Zwarte puntjes/Bruine randen planten


R

Robin1990

Guest
Hallo allemaal,

Ik merk sinds geruime tijd dat mijn plantjes en vooral de ietwat oudere bladen aangetast worden door bruin/zwarte bladerranden, en donkere puntjes verspreid over het blad. Ook mijn vallisneria wordt bruin. Graag had ik vernomen welk soort alg dit precies is en wat ik er eventueel aan kan gaan doen. Bak is sinds kort verhuisd (draait nu 2 maanden terug ongeveer) maar het probleem bestond ook al in de vorige woning.

Bak is 320L, licht brand 9u per dag. Dagelijks 8ml Easy carbo, Easylife Profito 2x/week 15ml. Alvast bedankt.

Groeten

fmliuolfmrOcTTak3UgLbDqQ0atR4CAr.jpeg


fmliuolfmrOcTTak3UgLbDqQ0atR4CAr.jpeg
 
Die bruine plekjes die ik op de onderste foto erg duidelijk zie lijken me geen algen maar meer een voedingstekort. Maar op een foto vind ik het altijd moeilijk om te zien.
Wat zijn je waterwaarden??
 
Oei, heb trouwens vergeten te zeggen dat hier en daar kleibolletjes verspreid zitten in de bodem. Zou ik meer Profito toevoegen dan?
Waterwaardes voor zover ik die kan meten:

Gh: 19
Kh: 17
Ph: 8
No�: <0.3

Thanks, groeten.
 
Je hebt wel een erg hoge kh en dat kan dacht ik ook de opname van voeding bemoeilijken.
Kun je ook de no3 en de po4 laten meten?? deze zijn ook essentieel namelijk.
 
Zal ik proberen te doen eerstdaags. Nu is het kraanwater hier in de regio ferm hard, merken we ook aan de kalkaanslag in douche enz. Wist niet dat het daar iets mee te maken had.
 
Dat is mogelijk. ik ben geen scheikundige maar bij deze waarden is er die mogelijkheid . Het zal niet voor iedere plant gelijk zijn.
Ik blijf het lastig vinden om te beoordelen of je ook echt alg hebt. Op foto 1 zie ik misschien wel wat maar dat zou te verklaren zijn door een tekort.
Het beste is om eerst alle waarden bij de hand te hebben zodat je kan vaststellen waar het tekort zit.
 

Terug
Bovenaan