Tussen Kunst&Kitsch:De Mopani grotten.


Zeer bedank, Hunny (grap - zie avatar). Dat stel ik zeer op prijs. Ik ga daar goed over nadenken. Een paar dingen:

Ja de stenen leunen allemaal tegen de achterwand. Diepte impressie moet komen van hoogteverschil en kleine piekjes achteraan. Misschien moet dat worden versterkt. Maar het lijkt me essentieel dat de toppen onder het hout door zichtbaar blijven. Dit staat op gespannen voet met het ophogen van de achtergrond.

Er zit wel wat variatie in diepte van het hout maar dat is niet goed zichtbaar inderdaad. Dit komt wellicht door het te grote contrast. De silhouetvorming werkt twee dimensionaal. De definitieve foto zal met HDR technieken op dit punt worden verbeterd. Maar ik denk dat de uiterste zijden hoger moeten.

Hehe, gelukkig neem je de opmerkingen goed op!
Feedback van een derde zorgt er in mijn ervaring voor dat je zelf met hernieuwde blik naar een scape kan kijken. Ineens zie je bepaalde zaken die je tijdens het scapen uit het oog was verloren.
Ik snap min of meer wat je bedoelt met het zichtbaar blijven van de toppen onder het hout maar zoals je aangeeft heb je dan wat meer hoogteverschil nodig denk ik, ophogen van de bodem in de hoek(en) kan veel impact hebben op het geheel.

Misschien kan je experimenteren met een lichte V-vorm in de scape, dus centraal laag blijven met hout én stenen, en oplopende hoogte richting hoeken...
Natuurlijk met de gulden snede in het achterhoofd en opletten dat je de bak niet centraal in twee deelt...
Niet makkelijk...

Sowieso heb je al niet het makkelijkste hout gekozen om te combineren met je stenen, maar moeilijk kan ook!
Het resultaat wordt er alleen maar spectaculairder op!

Ben benieuwd naar het vervolg, gelukkig heb je nog even tot de definitieve foto!!

Succes
 
Hehe, gelukkig neem je de opmerkingen goed op!
Feedback van een derde zorgt er in mijn ervaring voor dat je zelf met hernieuwde blik naar een scape kan kijken. Ineens zie je bepaalde zaken die je tijdens het scapen uit het oog was verloren.
Ik snap min of meer wat je bedoelt met het zichtbaar blijven van de toppen onder het hout maar zoals je aangeeft heb je dan wat meer hoogteverschil nodig denk ik, ophogen van de bodem in de hoek(en) kan veel impact hebben op het geheel.

Misschien kan je experimenteren met een lichte V-vorm in de scape, dus centraal laag blijven met hout én stenen, en oplopende hoogte richting hoeken...
Natuurlijk met de gulden snede in het achterhoofd en opletten dat je de bak niet centraal in twee deelt...
Niet makkelijk...

Sowieso heb je al niet het makkelijkste hout gekozen om te combineren met je stenen, maar moeilijk kan ook!
Het resultaat wordt er alleen maar spectaculairder op!

Ben benieuwd naar het vervolg, gelukkig heb je nog even tot de definitieve foto!!

Succes

Nogmaals dank. Weliswaar ken ik de standaard compositieregels maar het duizelt als je bedenkt hoeveel beslissingen er moeten worden genomen. Het focal point bijvoorbeeld. Dat gaat zeer moeilijk worden. Maar de oorspronkelijke inspiratiebron heeft evenmin een focal point en bovendien is het akelig symmetrisch. Het zou nog veel sterker zijn geweest als het verdwijnpunt de rule of thirds had gevolgd. Dat ga ik dus proberen. Tijd genoeg.
 
Ik wilde in dit draadje hierover verder gaan.
 
Nogmaals dank. Weliswaar ken ik de standaard compositieregels maar het duizelt als je bedenkt hoeveel beslissingen er moeten worden genomen. Het focal point bijvoorbeeld. Dat gaat zeer moeilijk worden.

De "regels" zijn inderdaad niet heilig of verplicht, het zijn eerder richtlijnen die kunnen helpen om diepte en balans te krijgen.

Maar de oorspronkelijke inspiratiebron heeft evenmin een focal point en bovendien is het akelig symmetrisch. Het zou nog veel sterker zijn geweest als het verdwijnpunt de rule of thirds had gevolgd.

Je inspiratiebron is, om het zacht uit te drukken, niet van de minste natuurlijk... :eek:
Best of show en eerste plaats van de categorie in 2014...:eek:
Ik geef toe dat deze scape inderdaad niet alle "regeltjes" zomaar volgt, dat is op een manier de kracht van de bak geworden.
Neemt niet weg dat andere truukjes wel gebruikt (al dan niet aangepast) werden.
Hoe dan ook, de dieptewerking is spectaculair, het gebruik van de reflectie (in het glas en in het wateroppervlak) is zeer doordacht en mooi gedaan en de beplanting is ronduit schitterend!
Een topbak dus!!
Richtlijnen en regeltjes zijn handig maar als je iets geniaals maakt zijn ze dus niet noodzakelijk.

Daarin ligt de uitdaging van het niet opvolgen van de standaardregels:
Als het lukt en als alles "klopt" dan kan je iets geniaals maken
maar als het er naast is is het er meestal compleet naast :D
;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
....

Daarin ligt de uitdaging van het niet opvolgen van de standaardregels:
Als het lukt en als alles "klopt" dan kan je iets geniaals maken

;)

Ook geniaal is de foto zelf, zeker als je een willekeurig plaatje ervan ziet, ter vergelijking. Stop de video op exact 15 seconde. Het enige moment met vol zicht. Laag close in met een super groothoek. Dat geeft het dramatische effect, alsof je als nietig wezen, hoog tegen de wanden van de grotten opkijkt. De lage horizon helpt daarbij ook. Reden waarom ik niet snel overgehaald kan worden om de bodem achter te verhogen. Tegen die tijd probeer ik een nog grotere groothoeklens te lenen voor een soortgelijk effect.
 
Jammer dat je er niet echt veel van ziet André want de eigenaar zit er praktisch heel t-de tijd voor,de rechtse kant zie je niet en das heel jammer.
 

Terug
Bovenaan