Alles lijkt goed, maar toch alg


H

Henko

Guest
Hallo,

Ik heb wat problemen met groenalg en hoop dat jullie mij hier van af kunnen helpen.
Naar mijn mening is alles goed vandaar dat ik jullie nu om hulp vraag.
Het probleem is er al 2 maanden en wordt niet minder.

De bak:
Afmeting: 120x40x55 (bxdxh) h=waterhoogte
De bak draaid nu 3 maanden.
Heeft een co2 installatie met continuregelaar.
Temperatuur 25°C
Eheim filter 2073 (1050 l/h)
Fiter aanzuiging: rechts onder/ waterinlaat rechtsboven.

Bodem:
Zwart zand van hornbach met daar onder leem en klei.

Verlichting:
3x LT 18W RETROFIT (38/54W) SUNNY 105cm 6500k /1820 lm
Hiervan heb ik er maar 2 aan staan van 12:00 tot 20:00 (8 uur)
Dus 3640 lumen op 250 liter = 15 lumen/liter

Verder nog een chinees ledstripje op een TC420 aangesloten.
Dit is echt schemerlicht van 7:00 tot 24:00

Waterwaarden:
DatumPHKHNO3PO4
3-8-20206.95.6253
9-8-20206.75.6202
16-8-20206.76.1101


Onderhoud:
2 weken geleden filter schoon gemaakt.
Elke week 20% waterwissel
Wekelijks meting van NO3 en PO4 en aanvullen indien er tekort is.
Wekelijks 10 ml sporen.

Visbestand:
2 maanvissen / 10 kardinaal tetras / 10 corydoras / 1x rineloricaria

Verder groeit de Rotala wallichii bijna niet meer de laatste 2 maanden.
Het raam moet ik elke week wel van aardig wat groene aanslag ontdoen.
De kunststof steen is na 2 weken helemaal groen uitgeslagen.

Aan het eind van de dag is de fotosynthese goed te zien, diverse planten laten luchtbellen los.
Soms zie je echt een stroom aan bellen.

IMG_20200816_124443 2.jpg

IMG_20200816_124342.jpg


IMG_20200816_124329.jpg


IMG_20200816_124245.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarmee test je het water? Ik vraag dit ook omdat je voor o.a. je KH, bijvoorbeeld, een vrij nauwkeurige waarde opgeeft?

Hoi Ben,

Voor zowel KH/NO3/PO4 gebruik ik de testen van Salifert.

Deze kan de KH meten op 0.3 nauwkeurig.
 
Kijk ook nog even naar je waterdistributie. Hoewel ik het niet echt goed kan zien hier meen ik baardalg en mogelijk ook wat draadalg op te merken. Als dit zo is moet het probleem toch gezocht worden in een CO2 tekort.
 
Een aquarium zonder alg is een onbereikbaar ideaal,je maakt er het beste van en krijgt het in de positieve zin redelijk voor elkaar,en verder is het een uitdaging.
 
Een aquarium zonder alg is een onbereikbaar ideaal,je maakt er het beste van en krijgt het in de positieve zin redelijk voor elkaar,en verder is het een uitdaging.
Inderdaad, een aquarium zonder alg is onmogelijk maar een aquarium zonder alg probleem daarentegen is wel degelijk mogelijk. En van een alg probleem is hier sprake, zo vindt Ts. Kijkend naar zijn foto's meen ik dat hij een punt heeft.
 
Ben,

Tot 3 weken geleden had ik een spraybar over de hele achterwand.
Aangezien er steeds meer alg kwam heb ik deze verwijderd en blaas ik het water nu gewoon rechtsachter/boven de bak in.

De foto's zijn gemaakt bij een lage water stand, normaal word er onder water ingeblazen.

De laatste foto geeft de huidige situatie weer.

IMG_20200627_143545.jpg

IMG_20200627_143222.jpg


IMG_20200816_131442.jpg
 
Benovo,
Wie, ben ik om jou als plantenkenner aan te vallen,wil ik niet maar het houd de hobby wel in beweging,er is in 50 Jaar nog niet een of dergelijk middel uitgevonden waardoor we daar geen last meer van (alg) hebben,het is steeds weer aanpassen in plantenvoeding/Co2 /waterwaarde's verlichting etc.
Zonder kritiek geen antwoord,ik zoek het zelf in de belichting,die soms of vaak waarschijnlijk te fel of te matig is,maar moeilijk is in te regelen,we kunnen het natuurlijke zonlicht niet immiteren,en dat is dus een onmogelijk probleem,het blijft kunstlicht en zoeken naar de juiste belichting,er zijn veel fabrikanten die echt menen dat een of dergelijke verlichting de die zij produceren de beste is,maar we komen er nooit echt uit omdat we wel de vissen uit een bepaald milieu halen,en planten,maar niet de water en lichtwaarde's qua planten kunnen copieeren vanuit een natuurlijke omgeving gaat het mis.

Benovo,geen kritiek naar jou,maar gewoon een mening.
Gr.bert
 
Een aquarium zonder alg is een onbereikbaar ideaal,je maakt er het beste van en krijgt het in de positieve zin redelijk voor elkaar,en verder is het een uitdaging.
Onzin. Mijn aquarium is (meestal) algloos en dat van vele andere aquarianen ook die de estimative index methode toepassen. Kwestie van een paar stappen volgen: genoeg nutriënten, genoeg CO2, regelmatig verversen. klaar.
Dat dit voor vele mensen erg lastig is, is een ander verhaal.
Algprobleemloos, zoals Ben aangeeft, is een betere term. Want in minieme hoeveelheiden zijn de algen altijd wel aanwezig natuurlijk.

Als je het eenmaal doorhebt, is het een eitje. Op hele oude bladeren zie ik soms wel een beetje groene aanslag, maar dat zijn vaak bladeren die uit het zicht zijn.

Wel moet je altijd op blijven letten, want zo heel af en toe zul je toch wat algjes zien en dan dien je te acteren. Bij mij is dat bijvoorbeeld als mijn bak helemaal dichtgroeit met planten, dan ontstaat er lokaal een CO2 tekort en krijg ik heel lokaal wat baardalgjes of penseelalgjes. Als je gelijk ingrijpt (snoeien) blijft het daarbij.

Kijk ook eens op youtube bij de aquascapers, die hebben ook vrijwel geen alg hoor, hooguit bij de opstart.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen enkel aquarium algloos,dat je ze niet ziet zegt niet zo veel.Ingrijpen blijft zoals jij vermeld altijd nodig,wat bedoel je met acteren.
Nou heel leuk om te lezen dat er aquaria zijn die voor 90 % of meer gewoon goed funccioneren zoals bij jou,maar een aquarium kun je nooit met dezelfde of een andere vergelijken,jij hebt waarschijnlijk veel succes,waar andere liefhebber's het laten liggen.
Onzin is een groot woord,,ga het is uitleggen.
 
Jij zegt dat algloze aquariums niet bestaan, ik zeg dat dit niet klopt. Als je je aan een paar (in de basis) simpele regels houdt, zul je een algloos aquarium kunnen verkrijgen.
Met algloos bedoel ik: geen enkele alg zichtbaar met het blote oog als je je aquarium van de voorkant bekijkt.

Dus een algloos aquarium is inderdaad een ideaal, en het kán bereikt worden. De aanhouder wint!
 
@Henko Die spraybar ziet er erg goed uit. Als ik jou was zou ik die gehouden hebben.
Je algen zijn volgens mij niet typisch voor een CO2-tekort.
Heb je wel eens overwogen om de Estimative Index toe te passen? dus een wekelijkse 50% waterwissel en altijd genoeg nutrienten toevoegen (zonder te meten, behalve in het begin). Voor mij was dat de oplossing.

Ik denk dat je met meten en bijsturen mogelijk de fout in gaat aangezien de testen niet zo heel nauwkeurig zijn. En meet je ook wel vlak voor een nieuwe dosering? Oftewel weet je zeker dat je nutrienten nooit 'op 'zijn geweest?

Nutrienten op dagelijkse basis toevoegen kan ook helpen.

De planten laten duidelijk tekorten zien, vooral die waarbij alleen nog stengels over zijn. Er gaat dus iets mis met de nutrienten lijkt me.

Voeg je wel micronutrienten (zoals Profito) toe?
 
@trinakria,

Dank je voor het mee denken.
Meting doe ik altijd voor een nieuwe dosering, en de laatste weken heb altijd wat gemeten.
De eerste weken tijdens de opstart had ik soms wel wat tekorten maar geen alg :p

Spraybar kan ik zo weer terug zetten, maar is niet de oplossing aangezien het begonnen is met de spraybar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou,trinakria,dan ben ik er mee klaar,en hoop dat jij voor de toekomst, vele startende aquarianen van dit eeuwige (alg) probleem op dit forum voor altijd kunt oplossen,en de ultimate oplossing bied.
Algen zijn planten die nooit tot ontwikkeling zijn gekomen,daar bekend mee,,.?
 
Het was niet de bedoeling om te beledigen. Ik was misschien iets te direct. Excuses als dat zo ervaren is.
Voor mij is de ultimate oplossing simpelweg de Estimative Index, iets wat veel aquarianen toepassen. Het gaf mij voor het eerst het gevoel helemaal in controle te zijn over de bak. Maar er zijn uiteraard meer wegen die naar Rome leiden.

Algen zijn zeker wel tot ontwikkeling gekomen. Het is niet alsof de evolutie stil heeft gestaan ofzo. Het is gewoon een ander type plant met een andere manier van (over)leven
 
Laatst bewerkt:
Ik zag het niet als een belediging,verre van dat,maar jij hebt ergens de oplossing voor algproblemen?
 
slakken en garnalen haalen veel alg weg heb in me foto album en bak met alg kreeg een baby boom garnalen maand later alle alg weg
 
Ik heb in het begin precies het zelfde gehad. Om gek van te worden.
Ik was aan het meten en met alle middeltjes aan het bijsturen. Zonder resultaat.

Wat voor mij geholpen heeft is het verbeteren van de stroming in mijn aquarium.
Dit heb ik toen gedaan door een Eheim Skim 350 erbij te zetten welke gelijk het oppervlak schoon houd.

Ook heb ik alle middeltjes en potjes op marktplaats gezet en een fles All in One van Planted Box besteld.
Voor mij was dit de doorbraak en moet nu alleen soms nog even een paar algen van het raam vegen.
 
Ik zag het niet als een belediging,verre van dat,maar jij hebt ergens de oplossing voor algproblemen?
Ok. :)

Euh ja dus. voor mij heet dat de Estimative Index. Geen tekorten bij je planten, daardoor goed groeiende planten waardoor de algen volledig weg geconcurreerd worden en geen kans krijgen.
 
@trinakria,

Dank je voor het mee denken.
Meting doe ik altijd voor een nieuwe dosering, en de laatste weken heb altijd wat gemeten.
De eerste weken tijdens de opstart had ik soms wel wat tekorten maar geen alg :p

Spraybar kan ik zo weer terug zetten, maar is niet de oplossing aangezien het begonnen is met de spraybar.
Ok, meten vlak voor het doseren is in ieder geval goed. Dan kan het alleen je test nog zijn die misschien niet 100% betrouwbaar is.
Verder dus tips om eventueel toe te passen:
-Dagelijks doseren
-Co2 ietsje verhogen
-Eventueel Estimative index toepassen
-Profito of andere sporenelementen toe voegen (als je dat nu nog niet doet).

Stroming zal bij jou idd nu niet het probleem zijn aangezien je de spraybar geprobeerd hebt.

Ik heb zelf geen ervaring met Leem en Klei en ik weet ook niet of dat iets kan veroorzaken mbt algen. Wellicht dat iemand anders daar iets over kan zeggen.
 
Ik heb even naar de EI methode gekeken en zie dat je ook kaliumsulfaat moet toevoegen.
Dat doe ik nu ook niet, hoe erg is dat?
 
Ik heb even naar de EI methode gekeken en zie dat je ook kaliumsulfaat moet toevoegen.
Dat doe ik nu ook niet, hoe erg is dat?
In de meeste gevallen is het niet echt nodig volgens mij. Ik doe het zelf ook niet... en ik merk geen problemen. Pas als ik bij mijn bak problemen zou zien, zou ik evt. overwegen om kaliumsulfaat ook toe te gaan voegen. Ik heb het hier wel ergens liggen volgens mij, maar gebruik het al jaren niet meer.
 
Veel mensen met EI gebruiken de poeders van aquariumbemesting, en in de No3 en Po4 zit dan ook kalium in.
 
Ik gebruik de EI al jaren en voeg geen kaliumnitraat toe. Uit mn hoofd gedaan voeg je dan met de poeders iets minder kalium toe dan nitraat maar dat scheelt niet zoveel volgens mij en je verversingswater bevat ook kalium in de regel.
 
Je bedoelt dat je wél kaliumnitraat toevoegt, maar geen kaliumsulfaat, denk ik?
 
"Mijn aquarium is (meestal) algloos..."
"...Want in minieme hoeveelheiden zijn de algen altijd wel aanwezig natuurlijk."
Ik vond dit ook erg verwarrend hoor.
Eerst begin je dat jouw aquarium meestal algloos is. En daarna zeg je dat er altijd wel minieme hoeveelheden alg aanwezig zijn. Om vervolgens een paar berichten later jouw definitie van algloos tegen te komen. :DD

Ik voeg sporenelementen (CSM+B) toe van aquariumbemesting.nll
En welke hoeveelheid op welke momenten geef je dan?
Ik zou het zelf in de plantenvoeding gaan zoeken in jouw geval. De andere dingen zijn eerder al genoemd die ik ook zou bekijken. Probeer wel een beetje alles stap voor stap te doen en niet al te veel veranderingen tegelijkertijd doorvoeren. Door het stap voor stap te doen is het makkelijker te ontdekken waar het probleem heeft gelegen waardoor je dit in de toekomst misschien eerder kunt tackelen. :petjeaf:
(Ik praat nu een beetje andere leden na die mij dit advies eerder gegeven hebben. Ik ben er blij mee geweest destijds.)

Ik heb even naar de EI methode gekeken en zie dat je ook kaliumsulfaat moet toevoegen.
Dat doe ik nu ook niet, hoe erg is dat?
Ik doe dat ook niet. Ik geef enkel de Tenso Cocktail en zorg dat het nitraat en fosfaat gehalte in balans is door deze twee los toe te voegen.
 
En welke hoeveelheid op welke momenten geef je dan?
Ik zou het zelf in de plantenvoeding gaan zoeken in jouw geval. De andere dingen zijn eerder al genoemd die ik ook zou bekijken. Probeer wel een beetje alles stap voor stap te doen en niet al te veel veranderingen tegelijkertijd doorvoeren. Door het stap voor stap te doen is

Ik geef 10 ml (CSM+B) 1x in de week na de waterwissel.

Vanaf nu ga ik elke dag mijn voedingsstoffen toe dienen

Is het erg als ik dagelijks toedien, de micros en macros gelijktijdig doseer?


Verder heb ik wat kapjes gemaakt die ik om mijn ledbalken kan klikken.
Hiermee kan ik plaatselijk minder lichtintensiteit geven.
Ik heb de kapjes geplaatst boven de planten die veel assimileren, of beter gezegd zuurstof lekken.
Heb gelezen dat er dan glucose vrij komt en dit kan ook alg veroorzaken.
Tijdsduur van de verlichting staat nog steeds op 8 uur maar de hoeveelheid is nu met 25% verminderd.

IMG_20200818_204049.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geef 10 ml (CSM+B) 1x in de week na de waterwissel.

Vanaf nu ga ik elke dag mijn voedingsstoffen toe dienen

Is het erg als ik dagelijks toedien, de micros en macros gelijktijdig doseer?


Verder heb ik wat kapjes gemaakt die ik om mijn ledbalken kan klikken.
Hiermee kan ik plaatselijk minder lichtintensiteit geven.
Ik heb de kapjes geplaatst boven de planten die veel assimileren, of beter gezegd zuurstof lekken.
Heb gelezen dat er dan glucose vrij komt en dit kan ook alg veroorzaken.
Tijdsduur van de verlichting staat nog steeds op 8 uur maar de hoeveelheid is nu met 25% verminderd.
Volgens mij is het voorschrift om 6,5 ml per week te gebruiken voor jouw aantal liters. Je zit op 10 ml dus daar zou ik voor nu zelf even niet aan schroeven.
Wat ik mij nu wel bedenk ik de belichtingsduur van 8 uur. Ik dacht dat planten minimaal 9 uur nodig hebben om de fotosynthese op gang te laten komen. Hoe dit precies zit weet ik even niet meer.
Ik geef zelf om de dag micro en macro voedingsstoffen. Ik geef ook wel eens een paar uur na elkaar (6 uurtjes) deze twee voedingen.
:petjeaf:
 
'Aan het eind van de dag is de fotosynthese goed te zien, diverse planten laten luchtbellen los.
Soms zie je echt een stroom aan bellen.'


Misschien zijn het je algen wel die druk assimileren :ROFLMAO: Probeer aangedane blaadjes te verwijderen want overwoekerde planten kunnen slecht de competitie aan met algen.

Een hele stroom aan bellen is overigens geen goed teken, dan lekt je plant waarschijnlijk voedingsstoffen in het water. Je ziet dit vaak bij beschadigde bladeren of bij te felle belichting in verhouding met voeding of de intensiteit die de plant wenst
 

Terug
Bovenaan