Zwarte alg!!


J

JasmijnW

Guest
Hallo,
Ik heb al een tijd zwarte alg (zeker een paar maanden) in mijn aquarium (ik geloof dat de alg die ik heb BBA genoemt word) mijn CO2 die ik toe voeg voor de planten is altijd dezelfde hoeveelheid en het water is goed, ook voeg ik eens per week 1 ml plantenvoeding toe, de alg zit vooral op planten maar ook wel op de ramen en grind een beetje. Ik wil liever geen chemicalien gebruiken, en ik heb geprobeert het van de planten af te krijgen met een sponsje en dan voorzichtig wrijven maar dat werkt niet.. hebben jullie enig idee hoe ik het alg weg kan krijgen?

De toegevoegde foto is van het alg

DA23A337-B3F0-4459-AA4D-75A69E8B669D.jpeg
 
Dan heb je denk ik toch een co2 tekort of een slechte circulatie. Wat zijn je waterwaarden?
 
Danku, ik voeg vaak iets meer dan 1ml co2 toe in mijn 75.5 liter aquarium(zo stond het op de verpakking maar het leek mij ook wat weinig) mijn ph is 7.6, ammonia altijd 0, de rest zou ik moeten nakijken in mijn schrift maar ik ben nu niet thuis dus dat zou ik later opzoeken
Circulatie is goed als ik net het filter heb verschoond maar dat word wat minder als het filter vieser word en dan verschoon ik het (misschien moet ik het eerder verschonen maar ik ben vaak bang dat ik teveel goede bacterien weg haal)
 
Begrijp ik dat je vloeibare co2 geeft oftewel carbo? Dat is geen echte co2 en niet meer dan een soort vervanger. Ik ben benieuwd naar je ph en kh.
 
Post al de waterwaarden eens als je gelegenheid hebt, waar test je mee?
P.s. vloeibare Co2 is Carbo en is een koolstof maar geen Co2 gas.
 
Ik gebruik inderdaad vloeibare co2, ik ben over een paar uur weer thuis dan zal ik de waterwaarden en kh opzoeken en posten, ik gebrui de testjes waar je druppels bij een beetje water moet doen niet de strips :)
 
Mijn KH is 2, GH is 5, NO3 is minder dan 20, NO2 is 0 en ammonia is natuurlijk ook 0, PH is 7.6 (soms gaat het naar 7)
 
Ik zal de kh opnieuw meten, ik gebruik een test waar je druppeltjes moet toevoegen
 
Ja waarschijnlijk 5 ml water in het glaasje, en dan steeds een druppel erbij?
Verkleurde het echt al na 2 druppels?

Je moet het na elke druppel een beetje ronddraaien.
 
Yes

------
Gebruiksaanwijzing voor de KH-test

1. Vul een schone testbuis met 5 ml aquariumwater (tot aan het merkstreepje op de buis).
2. Voeg telkens één druppel KH Test Solution toe en houd de flacon hierbij verticaal. Tel het aantal druppels dat u toevoegt.
3. Sluit de testbuis na iedere druppel met de dop af en keer het een paar keer om.
4. De test is klaar wanneer het water in het testbuisje na het schudden van blauw naar geel verkleurt.
5. De KH-waarde wordt bepaald door het aantal druppels testoplossing dat moet worden toegevoegd totdat het water geel kleurt. Zie GH en KH omzettingstabel aan het einde van de instructies.

------

De KH vloeistof is op deze foto de linkse. Maar wellicht heb je andere flesjes ondertussen

upload_2018-8-21_22-10-16.png
 
Het verkleurd idd na 2 druppels

Nu, ik ben ook geen super zoetwater kenner, maar dat lijkt me wat aan de lage kant.

Zover ik begrijp is 4 wel het lagere.

Waar haal je het water vandaan? Is dit gedestilleerd of via een osmose machine? Of komt dit water bij jouw uit de kraan?

Ik hoop dat andere ook gaan reageren, want ik moet heel voorzichtig zijn in wat ik zeg.
 
GH lijkt me ook wat aan de lage kant. Maar dat durf ik verder nog niet zo veel over te zeggen.

Als ik enkel naar je KH kijk, dan valt dat op. Ik zie niet vaak zo laag KH.

Stel je hebt een osmose apparaat, dan snap ik dat je uiteindelijk ergens daar uit kan komen. Maar met kraanwater kan ik me dat niet voorstellen of er moet echt een hele lage KH uit je kraan komen.
 
Dankuwel, ik doe het idd zoals de instructies 2 kh leek mij ook een beetje laag maar ik weet ook niet echt wat ik er aan moet doen, het water komt uit de kraan en ik moet er anti-chloor erin gebruiken
 
We wonen in amerika dus het kraanwater is wel wat anders dan in nederland

Ahhhhhhhhhh :D Zeg dat dan meteen. Ik ben helemaal in de war joh.

Als jij je kraanwater meet is het ook 2Kh?
Ik vermoed (en hou een slag om de arm ivm mijn lage kennis), dat je dit wel omhoog mag brengen naar ergens richting 5. Zoals ik het begrijp is 4 op de grens en eigenlijk te laag voor gemak. Je wilt ergens vanaf 5 omhoog werken.

Afhankelijk van je vissen en biotoop kom je op een bepaald KH uit, maar dat maakt even niet uit. Ik zou voornamelijk gaan kijken hoe je KH moet verhogen.

Ik ga nu voor je googlen, maar zou niet weten hoe ze dit in zoet doen. In Nederland komt vaak KH 7/8 uit de kraan. Iedereen hier is bezig met zijn KH verlagen. :)

(ik ga dit overigens op Amerikaanse sites zoeken... is de cirkel weer rond )
 
Ja ik ga ook snel afhaken met hier advies in geven. Dit is net als met Zout een balans tussen meerdere dingen. Als je googled op "Raise KH Fresh water aquarium" dan lees je heel veel wat kan.
Maar omdat je ook GH en PH kan gaan aanraken haak ik af. Ik kan je hier geen advies in geven... ik weet het niet :D

Maar dat gaat wel komen.
 
Oooooo, 5 is wel een verschil met 2 inderdaad kraanwater is ook 2, heel veel bedankt! Waarschijnlijk word het alg dan wel minder/weg
 
Ik zal ook opletten dat mijn ph niet anders word waneer ik de kh verhoog ;)
 
Oooooo, 5 is wel een verschil met 2 inderdaad kraanwater is ook 2, heel veel bedankt! Waarschijnlijk word het alg dan wel minder/weg

Ik hoop dat dit er mee te maken heeft voor je.

Ik zal ook opletten dat mijn ph niet anders word waneer ik de kh verhoog ;)

Dat zou kunnen gebeuren ja.


Leuk om een forumlid te hebben met heel ander water uit de kraan dan hier. Dan lees je weer eens wat anders :)

Welkom!
 
Kan je ook je Po4 meten? (fosfaat) als je No2 (nitraat) 20 is zou je PO4 (fosfaat) ideaal 2 moeten zijn.
Je Co2 is ook laag maar niet verontrustend, zeg natuurlijk omdat je dat ook niet toevoegt (Carbo is geen Co2)
Hoeveel stroming en welke en hoeveel vissen heb je in de bak zitten?
 
Kan je ook je Po4 meten? (fosfaat) als je No2 (nitraat) 20 is zou je PO4 (fosfaat) ideaal 2 moeten zijn.
Je Co2 is ook laag maar niet verontrustend, zeg natuurlijk omdat je dat ook niet toevoegt (Carbo is geen Co2)
Hoeveel stroming en welke en hoeveel vissen heb je in de bak zitten?
`
Jaaaa... zit ik hier een beetje op glad ijs te vissen naar wat mogelijk iets vreemd is... Komt die notificatie binnen dat er antwoord is, blijkt het Ton te zijn.... en zegt hij niks over de Kh. :D
Ik ga onzeker in een hoekje zitten.
 
De KH is laag en dat klopt maar is geen directe oorzaak voor algen, alleen is de opname voor Co2 uit de lucht wat makkelijker, dus als de KH hoger was zou de Co2 juist nog minder zijn en dat geeft juist algen, ik denk meer aan een PO4 tekort.
 
De KH is laag en dat klopt maar is geen directe oorzaak voor algen, alleen is de opname voor Co2 uit de lucht wat makkelijker, dus als de KH hoger was zou de Co2 juist nog minder zijn en dat geeft juist algen, ik denk meer aan een PO4 tekort.

Ah phew.


Succes @JasmijnW Ik zie je dagboekje wel verschijnen :D
 
Zo te zien aan de foto zitten er veel algen op een Cryptorine, heb je daarvoor voeding in de bodem bestaande uit voedsel / klei of latriet bolletjes?

Mogelijk kan je het licht iets dimmen, minder licht zorgt ervoor dat de planten minder voeding vragen dus hebben ze aan minder genoeg maar kunnen beter het voedsel uit het water gevarieerd opnemen., ook niet langer dan 8 uur per dag, maar dat was al zo dacht ik.
 
Danku, de tabel is ook handig! Ik woon idd in ny tijd zone
 

Terug
Bovenaan