Alles lijkt goed, maar toch alg


Ik vond dit ook erg verwarrend hoor.
Eerst begin je dat jouw aquarium meestal algloos is. En daarna zeg je dat er altijd wel minieme hoeveelheden alg aanwezig zijn. Om vervolgens een paar berichten later jouw definitie van algloos tegen te komen. :DD
Haha ok de volgorde had beter gekund inderdaad. Maar bekijk het van mijn kant: Iedereen die mijn bak ziet zou zeggen: die is algloos. Maar dat is feitelijk niet correct aangezien algen altijd aanwezig zijn in zeer kleine hoeveelheden als je het onder de microscoop zou bekijken.
Dus daarom wel belangrijk om een definitie te geven.
Ik kan ook zeggen: ja ik heb een bak vol algen, alleen je ziet ze niet met het blote oog omdat het er zo weinig zijn :p

Algprobleemloos, zoals Ben zei, is misschien duidelijker.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mij nu wel bedenk ik de belichtingsduur van 8 uur. Ik dacht dat planten minimaal 9 uur nodig hebben om de fotosynthese op gang te laten komen. Hoe dit precies zit weet ik even niet meer.
Fotosynthese is een proces dat op gang komt in (milli)seconden, niet uren. Zet maar eens een hele sterke lamp op een plant in water dat verzadigd is met zuurstof. De bellen onstaan binnen enkele seconden!

Maar wat je bedoelt is dat een plant een aantal uur fotosynthese per dag moet bedrijven om te kunnen overleven. Een groot deel van de fotosynthese wordt gebruikt om de plant te onderhouden (dus niet groeien).
Voor de meeste planten ligt dat minimum ergens rond de 4-6 uur fotosynthese volgens mij. Hangt ook weer van de lichtsterkte af natuurlijk. Dat is dan het punt waarbij de plant net in leven blijft, maar niet groeit. Alle uren daarboven leveren je dan extra groei op. Volgens mij kun je het zo het beste bekijken.

Het zien van zuurstofbellen zegt niet zo veel. Het vertelt je dat het water oververzadigd is met zuurstof, iets wat zal gebeuren bij weinig stroming en veel fotosynthese.
Maar als je geen zuurstofbellen ziet zijn je planten ook gewoon aan het assimileren/fotosynthese maar dan zonder dat het water verzadigd is. Na enkele uren fotosynthese zal het water meer verzadigd raken en zul je dus meer bellen zien.
Mensen zouden hierdoor (onterecht) kunnen denken dat er aan het einde van de dag meer fotosynthese is, maar dat is niet zo. Het enige is dat het water verzadigd met zuurstof is geraakt, terwijl fotosynthese nog steeds op ongeveer dezeflde snelheid plaats vindt.
 
Laatst bewerkt:
Fotosynthese is een proces dat op gang komt in (milli)seconden, niet uren. Zet maar eens een hele sterke lamp op een plant in water dat verzadigd is met zuurstof. De bellen onstaan binnen enkele seconden!

Maar wat je bedoelt is dat een plant een aantal uur fotosynthese per dag moet bedrijven om te kunnen overleven. Een groot deel van de fotosynthese wordt gebruikt om de plant te onderhouden (dus niet groeien).
Voor de meeste planten ligt dat minimum ergens rond de 4-6 uur fotosynthese volgens mij. Hangt ook weer van de lichtsterkte af natuurlijk. Dat is dan het punt waarbij de plant net in leven blijft, maar niet groeit. Alle uren daarboven leveren je dan extra groei op. Volgens mij kun je het zo het beste bekijken.

Het zien van zuurstofbellen zegt niet zo veel. Het vertelt je dat het water oververzadigd is met zuurstof, iets wat zal gebeuren bij weinig stroming en veel fotosynthese.
Maar als je geen zuurstofbellen ziet zijn je planten ook gewoon aan het assimileren/fotosynthese maar dan zonder dat het water verzadigd is. Na enkele uren fotosynthese zal het water meer verzadigd raken en zul je dus meer bellen zien.
Mensen zouden hierdoor (onterecht) kunnen denken dat er aan het einde van de dag meer fotosynthese is, maar dat is niet zo. Het enige is dat het water verzadigd met zuurstof is geraakt, terwijl fotosynthese nog steeds op ongeveer dezeflde snelheid plaats vindt.
Bedankt voor je aanvulling! :petjeaf:
 
Heel veel goeds is hierboven al genoemd vooral op het gebied van bemesting.

1 ding zou ik nog zeker terug veranderen en dat is die zeer mooie spraybar. Je had hem perfect geinstaleerd voor een goede waterbeweging in je aquarium, zodat je voedingsstoffen overal gaan komen en afvalstoffen naar je pomp aanzuiging geleid worden.

Haal de sterk bealgde blaadjes weg, misschien zelfs wat plantjes die niet meer te redden zijn. Vul mogelijk weer aan met vers groen, roze of roodachtig 😉.

Doe daarbij de 50% waterwissel per week en je kan denk ik met een 3-4 weken weer genieten van een beginnend bloeiende bak 😊.

Gr. Ed
 
Het is moeilijk te beoordelen maar het gaat hier niet de verkeerde kant op.
Ik meen zelfs heel iets aan verbetering waar te nemen na het dimmen van het licht en dagelijks voeding toe te voegen (zonder te meten).
Vandaag heb ik nog wat slechte blaadjes verwijderd, maar daar is wel iets aan te zien.
Als ik zoek op internet kom ik op kalium gebrek uit.
Wat is jullie mening?

blad.JPG
 
Ja kan van alles zijn, is erg lastig om te achterhalen. Ik zou vooral naar de nieuwe blaadjes kijken vanaf nu en dan kijken of je daar iets vreemds aan ziet.
 
Veel mensen met EI gebruiken de poeders van aquariumbemesting, en in de No3 en Po4 zit dan ook kalium in.
ik gebruik die ook, maar aangezien mijn leidingwater aan kalium 1 ppm bezit kreeg ik wel degelijk een tekort in loop der tijd.
Komt ook bij dat ik laag Nitraat en fosfaat doseer dus ook laag Kalium.
Na toevoegen van apart kalium ging het bij mij de goede kant weer op.
Naast nitraat, fosfaat meet en voeg ik nu ook wekelijks kalium apart toe
 
Ik wil mijn strijd nog even met jullie delen.
Het gaat hier nog niet beter.

Wat heb ik enkele weken terug gedaan:
  • lichtsterkte met 25% verlaagd
  • EI gaan toe passen (ik dooseer nu elke dag een deel van micro's macro's)
  • Voedingscapsules in de bodem geplaatst, er zat alleen lateriet en leem in (10 dagen gelden)
Wat ik merk is dat de groei van de planten erg stagneert, dit zal dan ook de oorzaak van mijn algen zijn.
De eerste 4 weken groeide alles als kool, nu lijkt alles stil te staan.
Hier nog even de waterwaarden zo als ze nu zijn:
  • PH: 6.7
  • GH: 9
  • KH: 5.9
  • NO3: 20
  • PO4: 2
  • FE: 0,5
Wat voeg ik toe:
  • CO2: met een regelaar
  • CSM+B: 12ml op 250 liter (dit is 2x de aanbevolen hoeveelheid)
  • KH2PO4 : 1 ppm
  • KNO3: 10 ppm
De hygrophila siamensis lijkt kalium gebrek te hebben. (zie ook een post van mij hierboven)
Vandaar dat ik vanavond kaliumsulfaat ga bestellen en dat toe gaan voegen.

Of heeft iemand van jullie nog een idee.


Hier de bak bij opstart (19 mei 2020)
05-19.jpg


De bak na 1 maand helemaal mooi vol gegroeid (21-juni 2020)
06-21.jpg


Dan hoe hij er nu 2 maanden later bij staat, nagenoeg geen groei meer
09-9.jpg



Hier de rotala wallichii, ziet er niet uit toch?

IMG_20200909_193702.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd. Het ging zo goed eerst!
Kaliumsulfaat heb je niet nodig hoor. Er zit genoeg Kalium in je KNO3 en KH2PO4. Zeker omdat je niet eens echt veel planten hebt. Kaliumgebrek is ook niet zo makkelijk te diagnosticeren, het kan maar zo een ander gebrek zijn.
Je waterwaarden lijken perfect.

Ik neig er dan naar om te zeggen dat de CO2 misschien ingezakt is? ph-sensor is gaan verlopen waardoor je minder CO2 toevoegt misschien. Maar dat is echt speculeren.
Maar je zou het eens 2 weken kunnen proberen met de pH op 6.5

Of het debiet van je filter is heel er afgenomen doordat de filterwatten dicht zitten bijvoorbeeld. Met als gevolgd dat de CO2 niet meer goed door de bak gaat. Maar eerlijk gezegd zou ik niet zo'n groot effect daarvan verwachten. De planten voorin zouden dan nog steeds wel genoeg CO2 moeten krijgen lijkt me.
 
Voeg je veel carbo toe? Je waterpest lijkt wel gesmolten.
10 dagen terug heb ik de achterwand ingesmeerd met 10 ml carbo (wel verdund met water)
Verder gebruik ik geen carbo.
En het is rotala zoals John goed gezien had.

Ik zie geen dropchecker en die zou ik voor controle toch wel aanraden hoor.
IMG_20200910_193745.jpg


Ik neig er dan naar om te zeggen dat de CO2 misschien ingezakt is? ph-sensor is gaan verlopen waardoor je minder CO2 toevoegt misschien. Maar dat is echt speculeren.
Maar je zou het eens 2 weken kunnen proberen met de pH op 6.5

PH heb ik nu op 6.5 gezet, kan het altijd proberen.
Maar meerdere metingen geven een gelijke PH waarde aan, dus zou goed moeten zijn.

IMG_20200910_195357.jpg

IMG_20200910_195847.jpg


Of het debiet van je filter is heel er afgenomen doordat de filterwatten dicht zitten bijvoorbeeld. Met als gevolgd dat de CO2 niet meer goed door de bak gaat. Maar eerlijk gezegd zou ik niet zo'n groot effect daarvan verwachten. De planten voorin zouden dan nog steeds wel genoeg CO2 moeten krijgen lijkt me.

Ik zie alle planten licht bewegen door de stroming van de spraybar die over de hele achtwand geplaatst is.
IMG_20200627_143557.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou in ieder geval beginnen met het verwijderen van aangetaste planten zoals op de foto hierboven. Deze dienen enkel nog als voedingsbodem voor meer algen, ergens moet de negatieve spiraal doorbroken worden. Gezonde groeiende planten dragen hier aan bij.

Ik kan zo snel niet zien hoeveel licht je nu geeft maar dit is genoeg neem ik aan? Je CO2 en voeding lijken in orde, je zou zelfs nog iets hoger kunnen zitten. (15/1.5)
 
Wat vervelend om te lezen zeg. Ik vroeg mij af hoeveel uren per dag je lamp(en) aanstaan en indien je LED verlichting gebruikt op welke sterkte heb je deze ingesteld?
Zoals hierboven ook al aangegeven is door @trinakria lijken jouw waterwaarden prima te zijn.

"...Je CO2 en voeding lijken in orde, je zou zelfs nog iets hoger kunnen zitten. (15/1.5)"
Ik neem aan dat je bedoelt dat je 15/1.5 zou kunnen toevoegen in plaats van 10/1? Waarom zou je dat doen? Dan kom je op 25/2.5 uit. Dat lijkt mij gezien de beplanting overbodig hoog.
 
Wat vervelend om te lezen zeg. Ik vroeg mij af hoeveel uren per dag je lamp(en) aanstaan en indien je LED verlichting gebruikt op welke sterkte heb je deze ingesteld?
Zoals hierboven ook al aangegeven is door @trinakria lijken jouw waterwaarden prima te zijn.


Ik neem aan dat je bedoelt dat je 15/1.5 zou kunnen toevoegen in plaats van 10/1? Waarom zou je dat doen? Dan kom je op 25/2.5 uit. Dat lijkt mij gezien de beplanting overbodig hoog.
oh ik bedoelde eigenlijk streven naar 15/1.5 ipv naar 10/1.
gewoon net iets hoger gaan zitten zodat de kans nog kleiner wordt dat je aan het einde van de week een tijdelijk tekort oploopt.
 
Ik neem aan dat je bedoelt dat je 15/1.5 zou kunnen toevoegen in plaats van 10/1? Waarom zou je dat doen? Dan kom je op 25/2.5 uit. Dat lijkt mij gezien de beplanting overbodig hoog.

Streven naar 15/1.5 bedoel ik inderdaad.

Ik heb zelf een tijdje ook best wat algen gehad en haalde elke week aangedane stengelplanten uit de bak om de blaadjes algvrij te maken. Alg groeide echter zo weer terug op die planten. Pas na verwijderen van aangedane planten en bijplaatsen van gezonde exemplaren zag ik duidelijk verbetering in heel de bak.
 
Streven naar 15/1.5 bedoel ik inderdaad.

Ik heb zelf een tijdje ook best wat algen gehad en haalde elke week aangedane stengelplanten uit de bak om de blaadjes algvrij te maken. Alg groeide echter zo weer terug op die planten. Pas na verwijderen van aangedane planten en bijplaatsen van gezonde exemplaren zag ik duidelijk verbetering in heel de bak.
oh haha oeps ik dacht dat ik gequote werd, en nog erger, ik geloofde ook nog dat ik die 15/1.5 uitspraak gedaan had. Maargoed ben het er dus volkomen mee eens ;-)
 
In dit geval zou ik willen zeggen dat licht dimmen waar het al niet te hoog is lijkt me niet goed. In de eerste post geeft TS aan zo'n 15 lumen per liter te hebben. Dat is nou niet bepaald veel. De beste manier om evenwicht in je bak te krijgen is m.i. te starten vanuit het licht. Dat is namelijk de eerste vereiste voor plantengroei. Om erachter te komen wat die intensiteit voor gemiddeld 8 uur zou moeten zijn is het een goed idee om naar je planten te kijken. Wat vragen je planten gemiddelde aan intensiteit? Daar zorg je dan voor. Hierna gaan je planten vragen om CO2 en overige bemesting. Zij vertellen je ook door hun al of niet aanwezige groei vormen of misvormen wat er mis is. Wanneer je nu, in het geval van problemen, weer gaat draaien aan je verlichting kan je weer van voren af aan beginnen, de verhoudingen zijn dan namelijk wéér gewijzigd. Begin nu eens bij het het begin en maak dus een vast startpunt! En dat is altijd het licht! Zie hieronder de "gouden driehoek!":
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Goedemiddag,

Bij mij komen er een paar tips naar boven.
kleur lampen? Zijn deze niet te wit? Probeer rond de 6200 Calvin te zitten. Meer geel licht en wat RGB kleuren.
Probeer osmose water te gebruiken en daarna voeg je het volgende middel toe:
image.jpg

Temperatuur op Max 22 graden zetten. Warmer is funest voor planten en algen profiteren er weer van.
Structuur in de waterwissel en toevoegen plantenvoeding. Houd een logboekje bij met data wat er is gebeurd.
Veel succes.
 
Osmose is zachter water. Vrij van chloor/kalk en andere slechte stoffen die planten niet goed doen. De gh+ voegt dan weer de mineralen toe die planten nodig hebben om voedingsstoffen op te nemen. Maar het belangrijkste is licht. Wat voor soort licht er boven de bak hangt. Als dit klopt kun je met osmose water gaan testen. Verversen. Veel mensen mengen dit met 50% leidingwater en 50% osmose water. Ik zelf puur osmose aangezien ik ook meet met een TDS meter. Rond de 120 TDS zitten mijn mineralen goed en test ik niet eens meer op nitraat en fosfaat. Puur kijken naar mijn planten en algsporen checken. Als ik te laag uit kom voeg ik gh+ toe met plantenvoeding. Zit ik te hoog, dan is de wissel water aan de beurt. Veel succes, er zijn meer manieren. Voor mij werk dit het beste. Gr. Edwin
 
Osmose is zachter water. Vrij van chloor/kalk en andere slechte stoffen die planten niet goed doen. De gh+ voegt dan weer de mineralen toe die planten nodig hebben om voedingsstoffen op te nemen. Maar het belangrijkste is licht. Wat voor soort licht er boven de bak hangt. Als dit klopt kun je met osmose water gaan testen. Verversen. Veel mensen mengen dit met 50% leidingwater en 50% osmose water. Ik zelf puur osmose aangezien ik ook meet met een TDS meter. Rond de 120 TDS zitten mijn mineralen goed en test ik niet eens meer op nitraat en fosfaat. Puur kijken naar mijn planten en algsporen checken. Als ik te laag uit kom voeg ik gh+ toe met plantenvoeding. Zit ik te hoog, dan is de wissel water aan de beurt. Veel succes, er zijn meer manieren. Voor mij werk dit het beste. Gr. Edwin
Er zit geen chloor in NL's water, het water van NL is het schoonste in de hele EU dus prima te gebruiken in een gewone plantenbak
 
Temperatuur op Max 22 graden zetten. Warmer is funest voor planten en algen profiteren er weer van.
Ook de uitspraak hierboven klinkt mij wat uit de lucht gegrepen. Een temperatuur boven de 22 graden Celsius is zeker niet funest voor planten. :juggle:
 
Het was hier weer zondag, dus weer onderhoud aan de bak.
Laat ik beginnen met dat het nog niet beter gaat.

Ik ben nu begonnen met het toevoegen van extra kalium.
PH had ik deze week 0.2 omlaag gezet van 6.7 naar 6.5
NO3 was 15 en PO4 1, gemeten voor de waterwissel

Van de Echinodorus bleheri heb ik ook de bealgde bladeren gehaald, heeft nu nog 3 bladeren
IMG_20200913_190207.jpg


Het sterrenkruit heb ik wat getopt en herplant.
Omdat deze wel aardig groeit wil ik kijken of ik deze bos wat groter kan krijgen.

Wel wordt het sterrenkruid aardig aangevreten door de maanvissen.
Kan een sterk beschadigde plant ook voor alg zorgen ?

De rotala wil nog steeds niet groeien, ik lees dat dit een moerasplant is dus zal er eens een capsule bij doen :)
 
Kan een sterk beschadigde plant ook voor alg zorgen ?
Het is ook mijn observatie dat als er ergens een plant niet goed gaat dat dit een effect heeft op het evenwicht.
Slechte delen haal ik zo snel mogelijk weg tenzij ik vind dat de bak het zelf aan moet kunnen. Maar dan gaat die bioload dus wel omhoog. En dan is je evenwicht aan het verstoren. Meer afvalstoffen en algen krijgen een kans imho.
 
Het is ook mijn observatie dat als er ergens een plant niet goed gaat dat dit een effect heeft op het evenwicht.
Slechte delen haal ik zo snel mogelijk weg tenzij ik vind dat de bak het zelf aan moet kunnen. Maar dan gaat die bioload dus wel omhoog. En dan is je evenwicht aan het verstoren. Meer afvalstoffen en algen krijgen een kans imho.

Ja wat je vaak hoort is dat beschadige planten/bladeren 'suikers lekken' en dat dat algengroei triggert op de plek van de lekkage. Klinkt aannemelijk, ik heb me daar nooit specifiek in verdiept. Het komt wel overeen met de observatie dat 'slechte bladeren' vaak bealgd raken.
 
Omdat ik bijna dezelfde vraag heb sluit ik hierbij aan, zonde om een nieuwe topic te openen toch?
Ik heb een 60 liter bak die nu 3 maanden draait. Er zitten 7 guppen in (alleen mannen), had er 10 maar nu 3 dood in 3 weken tijd, mede door hittegolf denk ik. Maar waar ik van baal, ik blijf last houden van alg en met name baardalg denk ik. Planten groeien als een tierelier, verlichting staat 9 uur aan waterwaardes bij intratuin waren allemaal goed. Ik voeg elke dag 1 ml CO² toe. Temp. nu 27.1. Pomp staat op het oppervlakte gericht, dus m.i genoeg zuurstof. Waterwissel elke week 25%. Water is overigens kraakhelder. Wat kan ik doen aan die alg? Of is 3 maanden nog het probleem van alg? Ik overweeg om garnalen in te gaan zetten. Graag jullie advies. Ik probeer een foto toe te voegen van de meest aangetaste planten.
 

Bijlagen

  • 20200914_192842.jpg
    20200914_192842.jpg
    135.9 KB · Weergaven: 95
  • 20200914_182241.jpg
    20200914_182241.jpg
    135.6 KB · Weergaven: 90
  • 20200914_182317.jpg
    20200914_182317.jpg
    126.8 KB · Weergaven: 89
  • 20200913_200533.jpg
    20200913_200533.jpg
    127.4 KB · Weergaven: 95
Baardalg toch wel door te weinig voedingsstoffen voor planten. Wellicht temperatuur eens terugschroeven. Wel een mooie bak 👍🏻 Groetjes Edwin
image.jpg
 

Terug
Bovenaan