Zwemblaasprobleem in ontwikkeling?


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
203
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

ik had 2 sluiers, een mannetje en een vrouwtje. Mijn mannetje heb ik dit weekend moeten inslapen vanwege een zwemblaasprobleem, waar ik mijn eerste vrouwtje ook aan kwijt ben geraakt. Hij kon niet meer goed zwemmen en verloor zijn eetlust. Vasten en zoutbad hebben niet geholpen en erwten eten wilde hij niet meer. Had hem zelfs vastgepakt en naar de erwten geleid, maar hij nam het in zijn bek en spuugde het weer uit. Dus besloot ik om hem in te slapen met kruidnagelolie. Mijn vrouwtje is nu alleen en ik was plannen aan het maken om een nieuw vriendje voor haar te halen. Echter, vandaag zag ik ze in rust af en toe met haar kopje naar beneden kantelen en had het idee dat ze haar vinnen gebruikte om rechtop te blijven. Ik heb er een filmpje van gemaakt en ben benieuwd of anderen het ook zien, of dat het niks is en ik me te veel zorgen maak? Tussen 3-6 seconden zie ik het gebeuren en rond 18 seconden ook.


groetjes
 

Bijlagen

  • VID_20240325_165544.mp4
    16.3 MB
Hallo allemaal,

ik had 2 sluiers, een mannetje en een vrouwtje. Mijn mannetje heb ik dit weekend moeten inslapen vanwege een zwemblaasprobleem, waar ik mijn eerste vrouwtje ook aan kwijt ben geraakt. Hij kon niet meer goed zwemmen en verloor zijn eetlust. Vasten en zoutbad hebben niet geholpen en erwten eten wilde hij niet meer. Had hem zelfs vastgepakt en naar de erwten geleid, maar hij nam het in zijn bek en spuugde het weer uit. Dus besloot ik om hem in te slapen met kruidnagelolie. Mijn vrouwtje is nu alleen en ik was plannen aan het maken om een nieuw vriendje voor haar te halen. Echter, vandaag zag ik ze in rust af en toe met haar kopje naar beneden kantelen en had het idee dat ze haar vinnen gebruikte om rechtop te blijven. Ik heb er een filmpje van gemaakt en ben benieuwd of anderen het ook zien, of dat het niks is en ik me te veel zorgen maak? Tussen 3-6 seconden zie ik het gebeuren en rond 18 seconden ook.


groetjes

Het lijkt er een beetje op idd, nog niet heel ernstig zo te zien, maar zo begint het meestal wel, een vis die niet helemaal recht zwemt, of moeite lijkt te hebben horizontaal te blijven. Ik heb sluiers gehad die dit nog een hele
tijd bleven doen, en sluiers die heel snel verslechterden, maar bij mij iig eindigde het altijd op dezelfde manier helaas...
 
Tja ik ben geen expert maar volgens mij is dit gedrag niet zo heel raar toch? Volgens mij doen veel vissen de kop soms wel iets naar beneden .
 
Tja ik ben geen expert maar volgens mij is dit gedrag niet zo heel raar toch? Volgens mij doen veel vissen de kop soms wel iets naar beneden .

Zeker, in dit geval lijkt het me de vraag of het speelt, maar het buikje dat naar boven lijkt te willen lijkt er wel een beetje op. Ze is druk aan het zwemmen
maar op 2 momenten stopt ze even met fladderen en lijkt ze automatisch naar voren te kantelen. Ik snap wel wat ts bedoelt, maar hopelijk is het niets 🙂
 
Zeker, in dit geval lijkt het me de vraag of het speelt, maar het buikje dat naar boven lijkt te willen lijkt er wel een beetje op. Ze is druk aan het zwemmen
maar op 2 momenten stopt ze even met fladderen en lijkt ze automatisch naar voren te kantelen. Ik snap wel wat ts bedoelt, maar hopelijk is het niets 🙂
Jij bent meer de expert dan dat ik dat ben Robert dus daar moet de TS maar aanvast houden;)
 
zo begon het dus ook met mijn eerste vrouwtje en mijn mannetje. Het werd langzaamaan erger inderdaad. En zie precies hetzelfde bij dit vrouwtje gebeuren. Ik zit nu best wel met een dilemma. Want als het ook die kant op gaat met deze dame, dan houd ik liever andere vissen. Vind dit super leuke beestjes, maar ik wil niet met steeds dit probleem zitten en ze uiteindelijk in laten slapen. Dus of ik voor haar een vriendje bij ga kopen... daar moet ik over na gaan denken.
 
zo begon het dus ook met mijn eerste vrouwtje en mijn mannetje. Het werd langzaamaan erger inderdaad. En zie precies hetzelfde bij dit vrouwtje gebeuren. Ik zit nu best wel met een dilemma. Want als het ook die kant op gaat met deze dame, dan houd ik liever andere vissen. Vind dit super leuke beestjes, maar ik wil niet met steeds dit probleem zitten en ze uiteindelijk in laten slapen. Dus of ik voor haar een vriendje bij ga kopen... daar moet ik over na gaan denken.

Dan zou ik het eerst nog ff tijdje in de gaten houden idd, het is helaas wel een vaker voorkomend ding bij deze visjes, voor ons uiteindelijk ook 1 van de redenen geweest om naar andere vissen over te stappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
Neem maar liever andere vissen,
Mijn voorkeur gaat nu inderdaad uit naar een andere type vis. Ik heb die kantelbeweging vanavond nog een paar keer gezien, dus ik denk dat het met haar ook die kant op zal gaan. Mijn mannetje sukkelde al een paar weken met zijn balans en in het weekend ging hij ineens heel snel achteruit.
 
Tja het is ook geluk hebben en je bent afhankelijk van de kwaliteit. Wij hebben er 3 sinds begin 2023 en nog geen ziekte gehad maar dat is even afkloppen.
 
Ik heb t idee dat hoe meer ‘fancy’ de vorm van de sluierstaart is en afwijkt van de goudvisvorm hoe groter de kans op problemen. In die zin was mijn ervaring dat huis-tuin- en-keuken sluierstaarten minder problemen hadden dan die dure fancy goldfish.
 
Dat denk ik ook Nathalie en misschien is het ook van invloed hoe ze zijn gekweekt. Een zekere Dino is dacht ik een kweker/importeur en heeft ook hele dure exemplaren en wellicht zijn die beter dan die we voor 7,50 bij de Pets Place kunnen kopen. Maar dat laatste is enkel een gedachte.
 
Mijn ervaring was dat t niet uitmaakte of het duur of goedkoop was. Het was wel de ervaring dat niet zozeer goedkoop is duurkoop was, maar vooral duur is duurkoop. Als een fancy goudvis duur is wijkt de vorm nog meer af van de goudvis dan de gewone goedkope sluierstaarten. Ik heb beide soorten gehad, zowel dure als goedkope, maar zou niet meer aan dure beginnen, ik heb maar 1x gehad dat het goed ging. De rest hing op de kop enzo met problemen. Overigens hangen die ook veel op de kop in de aquariumwinkel waar je echte fancy goldfish haalt. Dat is eigenlijk al een teken aan de wand.
De gewone van de hornbach enzo hadden minder vaak problemen, maar inmiddels zit ik op vissen die de vorm hebben die de natuur bedacht heeft. Dat bevalt toch beter.
 

Terug
Bovenaan