Zwarte plekken bodem


R

R0bbin

Guest
Beste aquariumliefhebbers,

Ik heb een juwel rekord 800 aquarium +-3 maanden draaien. Mijn bodem bestaat uitsluitend uit filterzand, geen voedingsbodem. Waterverversing 1 maal per week 20% van het aquarium.
Ik heb een co2 systeem en ik maak gebruik van sera vloeibare plantenvoeding. Het licht staat 8 uur per dag aan.

Het probleem is dat er steeds zwarte plekken ontstaan in de bodem. Ik heb dit zwarte zand er al eens uitgehaald en nieuw zand ingedaan. Toen kwam het weer terug. Toen de hele bodem vervangen, het komt weer terug (binnen 2 weken). Constant op dezelfde plek van het aquarium. Het stinkt enorm, (rioollucht). Ik weet niet of het een algensoort is of iets anders. Bodemrot lijkt mij sterk, omdat het binnen 2 weken weer terug is.

Foto's:
d5mKGJaYHG5B6-no2EwyDXm3vn_WDfDA.jpeg

ethyxg.jpg

d5mKGJaYHG5B6-no2EwyDXm3vn_WDfDA.jpeg


Alvast bedankt!
 
Ik heb dat in het begin ook gehad met het filterzand hier.
Stonk een uur in de wind ook en de wortels van de planten op die plekken werden zwart.
Had zelf het idee dat het kwam door voertabletten die uitelkaar vielen en op die plekken ophoopte oid,ondanks dat ik toen toch nog een tijd zulk voer gebruikt had gingen de plekken vanzelf weg.
Torenslakken kunnen best helpen in dit geval.
 
Precies dezelfde ervaring hier..
In het begin vlekken, met name daar waar ik voertabletjes liet vallen, inderdaad flinke stank, ergste plekken eruit geheveld, vers zand erin samen met torenslakjes.. geen vlekken meer gezien. Met als toevoeging dat ik sindsdien ook vormvaste voertabletten geef.
Toen ik nog geen slakjes had hielp het ook als ik met enige regelmaat het zand omwoelde met de hand.. pulp komt dan omhoog.. dat hevelde ik dan af. Maar ook dan kreeg ik het niet helemaal weg.
 
Oke bedankt voor de reacties!
Ik gebruik ook inderdaad tabletten, en deze komen meestal op deze plek terecht nu ik erover nadenk. En de wortels worden ook zwart jah.
Ik ga dus die tabletten stoppen, torenslakjes erin en dat die zwarte plekken weer vervangen.
 

Terug
Bovenaan