Alles lijkt goed, maar toch alg


Ik probeer te begrijpen wat je zegt.

Je zegt RR (fosfaat:nitraat 1:10 voor minste kans op alg is niet meer van toepassing, met verwijzing naar een stuk om te lezen, waarna je zegt dat planten ongeveer 10x zoveel nitraat gebruiken als fosfaat, en dat het goed is je fosfaat en nitraat toe te voegen in de verhouding 1:10.

Bedoel je te zeggen dat de theorie van RR achterhaald is, maar dat het effect, het advies dat er uit voort kwam nog steeds geldt?

Of lees ik het niet goed?
Ik denk dat hij bedoelt dat de Redfield theorie een "zeewater" theorie is, eigenlijk ook nooit bedoelt voor aquariums. De 10:1 is eigenlijk een afgeleide van deze theorie her-berekend nu wel voor aquariums.
 
Klopt Ben maar ik had het over de zeewaterbak hoor. Dat kan met een Red Sea po4 test en die gaat met stapjes van 0,01-0,02-0,04-0,08 enz.
 
Ik probeer te begrijpen wat je zegt.

Je zegt RR (fosfaat:nitraat 1:10 voor minste kans op alg is niet meer van toepassing, met verwijzing naar een stuk om te lezen, waarna je zegt dat planten ongeveer 10x zoveel nitraat gebruiken als fosfaat, en dat het goed is je fosfaat en nitraat toe te voegen in de verhouding 1:10.

Bedoel je te zeggen dat de theorie van RR achterhaald is, maar dat het effect, het advies dat er uit voort kwam nog steeds geldt?

Of lees ik het niet goed?

Wat ik bedoel is dat veel planten 10x zoveel nitraat al fosfaat gebruiken maar dat die 10:1 niet zaligmakend is. De verhouding mag ook best 2:1 zijn zolang er maar voldoende nitraat en fosfaat aanwezig is. Stel je hebt 10 mg nitraat en 5 mg fosfaat en het verbruik is slechts 5 mg nitraat en 0,5 fosfaat. Dan heb je dus meer dan genoeg in de waterkolom en dan maakt het niet uit of dat nou 10:1 is of 2:1. Zolang er maar vodoende nitraat en fosfaat aanwezig is zit je goed.
Hieronder kun je een pracht bak zien met 10 mg po4 en ik denk dat ik wel zeker weet dat de nitraat daar niet 10x zo hoog is. Je kan prima een flinke hoeveelheid po4 in de bak hebben zonder problemen en niet in de verhouding 10:1.

 
Klopt Ben maar ik had het over de zeewaterbak hoor. Dat kan met een Red Sea po4 test en die gaat met stapjes van 0,01-0,02-0,04-0,08 enz.

Ok, maar je denkt dus dat de verhouding voortkomend uit de RR wel klopt, maar dan niet omdat het de RR is.

Vind ik wat ingewikkeld.

Het enige wat volgens mij is omgerekend is, is de oorspronkelijke verhouding 1:16, die voor andere stoffen bedoeld was. Omgerekend naar no3 en po4 is die zelfde verhouding 1:10, dacht ik.

Overigens, mijn eigen idee wat betreft 1:10, ik denk dat het niet zo precies hoeft te komen.

Alleen zie je vaak een onbalans tussen fosfaat en nitraat in bakken waarmee iets aan de hand is.

Een hoog po4 zie je vaak bij vervuilde bakken, bakken met slechte filtratie. Ik denk dat het niet de hoge po4 is die daar de alg veroorzaakt, maar de onbalans.

Een uit de pas lopende erg hoge nitraat, daar zou ook een reden voor kunnen zijn, die naast de verhoudingsgewijs hoge nitraat ook extra algen veroorzaakt. Vaak lees je over juist groene algen bij hoger nitraat.
 
Ok, maar je denkt dus dat de verhouding voortkomend uit de RR wel klopt, maar dan niet omdat het de RR is.

Vind ik wat ingewikkeld.

Het enige wat volgens mij is omgerekend is, is de oorspronkelijke verhouding 1:16, die voor andere stoffen bedoeld was. Omgerekend naar no3 en po4 is die zelfde verhouding 1:10, dacht ik.

Overigens, mijn eigen idee wat betreft 1:10, ik denk dat het niet zo precies hoeft te komen.

Alleen zie je vaak een onbalans tussen fosfaat en nitraat in bakken waarmee iets aan de hand is.

Een hoog po4 zie je vaak bij vervuilde bakken, bakken met slechte filtratie. Ik denk dat het niet de hoge po4 is die daar de alg veroorzaakt, maar de onbalans.

Een uit de pas lopende erg hoge nitraat, daar zou ook een reden voor kunnen zijn, die naast de verhoudingsgewijs hoge nitraat ook extra algen veroorzaakt. Vaak lees je over juist groene algen bij hoger nitraat.


Aanvulling nav je laatste stuk, dan begrijp ik beter wat je bedoelt denk ik. Zolang er genoeg is van alles maakt de verhouding van de voorraad niet uit. Is dat wat je bedoelt?
 
Ok, maar je denkt dus dat de verhouding voortkomend uit de RR wel klopt, maar dan niet omdat het de RR is.

Vind ik wat ingewikkeld.

Ik weet van ingewijden dat het verbruik dikwijls rond de 10:1 ligt maar dat is niet bij al onze planten dus het geval. Maar dat staat los van de kans op algen als je niet een verhouding van 10:1 aanhoudt. Dit zijn denk ik 2 verschillende zaken. Zolang een plant dus maar voldoende nitraat en fosfaat kan opnemen is het goed ook al heb je een andere verhouding.
Daarbij heb ik ook niet de indruk dat een andere verhouding algen zal geven in onze bakken want algen krijgen we door tekorten en zolang je die niet hebt krijg je geen algen ongeacht de verhouding in nitraat en foafsst.
Ik denk dat onze zoetwaterbakken te snel gelinkt worden aan de RR die eigenlijk voor zeewater was bedoeld en dan met name bij onderzoeken naar Fytoplankton.
 
Aanvulling nav je laatste stuk, dan begrijp ik beter wat je bedoelt denk ik. Zolang er genoeg is van alles maakt de verhouding van de voorraad niet uit. Is dat wat je bedoelt?

Dat is inderdaad wat ik bedoelde ja ;). Volgens mij heeft @trinakria ook ergens iets in een topic gezegd over die verhoudingen in zoetwater maar die vindt ik zo snel niet terug maar wellicht dat hij dit meekrijgt.
 
Dat is inderdaad wat ik bedoelde ja ;). Volgens mij heeft @trinakria ook ergens iets in een topic gezegd over die verhoudingen in zoetwater maar die vindt ik zo snel niet terug maar wellicht dat hij dit meekrijgt.

Ik hou er in dit topic verder (hierna) over op om het niet verder te vervuilen, maar ik vind dit toch een interessant artikel.


Soms kan het handig zijn om te lezen waar bepaalde ideeen vandaan komen, en dat het dus niet maar een heel domme gedachte is zonder basis.

En ja, ik heb ook gelezen dat er inmiddels plekken zijn gevonden waar de verhouding van RR niet precies overeen komt. Maar dat hoeft de theorie over specifiek de blauwalg niet per definitie te ontkrachten.

Ik heb nog geen zinnige onderbouwing gelezen waarom de RR, of liever gezegd, de afgeleide theorie mbt het aquarium, niet (meer) zou kloppen.

Algen zijn opgebouwd uit bepaalde grondstoffen. Dat water waarin die bouwstoffen in ongeveer de nodige verhoudingen voorkomen helpen bij de vermenigvuldiging van een bepaalde algsoort die bestaat uit ongeveer dezelfde verhoudingen vind ik logisch.

Een beetje zoals bruinalg schijnt te groeien in nieuwe aquaria, omdat een voorname bouwstof voor hen voorkomt in bijvoorbeeld een bodem. En dat wanneer die voorraad op is, de bruinalg doodgaat, ophoudt in de bak. Daarom opstartalg.
 
@jessicapilon @GCJ
Ja inderdaad de verhouding van nutriënten speelt nooit een rol. Dat een bepaald organisme bestaat uit een bepaalde verhouding N : P wil niet zeggen dat de voeding dan ook in die verhouding aangeboden moet worden.
Je zult alleen iets meer overhouden van 1 van de nutriënten, maar dat is geen probleem.

De RedField ratio zelf is niet achterhaald. Het is gewoon een feit dat veel organismen bestaat uit N : P in de Redfield verhouding. En ja er bestaan een paar uitzonderingen, maar dat doet niets af aan het mooie werk van meneer of mevrouw Redfield.

Maar wat een fabeltje is, is dat je dan ook de voeding in die ratio moet aanbieden. Dat is nergens op gebaseerd. Fake news ;-)
Planten kunnen bovendien niet rekenen. Een plant gaat niet eerst kijken: ah 1 ppm PO4, nou dan heb ik 10 ppm NO3 nodig, anders ga ik niet groeien hoor. Oh nu is het 3 ppm PO4, nou dan wil ik alleen groeien als ik 30 ppm NO3 krijg. Die 10 ppm die ik hiervoor had dat vind ik nu helemaal niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Die 10/1 verhouding is wel degelijk nuttig hoor niet voor de N/P verhouding maar voor het deel K=kalium die je zo ook inbrengt
 
@jessicapilon @GCJ
Ja inderdaad de verhouding van nutriënten speelt nooit een rol. Dat een bepaald organisme bestaat uit een bepaalde verhouding N : P wil niet zeggen dat de voeding dan ook in die verhouding aangeboden moet worden.
Je zult alleen iets meer overhouden van 1 van de nutriënten, maar dat is geen probleem.

De RedField ratio zelf is niet achterhaald. Het is gewoon een feit dat veel organismen bestaat uit N : P in de Redfield verhouding. En ja er bestaan een paar uitzonderingen, maar dat doet niets af aan het mooie werk van meneer of mevrouw Redfield.

Maar wat een fabeltje is, is dat je dan ook de voeding in die ratio moet aanbieden. Dat is nergens op gebaseerd. Fake news ;-)
Planten kunnen bovendien niet rekenen. Een plant gaat niet eerst kijken: ah 1 ppm PO4, nou dan heb ik 10 ppm NO3 nodig, anders ga ik niet groeien hoor. Oh nu is het 3 ppm PO4, nou dan wil ik alleen groeien als ik 30 ppm NO3 krijg. Die 10 ppm die ik hiervoor had dat vind ik nu helemaal niets meer.

Verklaar je dan de behaalde resultaten bij behandeling blauwalg zoals genoemd in het artikel dat ik linkte toeval?
 
Zover ik weet krijg je blauwalg bij een hoge organische belasting maar het kan ook opduiken bij te weinig nitraat. Dus als je dan in het laatste geval de nitraat ophoogt dan neem je de oorzaak denk ik weg. Maar dat is zoals ik het zie.
 
Verklaar je dan de behaalde resultaten bij behandeling blauwalg zoals genoemd in het artikel dat ik linkte toeval?
Precies wat @jessicapilon aangeeft. Het NO3 tekort wordt weggenomen en dat is vaak de trigger voor blauwalg.
Het heeft dus niets met de verhouding te maken, maar mensen kunnen de verkeerde conclusie trekken op basis van wat ze zelf observeren.
 
Alles lijkt steeds beter te worden, eigenlijk wel behoorlijk tevreden nu.

Door omstandigheden heb ik vorige week geen 50% waterwissel gedaan.
Waterwarden waren vorige week en ook deze week goed.
NO3: ~15 PO4: ~ 1

Nu is mijn algontwikkeling op het raam en achterwand enorm afgenomen valt me op.
Kan hier een verband tussen zijn?


Even een overzicht hoe het gegaan is:

De bak 5 weken na de opstart:
06-21.jpg



Vanaf week 5 ging het langzaam de verkeerde kant op.
Door veel algontwikkeling moest ik de planten terugsnoeien en zag de bak er 8 weken later uit zoals hieronder is weergegeven
09-13.jpg


Samen met jullie advies heb ik eigenlijk best wel veel gedaan.
  • gestart met EI methode en dagelijk voeding dozeren ipv wekelijks
  • Carbo stootkuur gedaan.
  • Spraybar plaatsen en PH een klein beetje verlaagd.
  • Minder lichtintensiteit op de planten met alg door plaatselijk velichting te dimmen met kapjes om de lamp
  • Extra ledverlichting met warmer licht (3500K)
  • voedings capsules van wouter in de bodem gestoken.
  • Extra kalium bijmesten
  • 5 otto's aangeschaft
  • Slechte planten verwijderd en nieuwe planten aangeschaft
  • extra klei in de bodem gestoken (zat wel al klei in)
Dit is hoe de bak er nu bij staat:

11-03-20.jpg


Geduld hebben is ook belangerijk!
 

Terug
Bovenaan