Wat is er nieuw

zwarte molly met witte stippen

FRANCOIS51

Member
Lid geworden
12 maart 2023
Leeftijd
74
Hallo ,

in mijn aquarium ( 60 liter ) zitten black molly's ,oranje molly's en platty's .
een paar dagen terug merkte ik op dat 3 black molly's , witte stip hebben ...redelijk groot .bij de andere vissen zie ik gelukkig niets .
ik heb de éérste dag 4 druppels EXIT toegediend , de tweede dag ook 4 en vandaag 7 druppels ,ook heb ik de temp iets omhoog gezet ,deze is nu op een 25 °c ...heb zonet weer iets hoger gezet .

wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik nog verder ondernemen.

grt,

françois

Bijlagen

• IMG_20230922_180827.jpg
    IMG_20230922_180827.jpg
    340.9 KB · Weergaven: 269
  • IMG_20230922_180846.jpg
    IMG_20230922_180846.jpg
    429.3 KB · Weergaven: 131
  • IMG_20230922_180902.jpg
    IMG_20230922_180902.jpg
    431.7 KB · Weergaven: 123
Dit ziet er meer als schimmel uit, bij stip zie je allemaal kleine witte stipjes. Met hoeveel zitten ze in het aquarium?

Ik denk ook aan schimmel. Hoeveel vissen heb je in de bak?

goede avond ,

dank voor de snelle reactie op mijn vraag

ik heb de bak opgestart als ik mij niet vergis in januari 2023 ....dit omdat de kleinzoon eerder een gelijkaardig aquarium had opgezet en ...te veel visjes kreeg , hijj wilde ze niet wegdoen ,niet verkopen ...dus hij vroeg opa ..plaats jij toch ook eens aan aquarium !! en de opa luisterde !! ondertussen hebben ze hier ook al gekweekt . denk dat er een 6 volwassen mollys inzitten , een 6 platy's ...maar al te veel kleintjes ...denk een totaal een 30 tal ...zo'n 3-4 weken heb ik op tweedehands al een zoekertje geplaatst ...maar zonder reacties .....
had ook al wat gezocht op internet onder witte stip ..en dan kwam ik tegen, zout gebruiken ...maar de ene schrijft doen en de andere niet , stress ook gevonden en Exit gebruiken ook gevonden .Het is nu de derde dag op rij dat ik Exit gebruik, misschien te weinig en nog niet lang genoeg .
Vorig jaar heeft de kleinzoon ook denkelijk witte stip gehad bij meerdere visjes ...de dochter kocht dan het product EXIT ,de temperatuur naar een 27-28 ° als ik mij niet vergis en de problemen waren na een week opgelost .

maar als ik nu ook lees schimmel ...dan zal denkelijk Exit niet helpen ....als ik met een teststrookje meet ,zie ik geen abnormale waardes
groeten

Google maar op witte stip en dan zie je dat dit hele kleine witte puntjes zijn en op de vis zie ik grotere plek(ken).

hoi Jessicapilon,

het zijn inderdaad niet echt stippen ...maar grotere vlekken ...

toch nog een vraagje ...zou het ook kunnen komen van te veel voeder ? ik gebruik van tetra Tetra Min Flakes ..ik geef ze 'smorgens en 'savonds , ik kijk dan als ik voer geef of alles op is , zodat er niets op de bodem komt . Misshien toch te veel ...maar als ik richting aquarium ga , dan komen ze af en gedragen ze zich als een hongerige troep !!! enfi ik weet het niet hé

Vissen eten rustig door en vaak volstaat 1x voeren ook hoor. Maar als de waterwaarden goed zijn dan zal dat niet de oorzaak zijn denk ik. Hoe groot is deze bak?

de bak is niet groot ...60 liter ...het water is mooi en helder , ik vervang wekelijks een 10 liter water .

Volgens mij is dat wat krap voor Molly s. Zou met aardig wat visjes ook wat meer verversen.
Misschien kan @stanovic je helpen als kenner.

Ik vermoed ook dat dit een schimmel is .
Ik denk dat een dagelijks zoutbadje al een hoop zal doen.

Eventjes wachten nog met middeltjes die de hele bak beïnvloeden.

Stoppen met Exit en proberen het bestand terug te dringen, misschien dat een aquariumzaak ze wil hebben (Desnoods gratis). Zoutbadje kan geen kwaad voor de aangetaste dieren.

Witte stip, schimmel zijn tekenen dat er iets niet goed in de bak is. Ik denk in dit geval dat het symptoombestrijding blijft wanneer u niets doet aan de visie dat black molly’s bij u en uw kleinzoon jongen kunnen krijgen en dat deze allemaal groot kunnen worden. Dat zorgt voor een zodanige druk op de bak dat de weerstand van de vissen omlaag gaat, omdat er continu teveel vissen in de bak aanwezig zijn.

Verantwoord dierenbezit betekent ook nadenken over wat te doen met jonge vissen zodat de bestaande vissen gezond blijven. Of preventieve maatregelen zodat de bak niet overbevolkt raakt. Het gesprek aangaan met uw kleinzoon hierover kan een goede leerschool voor hem zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan