van calcium dan. Meestel overleven ze het trouwens.
 
Misschien kan je eens op deze site lezen. Het gaat over vervelling in het algemeen, maar white ring of death wordt ook apart behandeld (iets naar beneden).


Het onstaat inderdaad meestal doordat een vervelling wordt afgedwongen wanneer de garnaal er niet klaar voor is. Dat kan gebeuren door een plotse verandering in temperatuur zoals eerder werd gezegd, maar ook wanneer de samenstelling van het water verandert.

Dat veranderen gebeurt vaak wanneer garnalen naar een nieuwe omgeving vethuizen, of wanneer ze in water leven waarvan de samenstelling afwijkt van het water waarmee bij waterwissels wordt aangevuld.

En daarnaast is het inderdaad goed om naar het eten te kijken, of eigenlijk of er voldoende mineralen beschikbaar zijn voor de garnalen.
 
Misschien kan je eens op deze site lezen. Het gaat over vervelling in het algemeen, maar white ring of death wordt ook apart behandeld (iets naar beneden).


Het onstaat inderdaad meestal doordat een vervelling wordt afgedwongen wanneer de garnaal er niet klaar voor is. Dat kan gebeuren door een plotse verandering in temperatuur zoals eerder werd gezegd, maar ook wanneer de samenstelling van het water verandert.

Dat veranderen gebeurt vaak wanneer garnalen naar een nieuwe omgeving vethuizen, of wanneer ze in water leven waarvan de samenstelling afwijkt van het water waarmee bij waterwissels wordt aangevuld.

En daarnaast is het inderdaad goed om naar het eten te kijken, of eigenlijk of er voldoende mineralen beschikbaar zijn voor de garnalen.
Het zou misschien ook wel te maken kunnen hebben met de behandeling tegen wormen voor mijn vissen? Dat verandert de waterwaarden natuurlijk ook aanzienlijk en zodra ik het toevoeg verstoppen de meeste zich. Een dag later komen ze weer voorzichtig tevoorschijn en na de 25% waterwissel na 48u lopen ze weer rond. De meesten overleven de behandeling gelukkig, maar het zou kunnen dat voortijdig vervellen er toch een soort reactie op is. En voor ik starte met de behandeling lette ik inderdaad niet goed genoeg op de temperatuur, al leverde dat me geen sterfgevallen op toen.

Waterwissels doe ik met kraanwater en hebben ze altijd ook op gezeten. En qua eten wissel ik twee soorten garnalenvoer af en ze eten mee met de restjes van de vissen waarschijnlijk, en alle restjes van een vol beplant aquarium.
 
Oh ja, medicijnen die met de waterwaardes temperen kunnen zeker een oorzaak zijn! Hopelijk blijft het bij enkele . T zijn gevoelige beestjes :) is je worm probleem wel al opgelost? Groetjes!
 
Oh ja, medicijnen die met de waterwaardes temperen kunnen zeker een oorzaak zijn! Hopelijk blijft het bij enkele . T zijn gevoelige beestjes :) is je worm probleem wel al opgelost? Groetjes!
Dan houden we dat nu maar als werkhypothese aan...
Helaas nog niet, het interval was waarschijnlijk net te lang dus nu twee behandelingen kort op elkaar
 
Hopelijk ben je dan straks van de kieuwworm af! Heel naar om steeds dode visjes te vinden door deze plaag.
 
Hopelijk ben je dan straks van de kieuwworm af! Heel naar om steeds dode visjes te vinden door deze plaag.
Nou inderdaad!! Zeker maar.
En vanochtend weer een dode garnaal 🙁, weer met witte ring. Ik moet in ieder geval nog één behandeling, hopelijk is het dan echt klaar.

Ik ga toch maar even proberen wat garnalen uit te vangen zoals @Lysia opperde. Ik heb een curverbox met mijn stekjes en watervlooien. Nitriet is niet meetbaar dus daar kunnen ze wel even in.
 
witte ring is vaak de oorzaak van teveel voeden en/of teveel voer met proteïne waardoor de garnalen te snel groeien en letterlijk uit hun jasje scheuren.

Hier heb ik ook een zwangere garnaal gehad die moeite had met vervellen (is uiteindelijk wel gelukt) maar eitjes bleven aan het vliesje hangen. Heb die in een zelf gemaakte tumbler gestopt en zijn allemaal in de dagen erna uitgekomen. Oorzaak van dit probleem; te koude waterwissel. Per ongeluk veel te koud water gebruikt waardoor de temperatuur daalde van 23 naar 18 graden.
 
Ja dat zou ook kunnen natuurlijk, ik heb geen volledige controle over wat ze eten omdat het een gezelschapsbak is. Inmiddels duiken echt overal babygarnaaltjes op, dus er gaat gelukkig ook wel wat goed 😅
 
witte ring is vaak de oorzaak van teveel voeden en/of teveel voer met proteïne waardoor de garnalen te snel groeien en letterlijk uit hun jasje scheuren.

Hier heb ik ook een zwangere garnaal gehad die moeite had met vervellen (is uiteindelijk wel gelukt) maar eitjes bleven aan het vliesje hangen. Heb die in een zelf gemaakte tumbler gestopt en zijn allemaal in de dagen erna uitgekomen. Oorzaak van dit probleem; te koude waterwissel. Per ongeluk veel te koud water gebruikt waardoor de temperatuur daalde van 23 naar 18 graden.
Maar de white ring waar vaak over wordt gesproken is toch iets met een bacterie?
De breuk waar jij op doelt zag ik hier ook vaak wel en dan vervelden ze in de regel wel netjes.
 
Maar de white ring waar vaak over wordt gesproken is toch iets met een bacterie?
De breuk waar jij op doelt zag ik hier ook vaak wel en dan vervelden ze in de regel wel netjes.
Nee die witte ring (ook wel ring of death genoemd) komt doordat de garnaal sneller is gegroeid dan dat hij kon vervellen. Hierdoor komt er een scheur (waar hij normaal door verveld) achter zijn nek.

Het exoskelet is dus feitelijk van elkaar los gekomen. Dat is de ring die je ziet. Vaak betekend dit het einde van de garnaal omdat hij moeilijker uit ze velletje kan komen (zeker als de ring helemaal rondom doorloopt). Als ik het zie dan minder ik heel even het voeren en 9 vd 10 keer komt hij er dan wel doorheen.
 
Ik zie de ring ook wel regelmatig eigenlijk, en meestal komt het goed. Zoals hieronder en soms nog duidelijker.

20230223_194819.jpg
 

Terug
Bovenaan