Wat is er nieuw

100x60x60cm speciaalbak van Gertbl

Ik zag op MP dat je jonge F1 Hypoptopoma sp3 te koop hebt. Zijn dit vissen voor beginners?

NB. Mooie link om te volgen.

Hypoptopoma sp3 is geen lastige vissoort om te houden. Wel moet je in gedachten houden dat deze soort wel 12cm groot word. Daarnaast is het een soort die zeker je planten kan aantasten door het graas gedrag. Verder geen uitwijkende waterwaardes.

btw, deze bak bestaat niet meer, maar is vervangen door een stelling. Hier een foto ervan:
nVhf5n6AYDy8PAc0B6eHhPtUkgTBfYLR.jpegDSC_0150 by Gert Blank, on Flickr

Gaaf! Zo'n stelling blijft iets wat ik ooit ook nog wil. Nu helaas geen ruimte voor.
Staat er mooi bij bij jou. Wat heb je er allemaal in zitten?

Onderste bak: Apistogramma sp. Erdfresser en Apistogramma pertensis (gaan naar eigen bak)
Middenste links: Apistogramma borellii "Opal", Corydoras napoensis
Middenste Rechts: Corydoras sterbai (zijn verkocht)
Bovenste Links: Apistogramma sp. Erdfresser en Hypoptopoma sp3 jongen
Bovenste Rechts: Corydoras venezuelanus orange (zijn gereserveerd)

Andere stelling:
Bak 1: 40x40x40cm 10 jonge Paracheirodon simulans
Bak 2: 40x40x40cm Hypoptopoma sp 3 oudere jongen
Bak 3: 40x40x40cm Hypoptopoma sp 3 jongen vanaf 1cm

Bedoeling is dat er straks alleen Dwergcichliden met wat bijvis in de stelling komt.

geen hypoptopoma inexspectatum meer in de kweek baken zie ik 🙁
wel veel ander leuke soorten 🙂

@C�dric, de bakken van de stelling heb ik door Aquaria van Wolferen laten maken.

Ff een update van de stelling dit keer.

De stelling is iets veranderd. De meeste Corydoras soorten heb ik verkocht en de Hypoptopoma sp3 zit nu in de 2m bak, samen met de andere Hypoptopoma's. Alleen de Hypoptopoma sp. Peru zit nog in de stelling.

Naast deze stelling, heb ik ook nog 2x 80cm bakken in een tweede stelling gezet. In deze stelling zit een opgroeibak voor de laatste Corydoras jongen (sterbai en napoensis). De 80x45x35cm bak is voor de Apistogramma sp. Erdfresser.

Wat ik nu in de stellingen heb zwemmen zijn:

Apistogramma sp. Erdfresser (2m 1v, waarvan het koppel apart zit van de 2e man)
Apistogramma macmasteri (twee koppels, beide in een aparte bak waarvan 1 koppel met jongen)
Apistogramma cf. pertensis (jonge exemplaren)
Apistogramma agassizii (twee koppels)

Al meerdere keren eitjes gehad van de sp. Erdfresser, maar steeds geen vrijzwemmers gehad. Omdat ik de Copella's ervan verdenk of de helena slakken, heb ik een 80x45x35cm bak gekocht en daarin de sp. Erdfresser gezet. Zonet getuige geweest van de eerste afzetting in deze bak, dus aangezien er geen bijvissen en slakken in zitten, kan ik nu zien of het vrouwtje wel degelijk goed werk levert.

Daarnaast heb ik ��n koppel Apistogramma macmasteri met jongen vrijzwemmen. Deze jongen zwemmen nu 6 dagen met de ouder dieren door de bak. De jongen doen het erg goed en daarnaast groeien ze ook redelijk snel.

In de bak waar ik het koppel Apistogramma sp. Erdfresser in had, heb ik nu een 4tal Apistogramma agassizii zwemmen, samen met de Copella's en Hypoptopoma sp. Peru.

Hier wat foto's:

Apistogramma agassizii bak:
X3fS0xf1aTrUxzcPehil_r0oz2tl24vn.jpegApistogramma agassizii tank by Gert Blank, on Flickr

��n van de twee mannen:
X3fS0xf1aTrUxzcPehil_r0oz2tl24vn.jpegApistogramma agssizii male by Gert Blank, on Flickr

��n van de vrouwtjes:
X3fS0xf1aTrUxzcPehil_r0oz2tl24vn.jpegApistogramma agassizii female by Gert Blank, on Flickr

De Copella's:
X3fS0xf1aTrUxzcPehil_r0oz2tl24vn.jpegCopella sp. by Gert Blank, on Flickr

Apistogramma sp. Erdfresser bak:
X3fS0xf1aTrUxzcPehil_r0oz2tl24vn.jpegApistogramma sp. Erdfresser tank by Gert Blank, on Flickr

Apistogramma sp. Erdfresser aan het afzetten, vrouwtje is op dat moment aan het afzetten.
X3fS0xf1aTrUxzcPehil_r0oz2tl24vn.jpegApistogramma sp. Erdfresser spawning by Gert Blank, on Flickr

Mooie scherpe foto's! Mooie sfeer in je bakken. Vind ik al langer, volgde ook steeds je kweek van de Hypopyopoma jongen.

Ik ben nog benieuwd naar je Corydoras jongen. Bedoel je met laatste, dat je ze niet meer gaat kweken, of dat het de exemplaren van de laatste kweek zijn?

Update, in de onderste bak van de stelling heb ik de bak veranderd in een soort Zuid Amerikaans Hillstream biotoop. Vissen erin zijn:
10x Characidium fasciatum
8x Corydoras napoensis
3x Hypoptopoma sp. Peru
2x L066

Z4ybAkvoM5_bfoNfFFl7k9ZVylHjuvaW.jpegHypoptopoma sp. Peru by Gert Blank, on Flickr

Z4ybAkvoM5_bfoNfFFl7k9ZVylHjuvaW.jpegHypoptopoma sp. Peru by Gert Blank, on Flickr

Z4ybAkvoM5_bfoNfFFl7k9ZVylHjuvaW.jpegCharacidium fasciatum by Gert Blank, on Flickr

Z4ybAkvoM5_bfoNfFFl7k9ZVylHjuvaW.jpegCharacidium fasciatum by Gert Blank, on Flickr

Nog een soort die mij al een tijdje de aandacht trok, maar nooit gekocht had tot ik ze vorige week tegenkwam, de Biotoecus opercularis.
Een prachtige Zuid Amerikaanse dwergcichlide. Verspreiding van deze soort ligt in het midden Amazone (Manaus - Santarem) en in de Rio Negro.

Net na het overwennen:
vcH2DaiIPp8M_fHiOKL_ON_-Dpa9ceiU.jpegBiotoecus opercularis by Gert Blank, on Flickr

Zelfde exemplaar:
vcH2DaiIPp8M_fHiOKL_ON_-Dpa9ceiU.jpegBiotoecus opercularis by Gert Blank, on Flickr

Na een paar dagen:

De andere exemplaren:
vcH2DaiIPp8M_fHiOKL_ON_-Dpa9ceiU.jpegDSC_0060-1 by Gert Blank, on Flickr

Prachtige soort is het Gert. Knap op de foto gezet.
Mooi ingetogen, met letterlijk en figuurlijk 'schitterende' details.
Staat hier ook op de verlanglijst voor ooit.

Wat foto's van de stelling.

Biotoecus opercularis
OZeIYA_KBBBSwgxAzNTQEjwvOVp_2Nks.jpegBiotoecus opercularis by Gert Blank, on Flickr

OZeIYA_KBBBSwgxAzNTQEjwvOVp_2Nks.jpegBiotoecus opercularis by Gert Blank, on Flickr

94cm Zuid Amerikaans Hillstream idee.
OZeIYA_KBBBSwgxAzNTQEjwvOVp_2Nks.jpeg94cm South American Hillstream by Gert Blank, on Flickr

OZeIYA_KBBBSwgxAzNTQEjwvOVp_2Nks.jpegCharacidium fasciatum by Gert Blank, on Flickr

OZeIYA_KBBBSwgxAzNTQEjwvOVp_2Nks.jpegCorydoras napoensis by Gert Blank, on Flickr

OZeIYA_KBBBSwgxAzNTQEjwvOVp_2Nks.jpegL066 Hypancistrus sp. by Gert Blank, on Flickr

Niet geheel scherp, maar leuk om te zien hoe een sp. Erdfresser jong een garnaal probeert te pakken.
OZeIYA_KBBBSwgxAzNTQEjwvOVp_2Nks.jpegApistogramma sp. Erdfresser juvenile by Gert Blank, on Flickr

Ziet er erg mooi uit Gert.

Wat een mooie subtiele kleuren hebben je vissen. Mooie combinatie.

Je bak straalt mooi een bepaalde rust uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan