Wat is er nieuw

Zwarte plekken

• Onderwerp starter Onderwerp starter pesci
  • Startdatum Startdatum
P

pesci

Guest
ik zie dat Mn varen zwarte plekken krijgt. Hoe kan dit komen?

image.jpg

Jou varen produceert ook een hele hoop nieuwe plantjes. Ik heb gehoord dat dit een teken kan zijn van "stress". De plant lijkt mij niet gelukkig

Bedoel je dat de nieuwe adventplantjes komen door stress Martijn? Ik heb deze ook veel terwijl ik niet echt zwarte plekken heb en verder doet de Javavaren het erg goed.

Ja, ik bedoel die nieuwe plantjes.
Oke dat hoort nu eenmaal bij een java varen, het is een manier van voortplanten. Maar ik heb gemerkt en gelezen dat dit gedrag gestimuleerd wordt als de plant stress ondervind. Als ik kijk naar bovenstaande foto zie ik dat de plant bezaaid is met nieuwe plantjes, dat lijkt me niet gewoon voortplanten.

DE zwarte plekjes kunnen 2 oorzaken hebben:
1) er is sprake van zgn "roetalg" dat komt wel vaker voor op oudere plantendelen, en wordt veroorzaakt door "lekkende"voedingsstoffen uit de plant.
2) de balderen van varens maken sporen en als die zijn losgelaten in het water, dan heeft het blad afgedaan en worden de plaatsen waar de sporenzakjes hebben gezeten zwart en er komen gaatjes in het blad, en het blad begint af te sterven.

Het laatste lijkt mij niet het geval, omdat de sporenzakjes heel regelmatig in 2 rijen op het blad zijn gesitueerd.

Weer iets nieuws; een plant die stress heeft wat zou ik daar aan moeten doen?

En is het raadzaam om die nieuwe plantjes eraf te halen? En als het roet alg is, moet ik dan wat?

Kortom wat moet ik doen nu?

Ik haal de kleine plantjes er meestal af als ze voldoende worteltjes hebben ontwikkeld. Bladeren die niet meer mooi zijn zou je kunnen wegknippen.

Er is een verschil tussen adventief plantjes ( jonge plantjes die aan de "moederplant" groeien en sporenzakjes van varens.
Sporen zijn een soort "zaadjes"die met het blote oog nauwelijks ot niet zichtbaar zijn en zijn eigenlijk de "zaadjes" van primitieve flora ( schimmels en varens)
Adventiefplantjes zijn gewoon jonge en genetisch identieke "scheutjes" van de moederplant, die adventiefplantjes laten over het algemeen vanzelf los als ze volgroeid genoeg zijn.

Is het niet zo dat die kleine plantjes uit die kleine en vaak wel zichtbare sporen komen? Als ze die los zouden laten dan zou je elders ook jonge plantjes aantreffen denk ik maar dat zie ik nooit terwijl er heel veel sporen hier aan de bladeren zitten en vaak veel jonge plantjes.

Die zitten toch op de achterkant van het blad waar weer de kleine plantjes uitkomen? Die laten ze niet los toch?
Sporen zitten bij deze planten inderdaad op de onderzijde van het blad. Jonkies zou je, als je daar zin aan hebt, mee kunnen verkrijgen. Gemakkelijker is het om de rizoom te delen wanneer je meer plantjes zou willen. Het zijn, ik heb ze zelf ook, wel vuil verzamelaars. Zelf ga ik altijd even met de handen door de bos om wat op te frissen. Het is ook goed om die nogal dichte bosjes van tijd tot tijd wat uit te dunnen. De bladeren blijven dan mooier. Dat uitdunnen doe ik dan bij voorkeuren door juist de aangetaste bladeren te verwijden. Zo blijven ze meer open, verzamelen minder vuil en nemen beter bemesting op.

Klopt Ben ik ik spoel de bos op het hout ook af en toe even af/uit ivm vuil.

Maar weet jij zo of die sporen ook loslaten want ik zie nooit jonge plantjes elders in de bak opduiken namelijk.

Klopt Ben ik ik spoel de bos op het hout ook af en toe even af/uit ivm vuil.

Maar weet jij zo of die sporen ook loslaten want ik zie nooit jonge plantjes elders in de bak opduiken namelijk.
Nu je het zegt; ik wel! Met name tegen de achterwand van mijn bak zie je blaadjes verschijnen. Eigenlijk ging ik er altijd vanuit dat de planten delen loslieten die al drijvend een plekje elders in mijn bak vonden. Maar dat is misschien helemaal niet zo logisch. De gedachte dat sporen loslaten en zich ergens anders tot plant ontwikkelen lijkt me dan ook zo gek nog niet.

IMG_20190429_171844_LI.jpg

Ok, dan kan dat dus best zo zijn al zie ik het niet hier maar ja ik heb dan ook geen achterwand in de bak. Nou ja zo leren we weer wat dus🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan