Zwart grind


A

aqua1992

Guest
Weet iemand nog een goed merk met fijn mat zwart grind? Bij mijn lfs is er wel eentje die een bodembedekker en voedingsbodem in 1 is..dit zijn mat zwarte ronde zwarte korrels. Ben het merk vergeten maar het is volgens mij zoiets als Colombo..Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Ja zeker, die gebruik ik ook en al vele leden met mij.
Die heeft een korrel van 0,4-o,8mm en kost iets van 8,50 per 5 kilo.
Iets duurder misschien, maar wel echt een mooie en goede bodem.
 
Dat is split.. oftewel gespleten breuksteen, potentieel scherp, hoekig en gaat dus mogelijk sneller in elkaar klinken..
 
Dat lijkt me misschien te scherp. Ik heb de quarts van de Pets Place en dat is verder wel een goede bodem. Maar voor bodembewoners kun je denk ik beter iets anders nemen.
 
Ja dat is ook iets wat hoekig .
Ik heb de zak niet meer maar het is dacht ik volgend de zak kwarts of gravel.
Het is 1-3 mm qua korrel.
 
Als er sprake is van bodemscharrelaars zou ik geen split doen, 'better safe than sorry'.
Maar het zal ongetwijfeld afhangen van de soort bodembewoners denk ik zo, kan me bv. niet voorstellen dat garnaaltjes problemen zullen hebben met scherpige bodembedekking.
Al weet ik dat niet zeker..
 
Klopt Mark. Dan is dat wat ik van de PP heb niet het beste om te gebruiken.
Dat van de Hornbach dan wel weer. het is iets duurder, maar dat is beter dan dat je een bodem neemt die niet echt goed is voor de bewoners.
Ik heb overigens de garnalen wel op die PP bodem zitten en die hebben er niet echt last van zo te merken.
 
De Colombo is erg mooi, dat is een voedingsbodem en bodembedekking in 1..wel duur en het gaat 2 jaar mee omdat het ook een voedingsbodem is natuurlijk. Ik ben naar de Hornbach gegaan en heb daar het zwarte grind van Dennerle gekocht, erg mooi, iets duur maar het ziet er erg goed uit.

Bedankt voor de tips allemaal!
 
Hadden ze niet dat zwarte die ik bedoelde bij de Hornbach??
Aqua sand dacht ik.
 
Ja die had ik ook gezien. Zag er ook goed uit en was wel goedkoper dan de Dennerle. De Dennerle was echter wat mat en dat vond ik wel erg mooi. Maar zonder de suggesties was ik al niet bij de Hornbach gekomen dus het was mooi meegenomen haha :p
 
Aha, nu begrijp ik het.
Nou ja het is natuurlijk je eigen keus en smaak.
Ik dacht eerst dat je die ik bedoelde niet had zien liggen.
 
Precies..als we allemaal dezelfde bakken hadden zou het saai zijn :p
Het grind dat jij aanraadde ziet er prima uit, heb echter al zoiets in mijn kleine bakje. Het grind van Dennerle is iets ronder en mat zwart. Ziet er erg goed uit!

Gaaf trouwens dat je 11 bakken hebt. Ziet er erg goed uit!
 
Hahaha ja..ik krijg er binnenkort een tweede bij en met 2 heb ik het al druk genoeg denk ik :p
 
Heb er zelf 1, een mini-aquarium van 54 liter.. heb nu 1 garnalenbakkie in opstart, en heb nu al het gevoel dat ik het niet trek ;)
 

Terug
Bovenaan