Zwarte vlekken op Goudvis


C

CCorten

Guest
Ik maak me een beetje zorgen om één van mijn sluierstaart goudvissen. Hij heeft sinds een weekje allemaal zwarte vlekken op zijn lichaam.
Maar dus ik heb 2 goudvissen, eentje is een sluierstaart en de andere een komeetstaart ( als ik da juist gedetermineerd heb). Op de sluierstaart zag ik aan het begin van deze week ineens zwarte vlekjes op de zijkant van de vis.... Mijn filter is al enkele keren losgekomen dus ik dacht misschien dat deze was losgekomen en de vis geraakt had en de vis gedroeg zich normaal, dus ik maakte me niet echt zorgen. Maar nu zijn de zwarte plekken verspreid naar de andere kant... dus denk ik aan een ziekte of ik zie ook vaak dat de 2 vissen wel echt bij elkaar blijven en dat de ietwat grotere goudvis aan de schubben bijt van de andere want ik heb gezien dat de andere er wat vaak achteraan zwemt... Voor de rest gedraagt de zieke sluierstaart zich normaal, eet, zwemt normaal niet scheef, zondert zich niet af... Ik kan ze wel heel uit het water nemen en ze verzet zich niet of spettert niet, terwijl de grote helemaal gek wordt als je met je hand in het water komt. Ik weet niet of dat persoonlijkheid is of dat het echt iets met de ziekte is.... Ik heb wat foto's bijgevoegd. Hopelijk weten jullie wat het probleem is en hoe ik hem kan helpen. Alvast bedankt

Vriendelijke groeten

Camiel

(Voor wie mij vorige post gezien hadden, zaten mn 2 goudvissen vorige keer in een iets te kleine bak, ondertussen heb ze een aanzienlijk grotere bak.)
 

Bijlagen

  • 20190613_125425.jpg
    20190613_125425.jpg
    87.7 KB · Weergaven: 795
  • 20190613_125434.jpg
    20190613_125434.jpg
    110.6 KB · Weergaven: 1,485
  • 20190613_130856.jpg
    20190613_130856.jpg
    70.3 KB · Weergaven: 731
  • 20190613_130903.jpg
    20190613_130903.jpg
    63.7 KB · Weergaven: 488
Goudvissen kunnen van kleur veranderen. Zo heb je een oranje en de volgende ochtend een half zwarte. Niets om je druk over te maken.

Degene die achter het visje aan zit en hapt naar het visje zal ws een mannetje wezen en wil paaien. Mannetje herken je aan witte pukkeltjes op kieuwdeksel/kop en borstvinnen een rijtje. Vrouwtje heeft eieren in buik. Mannetje jaagt vrouwtje op en beukt in op het vrouwtje om de eieren eruit te beuken. Gaat er soms erg hard aan toe. Daarom geen scherpe zaken in water anders beschadigen ze. Is gewoon de natuur. Pukkels heten paai pukkels. Hebben geen tanden voor in de bek dus ze bijten elkaar niet stuk ofzo. Jonge goudvisje gaan mannetje ook achter elkaar aan om te oefenen.

Als eieren uit vrouwtje zijn dan gaat mannetje hom sproeien om eieren te bevruchten. Een verversing is dan wel aan te raden vooral als je meerdere mannetjes heb. Vervuild en zie je niet met blote oog.

Als je nieuwe filter niet is ingedraaid moet je el veel verversen he.

Als je doorzichtige bolletje zie heb je dus eieren. Na een dag zwart stipje in bolletje dan bevrucht. Onbevrucht gaan schimmelen, zie je witte haartje erop.
 
Oh bedankt... ja kan wel een goede verklaring zijn maar denk je dat het zwart worden geen ziekte of dergelijke is?.... kheb de vis in kwestie nu afgezonderd in quarantaine en het zogenoemde mannetje ligt nu depressief op de bodem van de andere baK... Dus ik kan ze dan best terug bij elkaar zetten ?
 
Zet hem maar weer snel over. Als ziekte is zie je dat aan gedrag van vis en moet je toch in aquarium behandelen. Ik ben voor 90 procent zeker dat het gewoon kleur verandering is. Het enige wat zwart geeft is ammoniak burn. Dit is meestal aan de vinnen/staart te zien. Dus je waterwaardens even meten. NH3/4 en NO2 dan heb je zekerheid. Als morgen de ander nog lamlendig is even een grote verversing en moeten de volgende dag weer rond zwemmen. anders weer posten. Denk aan tempratuur he, niet teveel verschil.

Zieke goudvissen gaan lamlendig op bodem liggen, schuren, schrikken, vinnen klapperen, vinnen knijpen. Je zie duidelijk iets aan gedrag.

Je moet ze ook niet op de hand houden uit water. Onnodig zielig. Hand in water met vis erop. Dan foto ook duidelijker ivm vinnen en staart. Beter nog vis even met glazen kom vangen en dan foto dan kun je op foto meer zien qua vinne/staart.

Hebben allemaal eigen karakter. De ene tammer dan de ander. Over algemeen zijn de enkelvinnen veel feller dus niet raar dat hij niet in de hand wil. Daarom ook geen goede combi sluiers en enkelvinnen. De enkelvinnen feller en actiever dan de sluiers. Pakken het meeste eten en zijn wat vol hardender bij paaien. Sluiers met langer lichaam ook sneller. Logisch de bolle lichamen meer weerstand in water.
 
Nee je hebt waarschijnlijk gelijk, ze gedragen zich normaal... en ammoniak burn is heel onwaarschijnlijk en dan zou ik ook iets aan de andere vis gezien moet hebben.... een dikke merci... Ze zijn inderdaad direct veel levendiger bij elkaar...
 
Goed zo. Zijn ze weer samen :smitten:Zijn sociale vissen en hebben gezelschap nodig.

De sluier zal altijd de zwakste schakel zijn. Dat de ene het goed doet en de ander niet wil niets zeggen. De ene vis is gewoon sterker dan de ander. De ene kan een betere slijmhuid hebben, meer weerstand etc.

Als je raar gedrag zie/niet levendig grondelen zwemmen altijd eerst een grote verversing doen dan moeten ze ziender ogen opknappen zo niet dan is er wat loos. Misschien heb je morgen wel een mooie zwarte sluier :D Wellicht heb je een toverbal sluier ;)
 
Wie weet :D en en nog eens bedankt, je hebt me meer nieuwe essentiële wijsheid bijgebracht haha over mn vissen:thumbs:
 
Ik ben benieuwd hoe het deze goudvis vergaan is. Ik lijk een dergelijke verandering te hebben, maar het ziet er niet normaal uit. Daarnaast is de mijne en vinnetje kwijt, maar dat kan hier los van staan.
 
Ik ben benieuwd hoe het deze goudvis vergaan is. Ik lijk een dergelijke verandering te hebben, maar het ziet er niet normaal uit. Daarnaast is de mijne en vinnetje kwijt, maar dat kan hier los van staan.
Ik ben bang dat je dat nu niet te weten komt want dit lid is al 4 jr niet online geweest.
 

Terug
Bovenaan