10 Neon Tetra's ziek, al 5 dood in 3 dagen tijd.


In dat geval verhongeren ze vanzelf..
 
De vissenval heeft niet gewerkt :p
 
Ben vandaag terug geweest bij de Dierenwinkel.

Heb 15 Neon Tetra's gratis mee naar huis gekregen.
Mijn aquariumwater hadden ze getest en was in orde.

Na een 1.5 uur overwennen in een emmer, zitten de Neons in mijn aquarium.
Ze verschuilen zich weer met zijn alleen achter de planten achter in het aquarium gggrrr.

1 Neon mist de boven vin op de staart. (Ik heb net gelezen dat dit weer kan aangroeien) De vis was vrij behoorlijk actief en snel op kleur na het plaatsen in het aquarium.


Oude Neons (die dood zijn)

een aantal heb ik nooit terug kunnen vinden in het aquarium.
Ik lees dat ik niet de enigste hierin ben. Er gaan geruchten dat Neons elkaar ook kunnen consumeren na sterfte, kan iemand dit bevestigen?
 
Je verdwenen visjes kunnen zijn opgegeten of misschien zitten ze in het filter...
Over die staart durf ik niks te zeggen, maar probeer te voorkomen dat er een infectie ontstaat.
Dat je nieuwe neons zich nog verschuilen is volgens mij wel normaal want ze hebben veel stress door de verhuizing. Je aquarium heeft een donkere bodem dus daarmee zouden ze zich goed moeten voelen. Misschien dat ze wat minder schuw worden als je de verlichting dimt met wat drijfplantjes.
 
Het aquarium licht gaat pas om 12 uur smiddags aan. de hele ochtend zie ik ze niet naar voren komen.

Van de 15 nieuwe Neons, Heb ik er vandaag weer 4 dode neons moeten verwijderen uit het aquarium.

In het filter kunnen ze niet komen, daar zijn de openingen te small voor.
Garnalen zitten vaak in een groepje onder het filter te schuilen of zelfs op de zijkanten openingen te grazen van het filter.

Denk dat het zelfde weer gaat gebeuren, 1 voor 1 sterven de Neons.

Ik ga maar eens een druppel test koffer aanschaffen. want ik begrijp op deze manier niet wat er aan de hand is. :( (aan de hand van teststrips) ik heb echt een hoop pech met mijn eerste vissen zeg...
 
Welke vissen heb je verder in je bak en vertonen die ook raar of vreemd gedrag?? Ik dacht dat je nu verder niks hebt toch?? Heeft de winkel je water ook getest?
Ik heb het vermoeden zoals ik al je heb gezegd dat er al een ziekte bij die neons zit.
 
Nee, heb alleen vuurgarnalen en helena anentome slakken.

De winkel heeft mijn Ph waarde elektronisch getest en Nitriet en amoniak.
Was niks mis mee.
Toch beweren ze dat er geen andere klanten waren met dode Neon's, dus ze lagen de schuld bij mij.
 
Dat andere klanten dit niet hebben is prachtig maar jij hebt het wel, en dat is al lullig genoeg. Lekker onbeschoft om de "schuld" bij jou neer te leggen terwijl je hoogstwaarschijnlijk gewoon een partij zieke vissen hebt gekocht.
 
Njah. anyway. Ik verwacht dat de overgebleven gewoon 1 voor 1 zullen sterven.
Ik zal maar weer eens gaan nadenken over welke vis ik wil gaan proberen. Ik ga in ieder geval niet meer naar die zaak toe.
 
Tja anderen hebben geen klachten hoor. Dat is een makkelijk antwoord en natuurlijk zeggen ze dat.
Als je garnalen niet doodgaan ligt het eerder aan de vissen denk ik en net als Sterrekind al zegt heb je denk ik zieke vissen of vissen die heel zwak zijn.
 
Maar of ze nou ziek waren of na overplaatsing zijn geworden, die ziekte zit nu in je bak..
Ik zou voorlopig even geen nieuwe vissies toevoegen.
 
Ga ook niks overhaast kopen ;)
Sowieso moeten de 11 overgebleven Neon's eerst doodgaan :p klink best hard.
Maar je begrijpt me wel.
 
Verstandig om even niks erbij te kopen hoor. De kans is dan erg groot dat die ook besmet raken.
Eerst maar even de Neons aankijken denk ik.
Dat je vuurtjes wel blijven leven vind ik wel een teken aan de wand zeg maar.
 
He wat naar :( Vind het slecht van de winkel om zo'n uitspraak te doen. Je kan niet zomaar oordelen wat de oorzaak is en al helemaal niet als je het aquarium nog nooit gezien hebt.
 
Oke wat krijgen we nu weer.

Zie op onderstaande foto een Neon met een overduidelijke opgezwollen buik.
De vis is erg actief en heeft eetlust.

(Het was niet makkelijk om een foto te maken.. de vissen hebben nu misschien eetlust en zijn beweegelijker (dan voorgaande 10 gestorven Neons), toch blijven ze zich verschuilen)

77izEZRKH_pH0dK8lJpY4EsOgEwBfKmG.jpeg
77izEZRKH_pH0dK8lJpY4EsOgEwBfKmG.jpeg

Iemand die weet wat hij ziet\herkent op de foto?
 
Niemand die uit de foto iets kan opmaken?
 
Heb hier wel eens een neon gehad met een bolle buik. Die kon niet goed meer zwemmen omdat hij naar boven werd getrokken, dus het zou een zwemblaas probleem kunnen zijn. Aan de andere kant heb ik er nu ook een die vrij bol is en daarmee lijkt alles nog goed te gaan. Ik zou dus zijn zwemgedrag in de gaten houden.
 
Bedankt voor je antwoord Merethe,

So far, so good! (ook de bolle neon :p )

11 Neons tot op vandaag nogsteeds in leven!
Ze eten en bewegen goed en vormen zelfs een school in de voorgrond van het aquarium!

ik ben tevreden!
 
Ben blij voor je dat het eindelijk goed gaat :) Als er nou alsnog eentje ziekjes lijkt te worden, probeer die dan direct apart te zetten. En probeer gevarieerd te voeren (met evt. wat vitaminetoevoeging) om hun immuunsysteem wat te verbeteren. Zo is je kans groter dat deze wel oud worden :)
 
Bedankt voor je antwoord Merethe,

So far, so good! (ook de bolle neon :p )

11 Neons tot op vandaag nogsteeds in leven!
Ze eten en bewegen goed en vormen zelfs een school in de voorgrond van het aquarium!

ik ben tevreden!

Het is een beetje aan de late kant maar als jou neons echt tetra ziekte hadden had je dit heel goed kunnen zien

Ik had er 21 met deze ziekte het begon met onrustig zwemmen snachts een aantal kregen witte bulten waar vele bij dachten een bacterie of schimmel kuurtje voor gegeven tijdens de kuur kreeg ik er nog witte stip bij dat uit de bak gekregen waren we een week of 2 verder vissen genezen van de witte stip maar meer hadden witte bulten ze waren wat gegroeid allemaal scheve staart/rug

En de gene die nog niet krom waren gegroeid als je goed keek bij het gedeelte einde rug begin staart zag je met het juiste licht dat hem ook het hetzelfde

Het nadeel met die ziekte is stel de ouders van jou neons zijn drager van de ziekte krijgen hun jong dit ook automatisch


En dat is ook de reden dat ik ben gestopt met het kopen van neons wild kweek gaat slecht bij de mens ook dus de kans dat je zieke koopt is gwn heel groot
 
Het nadeel met die ziekte is stel de ouders van jou neons zijn drager van de ziekte krijgen hun jong dit ook automatisch


En dat is ook de reden dat ik ben gestopt met het kopen van neons wild kweek gaat slecht bij de mens ook dus de kans dat je zieke koopt is gwn heel groot
Ik vraag me af of het per se een doodvonnis is als een neon ermee besmet is. Ik heb er geen goed idee van hoe vaak de betreffende parasiet (Pleistophora hyphessobryconis) precies aantoonbaar is / voorkomt in aquaria; misschien zijn daar wel studies van. Maar het zou me niets verbazen als het min of meer normaal blijkt te zijn om het te hebben circuleren, net zoals de veroorzaker van vis-TB (Mycobacterium sp.) een normaal onderdeel schijnt te zijn van het ecosysteem en ook andere "slechte" bacteriën zich weten te handhaven, zónder dat er vissen als gastheer aan te pas komen. Of dat ze wel in/op de vis zitten, maar in aantallen die het immuunsysteem weet te beperken.

Het is zo dat een neon in de meeste gevallen niet meer beter wordt, als er eenmaal duidelijk sprake is van neonziekte. En dat de vis afmaken in de praktijk het beste is. Maar dan ben je al in een gevorderde fase, waar het een en ander aan vooraf is gegaan. Je ziet heel vaak dat neons het ontwikkelen wanneer ze in een omgeving zitten die niet goed "schoon" is, d.w.z. waar de bacteriecultuur (het filterleven) jong is of te beperkt. Dan kost het hun immuunsysteem te veel "resources" om de in het water zwevende ziekteverwekkers het hoofd te bieden, wat de deur opent voor ziektes als columnaris maar ook neonziekte. Ik vermoed dat als een neon wél die Pleistophora in zijn systeem heeft, maar er op tijd wordt ingegrepen in de leefomstandigheden, het mogelijk moet zijn dat de ziekte niet uitbreidt of zelfs wordt teruggedrongen. Het schijnt wel eens zo te gaan, maar ik heb er geen bewijs voor.

Leuk om eens proberen uit te zoeken. :)
 
Laatst bewerkt:
wat betreft je verdwenen vissen.
ik heb guppen en vuurtjes in mijn bak.
en ruim nooit een dood visje op vuurtjes zijn uitstekende opruimers. binnen een halve dag is een dode gup volledig opgegeten.
 
wat betreft je verdwenen vissen.
ik heb guppen en vuurtjes in mijn bak.
en ruim nooit een dood visje op vuurtjes zijn uitstekende opruimers. binnen een halve dag is een dode gup volledig opgegeten.
Gadver. ;-p

In het geval van neonziekte zou ik dat niet zo snel aanraden, aangezien vissen met het opvreten van een "verziekt" dier direct grote hoeveelheden van die Pleistophora binnenkrijgen. Dé manier om van je bak een ziekenboeg te maken. 🤒
 
Gadver. ;-p

In het geval van neonziekte zou ik dat niet zo snel aanraden, aangezien vissen met het opvreten van een "verziekt" dier direct grote hoeveelheden van die Pleistophora binnenkrijgen. Dé manier om van je bak een ziekenboeg te maken. 🤒
Voor zover mij bekend verlaten parasieten vrijwel direct een lichaam als dat dood is
 
Voor zover mij bekend verlaten parasieten vrijwel direct een lichaam als dat dood is
Wat jij zegt zou kunnen gelden voor bijv. bepaalde wormen die in de darmen zitten. Dat ze eruit komen kruipen of zo als de boel niet meer bevalt.

Het woord "parasiet" is heel breed, en de plek en manier van vestiging of infectie heel verschillend. :) De soort waar het bij neonziekte om gaat, infecteert de vis echt op celniveau. Ze vormen diep in het lichaam (o.a. in de grote spieren) cysten en vermeerderen zich daar als een soort kankergezwellen. Een lompe vergelijking is dat hoor, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ze echt de plaats innemen van het materiaal van de gastheer en daar blijven zitten. Verspreiding vindt vooral plaats via lichaamsmateriaal van de overleden vis.
 
Ik vraag me af of het per se een doodvonnis is als een neon ermee besmet is. Ik heb er geen goed idee van hoe vaak de betreffende parasiet (Pleistophora hyphessobryconis) precies aantoonbaar is / voorkomt in aquaria; misschien zijn daar wel studies van. Maar het zou me niets verbazen als het min of meer normaal blijkt te zijn om het te hebben circuleren, net zoals de veroorzaker van vis-TB (Mycobacterium sp.) een normaal onderdeel schijnt te zijn van het ecosysteem en ook andere "slechte" bacteriën zich weten te handhaven, zónder dat er vissen als gastheer aan te pas komen. Of dat ze wel in/op de vis zitten, maar in aantallen die het immuunsysteem weet te beperken.

Het is zo dat een neon in de meeste gevallen niet meer beter wordt, als er eenmaal duidelijk sprake is van neonziekte. En dat de vis afmaken in de praktijk het beste is. Maar dan ben je al in een gevorderde fase, waar het een en ander aan vooraf is gegaan. Je ziet heel vaak dat neons het ontwikkelen wanneer ze in een omgeving zitten die niet goed "schoon" is, d.w.z. waar de bacteriecultuur (het filterleven) jong is of te beperkt. Dan kost het hun immuunsysteem te veel "resources" om de in het water zwevende ziekteverwekkers het hoofd te bieden, wat de deur opent voor ziektes als columnaris maar ook neonziekte. Ik vermoed dat als een neon wél die Pleistophora in zijn systeem heeft, maar er op tijd wordt ingegrepen in de leefomstandigheden, het mogelijk moet zijn dat de ziekte niet uitbreidt of zelfs wordt teruggedrongen. Het schijnt wel eens zo te gaan, maar ik heb er geen bewijs voor.

Leuk om eens proberen uit te zoeken. :)

Dit zijn de stappen hoe het ging bij de vissen foto 1 het begin foto 2 na klappen van het bultje nu was hij bij die vis 3 a 4 keer zo groot voordat hij klapte als de andere en dan foto 3 is zo goed als tegen het einde

Heb er heel weinig gehad waar dit op het lijf begon maar daar was het bultje als die dan klapte was het gelijk einde verhaal

Nu dachten velen op verschillende forums een aantal dat het bultje of een bacterie/schimmel kom zijn een klein groepje had het over een parasiet hier de vissen voor behandeld later ook nog eens voor witte stip wat uitbrak

Toen een aantal vissen er zo uitzagen brak de wanhoop me uit en kwam ik op deze site terecht na een korte tijd kreeg ik gelijk het antwoord waar ik iets mee kon en waar ik zelf ook al aan dacht omdat ik het op internet veel tegen kwam

Je kan het niet echt goed zien op deze foto's maar als ze er nog goed uitzien kon je bij dat smalle stukje van de rug na de staart met het juiste lichtinval al zien dat er onderhuids dingen aan het vergroeien waren en dan duurde het meestal niet lang voordat je dit zag

Persoonlijk vond ik dit niet echt leuk om te zien omdat ik niks kon doen en die vissen waarschijnlijk een hoop pijn en ellende had kunnen besparen
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221005-141033_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221005-141033_Samsung Internet.jpg
    20.5 KB · Weergaven: 39
  • Screenshot_20221005-140800_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221005-140800_Samsung Internet.jpg
    61.3 KB · Weergaven: 43
  • Screenshot_20221005-140851_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221005-140851_Samsung Internet.jpg
    51.3 KB · Weergaven: 38
garnalen eten dood materiaal zowel plantaardig als dierlijk ik denk dat ze redelijk goed bestand zijn tegen overdracht van ziekte
Als er overdag een vis dood gaat zie ik als ik thuis kom van mijn werk alleen nog een paar stukjes wit vlees en een stukje graat.
het heeft m.i. niet zoveel zin meer om dat er uit te halen.

ik weet nog zo net niet wat beter is.
het aantal guppen in de bak is te veel om te zien dat er eentje mist.
nu leggen een dode er maar kort.
als ze niet worden opgeruimd kan het zijn dat je ze pas ontdekt bij de schoonmaak ik kan door de voorruit niet de hele bak overzien en de zijkanten en bovenzijde zijn normaal gesproken afgesloten
 
Begon met lezen tot ik erachter kwam dat dit topic al zo oud is dat de neons van TS wrs inmiddels al aan ouderdom zijn gestorven :juggle: .
 

Terug
Bovenaan