25 graden celsius


lechien

Member
Lid geworden
8 juni 2022
Berichten
12
Leeftijd
21
Hallo

Is een temperatuur van rond de 25 graden celsius "veel" te hoog voor sluierstaarten of is dit nog gezond voor hen? Ik weet dat de ideale temperatuur rond de 20 à 23 graden ligt, maar ik heb ook wat slakken in men aquarium die liever net iets warmer water zouden willen. Moet ik tegemoet komen aan de eisen van de sluierstaart of van de slakken? Welke kan beter tegen resp. warm en koud water. Is het überhaubt een goed idee om koudwatervissen te hebben met slakken die water rond de 25 graden nodig hebben? Zijn er andere opties voor algeneters en bodemvoeders?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ik heb wat opzoekwerk gedaan, ik hoop dat mijn info juist is. Als dat niet zo is, is het een mooi voorzetje voor de slakkenkenners om op te schieten. Even een algemene vraag: let je op je waterhardheid als je aan slakken begint?
Dus bij deze:
Septaria porcellana temperatuur rond 24C.
Pomacea diffusa (appelslak) temperatuur 20-23C Hogere temperaturen (dus 23C) verkorten levensduur.
En natuurlijk zijn er diverse inheemse slakken die je erin zou kunnen zetten, maar dan moet je wel uitkijken voor ziektes en goed de herkomst bekijken. Niet zomaar een schepnetje door de sloot achter je huis halen!

Wat betreft algenetende vissen die koeler kunnen, kan ik je niet verder helpen. Er staat hier https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-vissen-die-je-kunt-houden-vanaf-18-graden-onverwarmd.83201/ een lijst met lagere temperatuur vissen, maar ik heb mijn twijfels of daar algeneter soorten op staan.
En of er zijn die daar op zouden kunnen? Geen idee... voorzetje voor de algeneter-kenners:unsure:
 
@lechien ik zou me er niet druk om maken hoor! Die slakken redden zich wel. En goudvissen zijn technisch gezien geen koudwatervissen, maar subtropische "allesvissen". 15 graden (zeg maar vijvertemperatuur) is voor hen niet per se beter dan 30 graden. Ze zijn erop gebouwd om een brede range aan temperaturen aan te kunnen.

Het is natuurlijk zo dat op een hogere temperatuur hun "lontje" sneller opbrandt. Maar het is niet nadelig voor hun gezondheid.

Even een algemene vraag: let je op je waterhardheid als je aan slakken begint?
Ik kwam net in een ander topic tegen dat haar waterhardheid rond de 15 dGh ligt, dus dat zal wel okee zijn. :D

Wat betreft algenetende vissen die koeler kunnen, kan ik je niet verder helpen. Er staat hier https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-vissen-die-je-kunt-houden-vanaf-18-graden-onverwarmd.83201/ een lijst met lagere temperatuur vissen, maar ik heb mijn twijfels of daar algeneter soorten op staan.
En of er zijn die daar op zouden kunnen? Geen idee... voorzetje voor de algeneter-kenners
Geloof dat ze een borstelneus heeft. Die kunnen een wintertemperatuur van 18+ wel hebben denk ik. Hier hebben ze net onder de 20 in elk geval altijd goed doorstaan.
 
Bedankt voor de nuttige info!!
 
Mijn Sluiers zitten in een onverwarmde bak met een Ancistrus cf cirrhosus( borstelneus), en mijn torenslakken al 3 generaties lang in een onverwarmd bakje op tafel. Ik woon in een tussenwoning, waarvan de verwarming alleen als het erg koud is op 22,5 graad staat zodat de thermostaat in de kamer op 20 graden staat. ‘s Nachts gaat de verwarming op 17 graden het hele jaar rond. Mijn vissen en slakken doen het hier prima bij.
 
Oud topic maar wil toch even reageren, ik ga mijn ranchus op 23 graden houden , waarom , ivm betere Metabolisme , ook word zo hun spijsvertering beter op gang gehouden, minder last van darmproblemen en zwemblaas problemen.

Alhoewel voeding ook een rol speelt bij ranchus Thai.. maar daar ga ik niet veel over schrijven, .... oud topic...

Denk voor de liefhebbers is er een ton aan info beschikbaar op YOUTUBE bv . luke's goldies legt veel uit over hoe en wat met deze vis...... van A tot Z....
 
Even dit draadje opfrissen;) Met de energie crisis vol aan de gang en de hittegolven net achter de rug toch weer stof tot nadenken om de stroomkosten te gaan drukken.

Mijn 530L bak heeft altijd op 1x200 en 1x100 gedraaid zonder problemen kan de baktemperatuur 4 graden warmer blijven dan de kamertemperatuur. Op 200W bleek dit net te krap te zijn en stond die permanent aan in de winter. Let wel, zelf ben ik redelijk warmbloedig en met een vest is 13C in de woonkamer voor mijzelf eigenlijk geen probleem. Dus de bak kan dan op 17C komen zonder isoleren van de achter en zijwanden.

Bij een grote WW in de zomer vergeten de stekkers van de verwarming er uit te trekken dus hoorde ik tikkende geluiden en heb ze maar afgekeurd. De rode Jager bleek niet echt thermisch beveiligd te zijn.
Prijstechnisch maakt het niet veel uit of een Eheim blauwe Jager van 200,250 of 300W de bakhoogte is een betere referentie voor de keuze. Heb meteen 2x300W gekozen om bij te koude waterwissles sneller een correctie te kunnen doen ipv deels afhevelen en weer bijvullen, echter had ik eerder het idee om 1 element als reserve apart te leggen... komt nog.

qua stroomverbruik maakt het dus niets uit of je 1uur 300W gebruikt of 30minuten 600W. de 600W is veel sneller en je dagverbruik blijft hetzelfde. Wat wel een punt van overweging voor een kleinere verwarming kan zijn is dat deze langzamer schakelt dus de thermostaat minder snel slijt. Om deze reden hebben sommige verwarmingen ook een halve graad hysterie om de levensduur te verhogen. Vooral de digitale varianten gaan korter mee dan het ouderwetse bimetaaltje. Elektronika is altijd aan slijtage onderhevig...

Voor de iets verder gevorderden, De 2x300W staan nu op 26 en 27graden afgesteld zodat ze elkaar niet gaan tegenwerken, Echter heb ik ze op een digitale thermostaat (Inkbird) aangesloten Wat eigenlijk ideaal is omdat die ingesteld kan worden op een minimale en maximale tolerantie vanaf de referentie waarde. De minimale waarde is 0.3Celcius.

En dat is nu net het voordeel van de Inkbird: die kan temperatuurverschillen binnen 1 graad houden wat voor sluiers noodzakelijk is om oa Stip te voorkomen.
Echter...ZONDER Inkbird moet je wel degelijk rekening houden met je huiskamer temperatuur fluctuaties en moet de baktemperatuur enkele graden hoger zijn anders kan je verschillen krijgen meer als een graad met alle ziekteproblemen van dien =hoop ellende en medicatie die je liever niet wilt.

De Inkbird kan ook een koeler aansturen.
Of dit een koeler is, een rij "computer fans" van de LFS of een ventilator is om het even, maar de meeste rendement haal je dus uit een ventilator (grote diameter=veel volume).
De goedkoopste staande ventilator kon in alle 3 de hittegolven de bak op 24.5C drukken als de woonkamer ook en keer op 28C ging. Een 55W versie op de laagste stand (35W). En dat voor 30euro!
Omdat mijn bak in een doorgang staat kan ik dus niet aan de zijkant een ventilator plaatsen en heb ik die op moeten hangen nadat ik dit enkele dagen getest had.
Het aparte is wel dat hij binnen 15 minuten de 600L water van 24.8 naar 24,5 kan drukken en dan elke 2 uur even aan gaat. Bij een kamer temperatuur met een uitschieter naar 28C terwijl het buiten 40C was.

En deze week wordt de huiskamer wat koeler door wat kouder weer... 22C en de verwarming doet zijn best om 24.5C aan te houden in de bak.
Die ben ik nu weer terug aan het brengen met 0.5C per dag Zodat ik zeker weet dat ik geen infecties krijg.
Het lijkt er op dat de bak koelen dus goedkoper is dan verwarmen en dat ga ik dus ook proberen om in ieder geval de verwarming te ontzien.

Wel wil ik nog eens kijken of op deze manier de temperatuur in de bak dichterbij de woonkamertemperatuur kan blijven en aangestuurd langzaam met de seizoenstemperatuur mee kan fluctueren zonder boven die 1Celsius te gaan.
Datging in de zomervakantie goed dus de andere seizoenen moeten zo ook portemonee vriendelijker kunnen worden.
Om dit een beetje beter in kaart te brengen denk ik dan een verbruiksmeter in mijn stopcontact helderheid kan geven .

Ben niet voor niets van een tropische bak afgestapt ivm energie kosten...
 

Bijlagen

  • DSC03646.JPG
    DSC03646.JPG
    294.3 KB · Weergaven: 66
En deze week wordt de huiskamer wat koeler door wat kouder weer... 22C en de verwarming doet zijn best om 24.5C aan te houden in de bak.
Die ben ik nu weer terug aan het brengen met 0.5C per dag Zodat ik zeker weet dat ik geen infecties krijg.
Het lijkt er op dat de bak koelen dus goedkoper is dan verwarmen en dat ga ik dus ook proberen om in ieder geval de verwarming te ontzien.
Dat koelen goedkoper is als elektrisch verwarmen is logisch. Wat je feitelijk doet met die ventilatoren is niet zozeer koelen als wel de ontstane waterdamp snel afvoeren waardoor de verdamping veel sneller verloopt. Verdampen van water kost veel energie en die wordt onttrokken aan het water in de vorm van warmte. Vergelijk het met een airco, daar stop je 1kW aan elektrische energie in en je krijgt er tot wel 4kW aan kou of warmte, afhankelijk van aan welke kant je van de airco zit, van terug. Dat is simpel omdat moeder natuur een handje meehelpt met de energie die nodig is om een vloeistof te verdampen. Wil je voordelig je aquarium verwarmen dan zou je dat met een airco (lees warmtepomp) kunnen doen, dat bespaard je al snel 70% aan energie, het is alleen niet interessant omdat er ook nogal wat nadelen aan kleven.
 
Vanmorgen weer de dekruiten op de bak terug gezet. Dan kunnen ze spetteren wat ze willen!!
Ja de ventilator verdampt het water en koelt enorm. Je merkt dit ook wel aan het waterniveau in de filter.
Omdat het oppervlak best wat warmte afgeeft merk je ook dat met de dekruiten er op de temperatuur weer omhoog gaat maar het vocht ook weer op de platen neerslaat en terugvalt.
Merk je meteen dat de luchtontvochtiger (onze flatgebouw heeft wat problemen met de regenmuur) rustiger wordt. Eigenlijk zou je daar een warmtewisselaar op moeten kunnen knutselen naar de bak toe.

NU ff in de gaten houden hoe veel het verschil in temperatuur is met en zonder dekplaat. Heb ook wel eens gedacht om een wc ventilator in de dekruit te bouwen om die hysterie van de Inkbird te kunnen waarborgen.
Als de temperatuur stabiel gedrukt kan worden naar kamer temperatuur zonder fluctuaties van buitenaf blijft de bakverwarming minimaal.

Wellicht ook eens overwegen om de bak aan 3 zijden tijdelijk te isoleren. Zal eerst eens een verbruiksmeter gaan zoeken is altijd een goede inverstering...
Lijkt een beetje gemauw in details maar in de winter 300W continu 24uur per dag levert nu wel een merkbare factuur van de energieleverancier...

Andersom natuurlijk ook: de pomp buiten de bak monteren geeft minder warmte af aan het water en hoef je in de zomer minder te koelen. Dat zijn die kleine details waar ik al een tijd aan het "overdenken" ben om dit in een andere filtersysteem op te nemen.
 
Laatst bewerkt:
NU ff in de gaten houden hoe veel het verschil in temperatuur is met en zonder dekplaat. Heb ook wel eens gedacht om een wc ventilator in de dekruit te bouwen om die hysterie van de Inkbird te kunnen waarborgen.

Andersom natuurlijk ook: de pomp buiten de bak monteren geeft minder warmte af aan het water en hoef je in de zomer minder te koelen. Dat zijn die kleine details waar ik al een tijd aan het "overdenken" ben om dit in een andere filtersysteem op te nemen.
Ik neem aan dat je de hysterese bedoelt? :rolleyes:
Je pomp buiten de bak monteren zal weinig opleveren. Dat ding heeft een behoorlijk hoog rendement en een laag vermogen, 40W is al snel goed voor 5000 liter/u, die zal echt niet meer dan 10W aan warmte aan het water afgeven. En als je die buiten de bak plaatst is het nog maar de vraag hoeveel warmte er minder aan de bak afgegeven wordt, er stroomt immers nog steeds water door.
 
Het gaat bij jou ook om relatief kleine temperatuursverschillen dan leveren maatregelen als isoleren relatief weinig extra voordeel op.
 
nu niet, maar wel als de kamertemperatuur gaat zakken. Mag nog best een graad of 8 naar beneden voor mezelf.
 

Terug
Bovenaan