100x40x40 van Maru


De bak draait nu een kleine week... er hangt een witte waas over het water.

Ik heb vandaag maar eens wat druppeltestjes gedaan:

PH 7,5
KH 7
GH 10
NO3 10
PO4 0,0

BDAECA87-2E17-4285-ADE7-DAC0282F71CF.jpeg
 
Witte waas is bacterie bloei en gaat vanzelf over. Binnen een paar dagen slaat de bak helder.
 
Ik weet niet of je planten in de bak wil doen maar dat kan al vanaf de opstart en deze nemen ook stoffen op die je niet in je waterkolom wil hebben.
 
O, ik lees net je startpost en welke je wil aanschaffen. Zoals ik al zei zou ik dat zelf vanaf de opstart doen en in deze opstartperiode ook wat snelgroeiers erbij voor opname van de bedoelde stoffen. Dan gewoon alles mooi minimaal 4 weken laten indraaien.
 
Ik ga zeker planten toevoegen, ze zijn onderweg. Ik weet niet precies welke de snelgroeiers zijn, maar ik dacht iig Elodea densa en Cabomba aquatica.
 
Cabomba aquatica is wettelijk verboden en niet meer in de handel te verkrijgen. Hiervoor zal je dus een andere snelgroeier dienen te nemen.
 
Cabomba aquatica is wettelijk verboden en niet meer in de handel te verkrijgen. Hiervoor zal je dus een andere snelgroeier dienen te nemen.
... ik had deze al besteld en schijnt onderweg te zijn. Benieuwd wat ik krijg dan.
 
Vandaag de planten toegevoegd. Het zijn uiteindelijk geworden:

Bacopa sp. Japan
Hydrocotyle tripartita
Ammania sp. Bonsai
Cabomba aquatica
Lindernia rotundifolia
Aponogeton ulvaceus
Vallisneria asiatica
Elodea densa
Limnophila sp. Vietnam

Voeding:
Plantenpracht
Dennerle Carbo Elixer Bio
Kleibollen van JBL

Temperatuur:
24℃

Licht:
4800lm (46lm/liter), 8 uur/dag

Maar stom stom STOM, ik ben vergeten de drijfplanten te bestellen, die ik wel graag wilde!

311C6375-BCD5-4582-B0CA-9565D028BA1D.jpeg


83D432A3-ADEE-4E7E-83D5-55D9148F3242.jpeg
 
Dag 14 na opstart: volgens mij heb ik een babyslak gespot op de Vallisneria.

39D8B596-729A-4A75-BCF3-F87CADF7B0CF.jpeg
3062E18E-BD38-4CE9-A24E-6E13D7965AC9.jpeg
 
Leuke foto. Vul je de bak niet verder?
Ik houd het voor nu nog wat minimalistisch. Niet teveel in 1x investeren.

Met de tijd wil ik misschien nog meer stenen en/of een groot stuk hout. En ik zou graag een rode lotus en drijfplanten willen. Maar eerst dit maar eens in leven houden.
 
Ik bedoelde eigenlijk meer water:D:D
Ah, zo dus:D
Ik vind de bak wel aardig vol zo hoor:thumbs:

Maar voor de goede orde; is er een reden om de bak tot de rand te vullen?

Ik wil betta’s houden, en ik had begrepen dat je dan beter een paar centimeter open kunt houden zodat ze lucht kunnen happen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat is zo en soms springen ze dus let daar wel op. Zit geen kap op als ik het zo bekijk toch?
 
Weer wat fotootjes van de bak. Vandaag dag 22 na opstart.

Positieve punten:
  • De bruine alg (synedra?) lijkt zich niet verder te ontwikkelen.
  • Ik heb nog geen andere planaria gezien nadat ik er op 27-9 één verwijderd heb.
  • De Aponogeton ulvaceus is enorm gegroeid (moet ik deze snoeien?!).
Negatieve punten:
  • De Elodea, Cabomba en Vallisneria (die ik juist als “makkelijke” planten gekocht had) staan er niet mooi bij. Nauwelijks nieuwe wortels en de bladeren van vooral de waterpest en de Vallisneria worden geel.
  • De andere planten lijken langzaam maar zeker aan de onderkant te verslijmen. Dit is te zien wanneer ik ze een stukje uit het zand trek. Wat gaat er verkeerd?! Toch een voedingstekort?!?!
  • Ik heb twee afzuigers gekocht, maar beide blijken miskopen. De slangen zijn te dik waardoor ik niet met genoeg precisie bepaalde plekjes schoon kan zuigen. Ook wordt het water te snel afgeheveld.
  • Alle waterwaarden zijn nog steeds 0. Nog geen spoor van de nitrietpiek! Ik zou zo graag weten of de bacteriecultuur zich wel goed ontwikkelt...
D3BCB747-D551-4AE8-8CDA-A26C23CDE1EF.jpeg
3DE6202A-5407-412B-A5A8-AC7CFE149656.jpeg
B0E0ADE2-35AD-4C90-980F-DC7EF669E7B8.jpeg
91C85F1B-52BC-454F-8A3D-DEB186D96083.jpeg
AF2F2ECB-11CE-4A33-9644-EF34FF060640.jpeg
4616E9C1-81DB-4384-ADF1-A9DF48613BD6.jpeg
 
Heb geduld en laat de planten rustig aanslaan. Als je voeding op orde is komt dat wel goed. Wellicht heb je de koudwater variant van de Waterpest en die wordt vaak bruin en zal dan afsterven.
 
Wellicht heb je de koudwater variant van de Waterpest en die wordt vaak bruin en zal dan afsterven.
Ik weet het verschil niet tussen de verschillende varianten. Ik dacht dat Elodea densa ook wel in iets warmer water kon... het is nu 24℃. Ik vind het overigens helemaal geen mooie plant.
 
Water al gemeten op nitriet? Maru?

En laat de waterpest eens gewoon drijven..maken ze ook wortels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om te overleven moet je de nitrificerende bacteriën wel nitraat geven. Zit er echt 0,0 in je kraanwater? Zo nee, zorg dan dat je regelmatig ververst opdat ze niet zonder komen te zitten!
 
Om te overleven moet je de nitrificerende bacteriën wel nitraat geven. Zit er echt 0,0 in je kraanwater? Zo nee, zorg dan dat je regelmatig ververst opdat ze niet zonder komen te zitten!

Je bedoelt waarschijnlijk ammonium, want nitriet is het product van nitrificatie. Overigens hebben planten niks aan nitriet, enkel aan de oxidatie hiervan waarin nitriet in nitraat wordt omgezet.
Echter kan dit alleen met een bacteriecultuur, die in jonge bakken nog niet aanwezig is. Verder moet je tijdens de indraai periode juist geen waterwissels doen, hierdoor verstoor je de opkomst van nitriet met vertraagde bacterieaangroei tot gevolg.
Je antwoord vind ik ook nogal raar, als er niks in het kraanwater zit, waarom zou je dan veel verversen om het te verhogen als er toch niks inzit?? (buiten het feit dat het een verkeerde theorie is)
 
Je bedoelt waarschijnlijk ammonium, want nitriet is het product van nitrificatie. Overigens hebben planten niks aan nitriet, enkel aan de oxidatie hiervan waarin nitriet in nitraat wordt omgezet.
Echter kan dit alleen met een bacteriecultuur, die in jonge bakken nog niet aanwezig is. Verder moet je tijdens de indraai periode juist geen waterwissels doen, hierdoor verstoor je de opkomst van nitriet met vertraagde bacterieaangroei tot gevolg.
Je antwoord vind ik ook nogal raar, als er niks in het kraanwater zit, waarom zou je dan veel verversen om het te verhogen als er toch niks inzit?? (buiten het feit dat het een verkeerde theorie is)
Juist, denkfout mijnerzijds. Excuus.
 

Terug
Bovenaan