100x40x40 van Maru


KNO3
8,5 ml verhoogt NO3 met 0,3672ppm per 108L water

KH2PO4
18,5ml verhoogt PO4 met 0,03996ppm per 108L water

0,03996 : 0,3672 = 1 : 9,19

Correct me if I’m wrong...
Volg je Redfield Ratio?


KNO3 als stockoplossing van 82g/500ml → 8,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

K2HPO4 als stockoplossing van 4g/500ml → 18,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

De lichten kan ik dimmen, maar ik ga eerst inderdaad proberen de PO4 te verhogen.

Als ik de gegevens invoer op een nutrients calculator kom ik tot andere waarden. Maar goed, je zal best wel goed je huiswerk hebben gedaan. Vandaar mijn vraag
 
Maar waarom blijf je zo laag?
Goeie vraag. Ik weet wel dat ik laag wilde beginnen en kijken of alles ook opgebruikt wordt... en ik heb gerekend maar jammer genoeg niet gedocumenteerd waarom ik precies op die waarden uit wilde komen. Ik weet het dus niet meer...:rolleyes:
 
KNO3
8,5 ml verhoogt NO3 met 0,3672ppm per 108L water

KH2PO4
18,5ml verhoogt PO4 met 0,03996ppm per 108L water

0,03996 : 0,3672 = 1 : 9,19

Correct me if I’m wrong...


De berekening die Cornelis maakt voor de KNO3 is de Juiste, namelijk 7.92 ppm
10 ml geeft 10 ppm op 100 liter.
Dus hoe kom je dan op 0,3672 ppm met 8,5 ml op 108 liter? (Uitgaande van 82 gram op 500 ml stockoplossing)


Voor de PO4 geld hetzelfde,

10 ml geeft 0,5 ppm op 100 liter.
Hoe kom je dan aan 0,03996 ppm met 18,5 ml op 108 liter?
Dit zal dan ergens rond de 0,7 / 0,8 ppm moeten liggen

Ook weer uitgaande van de 4 gram op 100 liter stock oplossing
 
De berekening die Cornelis maakt voor de KNO3 is de Juiste, namelijk 7.92 ppm
10 ml geeft 10 ppm op 100 liter.
Dus hoe kom je dan op 0,3672 ppm met 8,5 ml op 108 liter? (Uitgaande van 82 gram op 500 ml stockoplossing)


Voor de PO4 geld hetzelfde,

10 ml geeft 0,5 ppm op 100 liter.
Hoe kom je dan aan 0,03996 ppm met 18,5 ml op 108 liter?
Dit zal dan ergens rond de 0,7 / 0,8 ppm moeten liggen

Ook weer uitgaande van de 4 gram op 100 liter stock oplossing
OK. Dan heb ik niet goed gerekend. Of verkeerde gegevens gebruikt.
Ik heb blindweg de informatie gevolgd die op de site van aquaplantsonline staat., nl.:
“10 ml oplossing, verhoogt de NO3 concentratie met 2.0 ppm per 500 liter aquariumwater”
“10 ml oplossing, verhoogt de PO4 concentratie met 0.1 ppm per 500 liter aquariumwater.”
 
Volg je Redfield Ratio?
Ik probeer nu inderdaad te mikken op de RR, maar vind het wel lastig. Nu nog extra lastig omdat ik veel moet verversen omdat ik nitriet heb...

Anyway, ik heb nu NO3 = 10 en PO4 = 0,5 gemeten.
Ik ga dus PO4 toevoegen, volgens de calculator zou dat 11,5 ml extra moeten zijn, dus 30ml/week i.p.v. 18,5ml...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij (beginnende) algenproblemen kan je eigenlijk altijd beter (tijdelijk) het licht dimmen terwijl je de andere aanpassingen doet. Zeker in jouw geval lijkt het licht me vrij intens.
Je voegt geen co2 toe toch?
Ik voeg vloeibare carbo toe, momenteel 2ml/dag.

OK, ik zal het licht dimmen met 50%, kijken hoe het gaat.

Fijn dat er mensen meedenken.
 
OK. Dan heb ik niet goed gerekend. Of verkeerde gegevens gebruikt.
Ik heb blindweg de informatie gevolgd die op de site van aquaplantsonline staat., nl.:
“10 ml oplossing, verhoogt de NO3 concentratie met 2.0 ppm per 500 liter aquariumwater”
“10 ml oplossing, verhoogt de PO4 concentratie met 0.1 ppm per 500 liter aquariumwater.”

Ja dat is ook de goede informatie, houd er wel rekening dat ze de dosering/waardes weergeven voor 500 liter, dus op 108 liter is dan de ppm bijna 5 maal hoger (met een 10 ml dosering)
 
Ja dat is ook de goede informatie, houd er wel rekening dat ze de dosering/waardes weergeven voor 500 liter, dus op 108 liter is dan de ppm bijna 5 maal hoger (met een 10 ml dosering)
Ik snap hem. Dan waren mijn berekeningen inderdaad niet correct:rolleyes:

Maar ik weet nu wat me te doen staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag 57:

  • Ik heb de verlichting (nog steeds 8u/dag) met 50% gedimd.
  • Ik ververs nu 10% per dag en twee keer per week 30%.
  • Nitriet is gezakt van 1,0 naar 0,5.
  • De puntalg en draadalg lijken niet verder toe te nemen.
  • Puntalg verwijderen is een vermoeiend klusje...
  • Vandaag de filtersponzen gereinigd (uitgeknepen in oud aquawater).
  • De Cory’s zijn bij vlagen hyperactief. Ze zwemmen dan druk door de hele bak (ik hoop maar dat dit normaal is en geen teken van nitrietvergiftiging ofzo).
  • Er zit een extreem groot aantal jonge slakjes in de bak...
  • Enkele planten doen het bijzonder goed, maar de waterpest, Cabomba en Vallisneria willen nog niet echt.
  • Het valt op dat de waterpest in het drinkaquarium voor de katten (koud water) het ook niet goed doet.
676482E1-38E1-4E33-9153-616AB5AE8A1A.jpeg
3D0909B6-AF47-458A-A0EC-15B3945A2164.jpeg
77EBC7F6-F443-4B43-AD9C-CFBC22B8A39E.jpeg
 
Komt mij bekent voor dat hyper actieve gedrag van de Panda's, soms zijn ze ook aan het stoeien.
Of ze vliegen strak achter elkaar door de bak, erg leuk:D als ze elkaar dan kwijt zijn ze je echt zoeken.

Ik heb er momenteel 7, komen er nog wel een paar bij binnenkort
 
Dag 60:

NH3=0,0
NO2=0,75
NO3=15
PO4=1,5

  • Nog steeds nitriet ondanks dagelijks verversen...
  • De waterpest begint eindelijk aan te slaan.
  • De Vallisneria ziet er steeds slechter uit (wordt geelbruin)...
  • Vandaag de hoge plantjes (Limnophila denk ik?) gesnoeid en de gesnoeide stelen opnieuw geplant.
  • De Cory’s zijn erg levendig. Ik geef ze twee keer per dag één klein bodemtabletje met zijn vieren (ik hoop dat dat genoeg is?!).
  • Draadalg lijkt af te nemen, puntalg blijft...
612696D6-432B-43F1-857D-3DB45B8D4CFB.jpeg
3BB9E802-2CD1-4C2D-840C-DE346231D9DB.jpeg
 
Dag 64:

NH3=0,0
NO2=2,0 !!!!!!!

Duidelijk een nitrietpiek! Shock!

Heeft iemand een idee waarom mijn nitriet nog steeds zo hoog is?

Ik heb maar vier kleine visjes op netto 110 liter en ik voer weinig...
Zou het aan de slakken liggen? Of dode plantenresten?! Wat kan ik doen?!

F674A0DE-D008-4CC2-AC2C-A52344B053FC.jpeg
 
Dat kleine ding onder de witte poes is alles wat je hebt aan filter?

Zou misschien een deel kunnen liggen aan de slakken, stervende slakken laten ook afval achter in het water.
 
Zou misschien een deel kunnen liggen aan de slakken, stervende slakken laten ook afval achter in het water.
Ik heb wel heel veel slakjes in de bak (cadeautje met de plantjes), maar ze zijn allemaal nog heel klein... Dus alleen als ze sterven vervuilen ze mee? Levende slakken niet? Ik dacht ook dat dat juist opruimers waren...
 
Ik heb wel heel veel slakjes in de bak (cadeautje met de plantjes), maar ze zijn allemaal nog heel klein... Dus alleen als ze sterven vervuilen ze mee? Levende slakken niet? Ik dacht ook dat dat juist opruimers waren...
Naja alles wat ze consumeren word weer losgelaten in het water op het moment ze sterven.
De biopower 240 is alles wat ik heb, ja... Deze zou voor 160-240L geschikt moeten zijn en ik heb netto maar 110L...
Lijkt zo klein, maar valt wel mee dus..
 
Dus ik zou ofwel de slakken uit moeten vangen ofwel nog meer geduld moeten hebben tot de bacteriekolonie en de slakkenpopulatie in balans zijn... denk ik.

En ondertussen maar veel verversen. De vissen lijken er gelukkig (nog) geen last van te hebben...
 
Ik denk eerder dat je filter te klein is en dat het dweilen met de kraan open is, beter een groter filter op zetten van minimaal 5x de inhoud van je bak
 
Ik denk eerder dat je filter te klein is en dat het dweilen met de kraan open is, beter een groter filter op zetten van minimaal 5x de inhoud van je bak
Ach, dat zou ik wel vervelend vinden. Dit zijn de specificaties van mijn filter:

Aquaria: 160 tot 240 liter.
Pompcapaciteit: 280-750 liter / uur.
Filter volume: 0,68 liter

Bedoel je met 5x de inhoud van de bak de pompcapaciteit? Dan zou ik met mijn 110L netto nog goed zitten... dacht ik...
 
Ach, dat zou ik wel vervelend vinden. Dit zijn de specificaties van mijn filter:

Aquaria: 160 tot 240 liter.
Pompcapaciteit: 280-750 liter / uur.
Filter volume: 0,68 liter

Bedoel je met 5x de inhoud van de bak de pompcapaciteit? Dan zou ik met mijn 110L netto nog goed zitten... dacht ik...

ja die pompcapaciteit die erbij staat zegt niet alles, het gaat ook om volume waar je voldoende filtermedia in kan doen zodat je bak stabiel blijft, deze pomp die je nu hebt is simpelweg te klein
 
ja die pompcapaciteit die erbij staat zegt niet alles, het gaat ook om volume waar je voldoende filtermedia in kan doen zodat je bak stabiel blijft, deze pomp die je nu hebt is simpelweg te klein
Dus dat Eheim erbij zet dat deze pomp voor aquaria tot 240L geschikt is is eigenlijk oplichterij?!
Ben ik lekker mee...:stom:

Hoeveel filtervolume zou ik dan moeten hebben voor 110L water?
 
Lijkt me een goede opvulling zo. Op papier heeft deze max 750L/U?
Met vulling dan toch nog zeker een 400 tot 500L/U, dat zou toch voldoende moeten zijn voor 110liter.

Zeker ook omdat jouw bak niet fel belast is.
 
Lijkt me een goede opvulling zo. Op papier heeft deze max 750L/U?
Met vulling dan toch nog zeker een 400 tot 500L/U, dat zou toch voldoende moeten zijn voor 110liter.

Zeker ook omdat jouw bak niet fel belast is.
Dat dacht ik en dat hoop ik ook...
 
Dus dat Eheim erbij zet dat deze pomp voor aquaria tot 240L geschikt is is eigenlijk oplichterij?!
Ben ik lekker mee...:stom:

Hoeveel filtervolume zou ik dan moeten hebben voor 110L water?


Nee, s geen oplichterij.
Kan best genoeg zijn. voor 80 cm.


Ik heb er de vierkant 2224 op staan.

Gaat ook prima.
 
Lijkt me een goede opvulling zo. Op papier heeft deze max 750L/U?
Met vulling dan toch nog zeker een 400 tot 500L/U, dat zou toch voldoende moeten zijn voor 110liter.

Zeker ook omdat jouw bak niet fel belast is.

Dit filter is te klein voor dit formaat bak, dat verklaart ook waarom de nitriet alleen maar toeneemt ipv afneemt, de problemen gaan alleen maar erger worden als de bak nog verder belast word
 
Als er niet teveel vissen in komen zou het moeten kunnen.
Zelf heb ik een Hagen Fluval U4 binnenfilter, die heeft ook maar een biomassa van nog geen 2 liter, en dat op een aquarium van 200 liter met 35 vissen, waarvan 5 grote Goerami's.

Het is wel aan de krappe kant, maar toch gaat het al jaren goed.
Moet er wel bij zeggen dat ik in het begin (eerste jaar) met weinig vissen ben begonnen, maar als een bak met een goede bodem al een jaar draait kan ie wel wat hebben denk ik..

Dit neemt niet weg dat een groter filter altijd beter is natuurlijk, binnenkort schaf ik zelf ook een extern filter aan.
 
Is denk ik meer deels het ontwerp van het filter..
Het water kan door alle bakjes naar binnen en gaat dus niet evenredig verdeeld over de media waardoor je dus minder efficiëntie hebt van je media.

Met een extern filter heb je hier minder last van, en met iets als een eheim Classic helemaal niet zelfs
 

Terug
Bovenaan