“Ledverlichting” De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria.


vandaar de discussie van een aantal forum gebruikers over lumen en watt zeker.
als het maar een detail is kan die ook wel gestopt worden lijkt me.

mij is geleerd door licht gaan planten groeien en komt de hele voedingenketen op gang en de vraag daar aan.
verander de licht bron en ook deze keten veranderd.

groet

jaap
 
Goele leds of TL is idd maar een detail.
Zolang het hele spectrum gedekt is komt het niet zo nauw. Ook de hoeveelheid licht zal niet echt zoooo hard uit maken zolang je geen extremen gaat opzoeken.

Wat wel een rol speelt is dat veel mensen massas geld in leds investeren omdat ze denken dit terug te verdienen. En laat net DAT zo moelijk zijn.
Je kan idd minder watt gaan verlichten. Maar dat kan je ook door een TL minder te gebruiken. Dan bespaar je hetzelfde zonder te investeren.

Ga je naar goedkope leds wordt het rendement héél slecht en ga je vaak meer watt aan leds nodig hebben om hetzelfde resultaat te halen.
Maar in grote trekken? Planten wennen aan de situatie. Of het nu veel of weinig licht is. De grootste zorg is dat het kleurenspectrum gedekt is in de juiste verhoudingen. Maar het komt echt niet op een watt meer of minder. De plant gaat enkel iets meer/minder voeding verbruiken en wat sneller groeien.

Dat is dan ook zowat de enige echte evolutie die er door led gekomen is.
Nieuwe bakken met led worden verkocht met veel minder licht dan wat ze voorheen hadden met T5.

Vroeger hadden bakken bv 4x T8, daarna ging de standaard naar 4x T5. Wat een stijging mee brengt in het totaal licht van 50%!!
Nu is de evolutie naar led gegaan met veel minder watt. Soms zelfs minder dan T8. En gezien het verschil in opbrengst per watt slechts 10-15% is met T8 en T5 in het beste geval zal dit resulteren in een pak minder licht dan met T5. Vaak ongeveer op het niveau(incl. verbruik) met T8

We zijn dus terug van waar we komen, weliswaar met andere/duurdere technologie.

Maar de meeste mensen zit het zooo ingeprent dat led zuinig is dat je ze niet meer kan vertellen dat niet alle led zuinig zijn.
Led is altijd zuiniger dan een gloeilamp of een halogeen. Maar heel vaak niet zuiniger dan een TL lamp met reflector.
En als ze toch zuiniger zijn is het meestal 10-15% waardoor de stroombesparing slechts 5€ per maand of daarrond zal zijn.
Enfin als je weet dat je bv 400€ moet investeren kan je ook makkelijk rekenen hoe lang je er over doet om het terug te winnen.
Vaak zullen de leds eerder stuk zijn.
 
Stel nu eens dat het niet gaat om de besparing welke men wil behalen, maar gewoon om een mooie bak te kunnen maken, die voldoet aan de wensen. Dan zijn er diverse voordelen aan LEDS te koppelen, die bij een TL moeilijk tot niet haalbaar zijn. Dus uit dat oogpunt is er heel veel positief voor LED te noemen en bedenken. Tsja, dat de hobby geld kost en vooral nog niet met de huidige techniek naar een energie neutraal niveau gebracht kan worden, dat is een feit dat iedereen accepteerd denk ik.

Dat de TS aangeeft het moeilijk te vinden om de voordelen van LED tov TL te benoemen kan ik volgen, omdat er zo'n grote brei aan mogelijkheden is.

Wat ik bijzonder vind is dat de TS voor spreekt over de gevolgen voor een goede plantenbak en helemaal niet zich richt op besparingen en dat soort zaken. Heel veel posts worden hier juist wel op toegespitst. Blijkbaar is dit voor sommige een heet hangijzer, terwijl het toch gaat om mooie plantjes, als gevolg van licht boven de bak, ongeacht welke en wat dat aan geld kost.........?

Tuurlijk willen we graag goedkoop uit zijn, wij blijven nederlanders..... (voor de hollanders) Maar de planten freak kijkt daar denk ik nauwelijks naar, die heeft een ander doel voor ogen. Waarom niet dit doel gebruiken als basis, zou toch een hele andere discussie met zich meebrengen, waar uiteindelijk inhoudelijk we veel meer aan zouden hebben, of niet?
 
De vraag of een mooie plantenbak ook met ledtechnologie kan valt niet te betwisten. Het kan wel degelijk. Alleen zijn 'goeie' leds dun bezaaid op de markt. 90% is gebaseerd op goedkope SMD strips om snel op de hypetrein te springen en een graantje mee te pikken.

In de zeeaquaristiek merk je dat er wel al goeie ledunits te vinden zijn. Daar is de besparingsmarge ook veel groter omdat ze daar dienen om HQI te vervangen, niet TL.
 
Aanleiding voor deze discussie was het schrijven van Willem v. Wezel. Hij stelt ondermeer:

"Maar ik heb het idee dat een planten freak zoals ik in het duister gaat tasten wanneer hij of zij alle planten in optimale conditie wil krijgen onder led. Hoeveel leds? Welke kleur led? Veel wit, weinig rood of net andersom. Hoeveel watt heb ik nodig? voor mijn bak van 60 cm hoog enz enz.".

Hij heeft dus dit idee maar weet het kennelijk niet. Welnu naast mijzelf zijn er toch wel een flink aantal mensen dit wél weten dat een prachtige plantenbak wel degelijk tot de mogelijkheden behoort bij gebruik van led verlichting.
 
Interessante discussie dit!
Persoonlijk vind ik de juiste keuze op vlak van verlichting één van de moeilijkste aspecten van de hobby. Ik ben van plan een nieuwe bak op te starten met veel ("veeleisende") planten. Het plan is te beginnen met een kale bak en dus een aparte licht unit aan te schaffen maar door het overaanbod aan keuze qua verlichting raak ik snel het spoor bijster..

In de eerste plaats twijfel ik tussen led of TL (en dan beter T5 of toch T8?) en daarnaast is er ook de vraag dimbaar of niet. Het grote aantal verschillende merken helpt ook niet echt natuurlijk..
Komt nog bovenop dat sommige units (vooral led, maar ook sommige merken TL) verschrikkelijk duur zijn…
Andere zijn democratischer van prijs maar als je dan -zoals blijkt uit dit topic- het risico loopt om slechte kwaliteit te kopen is goedkoop blijkbaar niet aan te raden.
Als leek op vlak (led) licht-technologie is het bijna onmogelijk om een doordachte keuze te maken vind ik.


@JurgenD : Wat is jouw mening over bvb. de units van Giesemann (Pulzar), te vinden op oa. onderstaande site:
http://stefsaquasupply.be/giesemann/1640-giesemann-pulsar-led.html
Er is de gewone uitvoering en ook de HO uitvoering maar door de weinige kennis ter zake valt het me moeilijk een beoordeling te maken.
Ik vraag me af in hoeverre dit betere/gelijkaardige resultaten geeft dan een TL. Heb je met dergelijke units genoeg om een volledige bak te belichten of moet je in praktijk twee zulke balken hebben? Concreet: hoe breed mag je bak zijn per unit? (de units zijn zo smal, vandaar de vraag)

Ik dacht na veel zoeken dat het dan beter was een TL unit te kiezen maar ook hier is de keuze niet makkelijk heb ik al gemerkt...
Kan jij eventueel een voorbeeld geven van (betaalbare) geschikte verlichtingsunits? Wat zou je bvb zelf kiezen mocht je een volledig nieuwe start maken?

Sorry voor de vele vragen hoor, aangezien ik merk dat je wel kennis ter zake hebt was je een easy victim dus voel je zeker niet verplicht (op alles) te antwoorden ;)


Edit: @benvo : je post kwam terwijl ik aan het typen was.. Bij jou werkt je verlichting blijkbaar naar behoren gezien je bak! Kan je eventueel een link posten van de balk die jij gebruikt? Ik heb begrepen dat dit een JMB balk is maar welke exact?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach voor een klein detail, vind ik dat we hier al heel veel woorden spenderen.

Verlichting heeft eigenlijk als hoofdtaak een mooi aquarium te tonen. Dus welke kleur, is aan de aanschouwer.

Planten groeien het beste onder zogenaamde assimilatie verlichting. Dat mooie gele licht boven kassen.

Maar ja, aangezien dat geen porem is om naar te kijken, zullen we al concessies moeten gaan doen.

Als we toch al concessies gaan doen, kunnen we de boel ook omdraaien.

Jaren was de tendens. Meer. Meeer. Meeeeeeer, en nog meer.

Wat hebben we nu. Een bak licht, die savonds je huiskamer verlicht.
Een kast vol poeders voor de planten. Ja poeders. De verdunde voedingen zijn niet meer toerijkend.
CO2 halen we bij de brandweer, of de drankhandel. Zoveeel hebben we nodig.

Dus die tendens kan onderbroken worden, door wat meer naar het milieu te kijken. En een energie efficiente verlichting te gebruiken. Misschien iets minder licht dan T5, maar nog altijd meer dan T8.

En op die mannier kun je zeker een mooie plantenbak verkrijgen. Met minder voeding, minder CO2.

En als u dit wilt weerleggen, dan zegt u ook. Dat er 20 jaar geleden geen plantenbakken bestonden die nbat waardig zijn.

Dus het is eigenlijk meer wat de gebruiker wil. En het gras bij de buren is nou eenmaal groener.
En we moeten onze buur dus ook altijd maar overtreffen. Meeer, meer, meer.

Dit is even wat ik erover kwijt wil. Aangezien dit toch een eindeloze discussie blijft. Met cijfertjes, metetjes en getallen.
Maar we kijken, met onze kijkertjes. En die zijn subjectief.
 
ga er even op inhaken Marcel ben het helemaal met je eens wat je schrijft
en over het meer verhaal qua licht
houd Buiten je planten alsjeblieft ook eens rekening met je vissen want och wat zijn we bezig met lumen en licht opbrengst en weet ik niet wat allemaal
maar aan de vissen wordt nauwelijks gedacht lijkt het wel
ook qua toevoegen van alle randde middelen voor de plantjes ook daar mis ik het vis verhaal vaak

groet

jaap
 
@Honeybadger , er is toevallig iemand hier op het forum die de geisemann lamp in gebruik heeft.

http://www.aquaforum.nl/threads/steigerhout-meubel-nieuwe-bak-160x50x60-led-verlichting.82492/

Mijn bescheiden mening mbt led: je kan beter teveel hebben en moeten dimmen dan erachter komen dat je tekort hebt en extra bij moet kopen

Thanks! Toevallig had ik hem net ontdekt door te zoeken op Geisemann in het forum ;) Als ik het goed zie is het wel vrij recent dus nog wat vroeg voor een review misschien, alleszins bedankt!
En uit je bescheiden mening maak ik op dat je bij led toch wat meer geld kwijt bent dan bij een basic TL unit eer je zeker bent over de kwaliteit?
Ik blijf nog wat zoeken en twijfelen voorlopig,

@biljoenblik : ik snap je punt hé en zoals je zegt was het 20 jaar geleden zeker niet onmogelijk om een topbak te hebben.
Het verschil met vroeger is dan misschien eerder dat er nu veel meer mogelijkheden zijn en dat je als liefhebber wat meer keuzes hebt.
Keuzes die vooral impact hebben op de groeisnelheid inderdaad. Een bak wordt niet automatisch mooier omdat je CO2 toevoegt of veel voeding geeft, het blijft aan jezelf om de kwaliteit in inrichting, een goede balans en goede groei te bereiken.

Ik wil met de komende bak effectief CO2 toevoegen, vrij veel licht gebruiken, volgens EI bemesten enzoverder. Niet omdat ik denk dat het niet zonder kan maar wel omdat ik denk dat de bak en de planten die ik op het oog heb sneller zullen gaan met al deze toevoegingen. Ik wil niet beweren dat dit essentieel is voor succes, maar een bodem bedekken met HC bvb zal toch sneller gaan onder zulke omstandigheden denk ik.
Ik vind het vooral leuk om in elke bak een ander doel te hebben en in deze bak wil ik effectief dat het wat sneller gaat dan in mijn andere bakjes, louter voor de variatie en het plezier van het snoeien en tuinieren.
En echt niet om beter te zijn of meer te hebben dan de buren hoor, zij hebben trouwens geen aquaria :D


@Jaap: in de bak en de beplanting die ik voor ogen heb zal ik waarschijnlijk geen visjes houden, heb al teveel 'aquascapes' gezien waar de visjes continu samenscholen rond de bodem of een eenzame steen, lijkt me ook niet leuk dus als ik een bak zou hebben die niet geschikt lijkt dan komen er geen vissen ;)
 
was niet bedoelt voor jouw post maar meer algemeen bedoelt hoor
maar ben wel blij dat je er blijk van geeft ook aan de vissen te denken kom soms dingen tegen waarbij ik denk och arme vissen
vandaar mijn betoog

groet
jaap
 
was niet bedoelt voor jouw post maar meer algemeen bedoelt hoor
maar ben wel blij dat je er blijk van geeft ook aan de vissen te denken kom soms dingen tegen waarbij ik denk och arme vissen
vandaar mijn betoog

groet
jaap

Volledig mee eens! Soms kom je echt mooie scapes tegen die duidelijk ongeschikt zijn om vissen in te houden (door bvb alleen bodembedekkers, geen schuilplaatsen in combinatie met veel licht… Ik merk dat wanneer ik in dergelijke bakken een of ander visje of een schooltje vissen zie, duidelijk met stress door het licht en de layout is de charme zeer snel weg voor mij…
Soit, ik heb eigenlijk regelmatig hetzelfde gevoel bij overbevolkte bakken of bakken met duidelijk foute vissen.

Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en voorkeur maar sommige bakken hebben een bestand of layout waaraan je dadelijk merkt dat de eigenaar eerder egoistisch dacht tijdens het vullen en weinig tot geen rekening heeft gehouden met de vereisten voor de vissen.
Zo'n bakken maken me eerder ongelukkig en vind ik allesbehalve "chill"… Ik heb het nogal voor de harmonie en rust in mijn bakken namelijk
;)
 
Interessante discussie dit!
Persoonlijk vind ik de juiste keuze op vlak van verlichting één van de moeilijkste aspecten van de hobby. Ik ben van plan een nieuwe bak op te starten met veel ("veeleisende") planten. Het plan is te beginnen met een kale bak en dus een aparte licht unit aan te schaffen maar door het overaanbod aan keuze qua verlichting raak ik snel het spoor bijster..

In de eerste plaats twijfel ik tussen led of TL (en dan beter T5 of toch T8?) en daarnaast is er ook de vraag dimbaar of niet. Het grote aantal verschillende merken helpt ook niet echt natuurlijk..
Komt nog bovenop dat sommige units (vooral led, maar ook sommige merken TL) verschrikkelijk duur zijn…
Andere zijn democratischer van prijs maar als je dan -zoals blijkt uit dit topic- het risico loopt om slechte kwaliteit te kopen is goedkoop blijkbaar niet aan te raden.
Als leek op vlak (led) licht-technologie is het bijna onmogelijk om een doordachte keuze te maken vind ik.


@JurgenD : Wat is jouw mening over bvb. de units van Giesemann (Pulzar), te vinden op oa. onderstaande site:
http://stefsaquasupply.be/giesemann/1640-giesemann-pulsar-led.html
Er is de gewone uitvoering en ook de HO uitvoering maar door de weinige kennis ter zake valt het me moeilijk een beoordeling te maken.
Ik vraag me af in hoeverre dit betere/gelijkaardige resultaten geeft dan een TL. Heb je met dergelijke units genoeg om een volledige bak te belichten of moet je in praktijk twee zulke balken hebben? Concreet: hoe breed mag je bak zijn per unit? (de units zijn zo smal, vandaar de vraag)

Ik dacht na veel zoeken dat het dan beter was een TL unit te kiezen maar ook hier is de keuze niet makkelijk heb ik al gemerkt...
Kan jij eventueel een voorbeeld geven van (betaalbare) geschikte verlichtingsunits? Wat zou je bvb zelf kiezen mocht je een volledig nieuwe start maken?

Sorry voor de vele vragen hoor, aangezien ik merk dat je wel kennis ter zake hebt was je een easy victim dus voel je zeker niet verplicht (op alles) te antwoorden ;)


Edit: @benvo : je post kwam terwijl ik aan het typen was.. Bij jou werkt je verlichting blijkbaar naar behoren gezien je bak! Kan je eventueel een link posten van de balk die jij gebruikt? Ik heb begrepen dat dit een JMB balk is maar welke exact?
In mijn fotoalbum; even bladeren. Kom je alle gegevens tegen, ook de gebruikte balken.
 
Ach voor een klein detail, vind ik dat we hier al heel veel woorden spenderen.

Verlichting heeft eigenlijk als hoofdtaak een mooi aquarium te tonen. Dus welke kleur, is aan de aanschouwer.

Planten groeien het beste onder zogenaamde assimilatie verlichting. Dat mooie gele licht boven kassen.

Maar ja, aangezien dat geen porem is om naar te kijken, zullen we al concessies moeten gaan doen.

Als we toch al concessies gaan doen, kunnen we de boel ook omdraaien.

Jaren was de tendens. Meer. Meeer. Meeeeeeer, en nog meer.

Wat hebben we nu. Een bak licht, die savonds je huiskamer verlicht.
Een kast vol poeders voor de planten. Ja poeders. De verdunde voedingen zijn niet meer toerijkend.
CO2 halen we bij de brandweer, of de drankhandel. Zoveeel hebben we nodig.

Dus die tendens kan onderbroken worden, door wat meer naar het milieu te kijken. En een energie efficiente verlichting te gebruiken. Misschien iets minder licht dan T5, maar nog altijd meer dan T8.

En op die mannier kun je zeker een mooie plantenbak verkrijgen. Met minder voeding, minder CO2.

En als u dit wilt weerleggen, dan zegt u ook. Dat er 20 jaar geleden geen plantenbakken bestonden die nbat waardig zijn.

Dus het is eigenlijk meer wat de gebruiker wil. En het gras bij de buren is nou eenmaal groener.
En we moeten onze buur dus ook altijd maar overtreffen. Meeer, meer, meer.

Dit is even wat ik erover kwijt wil. Aangezien dit toch een eindeloze discussie blijft. Met cijfertjes, metetjes en getallen.
Maar we kijken, met onze kijkertjes. En die zijn subjectief.


Ook een aanvulling hierop:

Vroeger, opa vertelt uit eigenwerk...;), zo'n 40 jaar geleden hadden wij ook een bak. Zonder CO2 en zonder veel verlichting mogelijkheden. De bemestingsmethodes waren, voor zover bekend, t.o.v. de huidige tijd beperkt.

We deden ons best en hadden, zo vonden wij, een redelijk uitziende bak. Maar... er was een belangrijke beperking. Het planten aanbod én de mogelijkheid om deze gedurende langere tijd gezond te houden waren duidelijk minder. Vaak kon je uitsluitend kiezen uit duidelijke waterplanten en moerasplanten die het ook in de natuur wat beter deden onder water.
 
Wij hadden vroeger een aquarium met gloeilampen en stopverf in metalen frame. Wel menieen ivm roest.
Wat we nu vergeten is wel dat een led veel effectiever zijn licht bundelt dan een TLbuis. Reflectoren zijn ook niet nodig. Dat scheelt weer een behoorlijke slok.
Verder moeten TL buizen na een tijdje vervangen worden ivm verminderde rendement. Ze zeggen na een jaar al?
Dus effectiviteit per watt is een theoretische waarde.
In zeewateraquariawereld worden vaak ledverlichting gebruikt. Daar zijn prachtige resultaten van te zien. Maar dat heeft zijn prijs natuurlijk. Kwaliteit kost nu eenmaal geld en het is ieder voor zich natuurlijk. Tlbuis biedt veel voor zijn geld. Maar ieder jaar nieuwe buizen?
Ik heb eigenlijk geen recht van spreken, heb een malawibak, zonder planten dus. Met goedkope strips erboven. Lol
 
TL buizen gaan veel langer mee dan 1 jaar.
Dan men zegt na 1 jaar vervangen is als winkelier wel lekker, maar qua lichtopbrengst is dit zeker niet nodig.

Gisteren ook nog een gesprek gevoerd over Led verlichting.
Iemand die ik ken zit al zijn hele werk leven in de verlichting en gelooft niet dat je met minder stroom dan bij tl dezelfde lichtopbrengst NIET kunt halen.
Let wel (voor een aantrekkelijke prijs) Echter heb ik al vele topics gelezen.
Als ik JurgenD moet geloven, dan is dat echt niet het geval.
Je kan zo'n (goede) led installatie immers nooit terug verdienen.
Voor dezelfde lichtopbrengst die je met led wil gaan halen is immers hetzelfde aantal wattage nodig.
 
Iemand die ik ken zit al zijn hele werk leven in de verlichting en gelooft niet dat je met minder stroom dan bij tl dezelfde lichtopbrengst NIET kunt halen.
dus het is wel haalbaar?

Je kan zo'n (goede) led installatie immers nooit terug verdienen.
Voor dezelfde lichtopbrengst die je met led wil gaan halen is immers hetzelfde aantal wattage nodig.
ben ik niet met je eens.
T5-HE 14W heeft een Lm/W verhouding van 86 Lm/W bron
T5-HO 24W heeft een Lm/W verhouding van 71 Lm/W bron
bovenstaande lampen heb ik genomen omdat ze dezelfde lengte hebben.

bridgelux leds hebben een efficiente beginnend bij 100Lm/W (decor, H, OLM en BXRA3 uitgesloten) bron

mijn huidige verlichting heeft een efficientie van 130 Lm/W (gen6 vero 18), hier komen de huide stripjes en balkjes die nu standaard te kopen zijn niet bij in de buurt..
alles uit amerika laten komen en zelf samenbouwen heeft mij €1393,2 gekost, JMB zou mij €1468,6 (8x3w 90cm balken) gaan kosten, HVP heeft niet genoeg vermogen om een plantenbak van 70cm diep goed te belichten.
 
Eens met bovenstaande.
Je kan dus zoals diegene die ik ken WEL het aantal lumen per watt halen.
Maar wat kost het dan voor een licht installatie ten opzichte van TL verlichting?
Eer dat je dat terug verdient hebt.....
 
Geen idee, en het is/was mij ook niet te doen om een goedkopere licht oplossing te verwezelijken dan TL.
Daarentegen verbruik ik nu 400w ongeveer aan led op een bak van 200x70x70 vol met planten, weet niet of je dat ook met tl red..
 
Ik denk niet dat het moet gaan om terugverdienen maar misschien meer om wat je zelf wilt en kunt besteden.
LED geeft wel gemak, het is altijd dimbaar, je kunt kleuren makkelijker aanpassen, het gaat langer mee, etc.
TL blijft voorlopig wel goedkoper in aanschaf, maar LED is net wat flexibeler qua installatie denk ik.
Het zal denk ik wel even duren voordat de luxere LED oplossingen voor dezelfde prijs als TL in de schappen liggen, en daarmee denk ik dat het nog wel een aardige tijd zal duren voor de meeste mensen over gaan naar LED.
Ik wil het zelf erg graag, maar de prijzen die ik hier af en toe voorbij zie komen liggen hoger dan mijn aquarium, inrichting en vissenbestand bij elkaar. Dus tsja...
 
mijn huidige verlichting heeft een efficientie van 130 Lm/W (gen6 vero 18), hier komen de huide stripjes en balkjes die nu standaard te kopen zijn niet bij in de buurt..
alles uit amerika laten komen en zelf samenbouwen heeft mij €1393,2 gekost, JMB zou mij €1468,6 (8x3w 90cm balken) gaan kosten, HVP heeft niet genoeg vermogen om een plantenbak van 70cm diep goed te belichten.[/QUOTE]

Dat was dan zeker met vier controllers er bij en wat extra kabels want enkel 8x3watt 90cm balken horen 1119,6 te kosten.(1x 90 cm balk van 3 w kost 139,95) bij jmb of heb ik het verkeerd.
 
mijn huidige verlichting heeft een efficientie van 130 Lm/W (gen6 vero 18), hier komen de huide stripjes en balkjes die nu standaard te kopen zijn niet bij in de buurt..
alles uit amerika laten komen en zelf samenbouwen heeft mij €1393,2 gekost, JMB zou mij €1468,6 (8x3w 90cm balken) gaan kosten, HVP heeft niet genoeg vermogen om een plantenbak van 70cm diep goed te belichten.

Dat was dan zeker met vier controllers er bij en wat extra kabels want enkel 8x3watt 90cm balken horen 1119,6 te kosten.(1x 90 cm balk van 3 w kost 139,95) bij jmb of heb ik het verkeerd.[/QUOTE]
dit was met een 12v voeding dacht 400w maar weet het vermogen niet meer zeker
controller is in geen van beide berekeningen mee genomen
 
SMD LED UNIT 92cm/ 54 LED Verbruik 12.96W (0.24W per LED) *
Licht intensiteit; 54 SMD LED x 10Cd= 540Cd x 12.57 Lm= 6788 Lumen *
Licht Efficiëncy meer dan 110Lm/W

Heb het type 5050 gemeten en die geven een zeer lage waarde van 1600 Lux op 10 cm afstand..

Terwijl een nieuwer balkje wat ik china koop voor 5 euro al 2430 Lux kan generen..

En zoals jurgen al aangaf klopt hun rekenmethode ook niet..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gek eigenlijk, zodra er een discussie op gang komt over TL vs Led er meteen meetlatten een andere meetapparatuur van stal gehaald wordt. Dit terwijl dit toch niet de eerste insteek van de oorspronkelijke Ts was. Er kan een mooi resultaat gehaald worden met:....juist, zowel TL als LED! Dat led aquaria bakken zijn die een landelijke keuring niet zouden halen, zoals de Ts beweerd, lijkt me onzin. Naar mijn mening, ik zag er al heel wat, kunnen beide verlichting soorten, mits van vergelijkbare kwaliteit, beslist op een zelfde hoogte meedraaien.
 
Ben het met @benvo eens, kijk maar eens op plantedtank.net naar "dutch scape" aquaria
 
@benvo .. Waarom is het gek .. Iedereen die in winkel een vrij dure LED buis wil kopen kijkt toch ook naar de hoeveelheid licht die z'n buis zou kunnen generen..
En een keurmeester die een LED bak moet keuren, kan op dezelfde manier bepalen of de lage voorgrondplanten ook genoeg licht krijgen..


Het probleem is alleen dat men in een winkel nooit zal vertellen dat water een sterk dempende werking heeft op licht vanwege de hoge dichtheid..
 
@benvo .. Waarom is het gek .. Iedereen die in winkel een vrij dure LED buis wil kopen kijkt toch ook naar de hoeveelheid licht die z'n buis zou kunnen generen..
En een keurmeester die een LED bak moet keuren, kan op dezelfde manier bepalen of de lage voorgrondplanten ook genoeg licht krijgen..


Het probleem is alleen dat men in een winkel nooit zal vertellen dat water een sterk dempende werking heeft op licht vanwege de hoge dichtheid..
Natuurlijk is het zo dat wanneer men iets aanschaft dat men wil weten van de hoed en de rand. Dát vind ik dan ook niet gek. Het is raar dat in een discussie voor en tegens dat (te(?)) vaak als alleen argument wordt aangevoerd en dus als reden waarom iets beter zou zijn. Denkelijk hebben, zowel TL als led, hun voor en tegens, wat belangrijk is bepaald de koper/eigenaar.
 
Wat mij opvalt is dat er werkelijk niemand is die gewoon eens de ouderwetse lichtmeter van stal haalt en die gewoon in zijn bak het aantal LUX en de Kelvinsterkte ( kleurtemperatuur) laat meten. Zijn we meteen van de discussie van welles/ nietes af.

Er is immers voor een goede plantengroei een bepaalde lichtstroom ( =lumen) nodig, met DAARNAAST ook nog eens een bepaalde kleurtemperatuur, immers Licht met een laag K-getal bevordert de lengte groei en Licht met een hoog K getal zorgt juist voor gedrongen groei. Bij TL verlichting is 50 cm zo ongeveer het maximum aan waterdiepte dat overbrugd kan worden om op de bodem nog een aanvaardbare hoeveelheid groeilicht te hebben.

Ik vind helaas geen gegevens hoe dat gesteld is met Leds, laat staan dat er tabellen te vinden zijn, waarin de diverse Leds en andere verlichtingsvormen met elkaar op rationale gronden worden vergeleken.

Zo blijven de discussies vaak hangen in een welles/nietes sfeer en dat is erg jammer. Beter zou het zijn als gebruikers hier op forum van alle vormen van verlichting eens aangaven via een gerichte vragenlijst, welke resultaten zij behalen en op welke termijn. Daar hebben we allemaal wat aan!
 
Beter zou het zijn als gebruikers hier op forum van alle vormen van verlichting eens aangaven via een gerichte vragenlijst, welke resultaten zij behalen en op welke termijn. Daar hebben we allemaal wat aan!
Natuurlijk, maar wie gaat de aanzet hiertoe geven?
 
Zo een vragenlijst is op zich een goed idee, mits alle verdere omstandigheden gelijk zouden zijn.

Plantengroei is niet alleen afhankelijk van licht, maar ook van voeding, bodemsoort, waterwaarden, watertemperatuur, stroming en zelfs bewoners.
 
ff snel gemeten met de front camera van me iphone, in een waterdichte hoes op 70CM van me lampen.
ik meet over de gehele bodem 300-400 LUX
spectrum is weer gegeven in bijgevoegde grafiek

led.png
 
Wat mij opvalt is dat er werkelijk niemand is die gewoon eens de ouderwetse lichtmeter van stal haalt en die gewoon in zijn bak het aantal LUX en de Kelvinsterkte ( kleurtemperatuur) laat meten. Zijn we meteen van de discussie van welles/ nietes af.

Er is immers voor een goede plantengroei een bepaalde lichtstroom ( =lumen) nodig, met DAARNAAST ook nog eens een bepaalde kleurtemperatuur, immers Licht met een laag K-getal bevordert de lengte groei en Licht met een hoog K getal zorgt juist voor gedrongen groei. Bij TL verlichting is 50 cm zo ongeveer het maximum aan waterdiepte dat overbrugd kan worden om op de bodem nog een aanvaardbare hoeveelheid groeilicht te hebben.

Ik vind helaas geen gegevens hoe dat gesteld is met Leds, laat staan dat er tabellen te vinden zijn, waarin de diverse Leds en andere verlichtingsvormen met elkaar op rationale gronden worden vergeleken.

Zo blijven de discussies vaak hangen in een welles/nietes sfeer en dat is erg jammer. Beter zou het zijn als gebruikers hier op forum van alle vormen van verlichting eens aangaven via een gerichte vragenlijst, welke resultaten zij behalen en op welke termijn. Daar hebben we allemaal wat aan!
Goed, stel we meten dat een bepaalde TL buis meer Lumen licht afgeeft dan een bepaalde led soort. Dan weten we nog niets.... Immers het hangt ook van allerlei overige zaken af welke lichtintensiteit er nodig is. Of welke lichtintensiteit gewenst is. Beter is een subjectief begrip, er zal altijd discussie blijven waarbij allerlei zaken aangehaald kunnen worden, al of niet toepasbaar. De beste meting is nog altijd de eigen ervaring maar het nadeel hiervan is dat die meting altijd achteraf is...
 
Planten zijn levende organismen die op dezelfde factoren op dezelfde manier zullen reageren. Als verlichting, van welke aard dan ook, voldoende groeilicht bevat en ook de juiste kleur (=Kelvingetal), dan zullen planten gewoon gedijen. Als hetzij het een hetzij het ander ontbreekt of te weinig aanwezig is zullen de planten daarop reageren met een groeistop of met een abnormale lengte groei, waarbij de internodiën ( = stukken stengel tussen 2 bladkransen) erg lang zullen zijn en de bladeren op zich bleek en klein. Rode bladeren zullen groen gaan kleuren. Dit is OBJECTIEF meetbaar en is dus helemaal niet subjectief.

Planten zullen dit namelijk altijd doen, onafhankelijk van andere groeifactoren zoals CO2, wel/geen voedingsbodem, of wel geen meststoffen toegevoegd aan het water.
 
.. vind helaas geen gegevens hoe dat gesteld is met Leds, laat staan dat er tabellen te ..

En toch zijn de gegevens van alle betrouwbare merken cq leveranciers terug te vinden als je een beetje gaat zoeken.
Die informatie zou wel kunnen gebruikt worden om een aardige vergelijking te maken tussen LED verlichting onderling.
Helaas weet ik niet of er bepaalde protocollen voor zijn te vinden..

Zelf heb ik een klein overzichtje gemaakt ; http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=41&t=12025
 

Terug
Bovenaan