zwart artemia bakje? gezien op forum


N

neon

Guest
Ivm eitjes met ogen moet ik aan voeding beginnen.
Nu had ik laatst een paar keer een zwart kweekbakje voor artemia voorbij zien komen, maar ik weet niet meer waar.
Weet iemand dat toevallig?
 
Ik ben nog de winkel gesjeesd en heb nu een sera set.
heb nog geen tijd om op te zetten.
Eitjes met ogen in de ene bak en in de andere bak worden op dit moment eitjes overal geplakt die ik moet uithalen. Ren me rot.
 
Ik heb die schaal ook en dat werkt veel prettiger dan een fles vindt ikzelf. Nadeel is dat je vaak een beperkte oogst hebt.
 
Ik kon niet vinden waar deze te koop is, dus nu een sera set.
ik heb ramirezi met oogjes en sterbai eitjes van zojuist.
Als de artemia gemaakt is, hoelang/vaak mag je dan mee doen?
En hoeveel heb ik per maaltijdje nodig?
 
Hoeveel hangt af van hoeveel vissen/kleintjes je moet voeren. ik zou eerst niet teveel nemen en kijken of ze dat op kunnen. Enkele malen per dag voeren is wel aan te bevelen met jongen. Wat je niet gebuikt laat je gewoon in de kweekset tot de volgende voeding of dag. Het is niet zo dat je ze binnen één dag op moet voeren hoor. Zelf heb ik bij jongen ook wel Liquidfry 1 gebruikt. Maar artemia is uitstekend voer en dat lusten de grote vissen ook erg graag.
 
Ah oke John. Mijn man heeft het hele zakje in de fles gedaan. Maar daar kunje dus enkele dagen mee doen?
Is daar nog een max aan?
 
Ik weet niet hoe groot dat zakje was maar met een mespunt kom je al heel ver hoor. Zelf deed ik meestal ook een normale mespunt in de fles of kweekschaal.
Daar kon ik dan wel 1 tot 2 dagen van voeren. Je kan zo iedere dag een klein beetje nieuwe eitjes toevoegen aan de kweek. Vaak ververste ik de fles 1 maal per week.
 
Ah oke John. Mijn man heeft het hele zakje in de fles gedaan. Maar daar kunje dus enkele dagen mee doen?
Is daar nog een max aan?

Dat is zo'n kant en klaar zakje van Sera? Je bent goedkoper uit door zelf wat artemia eieren te kopen en dit zelf te mengen met zout. Elke keer zo'n zakje kopen is op ten duur erg prijzig. Je hebt maar heel weinig eitjes nodig. Wat wil je met de Artemia opkweken? Naar mijn mening kun je het beste 2 kweekjes opzetten indien je de hele tijd door wilt voeden aangezien het ongeveer 1 dag duurt voordat de eitjes uitkomen wanneer je een nieuwe kweek hebt opgezet. Wanneer je dus maar 1 kweekje hebt en je alleen Artemia voert zitten de vissen 1 dag zonder eten.
 
Het lukt niet zo.
De eerste eitjes, een half zakje volgens mijn man, heb ik zo'n 80 friemeltjes van gekregen. De rest, plus de andere helft, borrelt nu weer verder.
 
Hoeveel water en zout heb je toegevoegd en op welke temperatuur?? Welke eitjes heb je gebruikt?
Of is het zo n zakje waaraan al zout is toegevoegd?

Voor losse eitjes kun je ook bij Ludger informeren overigens;).
 
Ik ben ook begonnen met zo een zakje, nou daar kwam nagenoeg niks van uit.

Sindsdien koop ik losse eitjes en bewaar ze in de koeling, dan schijnen ze beter van kwaliteit te blijven.
Als zout doe ik er de goedkoopste die je in de AH kan kopen (zonder jodium!)
Maar je kunt ook zeezout kopen.
 
Zakje is van sera. Met zout.
Mijn man heeft gisteren een snufje zout toegevoegd en vandaag leeft er iets meer al.
 
Ja daar hoor je soms wel vaker slechte berichten van alhoewel ik daar geen ervaring mee heb. Ludger verkoopt ook kwalitatief wel goede eitjes en dat werkt erg makkelijk door op 1 liter 35-40 gram zout toe te voegen. Liefste zonder Jodium.
 
Nou de sera was echt niks. 2 zakjes zijn op en ik heb totaal nog geen 100 beestjes er uit gehad.
Heb nu jbl k&k staan borrelen. Gisteravond gezet. Nu iig nog niks te zien. We wachten af.
Heb het iig wel nodig nu, dus ik hoop wel op resultaat.
Had wat stofvoer gestrooid omdat ik het gevoel heb nu toch echt iets te moeten. Heel mooi om te zien dat ze er op af schoten(en missen), maar als het zinkt is het wel plakkerige smurrie, dus zo fijn is het niet.
 
Ik hoop dat je nu wat meer succes ermee zult hebben. Anders toch eens kijken of je liquidfry kan bestellen misschien?
 
En dan moet ik 2 hebben he?
Zal eens gaan neuzen, want kan het in de winkel niet vinden

Edit: ik heb een portie artemia kunnen uithalen. Jippie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar 1 is toch voordat ze zelf gaan eten, of begrijp ik dat nu verkeerd?

Ik heb er zo'n 150 a 200 bij ze gedaan. En er zit nog steeds in het bakje.
Dat is dan van slechts een heel klein beetje wat ik uit de fles heb gehaald.
Zo gaat ie goed.
 
Nou lees het even goed maar ik las dat de een voor eierleggend is dacht ik en de ander voor levendbarend als ik me niet vergis.
 
Hoi Kwekers,

Ik ben nieuw op dit forum, maar hopelijk van harte welkom.
Ik ben laatst begonnen aan mijn profielwerkstuk, waarin ik de tolerantiegrenzen van artemia op veel vlakken ga bepalen.
Nu heb ik goeie eitjes gevonden en een redelijk goede proefopstelling, echter het ontbreekt er nog 1 stap van mijn werkplan.
Ik moet namelijk een methode zien te vinden om de schalen en de niet-uitgekomen eitjes geheel te scheiden van de artemia en het water (hierdoor kan ik het uitkomstpercentage berekenen).
Deze stap blijkt echter moeilijker dan gedacht en ik kan geen methode vinden, aangezien de grootte van de beestjes en de eitjes vrijwel hetzelfde zijn. Hierdoor is zeven of filtreren geen oplossing.
Iemand die hier een oplossing voor heeft aangezien deze stap ook nuttig is bij de kweek van artemia?

Gr. Gijs

PS: ik kan na het afronden van het profielwerkstuk, het gehele bestand doorsturen, waarin onder andere de tolerantiegrenzen en optimumwaarden van pekelkreeftjes staan :).
 
Welkom hier!

Als je een kweekopstelling maakt met een ongekeerde cola of cassis fles dan kun je ze aardig goed scheiden.
Het helpt om er een lampje op te zetten.
De schaaltjes blijven dan voor het grootste deel aan de binnenkant van de fles hangen.

2016-01-07 10.42.40.jpg


In de linkerfles zijn de eitjes nog niet uitgekomen (bruin)
In de rechter fles wel (oranje) met bovenin een laagje eierschaaltjes.

Zo kun je als je meerdere proefopstellingen naast elkaar zet wel grofweg het verschil zien in de dikte van het laagje, maar dat is niet precies genoeg denk ik voor je.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je niet uitgekomen eitjes van de schaaltjes kan scheiden.

Super leuk project trouwens!
 
Top!
Dankjewel Sanneke80 en ook bedankt voor de afbeeldingen. De info over de kleuren is zeer handig. Ik ga binnenkort dan ook proberen of deze methode handig is voor mijn project.
De nauwkeurigheid is zeer belangrijk voor de kwaliteit van mijn verslag en dus ook SE cijfer. Hierdoor moet ik dus eerst kijken of deze methode inderdaad precies genoeg is.

Alvast bedankt voor de tips
En andere foravolgers; meer tips zijn altijd welkom.
 
Op you tube staan ook erg veel filpjes, misschien dat daar ook een handige tip tussen zit?
 

Terug
Bovenaan