Zwangere garnaal


mvisser05

Active member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
30
Leeftijd
22
Hallo allemaal,

ik heb een aquarium van 25 liter. Laatst heb in de nitriet piek gehad, duurde langer dan ‘normaal’ is werd mij verteld. Ik had 12 garnaaltjes in mijn bak. Allemaal neocaridina garnalen. Helaas ben ik door de nitriet meer dan de helft verloren en zijn er nu nog 5 over.
gisteren mijn water laten testen en alle nitriet is er gelukkig uit.
toen ik gisteravond in mijn bak keek zag ik dat 1 garnaal allemaal eitjes heeft op haar buikje. Ik helemaal blij natuurlijk maar ik heb wel wat vragen hierover.
1. wat moet ik met de zwangere garnaal doen?Kan ik haar gewoon in de bak laten? Ik heb geen andere dieren erin. Alleen garnaaltjes
2. Omdat ik heb gelezen dat garnaaltjes in groepen moeten wil ik er een paar bij kopen zodat ze niet nog met zijn 5e zijn. Ik wil hier sowieso even een weekje mee wachten zodat mijn bak tot rust kan komen. Maar is het dan wel handig om er nieuwe bij te doen? Of moet ik wachten tot de eitjes zijn uitgekomen?
een lange tekst, mijn excuses.
maar wie kan helpen, heel graag
 
Wacht gewoon even af.
Het kan een paar weken duren, maar dan zal je ineens een aantal héél kleine garnaaltjes zien. Met wat geluk heb je er dan ineens een 20-tal bij.
Dus geen nood om er nu nog bij te kopen.

En ondertussen kan je bak wat rijpen, want blijkbaar was je toch wat snel. (net zoals ik...)
 
Gewoon d egarnaal lekker zwanger laten zijn en niet uitvangen of continu met een lampje op schijnen, zwangere garnalen zijn niet stressbestendig en dergelijke acties kunnen leiden tot het feit dat ze de eitjes voortijdig los laat, dus niks doen en op je handen zitten is het advies.
Toevoegen van garnalen kan voor de zwangere garnaal probleemloos, die zal daar geen last van hebben, wat een groter risico is, is botsende bacterieculturen als je een nieuwe groep toevoegd en dan zijn de rapen gaar met kans dat alles overlijdt, dus ik zou niks toevoegen en gewoon wat je nu hebt zich vanzelf laten uitbreiden door voortplanting
 
Ik zou het ook lekker op zn beloop laten en als de waarden goed blijven kun je als je dat wil er over een week altijd garnaaltjes bijnemen.
 
Dankjullie wel ! :)
 
Als er nu eentje eitjes draagt zou ik persoonlijk geen garnalen bijhalen... zonde geld eigenlijk.

over pak m beet een half jaar zul je echt al wel een goed bakje vol hebben hoor :)
 

Terug
Bovenaan