Zwarter dan zwart.


Sol

Well-known member
Lid geworden
10 september 2020
Berichten
185
Hoi allemaal,

Ondertussen heb ik al te vaak een 'zwarte' bodem besteld, die achteraf donker grijs bleek, of waar stiekem toch witte, grijze of bruine stukjes in zaten.
Nu ben ik op zoek naar een ècht zwarte bodem van fijn afgerond grind dat geschikt is voor gevoelige snorren.

Kan iemand mij iets aanraden?
Alvast bedankt!
 
Ja dat zie je vaak en je moet echt gravel/split hebben denk ik om een betere kleur te zien. Tenminste die ik had destijds kleurde ook in de bak echt zwart.
 
Is dat niet te scherp voor bodembewoners?
 
Ja dat had ik ff gemist maar daar moet je inderdaad goed op letten. Aquasand van de Hornbach oogt ook zwart maar in de bak is het toch iets grijzig.
 
100% zwart grind dat ook nog eens geschikt is voor bodembewoners; heb ik bij mijn weten nog nooit gezien. Zit meestal wel iets van een wit/grijs steentje ergens in verstopt bij mijn weten. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook nog nooit naar dit specifieke zand/grind gezocht heb. :) Ik denk dat je er niet aan ontkomt om geschikt grind te kopen en de paar wittere stukjes eruit te halen, handmatig.
 
Ik zou zeggen 'JBL Manado DARK' die heb ik ook gehad. Mijn pleco leek er geen last van te hebben. Maar misschien is er op internet of via leverancier meer informatie over te vinden. Het is meer gravel dan zand. Maar het is wel zwart!
 
Er bestaat kwarts in de kleur zwart voor het aquarium. Korrel zal tussen 1 en 3 mm zijn.
Je betaalt wel te veel per kg vergeleken met bijvoorbeeld normaal filterzand
 
Dennerle kristalquartz idd, naar mijn idee een hele zwarte maar ook geschikte bodem voor cory's. En puur zwart, heb het ook in het schoolaquarium liggen
 
Bedankt voor de tips.🙂

Is er toevallig iemand die zowel de Dennerle Crystal Quartz als de JBL Manado Dark heeft en ze dus kan vergelijken? Zelf heb ik de JBL Sansibar Black in gebruik. Zou de Manado Dark echt zwarter zijn dan Sansibar Black?
 
Bedankt voor de tips.🙂

Is er toevallig iemand die zowel de Dennerle Crystal Quartz als de JBL Manado Dark heeft en ze dus kan vergelijken? Zelf heb ik de JBL Sansibar Black in gebruik. Zou de Manado Dark echt zwarter zijn dan Sansibar Black?

De Manado DARK is echt zwarter dan de Sansibar Black.
Ik heb ze alle twee.
 
IMG_20201011_213201.jpg


Aquarium met de JBL Manado Dark
 
Oh fijn, die foto's helpen echt. Superbedankt!
 
Bij de H*rnbach hebben ze ook zwart zand. Ik vond het er prima uitzien, maar kan niet meer herinneren of het diepzwart gekleurd is.
 
Bij de H*rnbach hebben ze ook zwart zand. Ik vond het er prima uitzien, maar kan niet meer herinneren of het diepzwart gekleurd is.
Dat is het Aquasand en je kan het volgens mij zien in het fotoalbum van Crash. Ook dat is niet echt pikzwart in de bak zoals ik het mij herinner.
 
Dankjewel.
Eigenlijk zou je sampels moeten kunnen aanvragen hè, of ben ik dan te kieskeurig? 😅
 
Dat is het Aquasand en je kan het volgens mij zien in het fotoalbum van Crash. Ook dat is niet echt pikzwart in de bak zoals ik het mij herinner.
Uit het water is het zwart, in het water onder het licht is het antraciet wat keur betreft.
Hier een foto tijdens het uitspoelen;

294766_0_82_20130718_15-jpg.190328


Hier in de bak van dichtbij;

918154_0_82_20130720_20-jpg.190335
 
Uit het water is het zwart, in het water onder het licht is het antraciet wat keur betreft.
Hier een foto tijdens het uitspoelen;

294766_0_82_20130718_15-jpg.190328


Hier in de bak van dichtbij;

918154_0_82_20130720_20-jpg.190335
Klopt helemaal Lex en dat had ik ook en vandaar dat ik al had opgemerkt dat licht ook een rol speelt.
 
Ik heb geen ervaring met snorharen in mijn aquarium maar het grind wat ik heb is wel erg zwart.
Ook al zit het onder mijn grasmat verstopt....

0B5C0E68-E8FB-4992-B4B4-E82EB1295A78.jpeg
96F75C9E-249D-4832-8ED4-65DB3E0A1F26.png
 
Wat zijn jullie allemaal aardig om die foto's te sturen. Bedankt hoor.

Waar heb je dat grind vandaan Leon?
 
Ik heb die van Leon ook gebruikt en deze heb ik destijds gekocht bij de Pets Place.
 
Ondertussen heb ik bij dierenverblijf.com nagevraagd of dat grint van Gebr. de Boon geschikt is voor bodembewoners, maar die zeggen dat het te scherp is. Dat wilde ik even delen voor we het ook interesseert. 🙂
 
Ondertussen heb ik bij dierenverblijf.com nagevraagd of dat grint van Gebr. de Boon geschikt is voor bodembewoners, maar die zeggen dat het te scherp is. Dat wilde ik even delen voor we het ook interesseert. 🙂
Ja dat dacht ik al want dat is allemaal een soort van split en dat is niet afgerond.
 
Heeft er hier iemand ervaring met Aquatic Nature kwartsgrind Nero?
 
Heeft er hier iemand ervaring met Aquatic Nature kwartsgrind Nero?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zie op de tweede foto wel allemaal hoekjes, dus het lijkt mij wel wat scherp.
Ik denk sowieso voor bodembewoners dat zand beter is. Vooral als de baarddraden hebben.
Als ik zie hoe goed mijn corydoras nu door het zand woelen vergeleken met op het grind (ik had eerst alleen een paar zandbankjes). Ze zijn ook iets minder schuw.
 
Zoals Lizzy al zegt zijn er wel hoekjes maar echt scherp lijkt me dat niet. Zelf zou ik voor het Aquasand van de Hornbach gaan ook al kleurt dat iets grijzer. Dan weet je wel zeker dat je een veilige bodem hebt.
 
Zoals Lizzy al zegt zijn er wel hoekjes maar echt scherp lijkt me dat niet. Zelf zou ik voor het Aquasand van de Hornbach gaan ook al kleurt dat iets grijzer. Dan weet je wel zeker dat je een veilige bodem hebt.
Is dat dezelfde als deze?;
 
Dat van de Hornbach heeft een korrel van 0,4-0,8mm en dat is een andere bodem zo te zien en die is ook wat duurder.
 
Hornbach levert niet in het buitenland. :'(
 
Ik lees het volgende op hun site maar ja dan moet je wel in de buurt wonen van een Nederlandse vestiging:

Nee, helaas. Bestellingen geplaatst in onze Nederlandse Onlineshop moeten een Nederlands afleveradres hebben. Voor Belgische en Duitse klanten is het wel mogelijk om vlakbij de grens een bestelling klaar te laten zetten in een vestiging. Selecteer hiervoor de vestiging van jouw keuze en plaats je bestelling vervolgens met de optie 'Reserveren & Afhalen’.
 

Terug
Bovenaan