Wat is er nieuw

Zweefvuil

Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Leeftijd
39
Ik heb al een tijdje zweefvuil in mijn rio350. Gek word ik er van.
Heb een tijdje filterwatten in mijn filters gehad maar dan word mijn stroming snel slap.
Ik heb 2 filters op mijn bak. Een jbl 902 en een 1502.
Er zitten corys en lnummers in. 2 daarvan zijn wel gravers maar niet 24/7 dus lijkt me niet dat ik dan maar constand zweefvuil van moet hebben. Ik voer om de dag. Iemand ideeen of tips die ik kan proberen?

Ik vermoed dat er of te veel gevoerd word of dat er te veel plantaardig afvalmateriaal in je bak terecht komt.

Dat vuil moet ergens vandaan komen en met de vissen die je hebt zou dat vlot van de bodem opgeruimd moeten worden

Ik heb ook een bak van 330 liter en maar 1 1502 en dat gaat prima. Is de circulatie goed en voldoende?

Wat heb je als laatste voordat het water de pomp in gaat? Ik heb daar een fijne spons voor zitten, zodat eventuele kleine deeltjes niet weer terug in de circulatie komen en de pomp beschermd is tegen vuil. Zolang de vissen (bodemcichliden en corydorassen) niet te enthousiast woelen, is mijn water glashelder. Als er net gevoerd is, is het uiteraard een ander verhaal, dan moet er gegraven worden en wordt er van alles opgewarreld. Maar dat blijft dan vervolgens dus wel achter in het filter.

Zit natuurlijk meer vis in dan alleen die bodemvissen.
@Lysia bedoel je helemaal onderaan of juist boven aan?
Bovenaan zit gewoon het standaard sponsfilter.

Er zit nu een wormenkuur in dus kan het filter sws niet schoonmaken. Nog niet heel lang geleden de slangen compleet schoon gemaakt.

Wormen zijn ook een teken dat er teveel gevoerd word😉

Ik ben al minder gaan voeren en om de dag. De wormen heb ik niet gezien. Maar ik had t idee dat er wat vissen jeuk hadden.

Zit natuurlijk meer vis in dan alleen die bodemvissen.
@Lysia bedoel je helemaal onderaan of juist boven aan?
Bovenaan zit gewoon het standaard sponsfilter.
Dat is per filter anders, maar het filtermedium waarvandaan het water direct door de pomp gaat. Dus niet waar het water erin gaat, maar eruit.

Denk eens aan filterdoek als laatste op de uitgang van je filter. Filterdoek is herhaald te gebruiken en is in verschillende graduaties verkrijgbaar. Het werkt zeer effectief tegen zweefvuil.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan