Zwemblaasonsteking guppen?


Basso

New member
Lid geworden
28 maart 2023
Berichten
3
Leeftijd
44
Hallo,

Wij zijn onlangs gestart met een nieuw aquarium (klein formaat) met daarin verschillende planten, een pompje en een aantal koudwatervissen: een algeneten en zes guppen (mannetjes). De eerste weken verliep alles perfect, tot er één gup op de bodem begon te hangen. We kregen te horen dat deze waarschijnlijk een zwemblaasontsteking zou hebben en je die het beste kon verwijderen. Dit hebben we gedaan, maar toen begon er een tweede met hetzelfde probleem. Deze hebben we een tijdje apart gezet en een bepaalde therapie op toegepast (in een klein laagje water tot rust laten komen, elke dag het waterniveau iets verhogen en drie dagen geen eten geven). We hebben deze daarna teruggeplaatst omdat het beter leek te gaan, maar in het aquarium was deze gup er alleen maar slechter aan toe. De dag erop ook weer verwijderd, maar nu heb ik weer drie guppen die in het water hangen. Help wat moet ik doen?

Extra info
- Temperatuur van het aquarium is 20 graden C
- Voeding: droogvoer van Tetra (speciaal voor guppen) en wekelijks wat kleine brokjes van gedroogd tubifex
- Wekelijks een watertest via een strip van Tetra en daar komt niks geks uit
- Verder verschonen we wekelijks zo'n 1/3 van het water.

Alvast dank voor jullie hulp!

Groeten,
Basso
 
hoelang draait het aquarium en hoe groot is het aquarium ?
welke en hoeveel vissen? (naast de guppen).

als de algeneter een ancistrus is, die zijn niet geschikt voor 'kleine' aquaria, onder de 50 liter zou ik ze zelf niet houden i.v.m. vervuiling en afmeting.

Klinkt nog niet echt als zwemblaas ontsteking.
 
Het aquarium draait nu twee maanden en is 35x20 cm, het is een starterskit voor ons zoontje.

Naast de zes (inmiddels vier...) guppen, hebben we een kleine Siamese algeneter. Verder zitten er wat planten in (die zeer snel groeien).

Waar de twee reeds overleden guppen vooral op de bodem bleven hangen, heb ik er nu drie die vooral aan de bovenkant van het aquarium bijna verticaal aan het schommelen zijn. De eetlust is overigens wel gewoon goed bij alle vissen.
 
Het doet mij denken aan ernstige stress. 6 manguppen en een anciatrus in een aquarium van 35x20 cm. De winkel die dat heeft geadviseerd heeft niet nagedacht.

Manguppen hebben maar 1 doel in het leven en dat is seks. Dus als er niet genoeg vrouwen zijn levert dat een hoop stress op. Met het feit dat je als gup geen kant op kan… ik denk dat ze dood gaan door stress.

Lees je in over guppen op aquafish.nl en volg de verzorgingstips. Guppen zijn makkelijk te houden, maar elk dier heeft minimumeisen.
 
Zoals hierboven al vermeld is je bakje veel te klein.
Ik heb ook guppen,6 mannen en 9 vrouwen,
hele dag zitten ze achter de vrouwtjes aan,
ik heb ze wel in een 120cm bak zitten.
Heb op 5 maanden 2 guppenvrouwen gehad die volgens mij ook zwemblaasontsteking hadden.
Dan kunnen ze geen evenwicht meer houden ,
bij mij was het telkens de achterkant van de vis die omhoog ging,
kopstaanders word dat genoemd.
Maar kan ook dat de kop juist omhoog wijst,of de buik.
Weet niet wat jou vissen precies voor symptomen hebben.

 
Zou persoonlijk of een groter aquarium (vanaf 60 liter) kopen voor vissen.
Of
Doe de visjes weg en koop garnalen of diminitus kreeftjes, beiden hebben geen verwarming nodig en doen het prima op kamertemperatuur.
De diminitus kreeftjes hebben super leuk gedrag om naar te kijken en zijn de hele dag wel bezig, garnalen ook maar mijn voorkeur zou naar de eerste uitgaan (heb beiden).

Het bestand wat er nu in zit zal langzaam o.a. door stress ziek worden en dood gaan, klinkt dramatisch maar je moet er niet gek van op kijken als je binnenkort stip hebt bij de vissen. Beter nu terugbrengen dan wanneer die ellende begint.
 
Het aquarium draait nu twee maanden en is 35x20 cm, het is een starterskit voor ons zoontje.

Naast de zes (inmiddels vier...) guppen, hebben we een kleine Siamese algeneter. Verder zitten er wat planten in (die zeer snel groeien).

Waar de twee reeds overleden guppen vooral op de bodem bleven hangen, heb ik er nu drie die vooral aan de bovenkant van het aquarium bijna verticaal aan het schommelen zijn. De eetlust is overigens wel gewoon goed bij alle vissen.
Het spijt om te zeggen maar zoals al eerder hier gezegd kun je hier deze visjes niet in houden. Probeer ze terug te doen naar de winkel en neem bv garnaaltjes en die vinden kids ook vaak erg leuk.
Een Siamese algeneter moet je in een veel grotere bak houden en zelfs daar worden ze vaak territoriaal.
 
Dank voor alle reactie en we vinden het erg rot om te horen dat we verkeerd zijn ingelicht in de winkel :(
We gaan overstappen op garnalen en kreeftjes.
 
Of neem je de volgende keer een complete set van minimaal 60 lang mee.
Nog groter nog beter.
 
Dank voor alle reactie en we vinden het erg rot om te horen dat we verkeerd zijn ingelicht in de winkel :(
We gaan overstappen op garnalen en kreeftjes

Het advies om eerst op internet (bijv. Aquafish.nl) de eisen voor verzorging op te zoeken is ook verstandig voor garnalen en kreeften. Vertrouw nooit zomaar op een winkelmedewerker.
 
Het advies om eerst op internet (bijv. Aquafish.nl) de eisen voor verzorging op te zoeken is ook verstandig voor garnalen en kreeften. Vertrouw nooit zomaar op een winkelmedewerker.
Als het goed is geeft de winkelmedewerker informatiefolders over de vissen/garnalen/kreeften mee waarin staat hoe je specifiek voor het dier moet zorgen. Als ze dat niet doen houden ze zich niet aan de wet. Geen enkele dierenwinkelmedewerker mag op zn eigen kennis vertrouwen hoe kundig die ook is.
 
Nou ik heb die folders hier nog nooit in de winkel gezien en het lijkt me sterk dat ze die voor elke vissoort zullen hebben.
Zowel bij mijn eigen lfs als bij de Pets Place heb ik ze niet gezien laat staan meegekregen.
 
Als het goed is geeft de winkelmedewerker informatiefolders over de vissen/garnalen/kreeften mee waarin staat hoe je specifiek voor het dier moet zorgen. Als ze dat niet doen houden ze zich niet aan de wet. Geen enkele dierenwinkelmedewerker mag op zn eigen kennis vertrouwen hoe kundig die ook is.

Mijn advies: je gaat zelf vissen houden, lees je dan zelf in. Een ander verantwoordelijk maken voor jouw keuzes is nooit een goed idee.
 
Nou ik heb die folders hier nog nooit in de winkel gezien en het lijkt me sterk dat ze die voor elke vissoort zullen hebben.
Zowel bij mijn eigen lfs als bij de Pets Place heb ik ze niet gezien laat staan meegekregen.
Ik heb de dierenwet niet verzonnen deze wet bestaat al zeker meer dan tien jaar 😄 ik weet vooral dat je je geld hoort terug te krijgen en de lfs hoort een boete te krijgen.
 
Nee dat hebben de hoge heren gedaan maar ja er zullen best zaken zijn die dit doen maar ik ben ze nog niet tegengekomen hier.

De eerst volgende keer dat ik een zaak binnenloop ga ik niet eerder naar buiten zonder me documenten 😆 (gezondheidsverklaring, eventuele opmerkingen indien er afwijkingen zijn zoals kapotte vinnen + de benodigde informatie passend voor het dier.) Ik zou is op moeten zoeken welke informatie ze eigenlijk mee moeten geven maar het kan van heel algemeen tot exact op de soort zijn.

Beetje gezond verstand gebruiken word er dan vaak gezegd maar dat missen ze nog wel eens bij een lfs. Het zijn producten in hun ogen. Ze beschouwen het nog net niet als voorverpakte producten want als er iets is met de vis dan hoor je ze al snel zeggen dat het bij de kwekerij al mis ging of dergelijke.

Ben wel benieuwd wat voor gezichten ze zullen trekken. Weet niet of ik dan de winkel nog in mag 🙈
 
Ik zou dan ook nog vragen naar het bewijs van vaccinatie om het helemaal goed te doen:pp
Word dat verplicht en gedaan bij vissen dan 😮 gezondheidsverklaring is wel logisch vind ik. Een ziek dier mag niet verkocht worden en als een klant terug komt met een zieke vis dan is het aan de winkel om aan te tonen dat het niet door hun komt. Dat kan doormiddel van een verklaring. Maarja ook dat kan ook in verschillende mate gemaakt worden: vis oogt gezond, beetje nattig en blubt elke 10 seconden. Het is gewoon een kromme wet maarja.
 
Beetje gezond verstand gebruiken word er dan vaak gezegd maar dat missen ze nog wel eens bij een lfs. Het zijn producten in hun ogen. Ze beschouwen het nog net niet als voorverpakte producten want als er iets is met de vis dan hoor je ze al snel zeggen dat het bij de kwekerij al mis ging of dergelijke.

Ben wel benieuwd wat voor gezichten ze zullen trekken. Weet niet of ik dan de winkel nog in mag 🙈
Vraag mij af welke lfs dat is waar jij komt.

Word dat verplicht en gedaan bij vissen dan 😮 gezondheidsverklaring is wel logisch vind ik. Een ziek dier mag niet verkocht worden en als een klant terug komt met een zieke vis dan is het aan de winkel om aan te tonen dat het niet door hun komt. Dat kan doormiddel van een verklaring. Maarja ook dat kan ook in verschillende mate gemaakt worden: vis oogt gezond, beetje nattig en blubt elke 10 seconden. Het is gewoon een kromme wet maarja.
Oke goed,maar dan zul jij ook moeten aantonen wat jij met die vis gedaan hebt vanaf het moment dat je met die vis de lfs verlaten hebt.
Heb jij die op de juiste manier vervoerd? In een daarvoor bestemde verwarmde box?
Waar heb jij die vis ingezet?
Maat van je aquarium?
Hoe lang draait jou bak al? Bewijs van meebrengen he.
Wat zijn je waterwaardes?
Hoe is jou bak ingericht?
Hoeveel vissen heb jij daar in zitten?
Geef je wel de juiste voeding?
Wat is de temperatuur van jou bak?
enz enz enz.....

Als 1 van deze zaken niet op orde is,is de vis door jou schuld kunnen dood gaan of ziek geworden,
dus dat zul je dan ook wel allemaal moeten gaan bewijzen he,
dat de schuld niet bij jou ligt maar er al wat scheelde met de vis toen je hem gekocht hebt.
M.a.w. een straatje zonder einde....
 
Oke goed,maar dan zul jij ook moeten aantonen wat jij met die vis gedaan hebt vanaf het moment dat je met die vis de lfs verlaten hebt.
De verkoper is verantwoordelijk voor de gezondheid van de vis, de verkoper is ook verantwoordelijk voor het aantonen dat de vis gezond was tijdens de verkoop. Doet de verkoper dat niet, dan is het de verkopers verantwoordelijkheid om voor een vergoeding te zorgen mocht de vis problemen ervaren.

Als de verkoper wel een gezondheids verklaring mee geeft, en daarmee kan aantonen dat de vis geen problemen heeft door zijn toedoen dan heb je als klant niets meer te zeggen. Tenzei het gaat om problemen die niet in de gezondheidsverklaring zijn opgenomen, zoals orgaanfalen of een ziekte die de vis mee draagt wat niet bij voorbaat onderzocht is.

Er is een wettelijke garantie van 14 dagen waarin je altijd zonder argument op te hoeven geven dat je van je koop kan ontbinden. En een jaar lang is het de verkopers verantwoording aan te tonen dat het probleem niet ontstaan is voor de verkoop.

Het is niet de kopers verantwoording aan te tonen dat het niet de kopers schuld is, tenzei de gezondheidsverklaring andere dingen zegt. Dan moet er een onderzoek gestart worden. Het is een gedoe en de gedoe word alleen maar groter als bijde partijen er niet over uit komen. De gemiddelde lfs zal best schappelijke zijn als je aan geeft dat je vissen na aankoop problemen hebben maar er zijn grenzen.

Het is logisch dat ze vragen naar gegevens zoals waterwaardes en temperatuur. Maar als jij met uitgedunde aquarium/kraanwater aan komt hebben hun geen grond om op te staan volgens de wet
 
Hier in België krijg je wel zo een gezondheidsverklaring als je bv een puppy koopt.
 
Ja dat is hem Marc en zover ik me herinner is dat een Europees iets. Dat staat op het paspoort namelijk.
 

Terug
Bovenaan