100x40x40 van Maru


Ik vind het persoonlijk vrij fors. Dat het op gaat, geloof ik zeker. Vissen eten vaak veel meer dan ze nodig hebben en de slakken die je erin hebt zitten doen de rest. Opgegeten wordt het ja. Slakken vermenigvuldigen zich met een overschot aan eten ook sneller. Ik zou vier panda's max 1 tabletje per dag voeren (of twee keer een halve). Door spaarzaam te voeren verminder je restvoer, ontlasting etc wat weer minder belastend is voor je filter. Je zit nog in de beginfase en ook je bodem moet zich nog ontwikkelen. Stabiele bodem + filter is alles in de bak.
Bedankt voor de tips. Ik ga het proberen met 1 tablet per dag.

Overigens zag ik vanmorgen een ieniemini babyvisje rondzwemmen. Hij is wit en slechts een paar milimeter groot. Het moet haast wel van de panda’s zijn. Benieuwd of hij het gaat redden...
 
Mooi ingericht hoor, vind vooral de combinatie A ulvaceus en de stenen erg mooi.
Ik lees in het begin van je Topic dat je jezelf een beginner vind......
:petjeaf:

groetjes John.
 
Mooi ingericht hoor, vind vooral de combinatie A ulvaceus en de stenen erg mooi.
Ik lees in het begin van je Topic dat je jezelf een beginner vind......
:petjeaf:

groetjes John.
Dankjewel! Ja, ik ben een beginner dus was erg benieuwd of het wat zou worden. Maar ik ben er tot nu toe best trots op.
 
Dag 84:

NO2 = 0,75

Helaas toch weer nitriet gemeten. Ik denk dat ik toch op zoek moet naar een filter met meer biomassa.

Verder is het verhaal afgelopen voor de Vallisneria. Deze is nooit aangeslagen. Ik heb de resten verwijderd en er Cardamine voor in de plaats gezet.

Daarnaast een Helena-slak ingezet die hopelijk de slakkenpopulatie een beetje in toom kan houden. Vooralsnog zit hij stil op een rots en voert niets uit.

8E9347C0-6007-4367-9603-4CB173D3C2CC.jpeg
 
Helena's eten gemiddrld een slak per dag. Nu denk ik dat het er wel meerdere per dag kunnen zijn (was hier zeker zo).

Weet ook dat de Helena zich alleen niet kan voortplanten. Zal een tijd duren voor je resultaat ziet (als ie er al meer weggewerkt krijgt dan erbij komen).
 
Dag 92:

Een week niet gesnoeid en het begint een aardige wildernis te worden. Maar daar houd ik persoonlijk wel van. En de vissen ook wel, denk ik.

De Cardamine begint iets geel te worden aan de onderkant. Ik zag te laat dat deze eigenlijk iets kouder gehouden dient te worden, dus ik verwacht niet dat het goed komt.

De drijfplanten houden wel erg veel licht tegen aan de ene kant van de bak...

Stukje driftwood toegevoegd; nog even verzwaard met een steen.

Hier en daar vind ik lege slakkenhuisjes, dus de Helena lijkt zijn werk wel te doen. Ik denk dat ik er nog een paar bij zet binnenkort (mijn vader heeft een vrouwtje en nu al Helena-jonkies in zijn bak).

NO2 = ?

Ik weet me even geen raad met de test. Wanneer ik na vijf minuten kijk, zoals in de gebruiksaanwijzing staat, is er nog niets verkleurd dus zou NO2 0,0 zijn. Maar wanneer ik na een half uur nog eens kijk, is het water in het testbuisje toch iets lichtroze gekleurd dus zou er wel iets van nitriet aanwezig zijn...

9324DBFA-C28A-467D-B312-E8BA6A586CCE.jpeg
17BBCEE1-F28E-40AC-B7A0-BB005BA06D02.jpeg
 
Vandaar dat ze ook 5 minuten adviseren, die werking van chemie blijft doorgaan maar zegt niks meer over betrouwbaarheid, dus als je na 5 minuten een NO2 van 0 meet is dat betrouwbaar
 
Dag 102:

I.v.m. vakantie de zorg voor de bak anderhalve week aan zoonlief overgelaten. Bij thuiskomst flink wat draadalg en puntalg moeten verwijderen. Maar:

PH = 6,6
GH > 7
KH = 6
NO2 = 0,0 !!!!!!!!!
NO3 = 10
PO4 = 0,0

Het lijkt er nu toch echt op dat ik door de nitrietpiek heen ben. Wel was de verwarming uitgevallen en de temperatuur was nog maar 18℃. Nu weer langzaam aan het opwarmen...

EE18B253-0D43-4EAD-ADAB-930CE4AE7D35.jpeg
FED50043-A2A7-4FAE-912C-EFC699D1C802.jpeg
A7BA74FD-B523-4774-9C01-2A90186672D3.jpeg
 
Mooi dat de nitriet nu weg blijft, en de Panda's kunnen wel tegen een wat lagere temperatuur gelukkig.
 
Gewoon tijdens onderhoud een keer perongeluk laten vallen op de grond want ja dat is best glibberig met al dat water, wel dan meteen tactisch laten weten dat je beter natuurlijke schuilmiddelen kunt gebruiken omdat de vissen dat fijner vinden
 
Gewoon tijdens onderhoud een keer perongeluk laten vallen op de grond want ja dat is best glibberig met al dat water, wel dan meteen tactisch laten weten dat je beter natuurlijke schuilmiddelen kunt gebruiken omdat de vissen dat fijner vinden

Heel hard "laten vallen", dat ding is van plastic. ;)
 
Tja, smaken verschillen en ik zie ze soms ook staan in de lfs maar dat komt niet hier in de bak:D:D
 
Heel hard "laten vallen", dat ding is van plastic. ;)

Bij een zeer lange waterwissel dat ding perongeluk op een warme cheaufage leggen. Zo een versmolten ananans kan je niet terug in een aquaium leggen he :br:. Hem bezetten met mos is misschien ook een optie? Als mos daar op aanpakt natuurlijk. Anders heb je een zeer mooie bak ;)
 
efkes erin laten en je zoon laten genieten van zijn grap ....
 
Dag 158:

Eindelijk hebben de Cory’s gezelschap gekregen: kempvis “JoJo” joined the club!
Hier was het allemaal om te doen.

Terwijl de linkerkant een soort janboel van planten is geworden, wil aan de rechterkant, waar de drijfplanten zitten, bijna niets meer groeien... Hier zoek ik nog een oplossing voor...

Verder lijkt het of de slakken hebben ontdekt dat de lotus smakelijk is...

EE4638E3-A12A-42AA-B992-5EDE8060D7B6.jpeg
8B42480C-F3BA-45CA-A326-8C770C6D7F62.jpeg
68C40831-7E7E-4E41-86B0-36802BC2C143.jpeg

425A70B8-C652-4625-8DC2-600115F53892.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De drijfplantjes kan je met een visdraadje en 2 zuignapje een plaats geven, of je boven stroming wat verminderen zodat ze niet te dicht op elkaar worden gedrukt en er meer licht door kan komen.

De Betta is een mooie blikvanger voor de bak.
 
Lekker kleurtje die Betta, knalt er goed uit:thumbs:

jammer van de Lotus, welke slakken heb je?
 
Oké, hoe komt dat zo?
Ik heb gelukkig maar één soort slak, van die hele kleintjes, geen idee welke het zijn en waar ze vandaan komen.
Met de plantjes meegekomen als hele kleintjes... hebben zich snel vermenigvuldigd...
 
Dag 161:

JoJo de vechtjas lijkt het vooralsnog goed te doen. Hij is levendig en onderzoekend. De bevolking is uitgebreid met vijf Chinese Danio’s en elf Crystal Reds. Af en toe snuffelt hij aan de garnalen maar hij laat ze grotendeels met rust.

Alleen:

NH3 = 0,0
NO2 = 0,5 !!!!
NO3 = 5
PO4 = 0,0

NO2 is lange tijd 0 geweest vóór de nieuwkomers kwamen, maar nu dus weer aanwezig. Waterwissel van 40% gedaan en straks nog een dopje Nitrivec erbij (kan geen kwaad, toch?)

Wat ook mee kan spelen is dat de grove spons van het filter vrij snel dichtslibt de laatste tijd. Ik moet deze zeker 1x per week uitspoelen, anders staat het filter stil. Zou het beter zijn deze spons een keer te vervangen?

NO3 en PO4 ga ik aanvullen.

A9623FA8-0144-4123-8A60-93FBF9E1604B.jpeg
75AC1762-0954-4D79-A872-613133A1119A.jpeg
71D3D7B2-E1FC-4E53-B292-9E118A79B7A7.jpeg
 

Terug
Bovenaan