Zwarte pluizige algen


M

Marrie98

Guest
Ik heb al een tijdje last van zwarte pluizige algen, en krijg ze maar niet weg. Je kan ze namelijk niet van de plantjes poetsen...
Ze zaten eerst op een plantje die is gesneuveld en nu is die alg verhuist naar een andere:(
De pluizen zitten vooral aan de rand van het blad maar er ook wel ene beetje op.

Ik geef CO2 bemesting en het licht is 8 uur per dag aan

Wat moet ik doen??
 
Heb je een foto??
Hoe is de stroming en hoeveel co2 zit in je water??
In de regel is penseelalg een co2 tekort of een gevolg van slechte stroming.
Ik denk dat het penseelalg betreft maar daarom de vraag om een foto.
Weet je de waterwaarden ook??
 
S7g2q-Ltlm48QF9bZ0fLlXZnXmrn6t0V.jpeg
S7g2q-Ltlm48QF9bZ0fLlXZnXmrn6t0V.jpeg

Het water is ene beetje troebel omdat de vissen schrokken van mijn camera en ene gigantische zandverstuiving maakten

De stroming is best hard (niet te hard voor de visjes maar de planten zie je wel bewegen een beetje) hij gaat net onder het wateroppervlak.

Ik heb geen idee hoeveel CO2 er in zit. Ik gebruik JBL ProFlora bio 80eco.

De waterwaardes weet ik om eerlijk te zijn niet.
Laat het regelmatig testen bij de intratuin en het is altijd goed geweest.
Verschoon net namelijk op gevoel door te kijken naar mijn koperzalmen, die geven precies aan wanneer ik de grote schoonmaak moet doen...
 
Nou, daar zou ik maar mee oppassen, en het om de 2 weken te doen.
Ververs dan 30-40 % van het water, is vuil eruit en schoon erin.
 
Ik zie nu je foto en denk niet dat je (alleen) penseelag hebt. Ik zie dacht ik ook groene algen en volgens mij ook best wel wat vuil.
Ik zou toch eens de waarden zelf gaan meten of bij een erkende lfs het laten doen en dan vragen of ze de waarden willen noteren voor jou.
Ze kunnen bij de Intratuin moeilijk zeggen het is goed want ze kennen je bak dus niet.De ene bak heeft veel co2 nodig en de ander weinig dus ik vind hun conclusie te kort door de bocht.
Ik zou ook wekelijks 10 of 20% gaan verversen. De bak is niet voor niks niet zo heel schoon. Al begrijp ik dat in en op de lag snel vuil blijft hangen hoor.

Hoe lang draait de bak nu??
 
Dus vaker verversen. Oke ga ik doen.
Maar hoe haal ik die algen weg??

Hij daalt nu bijna 2 jaar..... En hij is nog nooit perfect geweest altijd problemen:(
 
Tja vaak zegt men dat je het beste de bladeren met alg kan verwijderen, maar ja dan ben jij een boel kwijt denk ik.
Ik zou toch ook de waarden laten testen en kijken waar de oorzaak ligt.
Daar kun je dan iets tegen gaan ondernemen. Natuurlijk kun je wel al de planten wat schoon proberen te maken en de erg bealgde bladeren verwijderen.

Bio co2 is vaak niet erg stabiel en dat kan ook algen veroorzaken.
 
Als ik de bladeren weg zal knippen blijft er echt niks meer over XD maar de ergste ga ik wel weg knippen.
Ik ga het inderdaad laten testen en kijken wat de beste oplossing is.
 
Probeer eens easycarbo van easy-life.dat ziet deez alg soort nie graag.

beste groet
Christa
 
Denk dat ik dat ga proberen:)
Zag het laatst bij de petsplace hopelijk hebben ze het nog
 

Terug
Bovenaan