Zwarte stippen op planten


RicardoDimm

Well-known member
Lid geworden
17 april 2019
Berichten
70
Leeftijd
30
Weet iemand wat dit is? Het is plotseling opgekomen in een al langer draaiend aquarium.



09CFED08-6625-456B-9B79-9A1EA5A98C11.jpeg
 
Hier is sprake van groene puntalg. Een te laag fosfaat level, te weinig CO2 of een mindere watercirculatie is hier debet aan.
 
Hier is sprake van groene puntalg. Een te laag fosfaat level, te weinig CO2 of een mindere watercirculatie is hier debet aan.
Bedankt voor je reactie. Het zijn echt zwarte stippen, kan het dan ook groene puntalg zijn?

Ik doseer plantenvoeding van Planted Box. Ik heb sinds 2 weken de toevoeging verhoogd, dus onder andere meer fosfaat.

Zou het daar aan kunnen liggen?
 
Bedankt voor je reactie. Het zijn echt zwarte stippen, kan het dan ook groene puntalg zijn?

Ik doseer plantenvoeding van Planted Box. Ik heb sinds 2 weken de toevoeging verhoogd, dus onder andere meer fosfaat.

Zou het daar aan kunnen liggen?
Ik denk inderdaad aan puntalg de foto's beziende. Hierboven gaf ik de 3 mogelijkheden al aan die veelal aan de grondslag liggen aan groene puntalg. Wanneer je de bemesting hoeveelheden veranderd wijzig je de verhoudigen in je bak. Dus het is goed mogelijk dat door een oorzaak ligt. Is er verder ook iets veranderd in je aquarium? Ken je trouwens je waterwaarden?
 
Ik denk inderdaad aan puntalg de foto's beziende. Hierboven gaf ik de 3 mogelijkheden al aan die veelal aan de grondslag liggen aan groene puntalg. Wanneer je de bemesting hoeveelheden veranderd wijzig je de verhoudigen in je bak. Dus het is goed mogelijk dat door een oorzaak ligt. Is er verder ook iets veranderd in je aquarium? Ken je trouwens je waterwaarden?
Dan denk ik dat ik weer overstap naar het oude schema betreft plantenvoeding. Verder is er helemaal niks veranderd aan de bak. 1x in de week een waterwissel van 40%, licht aan 7 uur per dag middels een timer.

Ik heb ammonium en nitriet getest vandaag met een druppeltest, allebei 0.
 
Ik heb sinds 2 weken de toevoeging verhoogd, dus onder andere meer fosfaat.
Ik denk niet dat het daaraan ligt want teveel voeding geeft geen algen maar juist een tekort wel. Wat kun je zeggen over je co2 en wat zijn je waterwaarden?
 
Ik denk niet dat het daaraan ligt want teveel voeding geeft geen algen maar juist een tekort wel. Wat kun je zeggen over je co2 en wat zijn je waterwaarden?
Zover ik weet kan een overdosis aan plantenvoeding wel degelijk lijden tot alggroei. Je planten nemen dan die voeding niet op, omdat ze voorzien zijn. Dus nemen de algen het op. Zeker met de plantenvoeding van Planted Box, waar zowel micro als macro in zit.

Ze hebben ook 2 schema’s:
Schema 1 is voor geen co2/weinig planten
Schema 2 is voor wel co2/veel planten.

Ik heb geen co2, maar wel veel planten. Daarom ben ik overgestapt van schema 1 naar 2. Sindsdien enorm veel zwarte alg op de planten. Daarom voor nu de keuze om terug te gaan naar schema 1.

Hopelijk heeft iemand nog een ander idee wat ik kan doen.
 
Zover ik weet kan een overdosis aan plantenvoeding wel degelijk lijden tot alggroei. Je planten nemen dan die voeding niet op, omdat ze voorzien zijn. Dus nemen de algen het op. Zeker met de plantenvoeding van Planted Box, waar zowel micro als macro in zit.
Dat denk ik niet want algen hebben maar erg weinig voeding nodig en vinden dat zelfs nog wel als je niets toevoegt. Juist in bakken met weinig of geen voeding zie je algen en anders zouden juist mensen die de EI volgen algen hebben en dat is niet het geval.



 

Terug
Bovenaan