Wat is er nieuw

Zweefvuil

Truck

Member
Lid geworden
17 juni 2017
Leeftijd
64
Sinds een half jaar heb ik bij mijn nieuwe aquarium van 200x70x60 een overloop naar een bioloog.
wat ik echter ook probeer ik kom niet van mijn zeefvuil af.
op aanraden van een ander heb ik inmiddels een extra filter bijgezet om bodemvuil af te zuigen
maar helaas ook dat is zonder resultaat.
wie kan mij verder helpen om dit probleem met mijn bioloog op te lossen anders stap ik denk ik maar weer over op een gewoon filter.

Hoe is je bioloog opgebouwd?

In vier vakken, begin met watten en andere filtermatten en daana van die witte blokjes(weet de naam zo even niet) in twee vakken.
in het laatste vak zit de opvoer pomp die die 10.000 ltr max zou kunnen verpompen

Je filterwatten moeten in het laatste vak zitten van je bioloog

En waar wil je dan de opvoerpomp plaatsen?

Ja ik bedoelde het vak voor je opvoerpomp, was wat onduidelijk daarmee

Ik ben er al een half jaar mee bezig en heb wat dat betreft alles al een keer geprobeerd (dus ook de watten)zonder enig resultaat.
heb inmiddels van kenners begrepen dat zoiets wel vaker een probleem is met een bioloog en heb zo ook de tip gekregen om een extra filter te plaatsen omdat al het vuil wat niet bovenin zit nooit via de overloop naar het bioloog zal gaan.
dit extra filter draait nu inmiddels ook al weer een aantal weken maar ook nu zie ik geen verandering.
heb het internet inmiddels al heel wat keren afgezocht, kom het probleem vak tegen maar de echte oplossing niet.
op dit forum zitten een hoop kenners dus hopelijk komt hier het ei van Columbus naar voren.

Of je filterwatten nu als eerste of als laatste zitten, in beide gevallen zullen ze het vuil wat in je bioloog komt tegen houden. Zelf zou ik ze als laatste stap in je mechanische filtrage stoppen dus na de andere filterspons/matten maar goed, dat maakt voor dit probleem dus niets uit.

Je geeft aan alles al eens een keer geprobeerd te hebben en ik ben wel benieuwd wat dat alles dan is?

Ik heb wel een paar iedeeen of vragen maar de kans is dus aanwezig dat je dit al gedaan hebt..

Wat je je moet afvragen is waar het zweefvuil vandaan komt. Je zou kunnen kijken of een aantal stromingspompjes in het aquarium zelf kunnen helpen maar uiteindelijk wil je natuurlijk dat het zweefvuil ergens neer valt en door mineralisatie verwerkt kan worden. Is het zweefvuil er altijd of alleen na een bepaalde handeling zoals voeren? Heb je wel eens ander voer geprobeerd?

Dat extra filter, hoe is die ingedeeld? Heb je daar een mooi mechanisch filter van gemaakt en hoe ziet dat er dan uit?

Ik kan mij herinneren dat @rjoemman en @Nanoe / @Rebtor hier ook in het begin mee te maken hadden. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Als laatste wel nog een opmerking. Waarom direct een soort van ultimatum stellen? "anders stap ik denk ik maar weer over op een gewoon filter" Wat hebben wij hier mee van doen? Net of je 'ons' op deze manier extra wil bewegen voor een oplossing. Als jij een 800 liter bak wilt gaan filteren met potfilters, be my guest. Mechanisch geen probleem, biologisch een uitdaging. Bij een bioloog is dat net even andersom.

Dit is hoe mijn filter is opgebouwd.

Maar ik heb in m’n aquarium een powerfilter hangen en dat werkt goed.
Een superfish 100 met een stuk pijp 32 erin met gaatjes en daaromheen filterfleece.
Wekelijks vervang ik de fleece maar is niet altijd noodzakelijk.

Zit het probleem echt in je bioloog?
Om dit te zien pak je een doorzichtig glas en haalt water uit je pompvak.
Zit er in dat water ook zweefvuil moet je naar de indeling van je bioloog kijken.
Is dat water kraakhelder, dan klopt er iets niet in je stroming.

Wij hebben het opgelost door een powerfilter.
Inmiddels niet meer nodig. De stroming is wat aangepast en we hebben aan het uiterste eind een stromingspompje. Zwerfvuil is nu te verwaarlozen.

Je filterwatten moeten in het laatste vak zitten van je bioloog

Niet mee eens.

Als je het volgens de boekjes doet doe je eerst mechanische filtering, dan biologisch (en dan eventueel nog chemisch koolstof / UV lamp oid, maar liever laat je deze stap helemaal weg).
Als je eerst biologisch doet en daarna pas mechanisch krijg je al die drek in je biologische filtermateriaal en dat is niet de bedoeling tevens heb je indien je filtervlies / watten vervuild raken kans dat er vuil terug slaat en je biologische filtermateriaal vervuilt (al is dat risico met een bioloog wel kleiner dan bij een potfilter). Chemisch / UV lamp doe je helemaal op het laatst om je bacterieen niet in de weg te zitten.

In principe ga je in de mechanische laag van grof naar fijn. Dus eerst grove spons, dan fijne spons en daarna filtervlies of watten zodat je fijnste filter materiaal niet alle grove vervuiling krijgt te verwerken en daardoor langer mee gaat. Dus de beste plaats voor je watten / filtervlies is in het tweede vak bovenop je biologische filtermateriaal of in het eerste vak onder je sponsen maar dat is met vervangen weer een kriem.

Dat is de theorie.

Echter, aangezien je filtervlies en watten wat makkelijker kunt vervangen kun je er ook voor kiezen om wat vaker te wisselen en te beginnen met je filtervlies en watten. die vervuilen dan wat sneller en moet je dan wat vaker vervangen maar dan slibben je filtermatten wel weer minder snel dicht. Nadeel is alleen dat als je je watten / filtervlies niet optijd vervangt er water over het eerste vak van je bioloog heen slaat en je daardoor dus helemaal geen mechanische filtering meer hebt.

Wij hebben er voor gekozen om filtervlies te gebruiken bovenop de eerste 3 vakken van ons bioloog bovenop de sponsen / siporax. De eerste vervangen we 1x per week de andere 1x per 1-2 weken afhankelijk van de vervuiling.

Zit er in dat water ook zweefvuil moet je naar de indeling van je bioloog kijken.

Inmiddels niet meer nodig. De stroming is wat aangepast en we hebben aan het uiterste eind een stromingspompje. Zwerfvuil is nu te verwaarlozen.

Dit dus. Wij kwamen er achter dat we vrijwel geen zweefvuil in het pompvak hadden zitten. Al onze instromen stonden gericht van de overloop af. Met het idee dat je dan een onderstroom zou krijgen richting de overloop. Probleem daarbij is dat de volgende inlaat die in ons geval ook de meest krachtige stralen hadden omdat ze aan het einde van de spraybar zaten het zweefvuil weer terug je bak in blaast waardoor vrijwel alles aan de andere (achterkant) kant van de bak blijft hangen. (bij onze volgende bak komt de overloop in het midden 😛
Stroming aanpassen hield in ons geval in dat we een extra uitstroom hebben toegevoegd en een kraan zodat er meer druk op de eerste uitgangen kwam te staan (zie topic van @Nanoe) en dat we de twee laatste uitgangen richting de overloop hebben gericht ipv naar de andere kant van de bak. En we hebben een paar maanden het powerfilter achter in de bak gehad. Wat gewoon een oud intern aquarium filter pompje was waar we stuk PVC met gaten aan hadden gemaakt waar we een stuk filtervlies omheen zat met tierips (maar je kunt ze ook voor +/- 20 euro kopen) dat vlies vervingen we 1x per week.
Na een maand of 3 merkten we dat we het filter steeds minder hoefde schootn te maken en dat ondanks de vervuiling van het powerfilter het zweefvuil weg bleef. Het lijkt dus primair iets te maken hebben gehad met het rijpen van de bak / afval wat van het hout af kwam. Daarom hebben we het filter er toen uitgehaald en een stromingspompje in het uiteinde van de bak geplaatst om te voorkomen dat vuil zich daar ophoopt en natuurlijk zweeft er nu nog wel iets (dat is het gevolg van werken met een overloop zware deeltjes gaan daar nou eenmaal niet in) maar het is niet meer storend. Mocht het zweefvuil weer de kop op steken dan hangen we het powerfilter weer een paar dagen terug en dan kunnen we weer even vooruit.

Zie ook --> https://aquaforum.nl/threads/stoffig-water.168988/post-2174617 stoffig stromingsverhaal

Zie ook --> https://aquaforum.nl/threads/stoffig-water.168988/post-2174617 diy powerfilter. hoger in het topic staat een mooiere uit de winkel

Laatst bewerkt:
Filtert alle zweefvuil eruit ook wat het water meeneemt uit je andere filtermedia
Als je het voor je andere filtermedia stopt, komt er in principe geen vuil in. Het beetje wat er dan toch langs gaat wil je liever niet opsluiten en mag terug het aquarium in. Dat wordt de volgende ronde wel weer opgevangen. Het werkt juist nadelig om klein vuil op te sluiten tussen je mechanische filter en je biologische filter in. Biologische filtermedia zo schoon mogelijk houden dan slibt het minder snel dicht en kan het langer efficient z'n werking doen.

Bak 230x70x70
Bioloog 150x40x40 / 4 kamers, 1e kamer begint meteen met een filtervlies laag om de rest van de bioloog zo schoon mogelijk te houden.
7000L/U (bruto) opvoerpomp
1 overloop in de rechter hoek
1 uitstroom in de rechter hoek naar links gericht.

en geen zweefvuil (oké na het voeren van een aantal voeders wel maar dat is te verwachten en trekt binnen een aantal uur weg), en dat terwijl ik toch aardige bakbeesten huisvest.

kom ik op de volgende gedachtengang: doe je niet teveel?

zou het bijvoorbeeld niet helpen om je opvoerpomp terug te schroeven naar zeg 5000L/U om het vuil de tijd te geven neer te slaan?

Wat voor vissen zwemmen er zoals in de bak trouwens? wat is je voer regime?

Bedankt dat iedereen wil meedenken
ik heb door de tijd heen de watten en andere filtermatrialen op verschillende plaatsen gehad.
ook heb ik op advies van een bekende kweker alleen maar filtermatten en filterwatten in de verschillende vakken gedaan Maar helaas zonder resultaat. Waarom ik zeg dat ik dan overstap op gewone filters is dat ik inmiddels al zoveel geld heb geïnvesteerd dat er een keer een eind n miet komen.
ik heb vandaag het water in het laatste vak bekeken en dat lijkt mij toch wel aardig schoon.
dus dan zou het zoals hierboven vermeld niet uit het bioloog komen maar iets met stroming te maken moeten hebben.
ik ben voor wat betreft de stroming ook al bezig geweest en heb een wavemaker gekocht. dit geeft voor mij veel te veel stroming, ik vind het niet mooi als de planten helemaal scheef gaan staan door de stroming.
vanaf mijn opvoerpomp gaat het water via een spraybar met vier grote gaten van achter naar voor om zo de plantenvoeding en co2 goed door het aquarium te verdelen. ook heb ik geprobeerd de toevoer in de linker hoek te laten (zonder spraybar.) maar het zweefvuil blijft.
daarbij zag ik vrij snel dat de planten in de rechterhoek ondanks de toch al te zware wavemaker het minder mooi gingen doen.
Het extra filter wat ik erbij heb gezet is een gewoon potfilter die 800 ltr p/u kan doen.
deze heb ik achterin geplaatst omdat ik van achter via het voorraam circuleer.

verder bestaat mijn vissen bestand uit 14 maanvissen 10 kardinaal tetra’s 2 algeneters en een paar corydora’s
er word twee keer per dag gevoerd op zo’n manier dt het in principe dat alles direct word opgegeten.

Mijn bak is 200x70x60 met overloop rechter hoek
Bioloog is 100x40x40.

Hallo,

ik wil graag iedereen die heeft mee gedacht bedanken.
eerste heb ik de spraybar weg gehaald en vervangen door een buis met twee openingen naar links gericht. ( overloop zit rechts)
en verder heb ik een powerfilter aangeschaft met folterfleece om de aanzuigbuis.
zoals het er nu uitziet gaat het eindelijk lukken om van het zweefvuil af te komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan