“Ledverlichting” De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria.


W v Wezel

Well-known member
Lid geworden
28 december 2003
Berichten
668
Locatie
Zoetermeer
Website
www.aquariumadviseur.nl
“Ledverlichting” De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria.

Voor je dit artikel leest moet je bedenken dat ik niets hebt tegen ledverlichting boven een aquarium. In tegendeel zelfs, ik zie steeds meer aquaria waar de kleurweergaven van vis en plant perfect is te noemen, ik zie alleen nog te weinig prachtige A1 plantenbakken waar ik een visueel orgasme van krijg en waarvan de verlichting uitsluitend voorzien van is led.

Ledverlichting is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons bestaan als mens op deze aardkloot.

Op de meest verschillende plaatsen waar dit fenomeen bruikbaar en gewenst is wordt het toegepast.

Gloeilampen worden spaarlampen of led en Tl buizen boven het aquarium verdwijnen als sneeuw voor de zon en vervangen door! … Jawel led.


Natuurlijk dat ons aquariumwereldje en zeker de handel direct nadat het eerste ledje begon te branden handig is meegelift in deze ontwikkeling. Electrofielen doken direct in de techniek hiervan en al snel begon de strijd van “wie bouwt de beste led verlichting boven onze aquaria”.

En ja hoor! Er kwam van alles op de markt, je kon het zo gek niet noemen of voor elke aquaria was wel wat te koop. De ontwikkeling van de T5 buizen boven de handelsbakken liep terug en de led verlichting won de strijd om de klant te winnen voor deze nieuwe ontwikkeling op aquaria gebied.


De prijzen? Die liepen uiteen van een paar tientjes tot honderden euro’s , de stelling was hoe duurder hoe beter, maar was dat wel zo? Oh ja! Het was energiezuinig was het verkoop praatje, nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd bij een echte Hollandse aquarioot, je bent toch zeker geen dief van je eigen portemonnee! Dus de aanschafprijs werd even onbelangrijk voor de meesten en de nieuwsgierigheid won het om een dergelijk mooi spelendingetje als verlichting boven je aquarium te hebben. Enne.. de meeste systemen waren nog dimbaar ook, het moest niet gekker worden.


We zijn nu een aantal jaren verder en de verkoop en ontwikkeling van de led verlichting boven een aquarium gaat nog steeds door, weliswaar in een wat rustiger tempo want sommige goede merken blijven prijzig en waren soms alleen bestemd voor de aquarioot die de lat wat hoger wil leggen.

Een aantal merken zijn door de mand gevallen i.v.m. een slecht resultaat op de ontwikkeling en groei van de planten. Dit bleek na een aantal experimenten van gerenommeerde aquarianen in samenwerking met biologen op groeirendement en kleurweergave van de planten.


Het bleek dat sommige plantensoorten zich vreemd gingen gedragen wanneer de TL verlichting werd vervangen door ledverlichting. Vooral de rode planten kregen een andere kleur en bladvorm ook bij de groene planten waren er duidelijke verschillen in de ontwikkeling ervan. Dit was niet altijd een negatief beeld want er waren ook soorten die onder TL verlichting niet vooruit te branden waren en juist onder led letterlijk en figuurlijk het licht gingen zien.


Ik persoonlijk vind het jammer dat de beginnende aquariaan die net start met de hobby of deze na jaren weer oppakt en een aquarium koopt direct wordt geconfronteerd met kan en klare lichtkappen voorzien van leds die nog niet echt de meerwaarde bewezen hebben voor onze aquariumplanten.

Natuurlijk! Het ligt er aan wat je in dat aquarium gaat houden, misschien wordt het wel een chiclidenbak of een zeewater aquarium, dan is led verlichting niet verkeerd toch!


Maar ik heb het idee dat een planten freak zoals ik in het duister gaat tasten wanneer hij of zij alle planten in optimale conditie wil krijgen onder led. Hoeveel leds? Welke kleur led? Veel wit, weinig rood of net andersom. Hoeveel watt heb ik nodig? voor mijn bak van 60 cm hoog enz enz.

Ik durf te wedden dat er nu al aquarianen zijn die teruggekeerd zijn naar de oude TL buizen na maanden van tobben met hun ledverlichting en nu weer volop van hun hobby genieten.

Willem v Wezel
 
ik zie alleen nog te weinig prachtige A1 plantenbakken waar ik een visueel orgasme van krijg en waarvan de verlichting uitsluitend voorzien van is led.
Ik zie nog veel te weinig A1 bakken die visueel aantrekkelijk zijn met eender welke verlichting, laat staan dat ik er een orgasme van krijg.
Dus ik denk niet dat je de aquaria die je het meest ziet omdat ze mee doen aan een of andere huiskeuring als referentie kunt nemen. Er zijn, gelukkig, veel anoniemere aquaria die de A1 bakjes van de kaart vegen als het gaat over planten. Maar die zie je bijna niet omdat ze niet zijn aangesloten bij een bond, die voor mijn part de creativiteit de kop in drukken met hun (verouderde) regeltjes van hoe een plantenaquarium er hoeft uit te zien. Hierdoor krijg je helaas al tientallen jaren dezelfde soort aquaria te zien.
Kijk eens wat ze in de rest van de wereld met LED verlichting creëren...
Rant over... :D

Wat me opvalt als het over LED gaat is dat er altijd maar kritisch word naar gekeken door mensen die nog nooit zelf LED verlichting gebruikt hebben. Theorie kan leuk zijn, maar de praktijk is dat zo veel meer.
Zoals met alles, "If you pay peanuts, you get monkeys". Een rol van 5m LED verlichting in China kopen en dan verwachten dat je het meest prachtige resultaat gaat bekomen, is redelijk naïef. En dan maar klagen dat LED niet goed is voor de plantjes.
Met TL is het redelijk simpel, T8, T5 en PL worden het meest gebruikt en de kwaliteit ervan is redelijk uniform. Als je zegt dat je 2 x T5 gebruikt kunnen de meeste wel goed inschatten of dit genoeg licht is of niet. Met LED is dit door het grote aanbod en kwaliteit verschil al een pak moeilijker, en kun je alle LED verlichting niet over dezelfde kam scheren.
De lijst van fabrikanten die kwaliteit-LED's leveren is redelijk groot en is alleen maar aan het groeien, en daarom begrijp ik niet goed waarom er in deze tijd nog moeilijk word gedaan over LED verlichting.

.
 
De A1 plantenbak ala N.B.A.T. of C.B.K.M. is een niche, niet meer dan dat.
En het bericht van Willem (*) moet ook in die context worden gelezen; niet meer, niet minder.


(die door onderstaanden zeer gewaardeerd wordt als het gaan om zíjn ding (nl. die A1/N.B.A.T./C.B.K.M.-bakken))
 
Als er in die niche geen orgasme waardige aquaria te vinden zijn met LED verlichting, ligt het meer aan de niche dan aan de LED verlichting denk ik dan.
En om dat dan als argument te gebruiken over LED verlichting vind ik dan wat onzinnig.
.
 
Maar ik heb het idee dat een planten freak zoals ik in het duister gaat tasten wanneer hij of zij alle planten in optimale conditie wil krijgen onder led. Hoeveel leds? Welke kleur led? Veel wit, weinig rood of net andersom. Hoeveel watt heb ik nodig? voor mijn bak van 60 cm hoog enz enz.

Ik durf te wedden dat er nu al aquarianen zijn die teruggekeerd zijn naar de oude TL buizen na maanden van tobben met hun ledverlichting en nu weer volop van hun hobby genieten.

Willem v Wezel

heeft me inderdaad een goed half jaar gekost om uit te zoeken welke kant ik op wou met me verlichting in me nieuwe bak.
maar met mijn huidige combinatie ben ik zeer tevreden en mijn planten lijken het ook goed te doen.
A1 plantenbak hoeft van mij ook niet, dat was ook nooit mijn doel..
echter worden er wel degelijk LED armaturen aangeboden welke een A1 (dutch scape) mogelijk maken, kijk maar naar bakken met een finnex planted armatuur erboven..
 
Ik kan me er wel in vinden in dit artikel.
Prachtige plantenbakken die onder led verlichting staan kan ik op één hand tellen. Ik zal zelfs nog vingers over hebben.

Leds kunnen wel degelijk zorgen voor mooie groei. Dat zeker. Maar 90% van de beschikbare kant en klare led units die op de markt zijn zullen daar niet in slagen.
De enige twee ledunits die zich bewezen hebben in het capabel zijn van deftige plantengroei zijn JMB.nl en daytime.de
Maar beide zijn zoooo duur dat een upgrade van tl naar led nooit terug verdient kan worden.

Hoe graag ik net zoals iedereen zou willen besparen op verlichting, volgens mij is het nog niet mogelijk de investering terug te verdienen.
 
Net gemaakt; kijk even naar mijn fotoalbum laatste bladzijde. Volgens mij een afdoende bewijs dat plantjes het best kunnen doen onder (JBM) ledlicht.
 
Ben al jaren in het bezit van LED verlichting van Kitelight en mag zeggen dat het mij prima bevalt
Een mens vergist zich nog wel eens in een aquarium met LED verlichting
Vaak is de stelling van goh me planten groeien niet meer dus zal ik eens LED verlichting er boven gaan hangen
Was het niet zo dat het een combinatie was van vele omstandigheden.
Zelf ben ik weer overgestapt van Z-Amerikaans naar een planten bak
Ook omdat ik dat toch veel mooier vind
Deze vision 450 van Juwel heb ik voorzien van RGB/SMD LED met de smart WiFi controller waarmee ik
elke licht situatie kan na bootsen.
Hoe laat komt het zonnetje op en hoelaat moet hij onder gaan?
Dat stel ik allemaal zelf samen zodat de mogelijkheden onbeperkt zijn
En nee ik gebruik geen Co2 installatie voor de planten
Gewoon overdreven veel vis er in die voor de natuurlijke CO2 zorgen
En hier en daar een klei bolletje bij de planten om ze een beetje extra kracht te geven
En meer niet
Deze foto is gemaakt nadat de planten en vissen er 5 weken in stonden
Voor meerdere foto's kan je ook eens op mijn eigen site kijken van meer tevreden mensen met LED verlichting

www.aqualed.org
4.jpg
 
Alleen jammer dat Kitelight méér stroom verbruikt dan tl voor dezelfde lichtoutput en ze op hun website heel onrealistische specificaties aangeven zoals 500 lumen per watt en meer voor SMD5050 ledjes...

Een schoolvoorbeeld van boerenbedrog.
Het feit dat het je lukt zonder co2 geeft maar aan hoe zwak de leds zijn.
Maar het toont ook aan dat less soms more betekent zoals ik al vaak gezegd heb :)
btw, geen enkele foto op die website kan me overtuigen van de kwaliteit van de verlichting.
 
Dus 6788 lumen met een verbruik van 12.96 watt klinkt realistisch voor je?

Ze lullen uit hun nek.
Ook de mildere 110 lumen per watt zal je nooit halen met die SMD5050. Je zal al héééél blij mogen zijn met 70 lumen per watt.
Dus eerder 880 lumen op dat balkje van 92cm/54leds/12.96watt
 
voor mij is deze discussie niet van waarden als er niet gerekend kan worden en de fabrieks gegevens niet
overtuigend over komen.
Wat raar dat ieder aquarium momenteel wordt voorzien van LED verlichting en een ieder daar gelukkig mee is
Helaas zijn er altijd personen die voor de T5/8 verlichting kiezen
Daar is ook niks mee als daar voor gekozen wordt maar begin dan niet met LUL verhalen
Op deze manier is een discussie niet meer mogelijk en zal ik hier ook niet meer op reageren
Succes verder
 
nou bob, je kan boos gaan doen enzo, maar feit blijft dat het technisch onmogelijk is om meer dan 120 Lm/W uit een 5050 ledje te persen.
en zelfs als je er zoveel lumen uit weet te persen ben je het ledje aan het opbranden en zal hij die beloofde 20.000 uren nooit halen. simpelweg omdat het allemaal te heet word.
hierin heeft @JurgenD gelijk dat je eerder op 70Lm/W zit, simpelweg om de ledjes te sparen...
eigenlijk leveren de ledjes dan nogsteeds 120Lm/W, echter draaien ze niet op 60mA maar op minder om zo de led te sparen

iets exotisch als 6788 lumen met 12,96 watt bestaat niet, dan kom je over de 500 lumen per watt uit...
ff als voorbeeld, de nieuwste generatie bridgelux stoppen bij 156 lumen per watt, simpelweg omdat het momenteel niet mogelijk is een hoger rendament te hebben
 
Laatst bewerkt:
denk zelf dat de discussie niet moet gaan over Lummen en gebruik en kosten.
maar puur kan je een mooie planten bak met led verlichting verkrijgen.
je ziet het al fout gaan bij een hoop als het volgende gedaan wordt (wanneer de TL verlichting werd vervangen door ledverlichting)
helemaal niet vreemd dat planten zich anders gaan gedragen en het slechter gaan doen toch immers ze zijn gewend aan de licht bron sterkte en lichtkleur.
maar als het ven af de opstart gebruikt wordt is het een heel ander verhaal.
led verlichting is immers niet het zelfde als tl verlichting.
helaas wordt dat door de gebruiker en de handel nog niet voldoende onderkend.

groet

jaap
 
Hallo ,
voor mij is het ook allemaal akadabra, lumen , watt per liter en dergelijke ,
de nieuwe techniek is ook vrij kostbaar.
Ik heb nu sinds Mei 2 JMb ledbars op een 325 liter akvastabil draaien , bak ziet er goed uit .
maar ergens heb ik het gevoel dat ik iets mis , vraag niet wat(t)

Ik ben nu verder aan het kijken voor een grotere bak 720 liter en wil er andere (moeilijker) planten in gaan houden,
maar als ik de info lees over deze planten ,krijg ik het gevoel dat LED verlichting hier nog niet aan toe is,
Sommige planten vragen een zeer hoge verlichtings graad , in een aquarium met een waterkolom van 60 cm.
ook de discussie over led of T5 kan ik soms niet helemaal volgen omdat er dan ook weer verwezen wordt naar co2 of voedingsstoffen etc
gr Henk
 
das vaak ook het probleem Henk er gaat iets niet goed in de bak althans dat idee hebben we maar wat :S
vaak wordt er dan door zowel gebruiker als lfs gewezen op de verlichting dit terwijl er ook andere oorzaken zijn.
las bijvoorbeeld een hele mooie ergens op het forum bij de t5 kon ik maar 8 uur het licht laten aan staan anders kreeg ik problemen.
nu ik led heb wel 12 uur zonder problemen.
hier blijkt wel weer uit dat iedere licht bron zijn eigen gebruikshandleiding heeft.

groet

jaap
 
denk zelf dat de discussie niet moet gaan over Lummen en gebruik en kosten.
maar puur kan je een mooie planten bak met led verlichting verkrijgen.
je ziet het al fout gaan bij een hoop als het volgende gedaan wordt (wanneer de TL verlichting werd vervangen door ledverlichting)
helemaal niet vreemd dat planten zich anders gaan gedragen en het slechter gaan doen toch immers ze zijn gewend aan de licht bron sterkte en lichtkleur.
maar als het ven af de opstart gebruikt wordt is het een heel ander verhaal.
led verlichting is immers niet het zelfde als tl verlichting.
helaas wordt dat door de gebruiker en de handel nog niet voldoende onderkend.

groet

jaap

Daar heb je gelijk in. Je zal stroom besparen gelijk hoe. :)
Maar je kon evengoed een paar tl lampen minder gebruiken. Dat had hetzelfde resultaat gekend.
 
Hallo ,
voor mij is het ook allemaal akadabra, lumen , watt per liter en dergelijke ,
de nieuwe techniek is ook vrij kostbaar.
Ik heb nu sinds Mei 2 JMb ledbars op een 325 liter akvastabil draaien , bak ziet er goed uit .
maar ergens heb ik het gevoel dat ik iets mis , vraag niet wat(t)

Ik ben nu verder aan het kijken voor een grotere bak 720 liter en wil er andere (moeilijker) planten in gaan houden,
maar als ik de info lees over deze planten ,krijg ik het gevoel dat LED verlichting hier nog niet aan toe is,
Sommige planten vragen een zeer hoge verlichtings graad , in een aquarium met een waterkolom van 60 cm.
ook de discussie over led of T5 kan ik soms niet helemaal volgen omdat er dan ook weer verwezen wordt naar co2 of voedingsstoffen etc
gr Henk


Eigenlijk is het simpel. Wil je meer licht? Dan zal je een of twee balkjes bij moeten zetten. Dit zal evengoed zijn als bv T5.
Alleen zal je ook merken dat je terug in de buurt van het verbruik van T5 komt ook. Dat is de harde realiteit.
Je hebt gekozen voor JMB. Dat valt mee want ze horen bij de betere led keuze. Maar dat had je zelf ook wel door als je de prijs betaald hebt waarschijnlijk. ;)

Meer licht zal de planten stimuleren om harder te groeien en eventueel te bloeien. Maar daarvoor gaan ze ook meer voeding en co2 vragen. Daarom gaat een sterke verlichting bijna altijd samen met co2 bemesting.
Bij zwakker licht kan het vaak zonder die bemesting omdat planten gewoon veel minder eisen.
Alleen groeien niet alle planten even goed met zwakkere verlichting. Dat is soms wat zoeken.

Ook om dezelfde reden lees je vaak dat mensen hun planten beter groeien onder led.
Zwakker licht, minder vraag naar voeding. Alles gaat wat rustiger.

Less is soms more. ;)
 
Hoi Jurgen , er is een hoop om over na te denken ,
ga eerst maar eens verder werken aan een beplantingsontwerp ,
rekening houdend met licht en voedingbehoefte van de desbetreffende plant,
wat co2 betreft ik heb al een volledig co2 systeem dus dat zit wel goed
gr Henk
 
SMD LED UNIT 92cm/ 54 LED Verbruik 12.96W (0.24W per LED) *
Licht intensiteit; 54 SMD LED x 10Cd= 540Cd x 12.57 Lm= 6788 Lumen *
Licht Efficiëncy meer dan 110Lm/W
 
http://www.rapidtables.com/calc/light/candela-to-lumen-calculator.htm

uitgaande dat je candela waardes kloppen.. kom ik niet verder dan 1700 lumen met een straalhoek van 120 graden..
1696/13=130,45
kom je dus op een maximaal rendament van 130 lumen per watt.. in theorie....

ben wel benieuwd naar de specsheet van de gebruikte leds..

maar hoe dan ook, verlichting/voedingstoffen balans blijft altijd zoeken.
en ongeacht of je een dikke T5/T8 installatie boven je bak hebt hangen of een high-end led systeem, je blijft tegen dezelfde balans aanlopen die je zal moeten vinden.
en volgens mij zei jurgen het ook al, maar er zitten gewoon te grote verschillen in de led kwaliteiten die in omloop zijn en daarmee niet zo uniform als TL verlichting waarmee alles wat complexer word.
 
SMD LED UNIT 92cm/ 54 LED Verbruik 12.96W (0.24W per LED) *
Licht intensiteit; 54 SMD LED x 10Cd= 540Cd x 12.57 Lm= 6788 Lumen *
Licht Efficiëncy meer dan 110Lm/W

En het is net DAT die onmogelijk is.
De beste(lees duurste) leds halen 'amper' 130+ lumen per watt.
En dan spreken we niet over SMD stripjes, maar over moderne powerleds met goeie koeling.

Industrieel zijn er al leds te vinden met meer dan 200 lumen per watt. Maar deze worden heel heet en dienen voorzien te wordne van een zware heatsink. Vaak is de CRI van deze leds ook veel minder gezien er schijnbaar gekozen moet worden tussen hoog rendement of hoge CRI. Beide lijkt voorlopig lastig.

Daarnaast komt Kitelight met Chinese SMD5050 stripjes die je kan krijgen aan 10€ per 5 meter die zogezegd 500 lumen per watt geven.
Zoals reeds gezegd geven die leds in de praktijk slechts 70 lumen per watt. Meestal worden ze gebruikt als decoratieve verlichting.

Goeie leds zijn bv Cree leds, SMD 5630/5730, SMD 2830 of SMD 8520.

Een tabel met de vergelijkende opbrengst van SMD vindt je hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/SMD_LED_Module

Als je deze even door neemt weet je snel dat Kitelight het niet zo nauw neemt met de realiteit als het op specificaties aan komt.
Maar ik begrijp je, het is niet leuk als je ziet dat je in het ootje genomen werd. Dit gebeurt helaas nog veel te vaak.
 
http://www.rapidtables.com/calc/light/candela-to-lumen-calculator.htm

uitgaande dat je candela waardes kloppen.. kom ik niet verder dan 1700 lumen met een straalhoek van 120 graden..
1696/13=130,45
kom je dus op een maximaal rendament van 130 lumen per watt.. in theorie....


De redenering is ook fout van hun.

Lumen is de TOTALE lichtoutput ongeacht de stralingshoek of wat dan ook.
Candela is eerder de lichtsterkte per bepaald deel van de lichtbundel.
Een halogeenspot van 25 watt met een lens van 30° zal meer candela hebben dan dezelfde spot met een lens van bv 120°
Maar de lumenoutput is exact hetzelfde.

Als je bv TL met LED gaat vergelijken zal je zien dat een TL veel lagere candela heeft vanwege het veel grotere oppervlak en stralingshoek dat licht uit straalt. Maar vaak zal de TL toch meer lumen uit stralen bij hetzelfde wattage.
 
Ben al jaren in het bezit van LED verlichting van Kitelight en mag zeggen dat het mij prima bevalt
Een mens vergist zich nog wel eens in een aquarium met LED verlichting
Vaak is de stelling van goh me planten groeien niet meer dus zal ik eens LED verlichting er boven gaan hangen
Was het niet zo dat het een combinatie was van vele omstandigheden.
Zelf ben ik weer overgestapt van Z-Amerikaans naar een planten bak
Ook omdat ik dat toch veel mooier vind
Deze vision 450 van Juwel heb ik voorzien van RGB/SMD LED met de smart WiFi controller waarmee ik
elke licht situatie kan na bootsen.
Hoe laat komt het zonnetje op en hoelaat moet hij onder gaan?
Dat stel ik allemaal zelf samen zodat de mogelijkheden onbeperkt zijn
En nee ik gebruik geen Co2 installatie voor de planten
Gewoon overdreven veel vis er in die voor de natuurlijke CO2 zorgen
En hier en daar een klei bolletje bij de planten om ze een beetje extra kracht te geven
En meer niet
Deze foto is gemaakt nadat de planten en vissen er 5 weken in stonden
Voor meerdere foto's kan je ook eens op mijn eigen site kijken van meer tevreden mensen met LED verlichting

www.aqualed.org
Bekijk bijlage 804
Uit mijn eigen foto's valt op te maken dat ook ik graag plantenbakken zie. Ook deze bak, jouw bak vind ik mooi!
 
denk zelf dat de discussie niet moet gaan over Lummen en gebruik en kosten.
maar puur kan je een mooie planten bak met led verlichting verkrijgen.
je ziet het al fout gaan bij een hoop als het volgende gedaan wordt (wanneer de TL verlichting werd vervangen door ledverlichting)
helemaal niet vreemd dat planten zich anders gaan gedragen en het slechter gaan doen toch immers ze zijn gewend aan de licht bron sterkte en lichtkleur.
maar als het ven af de opstart gebruikt wordt is het een heel ander verhaal.
led verlichting is immers niet het zelfde als tl verlichting.
helaas wordt dat door de gebruiker en de handel nog niet voldoende onderkend.

groet

jaap
Hoewel ik me wel kan vinden in wat je hier stelt past er wel een kanttekening; Wanneer TL wordt vervangen door Led behoeft dit niet ten koste te gaan van planten, we hebben het zelf ooit gedaan. Wel kan het zo zijn dat door veranderde lichtomstandigheden er een tijdelijk dip is.
 
@JurgenD ik denk dat we wat langs mekaar praten, of ik begrijp je niet helemaal goed.
Zoals ik het heb begrepen is candela een bepaalde hoeveelheid licht in een bepaalde bundel dat bepaald de hoeveelheid lumen.

Bij een gelijk blijvende candela en een kleinere stralinghoek is het aantal lumen minder en vice versa
Bij een toenemende hoek neemt ook het totaal aantal lumen toe
 
Hoewel ik me wel kan vinden in wat je hier stelt past er wel een kanttekening; Wanneer TL wordt vervangen door Led behoeft dit niet ten koste te gaan van planten, we hebben het zelf ooit gedaan. Wel kan het zo zijn dat door veranderde lichtomstandigheden er een tijdelijk dip is.
je geeft zelf al aan dat er een dip optreed met andere woorden de plant moet zich instellen op de andere lichtbron
als je vanaf het begin de led toepast heb je hier geen last van en loop je minder risico op problemen al vb algen omdat de planten het tijdelijk minder doen of een voedings-overschot
voordeel van led is wel dat deze makkelijker dimbaar zijn als tl
de opmerking van JurgenD over het uitlaten van 1 balk of tl gaat niet altijd op als de bak maar 1 lichtbalk heeft met gekoppelde tl´s bv sommige juwel bakken hebben dit euvel

groet

jaap
 
Laatst bewerkt:
als je vanaf het beging de led toepast heb je hier geen last van
Makkelijk gesteld, maar ook dat is lang niet altijd het geval.
Denk maar aan de volgende gevallen:
- plantjes die zijn overgenomen van anderen die wel TL hadden
- plantjes die in de kwekerij of winkel TL hadden-
- plantjes die nog emers zijn en sowieso al moeten overschakelen en mogelijk nog meer
en er zijn misschien nog wel meer voorbeelden
 
natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen te benoemen

groet

jaap
 
Zo lang er véél meer TL dan LED gebruikt wordt is daar weinig uitzondering aan.
 
@JurgenD ik denk dat we wat langs mekaar praten, of ik begrijp je niet helemaal goed.
Zoals ik het heb begrepen is candela een bepaalde hoeveelheid licht in een bepaalde bundel dat bepaald de hoeveelheid lumen.

Bij een gelijk blijvende candela en een kleinere stralinghoek is het aantal lumen minder en vice versa
Bij een toenemende hoek neemt ook het totaal aantal lumen toe

Beetje omgekeerd geredeneerd, maar de verhouding klopt wel een beetje.
Al zal de totale lichtoutput niet veranderen omdat je de stralingshoek verandert.
Als de totale lichtstroom(lumen) gelijk blijft, en je vernauwt de stralingshoek, zal het aantal candela stijgen.
Maar het aantal lumen zal niet veranderen omdat je de hoek verandert. Het aantal candela wel.

Gezien de zoveel verschillende stralingshoeken in de verlichtingen is het zeer lastig in candela te gaan vergelijken. De totale lichtoutput is beter om te vergelijken. Deze gaat trouwens bijna gelijk op met PAR en LUX. Al zijn deze laaste twee op het te beschijnen oppervlak gemeten en niet op de lichtbron. ;)
 
je geeft zelf al aan dat er een dip optreed met andere woorden de plant moet zich instellen op de andere lichtbron.
groet

jaap

Er zal altijd een hinderpaal zijn als je iets drastisch verandert in het aquarium.
Geef de planten enkele weken tijd en het komt wel in orde. :)
 
Zo lang er véél meer TL dan LED gebruikt wordt is daar weinig uitzondering aan.

In kwekerijen zijn ze trouwens voornamelijk gekweekt in daglicht.
Bij nieuwe planten is het aanpassen naar de lichtbron wel de minste zorg van die dingen.
Denk aan de pH, type chelaten, hardheid, bodem,... Licht is maar een detail.
 
nou detail zonder licht geen leven toch
omdat nu een detail te noemen hmm

groet

jaap
 
Het verschil in licht is een detail in verhouding met de andere factoren.
 

Terug
Bovenaan