Zwangere gup is gestopt met bevallen


Siem02

New member
Lid geworden
21 november 2023
Berichten
4
Leeftijd
22
Mijn gup is ongeveer 4/5 weken zwanger en is gister avond begonnen met bevallen.
Ze heeft 3 jongen gekregen maar het is duidelijk dat er nog meer komen.
De gaten onderin het kweekbakje zijn te groot waardoor de guppen in het aquarium terecht zijn gekomen.
Ik weet dat het beter is om de guppen op te laten groeien tussen de andere vissen zodat de sterkste overblijven.
Maar ik wil er graag zo veel mogelijk levend houden.
Daardoor heb ik het vrouwtje overgezet naar een ander soort kweekbakje waar de jongen niet doorheen kunnen.
Nu heel wat uren later heeft ze nog steeds een dikke buik en heeft ze geen nieuwe jongen meer gekregen.
Kunnen guppen halverwege hun bevalling stoppen door de stress?
Moet ik me zorgen maken?
 
Men zegt wel eens dat levendbarenden constant zwanger zijn, ik zou me dus niet teveel zorgen maken. Ik zou het visje ook in het aquarium laten. Je wil het absoluut goed doen maar al dat heen en weer voor het visje is niet de bedoeling. Succes ! Je zal er wel een paar overhouden.
 
Zover ik weet kan er bij het werpen ook soms uren niks gebeuren maar wacht het af en ik had haar gewoon in de bak laten zitten ivm stress.
Wellicht dat @stanovic nog iets kan toevoegen.
 
Kan een gup stoppen met werpen als ze gestresst is? Wel degelijk. Maar vaak is dat niet de oorzaak.
Als een vrouwtje nieuwe eitjes ontwikkelt, dan worden die voorzien van voeding. Dit om het ontwikkelende embryo te kunnen laten groeien. Het voorzien van voeding tijdens de ontwikkeling van een eitje, heet "pre-fertilisatie". De hoeveelheid voeding is in het algemeen vrij gelijk in ieder individueel eitje. Doch het komt met regelmaat voor dat een eitje (1 of meer) van meer voeding voorzien worden dan de rest van de eitjes. Dit heeft tot gevolg dat de ontwikkelende embryos met meer voeding in het eitje, zich sneller zullen gaan ontwikkelen als de rest. Deze zullen dan ook eerder geboren worden dan de rest. Daardoor blijft ze na het werpen van één of meer jongen zwanger totdat de rest dezelfde fase bereiken. Maar dit fenomeen heeft verder niets uit te staan met de zogenaamde superfoetatie. Ik lees wel eens dat men ook als superfoetatie benoemt terwijl dat weer iets geheel anders is. Superfoetatie heeft te maken met meerdere zwangerschappen van batches in verschillende fases met tot doel dat superfoetatieve vrouwtjes niet geheel dik behoeven te worden tijdens de zwangerschapsperiode om toch nog in snelstromend water te kunnen gedijen. Want een te dik lichaam geeft veel meer weerstand tijdens het zwemmen.
 

Terug
Bovenaan