zwarte bolletjes alg


P

Peter*

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al heel wat jaren een aquarium. Hij draait prima maar ��n ding heeft me altijd dwars gezeten.
De zwarte bolletjes alg. En ze zitten tegenwoordig echt overal!
Planten, hout zelfs de achterwand zit er mee (staat geeneens heel lelijk)

plaatje lijkt niet te werken :(
20160801_191039.jpg


Hebben jullie een idee wat de oorzaak hier van is? hoe kan ik dit oplossen?
De volgende dingen doe ik altijd:
- Ik controleer waardes en vul nitraat/fosfaat verhouding 1:10
- Geef plantenvoeding
- CO2 gebruik ik ook mbv een diffusor (ben hier niet helemaal tevreden mee) deze staat achter de cabomba en verdwijnt eigenlijk achter de uitstroom die bovenin in de breedte van het aquarium zit.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Omdat het kunnen zien altijd veel duidelijker is. Nu een plaatje
a3zaCnF1t-Vai4Cjlno0Xk6r_lKHfx5A.jpeg
 
Dit is baardalg.

Wat de oorzaak daar van is , weet ik zo niet, maar anderen hier weten dat wel. En zullen vast met adviezen komen ;)

Volgens mij heeft het iets te maken met schommelende Co2 waarden.
 
Dank Sanneke.
Ik heb het weer rustig 2 weken aangekeken. Maar nog geen vermindering van de baardalg.
Net nog even de meting van nitraat en fosfaat gedaan.
NO3 25
PO04 10
Helemaal geen daling wat vroeger altijd wel gebeurde. Nitraat zelfs iets te hoog
Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?
Had ik soms mijn post in het algen onderdeel moeten zetten ;)
 
Laat ik beginnen met te noemen dat dit penseelalg is. Baardalg zijn wat langere draden maar soms benoemt men deze anders.
Je no3 is prima maar die po4 is erg hoog met 10 en zou met 1-2mg al meer dan voldoende zijn.
Penseelalg wordt vaak veroorzaakt door een co2 tekort of onstabiele co2. Misschien is de circulatie niet goed?
weet je zo ook je ph en de kh?
 
Heb je misschien een close up foto van de algen.

Baardalg en penseelalgen lijken wat elkaar namelijk. Wellicht is het zoals John aangeeft penseelalg.

In elk geval moet je fosfaat wel omlaag.
Nitraat is bij mij wel eens 25 of 30. Dat is niet zo erg.

Hoe groot is je aquarium? En wat voor filter heb je?
 
Ik zie op enkele bladeren zo n dikke rand met korte algen en dat heet hier in de regel poenseelalg.
 
Ik vind het verschil erg lastig te zien. Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Maar ik dacht dat penseelalg meer grijzig was en meer fluweel achtig.

In elk geval is het dus allebei gevoelig voor wisselende Co waarden, dat scheelt ;)
 
Ja het is ook lastig en vooral omdat ze soms qua naam door elkaar worden gebruikt. Ik noem het altijd de penseelalg en dan bedoel ik de korte donkere plukjes alg. De langere haren/draden noem ik de baardalg.
Maar de korte donkere plukken ontstaan in elk geval in de regel door een gebrek aan co2 of een onstabiele co2.
 
In mijn eerste link is er ook al verwarring over hoe de alg nou heet. Ook daar zegt iemand dat de lange haren baardalg is. Ach, het is belangrijker om te weten hoe het ontstaan is en hoe je het kan bestrijden.
 
O op die manier. Nu snap ik wat je bedoeld John. Misschien dat een close up foto van Peter wat meer detail geeft.
 
Hier een plaatje van dichtbij
Het zit hoofdzakelijk op de trage groeiers zoals op deze plant en op de varen

wB8D_DoTg6OyncDouNom-kYMNdNw0P9H.jpeg


Het water hier is hard.
PH vind ik altijd lastig te lezen maar ik denk zo'n 7,5. KH in mijn bak is 6.
Ik meng het water altijd met osmose aan.

Het is een RIO125 met een externe eheim3 filter
 
Penseelalg zou ik zeggen tgv onvoldoende of onstabiele co2.
 
Deze reactie gaf ik al eerder maar naar het schijnt is er het e.e.a. gewist.
De namen Baardalg en Penseelalg zorgen vaker voor verwarring. Als je Baardalg hebt gebeurd het ook dikwijls dat Penseelalg tegelijkertijd verschijnt. Oorzaken liggen meestal aan een schommelend CO2 gehalte, CO2 tekort en een gebrekkige watercirculatie. De naam Baardalg wijst op de verschijningsvorm, nl. beginnend aan de rand van bladeren (Baard) met name bij langzaam groeiers. Naderhand kan dan het blad overdekt worden.
Penseelalg plukjes groeien vanuit ��n punt als bij een penseel, vandaar de naam. Om de verschillen daadwerkelijk en goed te kunnen zien is een microscoop handig.


Kijkend naar de Anubias bladeren denk ik dus aan Baardalg...


Groet,
Ben.
 
Lijkt erop dat de database een paar keer gecrashed is. Ik had hetzelfde probleem met mijn antwoord :)

Maar penseelalg of baardalg. De oorzaak lijkt bij beide algen door een schommelende CO2 gehalte te worden veroorzaakt.
Een paar weken geleden wel de CO2 iets hoger gezet maar toen hingen mijn zalmpjes bovenin naar lucht te happen terwijl mijn kardinaaltjes nergens last van hadden.
Je zag toen wel mijn planten als een gek zuurstof 'maken'!
CO2 fles is net leeg gegaan ik snoei nu alle planten met baardalg/penseelalg eruit en wacht het gewoon nog even rustig af
 

Terug
Bovenaan