Zwarte vlekken bij Multifasciatus??


B

Blub1234

Guest
Hallo,

Sinds een paar dagen hebben een aantal van mijn Multi's zwart/bruine vlekken bij hun kop. Weet iemand wat dit is? Eentje wil ook niet echt meer eten, maar er is niks veranderd in de bak.
Kan iemand mij misschien helpen? Want die ene multi ziet er echt niet goed uit :S
 
Ik heb een aantal foto's gemaakt, maar daar is het niet op te zien. Het zijn kleine bruine vlekjes op de bovenkant van hun kop, het lijken een soort van moedervlekken, maar de vissen die het hebben zijn naar mijn idee een stuk slomer dan de anderen...
 
Ik heb deze vissen ook gehad en zag dat ook bij 2 volwassen vissen en bij 1 of 2 jongen. Ik constateerde geen ander gedrag zo snel, maar verder heb ik ze verkocht namelijk. De grpeo werd me veel te groot.
Ik had niet de indruk dat het een ziekte was maar een verkleuring van de huid/schubben zeg maar.
Het breidde zich ook niet uit en via Google kon ik niks vinden.
Wellicht is dit hetzelfde en zou je een foto kunnen posten als je het beter in beeld kan krijgen?

Zoals ik zei hadden ze geen ander gedrag hier, dus of het om hetzelfde gaat is natuurlijk nog wel de vraag.
 
Sommige van mijn mbuna krijgen zwarte/dnkerbruine vlekjes op hun kop/bek als ze veel spirulina krijgen. Misschien is het iets vergelijkbaars? Wat krijgen ze voor voer?
 
Ik heb een bakje met gedroogde watervlooien voor ze, maar dat eten ze niet. Ik had nog een bakje vegetarisch voer staat van mijn vorige vissen (ik weet dat het vleeseters zijn en ze eiwitten nodig hebben), maar dit is het enige wat ze eten... :S Ik geef ze ook wel zo af en toe opgekweekte artemia, en dat eten ze ook wel, maar de gedroogde watervlooien of ander voedsel, daar moeten ze niets van hebben :(
De vegetarische meuk eten ze dus wel, maar het vlees laten ze links liggen...?
Maar goed, dan kan het dus wel dat het door het voer komt. Is het schadelijk voor de vissen?
 
Die vissen moet je vooral diepvries voer geven: daphnia, cyclops,artemia, zwarte mug of witte mug zijn gescikt (liever geen rode) en/of levend voer: daphnia, witte mug of artemia (beter geen rode mug of tubifex).
Dit voer je afwisselend, en als hoofdvoer.

Als bijvoer (zeg max 3x/week) geef je het beste tanganyika vlokvoer (bv JBL NovoTanganjika). Dit is voor vleeseters en vlokvoer is klein genoeg/zacht genoeg voor kleine vissen. Granulaat is vaak te groot zeker voor de jonkies.

Gedroogde watervlooien is meer voor kleine oppervlaktevisjes zoals bijlzalmen enzo. Vegetarisch voor is niet geschikt voor verreweg de meeste tanga cichliden.


(tussendoor, waarom staat een vraag over tanga cichliden onder Amerikaanse cichliden?)
 
Oke bedankt :)
Ja ik wist niet precies wat voor chichliden het ook al weer waren en of ze Afrikaans of Amerikaans waren, dus ik heb het maar hier gepost :p
 
Multifasciatus pakt ook wel voer wat drijft, tenminste de mijne. Heb je wel eens gedroogde rode muggenlarven geprobeerd? Dit wordt door erg veel vissen geaccepteerd. Fijn granulaat zou je ook kunnen proberen.
 
SaskiaZ zei:
Die vissen moet je vooral diepvries voer geven: daphnia, cyclops,artemia, zwarte mug of witte mug zijn gescikt (liever geen rode) en/of levend voer: daphnia, witte mug of artemia (beter geen rode mug of tubifex).
Dit voer je afwisselend, en als hoofdvoer.

Als bijvoer (zeg max 3x/week) geef je het beste tanganyika vlokvoer (bv JBL NovoTanganjika). Dit is voor vleeseters en vlokvoer is klein genoeg/zacht genoeg voor kleine vissen. Granulaat is vaak te groot zeker voor de jonkies.

Gedroogde watervlooien is meer voor kleine oppervlaktevisjes zoals bijlzalmen enzo. Vegetarisch voor is niet geschikt voor verreweg de meeste tanga cichliden.

Toch een best groot geslacht is Tropheus... Zoals je vast en zeker weet zijn dat niet de enigste die op een groen dieet moeten.
Beetje onhandige uitspraak ;)
 
Nou ja, veel tanga soorten die groenvoer moeten zijn er gewoonweg niet, en als je een tropheus bak hebt neem ik maar aan dat je geen beginner bent :p
 

Terug
Bovenaan