Wat is er nieuw

1000 Liter vijver van K. Hopstaken (Khopstaken)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khopstaken
  • Startdatum Startdatum
Vandaag wat verandering aangebracht in het visbestand. Ik heb de 3 vrouwtjes uit mijn vijver gehaald en naar een kennis gebracht die een grotere vijver heeft. Ik werd echt helemaal gek van al dat gejaag en paai gedrag. Iedere keer werd heel mn vijver overhoop gehaald en dreven de net geplante zuurstofplanten door heel de vijver. Vandaag dacht ik in eerste instantie dat de reiger langs geweest was 😱 Alle zuurstofplanten lagen weer plat en het net geplante fontijnkruid was losgekomen uit het mandje. De vissen waren nergens te bekennen dus ik vreesde het ergste. Maar het bleek weer een volgende ronde paaien te zijn 😱:stars: Ik kwam namelijk een kwartier later terug bij de vijver en het was echt letterlijk een grote orgie :stars: Was het zo beu dat ik de toch al zeer vermoeide vrouwtjes zo met een net eruit kon scheppen en heb ze toen gelijk naar die kennis gebracht. Die was er enorm blij mee want die had meer mannen dan vrouwen dus nu was de verhouding ongeveer gelijk. Ik heb nu alleen nog maar mannetjes over waardoor ik hoop dat de rust in de vijver weer wederkeert.
Heb nu nog 7 vissen over en dit past denk ik kwa bezetting ook iets beter bij een 1000 liter vijver :thumbs:

De draadalg is echt op zijn retour en er drijven nu geregeld hele slierten/bollen draadalg aan het wateroppervlak. De planten worden ook al schoner dus hoop dat deze nu ook beter gaan groeien. Echter word het water steeds groener doordat de UVc uit staat maar moet hem nog even 4 dagen uit houden en dan mag hij gelukkig weer aan. Doe dan ook gelijk een waterverversing en maak het filter schoon want die zal ook wel weer vol zitten met drap.

Hopen dat het nu allemaal iets beter gaat en dat ik nu niet meer zoveel hoef te doen in de vijver en dat ik er lekker van kan gaan genieten 😀😀

Ben ik vandaag de drijvende plukken alg uit de vijver aan het halen zie ik allemaal kleine beestjes weg schieten 😱 na beter kijken blijken het jonge vissen te zijn 😱 enerzijds vind ik het wel heel leuk maar anderzijds wert ik nu al dat mocht er wat overleven dan zullen ze toch weg moeten. We wachten het wel af meestal overleven een aantal het maar en geef Mn vissen heel spaarzaam eten dus misschien dat ze de jongen wel pakken 😛

Leuk dar je kleintjes hebt!

Ik denk dat er wel heel wat overleven, ik heb er nog 30 inzitten van vorig jaar, en er zaten best veel volwassenen in😉

Ik zie er gelukkig al wat minder dan dat ik er voorheen zag. Wel heb ik er al een paar grotere exemplaren tussen zitten dus die zullen het wel overleven vermoed ik.
Opzich niet zo erg als er een aantal overleven heb nu nog maar 6 volwassen vissen in de vijver. Zo positief als ik in het begin over alg killer was zo negatief ben ik er nu over. Aanvankelijk leek het te werken maar na 1,5 week begon de draadalg gewoon weer te groeien en net zo erg al niet erger dan van tevoren was.
Draai de alg er nu gewoon met een bamboestok uit. Veel goedkoper en nu kan ik de algen gewoon in toom houden. Vroeg of laat zullen de algen vanzelf wel verdwijnen of in ieder geval minder worden.

Gr. Kevin

Zo ik vond het weer eens tijd worden voor een foto update. Zoals jullie kunnen zien zijn de mini lelies goed aan het uitschieten. De zuurstofplanten hebben een iets moeilijkere start gehad maar beginnen nu volgens mij ook wel aan te slaan. Vooral het hoornblad gaat lekker.
Het water is wel iets groenig aanbeet worden dus heb de UV lamp weer aangezet. De jonge vissen die ik heb groeien als kool. Sommigen zijn zeker al 3cm en sommigen krijgen zelf al een soort kleur. Een beetje een wittige waas door het zwart heen.
Waterwaardes zijn nu weet op pijl dus laat alles maar even begaan en blijf het overige draadalg gewoon verwijderen door het op een stokje te draaien.
Hoor wel wat jullie er van vinden!!!
IMG_0757.JPG
IMG_0759.JPG
IMG_0758.JPG
IMG_0760.JPG

Je hebt een mooie heldere vijver!!

Alleen die slang, en het filter😛

Hahaha dankjewel maar hij is toch echt een beetje troebel maar trekt wel weer erg denk ik.

Die slang kan ik zoveel niet aan veranderen of ik moet de pomp gaan verzetten dan wel. Moet ik misschien toch wel gaan doen want door de planten kan ik er bijna niet meer bij komen. Misschien van de week eens een beetje puzzelen hoe of wat mogelijk is.

Gr. Kevin

Ik heb denk ik al een idee hoe ik de slangen van de pomp enigsinds weg kan werken.
Als ik de pomp nu plaats op plek waar de rode cirkel aangegeven is. Dan kan ik de uitlaat van het filter zo richten dat deze tegen de zijkant van de vijver aanblaast zodat het niet een groot golfslagbad word in de vijver.
Dan kan ik de slang die naar het filter toeloopt vanaf de pomp inkorten en deze hopelijk tegen de achterkant van de vijver aanleggen.
Moet dan alleen de varen verplaatsen maar dit maakt opzich niet zo uit.

IMG_0760.JPG

Gr. Kevin

Das een goede oplossing!:thumbs:
En dan zou ik het pompje aan de andere kant neerzetten, en de slang over land laten lopen, kun je er makkelijk stenen opleggen😉

Zal wel eens kijken wat ik er allemaal van ga fabriceren hahaha 😛
Ga momenteel niet teveel rotzooien in de vijver met dit warme weer kan nooit goed zijn 🙄
Heb gisteren geprobeerd het aantal jonge vissen te tellen die nu in de vijver rondzwemmen maar kom al snel op minimaal 15 stuks :stom:
Zullen er in werkelijkheid dus nog wel een stukje meer zijn. Word straks kijken of ik ze elders onder kan brengen want was eigenlijk niet van plan om meer dan 6 vissen te hebben in zo'n klein vijvertje.
Misschien dat ik er schoonvader nog blij mee kan maken hahaha 😛

Netjes. Persoonlijk zou ik meer planten in de rand langs de vijver zetten. En dan moerasplanten zoals bijv. Deze
http://www.budgetplant.nl/veenpluis-10-15-cm-eriophorum-angustifolium

Groeit mooi uit en is een mooi plantje met witte pluimpjes. Heb hem zelf ook altijd gehad in de rand. Wel wat in de gaten houden inderdaad want groeit lekker door.

Hier staan ook genoeg moeraszone planten tussen. En dan niet te hoge doen aan de voorzijde.

Was ik eigenlijk ook nog wel van plan maar wil even afwachten wat het gaat doen met dat riet wat ik nu heb. Ben namelijk bang dat dit op een gegeven moment de rand uit gaat groeien aangezien deze niet heel diep is.
Vind het ook veel mooier als de randen vol staan maar ben echt heel beperkt met wat ik er in kwijt kan.
Straks als ik een grotere vijver ga maken zal ik er zeker voor zorgen dat er grotere plateaus komen waar oeverplanten in kunnen staan.

Zo ben van het weekend aan de gang gegaan om een groot gedeelte van de jonge vissen te vangen :br:
Had dit al eens eerder geprobeerd met een net maar dit werkte niet en hierdoor ging heel de vijver overhoop. Had hierom een topic geopend en nuttige antwoorden gekregen.
Zo kreeg ik de tip om een vissen val te maken met een oude petfles en hierin wat levend voer te gooien. Dit heb ik geweten 😛
Heb in totaal 16 jonge visjes gevangen met verschillende formaten. Echter is dit nog maar een klein deel van alle jonge vissen die ik heb maar ga het nu gewoon iedere week herhalen en kijken hoeveel ik er in totaal uitgevist krijg.
De jonge visjes heb ik in de vijver van mijn schoonvader gezet aangezien deze niet veel visjes meer had. Die vijver is ook een stuk groter. Hij was er in ieder geval heel blij mee en hoop dat de visjes daar mooi uitgroeien tot volwassen exemplaren.
Genoeg gepraat hier 2 foto's van de vangst 😛

IMG_0829.JPG
IMG_0830.JPG

Gr. Kevin

Al weer even geleden dat ik hier iets gepost heb.
De vijver lijkt het goed te doen echter ben ik volop aan het stoeien om mijn waterwaardes op pijl te houden :juggle:
Echt een lastige klus in zo'n klein vijvertje. De KH en GH waarde worden wel zo enorm beïnvloed door het minste of geringste aan regen dat ik nu met dit weer eigenlijk dagelijks de waardes op pijl moet brengen :stars:
Onbegonnen werk dus.
Hoe doen jullie dit want kan me toch niet voorstellen dat dit de bedoeling kan zijn. Voegen jullie wel bijvoorbeeld KH+ en GH+ toe aan de vijver of laten jullie de natuur zijn werk doen?
Of is 1x per maand een gedeelte water verversen afdoende?

Hoor het wel 😀

Gr. Kevin

Hoe doen jullie dit want kan me toch niet voorstellen dat dit de bedoeling kan zijn. Voegen jullie wel bijvoorbeeld KH+ en GH+ toe aan de vijver of laten jullie de natuur zijn werk doen?
Ik leg 1 keer per week de tuinslang erin, en laat hem een kwartiertje overlopen...
Mijn gh en kh zijn nu allebei 6, en de ph 7,5. Maa het heeft de laatste tijd hier heel veel geregent.
Ik voeg niks toe.

Maar als je je gh en kh 8 wil hebben ofzo, zou ik verversen (hoef je minder van die middeltjes toe te voegen), en kh+ en gh+ toevoegen.😉

:foto::foto::foto::foto:

Als ik dat doe dan verzuip ik denk ik alle planten die rondom de vijver staan haha.
1x per 2 weken verversen moet wel te doen zijn denk ik.
Ik heb via de website van Brabant water opgezocht wat de KH en GH waarde van het kraanwater is wat er uit de leidingen komt.
KH: 8.2
GH: 8.3
Zijn dit goede waardes of moet ik ze dan toch nog ophogen?

Hier heeft het de afgelopen week ook enorm veel geregend dus het water zal wel lekker zuur zijn :stars:

Ahhh oké dan ga ik gewoon lekker verversen met kraanwater en voor de rest niks. Merkt al wel na 1 verversing dat de algengroei stagneerd. Heb oom de lidsteng uit de vijver gehaald dit was een grote algenbom en sloeg niet aan.

Nou vooruit dan wat foto's 😛

IMG_0955.JPG

IMG_0956.JPG

IMG_0957.JPG

Wat een mooie vijver! Erg leuk die plantjes tussen de stenen, ben benieuwd of die zich nog gaan uitbreiden.

Dankjewel!
Op het moment alleen erg veel last van draadalg en weet niet meer zo goed wat er tegen te doen :br::help:
Die vet planten zijn zich al volop aan het uitbreiden overal zie je tussen de stenen jonge plantjes opkomen hahaha 😛

Gr. Kevin

Ik las het van de draadalg, niettemin een mooie vijver 😉
Mooi als die vetplanten zich gaan uitbreiden!

Ik heb vandaag al het een en ander aan het veranderen geweest in de vijver. De planten massa rechts in de vijver was dusdanig veel dat er totaal geen doorstroming meer was aan de rechter kant van de vijver. Heb de waterhyacint links uit de vijver gehaald aangezien deze aan het afsterven was en lelijk werd. Heb hiervoor in de plek de waterpest gezet die rechts stond. Ook heb ik het hoornblad goed gesnoeid want dit was half dood. Werd door de hoeveelheid planten verstikt.
Teveel planten is dus ook niet goed kom ik nu achter. Ik denk ook dat door al dat rottingsafval de algen flink huis konden houden.
Zou het kwaad kunnen als ik alle bladeren en stelen van de lelie verwijder. Dit is ook een grote algen bonk. Zo hoop ik merendeels alle alg verwijderd te hebben en hoop ik opnieuw de strijd tegen de algen te kunnen starten.

Hoor het wel.

Gr. Kevin

Zo heb vandaag de vijver onder handen genomen. Ik heb alle lelie stengels verwijderd waar alg aan zat. Ook heb ik alle hoornblad verwijderd. Wat een k*t zooi is dat zeg :br:
Het was helemaal uit elkaar gevallen en heel de bodem lag vol met dode stengels en bladeren.
Dus gewoon eruit met dat spul dan maar alleen waterpest en fontijnkruid.
Ook heb ik de pomp verlegd dus nu word het water hopelijk wel goed rond gepompt.
Hieronder wat foto's. Water is nog erg troebel maar dit trekt wel bij. Ook wat foto's van de bewoners en jonkie.
Hoor wel wat jullie er van vinden.

Gr. Kevin.

IMG_0972.JPG

IMG_0973.JPG

IMG_0974.JPG

IMG_0975.JPG

IMG_0976.JPG

Net nog een juiste hoeveelheid alg killer toegevoegd en nu maar kijken wat het gaat doen. Kan al wel merken dat de doorstroming vele malen beter is dus hoop echt dat dit verschil gaat maken.

Gr. Kevin

Zo weer even een foto update van de vijver.
Het water is weer lekker helder en de waterlelie is volop nieuwe bladeren en bloemen aan het maken 😀
Het fonteinkruid komt langzaam op gang maar dit ben ik wel gewend van deze plant. De waterpest doet zijn ding en het riet aan de achterkant is flink aan het uitbreiden naar de zijkanten :thumbs:
De vissen gaan goed en de 2 jonge visjes groeien als kool.
Ook heb ik al flinke hoevelheden vlotvarens uit het aquarium in de vijver gedaan en dit blijft goed leven dus weer wat extra schaduw tegen de zon 😀
Volgende week de 2de kuur alg-killer toevoegen en dan hoop ik toch echt van de ergste algen af te zijn. Het is gelukkig al een heel stuk minder dan voorheen dus hoop het nu echt de genadeklap te kunnen geven :juggle:

Hoor wel wat jullie er van vinden!!

Gr. Kevin

IMG_1031.jpg
IMG_1033.jpg
IMG_1034.jpg
IMG_1030.jpg

Zo dat ziet er stukken beter uit zeg! Fijn dat je aanpak tot het gewenste resultaat leidt!

Heb van de week de alg killer nog een keer na gedoseerd aangezien de algen weer terug kwamen 😱
Heb echt grote problemen om mijn KH en GH goed op pijl te houden. Deze zakken echt snel met algengroei als gevolg.
Heb de vlotvarens ook weer uit de vijver gehaald. Deze werden lelijk en zorgden voor veel vervuiling in de vijver.
Van de week heb ik zelf een soort borstel gemaakt waarmee ik de draaialgen van de kanten kan poetsen en met de borstel kan ik ook voorzichtig langs en door de planten gaan zodat de algen in de borstel blijven hangen.
Heb dit gemaakt vaneen bezemsteel en een afwas borstel. Heel effectief en scheelt een hoop tijd.
Ik hoop door dit wegpoetsen van de algen, regelmatig vuil uit filter halen en waterwaardes op pijl houden dat de algen nu eindelijk op zijn retour gaan.

Gr. Kevin

Kwam ik gisteren beneden en keek ik naar de vijver zag ik dat een groot gedeelte van mijn riet plat lag. Ook dreef er op het water een soort van vette laag en waren er een aantal stenen die rondom de vijver lagen in het water gevallen en op de bodem terecht gekomen.
In eerste instantie dacht ik aan een duif of iets dergelijks want zie wel vaker dat deze zich wassen in mn vijver. Maar vandaag ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het toch een reiger moet zijn geweest 😡
Ik mis 2 van mijn vissen en de rest van de vissen zijn zeer schuw en ik zie ze amper. 🙁 elke keer als ik bij de vijver kom schieten ze weg. Enkel als ik ze voer komen ze snel naar boven om wat te eten en dan zijn ze weer weg.
Heb heel de vijver afgezocht naar die 2 vissen maar geen resultaat. \heb zelf de mandjes met planten verschoven. Ook heb ik rondom de vijver gekeken omdat reigers er ook om bekend staan vis wel eens naast de vijver te leggen maar ook dit is niet het geval.
Ga nu nog geen nieuwe vissen aanschaffen. Als ik dit wil doen dan word het toch pas van het voorjaar weer.

Gr. Kevin

Ja inderdaad maar baal erg echt van want waren 2 van de mooiste vissen :'( Zul je net zien natuurlijk 🙁
Wat zouden jullie doen. Nu vissen toevoegen of van het voorjaar pas?

Hoor het wel.

Gr. Kevin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan