Van de week de vijver weer eens een grote schoonmaak beurt gegeven en een gedeelte van de planten gesnoeid de af begonnen te sterven.
Als ik terug kijk is er in een jaar tijd toch veel gebeurt met de vijver. Veel leuke dingen maar ook wat minder leuke dingen zoals het verliezen van een paar mooie vissen en het enorme algen probleem. Nu gaan we de winter periode weer in en nu is het maar weer kijken wat dit gaat brengen.
Voor volgend jaar staat er wel iets leuks te gebeuren. Als het allemaal mee zit gaat de voorgevormde bak eruit en ga ik de vijver anders aanleggen. Sowieso nog een stukje dieper dan de 65cm die ik nu heb en ook de omvang word iets groter. Ben van plan er een rechthoekige bak van te maken. Dit omdat dit veel makkelijker is en ik dan ook makkelijker aan de achterkant van de vijver kan komen. Dit is nu nagenoeg onmogelijk.
Ik heb er al een schetsje van gemaakt van hoe de vijver ongeveer zou moeten worden
.
De linkerzijde wil ik ondiep maken zodat ik hier oeverplanten in kan plaatsen de rest van de vijver wil ik een 1 diepte maken en dan het liefst zo rond de 1,20 meter.
Aan de rechterkant wil ik dan een mooie lelie weg zetten en als zuurstofplant wil ik fontijnkruid gaan gebruiken.
Aan de achterkant van de vijver wil ik dan een RVS waterval. Ik hoop dat door het dieper maken van de vijver het algenprobleem ook een stuk minder zal zijn aangezien de vijver nu echt binnen no time opwarmt en dit dan hopelijk een stuk minder zal zijn.
Afmetingen weet ik nog niet precies maar het zal zeker meer liters opleveren aangezien de vijver bijna eens zo diep word en hier en daar wat breder.
Gr. Kevin