Wat is er nieuw

Zwarte schimmel? Op goudvis

jako

Member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
11
Leeftijd
34
Hey,

Ik heb net een goudvis uit mijn bak gehaald, omdat hij een vin mist en ineens allemaal zwarte vlekjes heeft. Het lijken kleine stipjes, een soort schimmel. Internet heeft me nog niet kunnen helpen, dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen.
Hij gaat in quarantaine, dacht ook in het zout. Maar moet ik iets anders doen? En wat met mijn vijver, gewoon op de andere goudvissen en de kois letten?
 

Bijlagen

  • IMG20230702113942.jpg
    IMG20230702113942.jpg
    115.3 KB · Weergaven: 113
  • IMG20230702113834.jpg
    IMG20230702113834.jpg
    102 KB · Weergaven: 63
Vergelijk het eens met dit topic alleen dat van die vin dat kan ik dan niet plaatsen:

 
Vind het niet meteen op schimmel lijken eigenlijk, dat is eerder wit dan zwart. Merk je iets in gedrag? Eet ze? Kan gewoon verkleuring zijn hoor, als je echt twijfelt anders afstrijkje laten maken...zou dr niet zomaar op zout zetten
 
Ik heb haar een paar maanden geleden ook al in quarantaine in huis gehad, toen zwom ze heel robotachtig. Ze miste wat schubben, was waarschijnlijk gepakt door de reiger die mijn halve vijver leeg had...

Het ging nu steeds beter, alleen haar andere vinnetje is kleiner geworden. Gedrag was eigenlijk redelijk normaal, wat je kan verwachten met een kleiner vinnetje aan een kant.
 
TS bedoelt denk ik het zwarte in de vin en de paar zwarte pikkels in het witte gedeelte Roberto.

Ja begrijp ik, ik bedoelde dat schimmel eerder wittig is, dan zwart zoals bij de vis van ts 🙂
 
Bloeduitstortingen van haarvaatjes of een parasiet? Kan me niet voorstellen dat dit pigment is. Wat kan het anders zijn 🤔
 
Bloeduitstortingen van haarvaatjes of een parasiet? Kan me niet voorstellen dat dit pigment is. Wat kan het anders zijn 🤔
Dat vraag ik me dus ook af... Het is een goudvis die ik al zon 7 of 8 jaar heb, meestal gaan ze dan niet ineens van kleur veranderen... Ziet er ook niet echt uit als pigment, meer zoals hoe schimmel op een muur komt ofzo
 
Zwarte schimmel ken ik niet en ik vindt het ook te donker voor bloeduitstortingen maar goed ik ben geen kenner.
 
Dat vraag ik me dus ook af... Het is een goudvis die ik al zon 7 of 8 jaar heb, meestal gaan ze dan niet ineens van kleur veranderen... Ziet er ook niet echt uit als pigment, meer zoals hoe schimmel op een muur komt ofzo

Nergens mogelijkheid om een afstrijkje te laten maken?
 
Soms wel bij de lfs.
Morgen dan maar ff checken. Heb hem nu in de voortuin in de vijver gedaan, daar zit niet veel heftigs in.
 
Je kan ook eerst even bellen of ze dat kunnen doen zodat je niet voor niets komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jako
En, nog wat te weten kunnen komen?
 
Eigenaar was er niet, moet vandaag na mijn werk even bellen. De andere medewerker wist niet of hij het deed.
 
Is er nog verandering in uiterlijk of gedrag?
 
Uiterlijk weet ik niet, zwemt nu normaal door de (andere) vijver.
 
Dierenwinkel doet geen uitstrijkjes, maar zegt eigenlijk hetzelfde als het andere topic. Als het er niet op ligt, moet het haast wel pigment zijn.
 
Ja ik denk het ook hoor en als het gedrag normaal is dan zou ik me niet echt zorgen maken.
 
Een update:

Zwart op de vin is minder, zwart op de zij weg, zit nu wel een plekje op de zij. Is goed geweest dat hij in de andere vijver heeft gezeten, apart van mijn andere goudvissen en kois.

Nu gaat hij in gehele quarantaine...
IMG20230709154732.jpg

IMG20230709154727.jpg
 
Ik snap niet wat dat dan is geweest tenzij de zwarte kleuren weer zijn weggetrokken.
 
Ik snap niet wat dat dan is geweest tenzij de zwarte kleuren weer zijn weggetrokken.
Ik ook niet...
Ga een aparte vijver voor hem kopen😂 Het is een beetje ons zorgenkindje. Hij heet ook echt 'De Domme' als Dommie haha
 
Ik snap niet wat dat dan is geweest tenzij de zwarte kleuren weer zijn weggetrokken.
Ik ook niet...
Ga een aparte vijver voor hem kopen😂 Het is een beetje ons zorgenkindje. Hij heet ook echt 'De Domme' als Dommie haha
Bloeduitstortingen... Een vis heeft ook haarvaatjes he 😄
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan