1.20 M ZuidAmerika van Maapje


Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Berichten
262
Leeftijd
33
Sommige van jullie hebben het al gelezen in het voorstel topic.. maar een paar weken terug mijn eerste echt grote aquarium gehaald van 1.20 x 60 x 50 (nooit groter dan 60 cm gehad). Tweedehands incl oase 600 thermo filter, fluval led lamp en zand. Vandaag samen met mijn man de tijd gevonden om een tempex plaat van 2 cm eronder te leggen en de zwarte poster erachter te plakken.
De lamp gaat opgehangen worden aan het plafond, dat wordt van de week als we het juiste gereedschap geleend hebben van mijn man zijn werk.

Het uiteindelijke doel is richting ZA bestand te gaan.. Tot nu toe vind ik nannostomus, corydoras, en wat cichliden zoals discrossus en laetacara (araguaiae, curviceps, dorsigera) leuke opties :) Ideeën/inzichten welkom!
Kwa planten ook zoveel mogelijk ZA, dus dacht ik aan Hydrocleys nymphoides, echinodorus, Hydrocotyle verticillata..

Al mooi hout gescoord bij vkc, ligt in bad in te wateren maar het drijft nog steeds.. ik ga het maar vast plakken aan de glasbodem denk ik, gewoon met secondelijm lijkt me?

to be continued…

IMG_5691.jpeg
IMG_5695.jpeg
IMG_5531.jpeg
 
Goed begin!
Je stukken hout zijn erg mooi!
 
Misschien lezen er mensen mee die hier iets over weten :) Twijfel nog over de bodem.. onder het zand dacht ik aan lava split om het geheel wat steviger en hoger te maken, goed voor de planten ook schijnt ivm de mineralen die er in zitten..maar zijn die mineralen van invloed op de waterwaardes? Er wordt oa calcium, magnesium etc genoemd..
En kan het wel onder fijn zand of alleen onder soil of grind?
 
Misschien lezen er mensen mee die hier iets over weten :) Twijfel nog over de bodem.. onder het zand dacht ik aan lava split om het geheel wat steviger en hoger te maken, goed voor de planten ook schijnt ivm de mineralen die er in zitten..maar zijn die mineralen van invloed op de waterwaardes? Er wordt oa calcium, magnesium etc genoemd..
En kan het wel onder fijn zand of alleen onder soil of grind?
Ik heb wel gezien dat ze lavasplit onder zand doen, of eventueel eerst in zakken. Als je op Youtube aquascape filmpjes zoekt dan zie je vaak wel hoe ze het doen. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Wel filterzand in een panty gedaan, dat kan ook.
 
Mooie bak! Waarom zou je het hout vastlijmen aan de bodem? Kun je er nooit meer wat mee schuiven of zo. Zou gewoon even wachten tot het blijft staan, je aquarium zal toch moeten indraaien toch?
 
Mooie bak! Waarom zou je het hout vastlijmen aan de bodem? Kun je er nooit meer wat mee schuiven of zo. Zou gewoon even wachten tot het blijft staan, je aquarium zal toch moeten indraaien toch?

Daar heb je gelijk in, alleen ligt het hout al bijna twee maanden in te weken en het drijft echt nog volledig, is talawa hout en we vragen ons af of het überhaupt wel gaat zinken, ja misschien over een half jaar haha..weet niet of dat maandje indraaitijd erbij verschil gaat maken.. nu kan ik nog bij de bodem..
 
Ik zou niet met lavasplit op de bodem werken: je wilt corydoras, die willen redelijk fijn zand en dan komt je lava 'bovendrijven'. Ik heb die fout bij mijn eerste bak gemaakt en je blijft lavasteentjes er tussenuit vissen. Gewoon een zandlaag is verreweg het makkelijkste. Als je de helft van het zand over de bodem hebt uitgespreid, strooi je ongeveer 3 à 4 zakjes lateriet erover en dan de rest van het zand. Dan hebben je planten een begin voor de groei en verder vul je het aan met bodemtabletten (bijv kleikorrels) en waterkolomvoeding.

Om het hout beter te laten zinken kun je er een panty met steen of zand in doen, alles wat boven water uitkomt, kan geen water opzuigen (als je dat niet al gedaan hebt tenminste).

Verder succes en welkom!
 
Daar heb je gelijk in, alleen ligt het hout al bijna twee maanden in te weken en het drijft echt nog volledig, is talawa hout en we vragen ons af of het überhaupt wel gaat zinken, ja misschien over een half jaar haha..weet niet of dat maandje indraaitijd erbij verschil gaat maken.. nu kan ik nog bij de bodem..

Uiteindelijk zal het wel blijven staan, dat van mij duurde ook ruim 2 maand en 1 stuk nog langer. Wat je ook zou kunnen doen is wat zuignapjes aan de bodem bevestigen en daar met stukjes visdraad het hout tijdelijk aan vastbinden. En eens met Lysia, zou ook met 1 bodemtype werken.
 
Ik zou niet met lavasplit op de bodem werken: je wilt corydoras, die willen redelijk fijn zand en dan komt je lava 'bovendrijven'. Ik heb die fout bij mijn eerste bak gemaakt en je blijft lavasteentjes er tussenuit vissen. Gewoon een zandlaag is verreweg het makkelijkste. Als je de helft van het zand over de bodem hebt uitgespreid, strooi je ongeveer 3 à 4 zakjes lateriet erover en dan de rest van het zand. Dan hebben je planten een begin voor de groei en verder vul je het aan met bodemtabletten (bijv kleikorrels) en waterkolomvoeding.

Om het hout beter te laten zinken kun je er een panty met steen of zand in doen, alles wat boven water uitkomt, kan geen water opzuigen (als je dat niet al gedaan hebt tenminste).

Verder succes en welkom!
Bedankt voor je tips! Dat bevestigd mijn gevoel om idd voor alleen zand te gaan, de lateriet zag ik ook voorbijkomen, goed idee!
Ja t hout ligt in bad met stenen erop..zal nog even afwachten
 
Uiteindelijk zal het wel blijven staan, dat van mij duurde ook ruim 2 maand en 1 stuk nog langer. Wat je ook zou kunnen doen is wat zuignapjes aan de bodem bevestigen en daar met stukjes visdraad het hout tijdelijk aan vastbinden. En eens met Lysia, zou ook met 1 bodemtype werken.
Dankje, Dat is ook een idee, en dan het draadje door knippen als het ooit verschoven moet worden. Zou het hout ook op rvs plaatjes kunnen plakken misschien.. ook makkelijk met schuiven
 
Ja of op ten duur de zuignapjes er weer uithalen als het hout zelfstandig blijft staan. Plaatjes eronder kan ook idd 😊
 
Maapje

Als het hout al 2 maanden ligt in te wateren dan is vastlijmen geen optie, nat hout kun je niet vastlijmen.
Gewoon na het vullen van de bak, hup hout erin en afwachten.
 
Maapje

Als het hout al 2 maanden ligt in te wateren dan is vastlijmen geen optie, nat hout kun je niet vastlijmen.
Gewoon na het vullen van de bak, hup hout erin en afwachten.
Sorry zie t nu pas, hmm misschien heb je gelijk, maar ik denk dat we zowiezo voor de zuignapjes optie gaan..
 
Eventueel kun je ook een leisteen aan de onderkant vastmaken met een stukje draad, is net iets betrouwbaarder dan zuignapjes welke na verloop van tijd nog wel eens los willen laten en kun je makkelijk met een laagje zand bedekken en laten zitten.
 
Eventueel kun je ook een leisteen aan de onderkant vastmaken met een stukje draad, is net iets betrouwbaarder dan zuignapjes welke na verloop van tijd nog wel eens los willen laten en kun je makkelijk met een laagje zand bedekken en laten zitten.
Ja ook aan zitten denken om iets van platte stenen te gebruiken, maar ik wil voorkomen dat de waterwaardes door de stenen veranderen.. weet jij of leisteen ph neutraal/kalkvrij is etc?
 
Volgens mij is leisteen neutraal maar je kan het zo testen met wat azijn.
 
Ja ook aan zitten denken om iets van platte stenen te gebruiken, maar ik wil voorkomen dat de waterwaardes door de stenen veranderen.. weet jij of leisteen ph neutraal/kalkvrij is etc?
Ik heb ooit terracotta schotels voor plantenpotten gekocht, daar een gaatje in geboord en het hout erop geschroefd. Zand over de schotels en klaar ermee.
 
Bedankt allemaal voor de tips, dit weekend in ieder geval de lamp ophangen en hopelijk met het hout en zand aan de gang, update volgt!
 
Nou, het zit niet altijd mee, Ik was net zo lekker bezig met het hout inrichten, totdat ik zag dat de achterwand folie van Juwel die we vorig weekend geplakt hebben met dat smerige posterfix spul, totaal niet blijft zitten. De randen krullen terug op. :mad:Beetje jammer. Maar goed nieuwe zelfklevende zwarte raamfolie bij de bouwmarkt gehaald en ik hoop morgen samen met mijn man het te fixen, met het hout en zand verder, en de lamp op te hangen.
 

Bijlagen

  • IMG_0037.jpeg
    IMG_0037.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 73
  • IMG_5774.jpeg
    IMG_5774.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 77
Folie opplakken? Gewoon een sopje maken met wat afwasmiddel en de achterwant goed nat spuiten met het goedje (in een plantenspuit. En dan met een raamwisser en bankpasje oid de folie strak aanbrengen, wel met zn 2en in elk geval.
makkelijker was het om schoolbordverf vd bouwmarkt te nemen en die erop aan te brengen met een verfrollertje.
 
Ja zo gaan we het inderdaad doen met t sopje. Verf had ook gekund inderdaad.. ach ja zodoende leert men
 
Weet iemand of het nodig is het filtermedia te vervangen van de biomaster filter wat ik erbij gekocht heb tweedehands? De losse korrels bedoel ik.. Hel-X heet het geloof ik. ze zijn wat verkleurd, vorige eigenaar had het aquarium en filter 1,5 jaar. Of is het zowiezo beter om keramische f te gebruiken? Ik heb van Sera bio mech staan, zou zowel mechanisch als biologisch filtermateriaal zijn.
 
Bedoel je dit van Oase?

Dan zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld Siporax.
 
Ja die, oké waarom zou je daar voor kiezen?
 
Als je het al hebt, gewoon gebruiken. De aquariumhobby kost al genoeg. De kleur van die dingen maakt niets uit, de bacteriën moeten zich er in nestelen en het zal hen volkomen worst zijn of dat spul wit, zwart of alle kleuren van de regenboog heeft.
 
smerige posterfix spul, totaal niet blijft zitten
Dat had ik ook hier en ik had na het opplakken de randen even met een stukje tape van boven naar beneden vastgeplakt en dan blijft het wel zitten. Ideaal is anders wat.
 
Wat John zegt heb ik ook gedaan aan de randjes, ik gebruik eigenlijk nooit lijm om de achterwand posters te plakken.
 
Na het aanbrengen moet je rondom de randen met tape dichtplakken,
zodat er geen lucht tussenin kan komen.
Hier zit hij er nu een jaar op en zit nog altijd goed.
 
Ik heb van die posterfix gebruikt, hij heeft er 2of 3 jaar opgezeten zonder te lossen. En die achter de Juwel zit er nog steeds op.
 
Als je het al hebt, gewoon gebruiken. De aquariumhobby kost al genoeg. De kleur van die dingen maakt niets uit, de bacteriën moeten zich er in nestelen en het zal hen volkomen worst zijn of dat spul wit, zwart of alle kleuren van de regenboog heeft.
dankjewel zo dacht manlief er ook over :DD
 
Mbt de poster, ik heb het hele aquarium omgewikkeld met vershoudfolie en dat een week laten zitten, ook tape op de randen, nou sorry maar het plakt echt nier. Nu de zwarte raamfolie erachter, het effect is nog niet helemaal perfect hopelijk trekt het nog bij… en anders ben ik echt klaar met de folie haha en gaat er verf op
 
Supermooi zo'n rimmless bak! Ik kijk er ook al een tijdje naar op marktplaats maar ze worden helaas maar zelden aangeboden en al helemaal niet in de buurt.

Benieuwd wat jullie er van gaan maken!
 
Supermooi zo'n rimmless bak! Ik kijk er ook al een tijdje naar op marktplaats maar ze worden helaas maar zelden aangeboden en al helemaal niet in de buurt.

Benieuwd wat jullie er van gaan maken!
Dankjewel! Nee klopt, maar dat is denk ik ook omdat de rimless bakken meer iets van de laatste paar jaren is.. dus nog niet zo heel veel bij mensen thuis. Moet wel zeggen dat ik wel deels plexiglas platen erop ga leggen, nadeel met zo’n open bak is toch het extra vocht in huis
 

Terug
Bovenaan