Zweefalg in aquarium


nikolatesla

Member
Lid geworden
16 september 2020
Berichten
18
Leeftijd
21
Goedenavond forumers!

Ik heb al een paar weken een beetje last van zweefalg in mijn aquarium. Het is niet veel en ik ben eerlijk gezegd wel een beetje een perfectionist dus ik wil het water zo helder mogelijk hebben.
Ik heb dus op het internet gelezen dat 2-3 dagen achter elkaar 20% van het water kan helpen om het alg een beetje weg te halen.

Zullen de vissen hier last van hebben (ik ververs normaal 20-25% per week). Ik heb kardinaaltetras en Cherry Barbeels.

Alvast bedankt voor het antwoord!
 
Je moet de oorzaak aanpakken want anders is het symptoombestrijding. Heb je een foto van de bak en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe? Ik neem aan dat de waas groen is en in de regel is dat een co2 tekort.
 
@jessicapilon Bedankt voor je bericht! Ik kan helaas nu geen foto maken van de bak.

Waterwaarden zijn:
Nitraat: rond 10 mg/l
Nitriet: 0 mg/l
GH: rond 7
KH: rond 10
PH: rond 7,4
Chloor: 0

Ik kan niet echt precieze waterwaarden geven omdat ik meet met een teststrip.
Tekort aan CO2 zou wel kunnen aangezien ik geen CO2 toevoer heb in mijn aquarium.

Edit: via de voorkant kan je de alg niet echt zien, maar als je van de zijkant kijkt zie je wel een groene waas.
 
Heb je nog wat info over de bak qua verlichting en hoelang heb je die aan? Hoelang draait de bak en heb je veel lichtinval van buiten?
Het beste is om je waarden bij de lfs met druppels te laten testen want strips zijn vrij onbetrouwbaar.
 
Licht stond eerst best lang aan (12 uur per dag) nu wel een stuk minder. De bak draait nu bijna 7 weken, Ik heb gelukkig nog geen last van andere soorten algen.
 
Je kan ook met drijvers je licht nog dempen maar goed wat meer info zou wel handig zijn.
 
Ja ik heb een dimbare led lamp erop. Welke info zou dan nog handig zijn?
 

Terug
Bovenaan